توسعه شبکه بزرگراهی به ۲۰۰۰۰ کیلومتر تا پایان دولت
توسعه شبکه بزرگراهی به ۲۰۰۰۰ کیلومتر تا پایان دولت

      وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر تا پایان دولت مانعی پیش نیاید می‌توان بزرگراه‌های کشور را به ۲۰ هزار کیلومتر توسعه داد، گفت: با افتتاح طرح‌های فرودگاهی، ظرفیت فرودگاه‌های کشور نیز تا پایان دولت دوازدهم به ۷۵ میلیون مسافر در سال افزایش خواهد یافت. سی‌و‌سومین پویش ملی تدبیر و […]

 

 

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر تا پایان دولت مانعی پیش نیاید می‌توان بزرگراه‌های کشور را به ۲۰ هزار کیلومتر توسعه داد، گفت: با افتتاح طرح‌های فرودگاهی، ظرفیت فرودگاه‌های کشور نیز تا پایان دولت دوازدهم به ۷۵ میلیون مسافر در سال افزایش خواهد یافت.
سی‌و‌سومین پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، روز پنجشنبه، ۲۹ آبان ماه با حضور رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی برگزار و ۱۳ طرح حوزه حمل و نقل با فرمان حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، افتتاح شد.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در آغاز این مراسم با اشاره به اینکه حجم، نوع و تعدد طرح‌های عمرانی در سطح کشور به‌صورت گسترده در حال انجام است و ما برای ارتقاء شاخص‌های زیرساخت‌های حمل و نقل گام‌ها موثری برداشته‌ایم، گفت: حجم آزادراه‌های کشور به‌ویژه آزادراه‌هایی که کلیدی هستند و مسیرهای ترانزیتی و کریدوری کشور را تکمیل می‌کنند، از ابتدای دولت یازدهم تا پایان دولت، بالغ بر ۵۰ درصد افزایش می‌یابد؛ یعنی از دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر آزادراه فعلی به حدود سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر خواهیم رسید و این روندی است که ان‌شاء‌الله در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.
او آزادراه کنارگذر اصفهان را، قطعه‌ای مهم، اثرگذار و استراتژیک در شبکه آزادراهی کشور خواند و گفت: این قطعه ۱۰۰ کیلومتری که امروز دو قطعه از آن به بهره‌برداری رسید، ضمن بازکردن گره‌های ترافیکی، مصرف سوخت و صرف وقت زیاد برای عبور از آن را کاهش می‌دهد.
اسلامی با بیان اینکه اگر تا پایان دولت مانعی پیش نیاید، می‌توانیم میزان بزرگراه‌های کشور را تا ۲۰ هزار کیلومتر نیز توسعه دهیم، عنوان کرد: نهضتی که در این دوره برای گسترش بزرگراه‌ها ایجاد شده و کاهش حوادث از پیامدهای آن است، میزان بزرگراه‌های کشور را از ۱۲ هزار کیلومتر در ابتدای دولت یازدهم به ۱۸ هزار کیلومتر رسانده است؛ ۹۷ کیلومتر از این میزان، مربوط به نوار ساحلی استان هرمزگان و ۲۴ کیلومتر در استان کرمان است که امروز افتتاح شد.
او سپس به طرح‌های حوزه هوایی پرداخت و با اشاره به افتتاح ۱۰ پروژه فرودگاهی در سی و سومین پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، گفت: ظرفیت فرودگاه‌ها از ۵۰ میلیون مسافر در سال در آغاز دولت تدبیر و امید به ۷۵ میلیون مسافر در سال می‌رسد و طرح گسترش ترمینال اصلی فرودگاه امام(ره)، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در کشور را به ۱۰۰ میلیون مسافر در سال خواهد رساند.
وزیر راه و شهرسازی، تجهیز آسمان کشور به سیستم‌های مجهز ناوبری، گسترش و ارتقا ظرفیت ناوبری و افزایش ۴۰ درصدی حجم روت‌های هوایی برای پروازهای هوایی را از دیگر اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید خواند و خاطرنشان کرد: ما توانسته‌ایم، ظرفیت پذیرش پروازهای داخلی و عبوری از آسمان کشور را از حدود ۹۰۰ پرواز در ساعت به حدود هزار و ۸۰۰ پرواز افزایش دهیم و این امر با توسعه زیرساخت فرودگاه‌ها، باند دوم، پارکینگ هواپیما، احداث ترمینال‌های بین‌المللی و فضاهای جانبی که دید، منظر و سرویس استانداری را در فرودگاه های کشور برقرار می‌کند، اتفاق افتاده است.

در هفتاد و دومین اجلاس بین المللی کمیته حفظ محیط زیست دریایی عنوان شد:
ضرورت دستیابی به راهکارهای اجرایی کاهش
انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از کشتی‌ها
هفتاد و دومین اجلاس کمیته حفظ محیط زیست دریایی با حضور نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی و بیش از ۱۷۰ کشور عضو سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) و همچنین با مشارکت ۳۰ آژانس تخصصی دولتی و غیردولتی، از ۲۶ آبان ماه به صورت مجازی آغاز به کار کرده است.
در هفتاد و دومین اجلاس بین المللی کمیته حفظ محیط زیست دریایی، ۱۰ دستور کار در زمینه اصلاحات الزام‌آور به کنوانسیون‌ها؛ کاهش آلودگی هوا ناشی از کشتی‌ها و کارایی انرژی کشتی‌ها؛ کاهش گازهای گلخانه‌ای و مدیریت آب توازن کشتی‌ها، بحث و بررسی می شود.
کی تاک لیم؛ دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) در مراسم افتتاحیه این اجلاس، با اشاره به اهمیت و لزوم کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در دریا، بر تلاش برای دستیابی به راهکارهایی جهت اجرای هرچه سریع‌تر اهداف استراتژیک اولیه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت کشتیرانی مصوب ۲۰۱۸ تاکید کرد.
وی پیشنهاد کرد: اعضای سازمان جهانی دریانوردی، با ایجاد کارگروه بین المللی تحقیق و توسعه همراه با یک صندوق مالی تکمیلی در مورد سوخت های پاک و فناوری های بدون کربن بحث و تبادل نظر کنند.
براساس این گزارش، در روز اول اجلاس هفتاد و پنجم کمیته حفظ محیط زیست دریایی، موضوعات مربوط به اصلاحیه کنوانسیون‌های مارپل و مدیریت آب توازن بررسی شد. در روز دوم نیز مسائل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و گزارش ششمین کارگروه بینابینی تخصصی کاهش گازهای گلخانه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.
در این اجلاس همچنین به منظور ارائه مواضع ایران در خصوص ضرورت حفاظت از محیط زیست دریایی، نمایندگانی از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش و سازمان محیط زیست نیز حضور دارند.