بدهی ۳۰ هزار میلیاردی دولت به شهرداری!
بدهی ۳۰ هزار میلیاردی دولت به شهرداری!

  شهرداری تهران در حال حاضر با مشکل منابع روبه ر‌و است و مدیران معتقدند که باید دولت در این زمینه کمک کندو سیستم حمل و نقل عمومی یک موضوع حاکمیتی است. قرار است تا پایان سال چند ایستگاه مترو افتتاح شود. در خصوص آخرین وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی و مشکلات آن با […]

 

شهرداری تهران در حال حاضر با مشکل منابع روبه ر‌و است و مدیران معتقدند که باید دولت در این زمینه کمک کندو سیستم حمل و نقل عمومی یک موضوع حاکمیتی است. قرار است تا پایان سال چند ایستگاه مترو افتتاح شود.
در خصوص آخرین وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی و مشکلات آن با محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

درباره قیمت تمام شده بلیط مترو و اتوبوس توضیح دهید؟
قیمت تمام شده بلیط مترو و اتوبوس ۱۵ هزار تومان است، اما ما از مردم حدود ۱۲۵۰ تومان دریافت می‌کنیم و این مابه‌التفاوت ۱۳۷۵۰ تومان را شهرداری پرداخت می‌کند و باید دولت به وظایف خود عمل کند.
ببینید! ما مشکلاتمان زیاد است. بدهی‌های گذشته، بدهی‌های تأمین اجتماعی از مشکلات ما از لحاظ مالی است. همین اوراق مشارکت که معطل مانده بود به خاطر بدهی‌ها و برخی مسائل بود. البته ما توافق کردیم و چند ملک را دراختیار بانک قرار دادیم.
مشکلات ما چندین برابر شده است، اما خدمت‌رسانی را متوقف نکرده‌ایم. حمل و و نقل عمومی ما در شأن مردم نیست، اما تعطیل هم نشده است.

برخی می‌گویند که احتمال تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی وجود دارد در این باره توضیح می دهید؟
اگر دولت کمک نکند احتمال تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی وجود دارد. اگر روند ادامه پیدا کند، این احتمال وجود دارد. دولت باید کمک کند و اگر دولت ورود نکند، احتمال تعطیلی وجود دارد.

در خصوص واریزی جرائم تخلفات راهنمایی و رانندگی توضیح می‌دهید. تاکنون چه میزان به حساب شهرداری واریز شده است؟
۳۰ میلیارد از محل جرایم در سال ۹۸ به شهرداری پرداخت شد/۶۰ درصد جرائم تخلفات رانندگی باید به حساب شهرداری واریز شود.
۶۰ درصد جرائم تخلفات رانندگی باید به حساب شهرداری واریز شود .جرایم چیزی حدود ۱۵۰۰ میلیارد جرائم درشهر تهران است باید ۹۰۰ میلیارد به شهرداری بدهند، اما ۳۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ دولت در این زمینه پرداخت کرده است.

چرا دولت جرائم را به حساب شهرداری واریز نمی‌کند؟
بخشی به قوانین برمی‌گردد. از الفاظی استفاده شده است که شاید هم در برخی موارد سقف درنظر گرفته شده است. مثلاً برای کل کشور ۲۶۰ میلیارد تومان سقف جرائمی است که باید به شهرداری‌هابدهند، این در حالی است که سهم شهرداری ۹۰۰ میلیارد تومان است و چون سقف تعیین شده آنها هم بخشی را پرداخت نمی‌کنند. بازی با الفاظ، تعیین سقف و… از جمله مشکلات است.

بدهی دولت به شهرداری تهران چقدر شده است؟
بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان دولت به شهرداری بدهکار است. مجلس در بودجه ردیفی برای پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری درنظر بگیرد.

آیا رایزنی برای دریافت بدهی‌ها شده است؟
دولت ریالی از بدهی ها را نداده است. تاکنون ریالی از ۳۰ هزار میلیارد بدهی را دریافت نکرده‌ایم. اولا دولت می‌گوید بودجه برای سالهای قبل است و امکان پرداخت نیست.

در خصوص نوسازی تاکسیرانی توضیح می‌دهید؟
تا پایان سال جاری ۳ هزار تاکسی در تهران نوسازی می‌شود. تقریباً ۸۰ هزار تاکسی داریم که ۴۰ هزار دستگاه آن فرسوده است. تسهیلاتی درنظر گرفته شده است. در مقطعی نوسازی متوقف شده بود چرا که تسهیلات کافی نبود و انگیزه‌ای برای نوسازی ایجاد نمی‌کرد. اما با رایزنی‌های ایجاد شده قرار است تا ۹۰ میلیون تومان بدهند تا نوسازی انجام شود.

درباره خرید اتوبوس برنامه‌ای دارید؟
بله اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است و مناقصه خرید ۸۰ دستگاه اتوبوس دوکابین برای بی‌آرتی را داریم. البته همین جا درباره قرارداد ۶۳۰ واگن هم بگویم که اقداماتی انجام شده است و امیدواریم که به زودی مشکلات برطرف شود. البته دولت هم مصوبه ۵ هزار اتوبوس را برای ستاد کرونا داشت و گفته بودند برای پرداخت آن از تهاتر نفت استفاده می‌کنند؛ یعنی پولش را از طریق نفت تأمین می‌کنند.

چه زمان این اقدام انجام می‌شود؟
امیدواریم که زودتر انجام شود. اگر مسئولان بخواهند انجام می‌شود.

چند دستگاه از ۵ هزار اتوبوس برای تهران است؟
بخش عمده‌ای از آن برای تهران است.

در خصوص قوانین و مصوبات مختلف دولت برای کمک به سیستم حمل و نقل عمومی توضیح می دهید؟
اگر دولت کمک می کرد شاید حمل و نقل تهران از لندن و پاریس هم بهتر بود. بخشی از مشکلات فعلی و کندی کار به علت عدم همکاری دولت است.ما قوانین و مصوبات زیادی داریم که بر اساس آن دولت مکلف است به سیستم حمل و نقل عمومی کمک کند، اما متاسفانه اجرایی نشده که چه بسا اگر اجرایی می شد شاید حمل و نقل تهران از لندن و پاریس هم بهتر بود.
قوانین زیاد است اما به هر کدام که وارد می شویم، می بینیم که یا اجرا نشده و یا کم اجرا شده. قوانین و مصوبات مختلف دولت برای کمک به حمل و نقل عمومی دارد و در یکی از این مصوبات دولت باید کمک های به شهرداری می کرد که انجام نشد و باید بگویم تکالیف دولت در این زمینه اجرایی نشده و این مصوبات سودی برای حمل و نقل تهران نداشتند. قوانین زیاد است اما به هر کدام که وارد می شویم، می بینیم که یا اجرا نشده و یا اگر اجرا شده آنقدر کوچک بوده که تاثیرگذاری نداشته است.
عملا بار حمل و نقل عمومی روی دوش شهرداری است اما با این حال در مدت اخیر اقدامات خوبی در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی رخ داده، هر چند که از نظر من، ما سه سال را از دست داده ایم و کارها باید زودتر از این رخ می داد.