زهرا ایرانشاهی/ موضوع الکترونیکیشدن اخذ عوارض آزادراهی از ۲۸ اسفندماه ۹۷ در چهار آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان عملیاتی شد. در این مدل، اخذ عوارضی کاملا به صورت الکترونیکی انجام میشود، پلاکها با دوربینهای مربوطه خوانده میشود و کاربر نیازی به توقف ندارد و به هیچ وجه دریافت نقدی هم وجود ندارد. […]
زهرا ایرانشاهی/
موضوع الکترونیکیشدن اخذ عوارض آزادراهی از ۲۸ اسفندماه ۹۷ در چهار آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان عملیاتی شد. در این مدل، اخذ عوارضی کاملا به صورت الکترونیکی انجام میشود، پلاکها با دوربینهای مربوطه خوانده میشود و کاربر نیازی به توقف ندارد و به هیچ وجه دریافت نقدی هم وجود ندارد.
در این سیستم تشخیص تردد خودرو بر اساس دوربینهایی که در نقاط مختلف آزادراهها نصب شده است، انجام میشود، ترددها ثبت شده و اطلاعات پلاک به سامانه مرکزی ارسال میشود. در این سیستم بهتر است پرداختها در یک مرحله انجام شود، اگر چندین پلاک دارید و از یک مسیر مشترک عبور میکنید، میتوانید پلاکها را انتخاب کرده و پرداخت را انجام دهید، همچنین در صورتی که مسیر رفت و برگشتی طی میکنید، میتوانید عوارض عبور هر دو مسیر را یکجا پرداخت کنید.
در این سیستم مشخصات خودروهای ترددکننده با هر سرعتی که باشد، شناسایی میشود، بنابراین خودروها میتوانند با حداکثر سرعت مجاز در آزادراه تردد کنند. درواقع پرداخت عوارض آزادراهی برای خوروی ترددکننده در آزادراه برعهده مالک خودرو است، همچنین، درصورت عدم پرداخت در مهلت مقرر، پیامک پلیس به مالک خودرو ارسال شده و در نهایت جریمهها و خسارتهای احتمالی نیز متوجه مالک خودرو خواهد بود، بنابراین، راننده خودرو درصورتی که مالک نباشد مسئولیتی در این موضوع ندارد.
پیش از الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی، این کار به صورت حضوری انجام می شد اما حالا پس از گذشتِ دو سال، دوباره پرداخت این عوارض دچار تغییراتی شده است.
در همین زمینه مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفته است: در این روش برای خودروهایی که از آزادراه ها استفاده می کنند برچسب هوشمندی تهیه شده تا هنگام عبور از دوربین های پلاک خوان، عوارض مورد نظر از کیف پول آن ها کسر شود.
خیرالله خادمی افزود: این مدل در آزادراه غدیر (کنارگذر جنوبی تهران) به صورت آزمایشی اجرا می شود و اگر جواب بدهد در دیگر آزادراه ها نیز آن را اجرا خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در توضیح بیشتر فرآیند جدید دریافت عوارض در آزادراه ها افزود: در این روش پیش از آنکه مردم به دوربین های پلاک خوان محاسبه و دریافت عوارض برسند باید کیف پول خود را شارژ کنند و در این شرایط دوربین های تعبیه شده پلاک را می خواند. شماره پلاک پیش از این به کیف پول تعیین شده توسط راننده متصل شده است و نهایتاً بر اساس نرخ عوارض تعیین شده مبلغ از حساب رانندگان کسر خواهد شد.
خادمی با اشاره به اینکه با استفاده از این روش رانندگان پیش از عبور یا در هنگام عبور از آزادراه عوارض آن را پرداخت می کنند و نیازی به پرداخت از طریق اپلیکشین ها و روش های معمول دیگر نیست، افزود: این روش جدید دریافت عوارض آزادراهی هم برای راحتی عبور و مرور رانندگان و هم برای بازگشت سریع تر سرمایه سرمایه گذاران مزایای بسیاری دارد و نیازی به پرداخت مستقیم یا غیر مستقیم از سوی رانندگان نیست چرا که کافی است کیف پول تعریف شده یک بار شارژ شود و به میزان مبلغی که در آن شارژ شده و تعداد دفعات عبور و مرور از آزادراه می توان تردد کرد.
