افزایش ۶ برابری مرگ و میر کرونا با آلودگی‌های گازوئیل و مازوت
افزایش ۶ برابری مرگ و میر کرونا با آلودگی‌های گازوئیل و مازوت

      مشکل امروز ما مردم نیستند، بلکه واحدهای تولیدی آلاینده هستند، الان در کشور بیش از ۱۲ هزار واحد تولیدی آلاینده داریم که حتما باید وضعیت پساب‌ها، پسماندها و گازهای خروجی‌شان اصلاح شوند، چون آب و خاک و محیط زیست را آلوده می‌کند، الان از این دوازده هزار واحد، شاید ۱۱ هزار مورد […]

 

 

 

مشکل امروز ما مردم نیستند، بلکه واحدهای تولیدی آلاینده هستند، الان در کشور بیش از ۱۲ هزار واحد تولیدی آلاینده داریم که حتما باید وضعیت پساب‌ها، پسماندها و گازهای خروجی‌شان اصلاح شوند، چون آب و خاک و محیط زیست را آلوده می‌کند، الان از این دوازده هزار واحد، شاید ۱۱ هزار مورد واحدهای کوچک هستند که اگر به هر کدام متوسط ۶۰۰ میلیون الی یک میلیارد تومان دهیم، از حالت آلایندگی خارج می‌شوند. رئیس سازمان محیط زیست معتقد است که در شرایط کرونایی دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی اعلام کردند، یک واحد افزایش پی‌ام دو و نیم در هر شرایط ۸ درصد مرگ و میر کرونا را اضافه می‌کند و این در حالی است که در چند هفته‌ی گذشته در کلانشهرها به خصوص تهران میزان آلاینده پی‌ام دو و نیم به بالا بوده است.

یکی از اهداف بند ن تبصره ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده همین بود که ۳۵ درصد جریمه واحدهای آلاینده هر سال به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شد، که چهار تا پنج هزار میلیارد تومان می‌شد و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کردند، اما شهرداری‌ها از این هزینه، حقوق و مزایای کارکنان خود را می‌دادند، امسال هم مجلس تصویب کرده که یک سوم آن به صندوق محیط زیست وارد شود؛ البته برخی نمایندگان پیشنهاد اصلاح دادند تا این مبلغ، مثل قبل به حساب شهرداری‌ها واریز شود، اما برگشت این مبلغ به این معنی است که این ۱۲ هزار واحد همچنان آلاینده بماند.
رئیس سازمان محیط زیست با بیان این مطلب به ایلنا گفت: چون ما قرار گذاشته بودیم که اگر این پول وصول شود به حسابی در بانک ملی برود و از آن کانال به واحدهای آلاینده پول جزئی دهیم تا آلایندگی خود را از بین ببرند و اولویت ما هم واحدهای کوچک است، چون آلایندگی بیشتری دارند و با ۶۰۰ میلیون یا نهایت یک میلیارد کل آلایندگی این واحدهای کوچک از بین می‌رود. در این صورت ۵۰ درصد بهره از محل صندوق به بانک ملی داده می‌شد و ۵۰ درصد آن را هم مالک می‌داد و در چنین شرایطی ظرف دو الی سه سال مشکل آلاینده‌های این واحدها ریشه‌کن می‌شد.

افزایش ۶۰۰ درصدی مرگ و میر
در شرایط کرونایی دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی اعلام کردند، یک واحد افزایش پی‌ام دو و نیم در هر شرایط ۸ درصد مرگ و میر کرونا را اضافه می‌کند و این در حالی است که در چند هفته‌ی گذشته در کلانشهرها به خصوص تهران میزان آلاینده پی‌ام دو و نیم به بالا بوده است. عیسی کلانتری با بیان این مطلب افزود: اگر این اتفاقات نیفتد، محیط‌زیست ما در معرض تهدید خیلی جدی قرار خواهد گرفت و الان هم در شرایط کرونایی دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی اعلام کردند، یک واحد افزایش پی‌ام دو و نیم در هر شرایط ۸ درصد مرگ و میر کرونا را اضافه می‌کند.
به اعتقاد معاون رئیس جمهوری، در چند هفته‌ گذشته هم در کلانشهرها به خصوص تهران میزان آلاینده پی‌ام دو و نیم به بالا بوده است و این آلاینده اصلا از گرد و غبار به وجود نمی‌آید، بلکه از سوختن مازاد گازوئیل و مازوت توسط نیروگاه‌ها، کارخانجات و خودروهای دیزلی در کلانشهرها به وجود می‌آید که به متوسط بالای ۱۱۰ ماکروگرم بر متر مکعب رسیده است، در صورتی که نباید بیشتر از ۳۵ باشد در صورتی که هر یک واحد ۸ درصد به افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی کمک می‌کند، یعنی در این صورت ۶۰۰ درصد به مرگ و میر ناشی از کرونا اضافه می‌شود و مرگ و میر بیماران کرونایی ۶ برابر می‌شود، اینها به دلیل خودروهای دیزلی، کامیون‌ها، اتوبوس‌های فرسوده، کارخانه‌ها و نیروگاه‌هایی است که مازوت و گازوئیل می‌سوزانند و باید جلوی این گرفته شود.

خودروهای فرسوده را نباید به شهرهای بزرگ راه دهیم
در شهرهایی مثل تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان و قزوین به هیچ وجه نباید نیروگاه‌های موجود در آن‌ها مازوت مصرف کنند و اصلا نباید خودروها و کامیون‌های دیزلی و به خصوص فرسوده را به داخل این شهرها راه دهیم.
وی در ادامه گفت: باید اولویت گاز طبیعی را به نیروگاه‌هایی بدهیم که در حاشیه کلانشهرها هستند، چرا که خیلی با نیروگاه‌هایی که در بیابان یا کنار دریا هستند، مشکلی نداریم، در شهرهایی مثل تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان و قزوین به هیچ وجه نباید نیروگاه‌های موجود در آن‌ها مازوت مصرف کنند و اصلا نباید خودروها و کامیون‌های دیزلی و به خصوص فرسوده را به داخل این شهرها راه دهیم، فقط باید خوردروهای دیزلی وارد شهرها شوند که زیر ۱۵ سال عمر دارند، به دلیل تاثیر این آلاینده‌ها بر روی بیماری کرونا ما این مسائل را به ستاد کرونا پیشنهاد دادیم و امیدواریم اتفاق بیفتد.