حالا ایجاد تولید و درآمد بیشتر قدم بعدی چابک‌سازی هما
حالا ایجاد تولید و درآمد بیشتر قدم بعدی چابک‌سازی هما

    ماهور مهراد / پس از تغییر مدیرعامل هما، این دومین باری است که کاپیتان برخور درباره وضعیت هما سخن می گوید. هواپیمایی هما اگرچه خود یکی از مهمترین شرکت های معظم هوایی کشور است و همواره عملکرد خوبی از خود ارائه داده اما در طول یک سال اخیر و پس از شیوع کرونا […]

 

 

ماهور مهراد /

پس از تغییر مدیرعامل هما، این دومین باری است که کاپیتان برخور درباره وضعیت هما سخن می گوید. هواپیمایی هما اگرچه خود یکی از مهمترین شرکت های معظم هوایی کشور است و همواره عملکرد خوبی از خود ارائه داده اما در طول یک سال اخیر و پس از شیوع کرونا که با اعمال تحریم های ظالمانه امریکا همزمانی داشته و دارد، دستاوردهای فنی و تولیدی زیادی داشته است. افزایش مسیرهای پروازی در طول یکی دو سال اخیر نیز از دیگر دستاوردهای مهم این شرکت قلمداد می شود.
هما سال گذشته نیز توانست پروازهای حج سال گذشته را بدون هیچ اشکالی و به رغم سنگ‌اندازی‌هایی که دولت عربستان در زمینه محدود کردن عملیات حج به چند پرواز کرده بود، انجام دهد. در همین زمان بود که هما موفق به جابه‌جا جایی ۳۰ میلیون مسافر، افزایش ناوگان هوایی و تربیت نیروهای متخصص و همچنین تامین بعضی از قطعات هواپیما کرد.
این در حالی است که ما همچنان مشغول دست و پنجه نرم کردن با اپیدمی کرونا هستیم؛ در همین ماه های گذشته بود که گفتیم هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با پروازی به دبی رفت تا در کمبود پروازهای خارجی مسافران ایرانی را از آنجا به کشور منتقل کند. پیش‌تر در مورد بازگرداندن دانشجویان ایرانی از ووهان چین هم همین کار را با رعایت حداکثری نکات بهداشتی کرده بود. در یک ماه گذشته بسیاری از کشورهای اروپایی نیز به شرط داشتن فرم سلامت، مسافران ایرانی را می پذیرفتند و چنین اقداماتی کمک می کرد تا در شرایط رکود اقتصاد جهانی متاثر از شیوع ویروس کرونا که کشور ما را به دلیل شرایط تحریم اقتصادی بیشتر هم تهدید می کند، چرخ اقتصاد حمل ونقل هوایی به طور کامل نخوابد.
حالا در ادامه همان مسیر، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفته است که ایران‌ایر آماده بهره بردن از تولیدات داخلی در حوزه هوایی است و در این زمینه علاقه‌مند به همکاری با شرکت صنایع هواپیماسازی ایران هستیم.
علیرضا برخور درخصوص برنامه‌ریزی این مجموعه برای استفاده از تولیدات داخلی قطعات هواپیما اظهار داشت:‌ در بازدیدی که همراه با وزیر راه و شهرسازی از شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) انجام گرفت، پیشرفت بسیار خوب این مجموعه را در زمینه تولید قطعات مورد نیاز هواپیما شاهد بودیم.
وی با اشاره به اینکه این قطعات توسط هسا کاملا با استانداردهای بین‌المللی تطابق دارد، تصریح کرد:‌ با صحبت‌هایی که با وزیر در این بازدید انجام گرفت، مشتاق هستیم تا با هسا ارتباط بیشتری برای تولید قطعات مورد نیاز ایران ایر داشته باشیم. در این زمینه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری با شرکت صنایع هواپیماسازی ایران بوده و در بحث تولید و استفاده از قطعات داخلی ایران‌ایر آماده هزینه کردن است. مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درخصوص بحث چابک‌سازی در ایران‌ایر و اقدامات انجام گرفته در این زمینه، گفت: با توجه به وجود یکسری مشکلات و همچنین با توجه به لزوم ایجاد تولید و افزایش درآمد، قطعا با پرداخت بدهی‌ها چابک‌سازی و تغییر ساختاری در قدم بعدی خواهد بود.
گفتنی است که صنعت هوایی از اواخر سال گذشته به دلیل شیوع کرونا دچار بحران فراگیری شده است. ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) اعلام کرد در ۲۰۲۲ از بحران خارج می‌شویم بعد اعلام کردند در ۲۰۲۴ از این بحران خارج خواهیم شد اما پیش بینی‌ها مرتباً به روز رسانی می‌شود. واقعیت این است که نمی‌دانیم چه زمانی به وضع عادی برمی گردیم.
صنعت هوایی قبل از این هم دچار تحریم‌های ظالمانه بود، آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را برای زمین گیر کردن صنعت هوایی به خرج دادند. سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و هما و… به همراه شرکت‌های هواپیمایی به عنوان ارکان صنعت هوایی در هماهنگی و انسجام خوبی هستند و همچنین مراکز آموزشی هوانوردی، شرکت‌های هندلینگ و خدمات هوانوردی و سایر ذینفعان این صنعت در یک تعامل خوب و مطلوب علیرغم فشارها به سر برده و خدمات خوبی به مردم ارائه می‌دهند. چنین روزنه های امیدی در کنار ضعف های موجود می تواند در برداشت واقعی از چشم انداز نیمه روشن آینده ارائه دهد.
گفتنی است که ایران‌ایر(هما) که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی فعال در خاورمیانه است هم‌اکنون به بیش از ۴۰ مقصد داخلی و بین‌المللی پرواز انجام می‌دهد. دفتر مرکزی ایران‌ایر در فرودگاه مهرآبادتهران قرار دارد و پایگاه اصلی پروازی این شرکت که بیشتر پروازهای ایران‌ایر از مبدأ یا به مقصد آن انجام می‌شود برای پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد تهران و برای پروازهای خارجی فرودگاه امام خمینی تهران است. بر اساس آمار، ایران ایر سالیانه بیش از۸ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند.
این در حالی است که این رقم می توانست در صورت عدم وجود تحریم بیش از اینها باشد. اما به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت هوایی ایران از سوی آمریکا، هما پس از انقلاب تا پیش از تحریم ها، تنها توانست چند فروند هواپیمای کوچک فوکر ۱۰۰ را از شرکت سازنده هلندی آن خریداری کند.
تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شامل ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات آن می‌شود مهم‌ترین مانع بر سر رشد هما به‌شمار می‌رود. امروزه به دلیل این تحریم‌ها، هما ناوگانی نیمه آماده دارد اما در همین شرایط هما توانسته به رشدهایی دست یابد که در سطور نخست به آنها اشاره کردیم.