گفتنی است که برای مشاهده بدهی و پرداخت عوارض در سامانه پرداخت بدون توقف، ابتدا باید در این سایت (https://www.nspay.ir/) ثبت نام کنید، برای ثبت نام، گام اول وارد کردن شماره موبایل معتبر است، یک کد فعالسازی برای شما ارسال میشود که آن را باید در صفحه مربوط وارد کنید، سپس اطلاعات مربوط به کد ملی و بانک را باید وارد کنید، در مرحله بعد، می توانید پلاک یا پلاکهای مورد نظر خود را در سامانه وارد کنید، برای هر پلاک یک نام دلخواه میتوانید تنظیم کنید تا در هنگام استفاده از پلاکها راحت تر باشید، در صورت داشتن بدهی معوق، مقابل هر پلاک مقدار بدهی نمایش داده میشود.
برای پرداخت عوارض هم اکنون ۷ روش وجود دارد. کاربر میتواند در مدلهایی نظیر نصب اپلیکیشنهای مربوطه نظیر تاپ، اتول یار، کیپاد، دیجیپی، nspay یاپرنا، کسر مستقیم از حساب بانکی، کد دستوری #۸*۷۲۰*، خودپرداز، کارتخوانهای نصب شده در مجتمعهای خدماتی-رفاهی، پرداخت سازمانی و تگهای قبلی عوارض آزادراهی را پرداخت کند.
استعلام بدهی عوارض آزادراهی هم از طریق کد دستوری #۸*۷۲۰* و هم از طریق ارسال پلاک به شماره ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ امکانپذیر است.
در مدل پرداخت عوارض به صورت اپلیکیشن نیز پس از نصب یکی از برنامههای مذکور بر روی گوشی تلفن همراه و انتخاب گزینه پرداخت عوارض آزادراهی، کاربر مراحل انتخاب مسیر آزادراهی مورد نظر و پرداخت را در برنامه طی میکند.
در مدل کسر مستقیم از حساب بانکی، با موافقت کاربر و دادن اجازه برداشت از حساب مبلغ عوارض در ازای هر بار تردد در آزادراهها به صورت خودکار از حساب بانکی اعلام شده کسر و به مالک خودرو اطلاع رسانی میشود؛ در حال حاضر دارندههای حساب در بانکهای ملت، سپه، اقتصاد نوین، انصار، شهر، ایران زمین، دی، پست بانک و سرمایه میتوانند از این روش پرداخت استفاده کنند.
در روش پرداخت از طریق تگ، کاربر قبل از تردد نسبت به تهیه و نصب آن بر روی خودرو اقدام میکند و مبلغ عوارض به طور خودکار پس از عبور خودرو از آزادراه، از مبلغ در کیف پول کسر میشود.
در مدل کد دستوری استعلام بدهی و یا پرداخت عوارض آزادراهی با گرفتن کد #۸*۷۲۰* توسط گوشی تلفن همراه به راحتی قابل انجام است.
در روش پرداخت از طریق خودپرداز، بدهیهای معوق عوارض آزادراهی از طریق دستگاههای خودپرداز بانکی در سراسر کشور قابل پرداخت است، مالکان خودرو که پیامک حاوی شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت کردند و یا از وب سایت https://www.nspay.ir/دریافت میکنند میتوانند با مراجعه به دستگاه خودپرداز بانکهای ملت، سامان، انصار و شهر نسبت به پرداخت اقدام کنند.
در مدل پرداخت از طریق کارت خوان، امکان پرداخت عوارض آزادراهی از طریق دستگاههای کارتخوان مستقر در پمپبنزینها، مجتمعهای خدماتی رفاهی و توقفگاههای بین راهی در آزادراههای کشور فراهم شده است.
در مدل پرداخت سازمانی، شرکتها و کسب و کارهایی که متولی تعدادی خودرو هستند میتوانند از خدمات پرداخت گروهی برای مدیریت عوارض خودروهای تحت پوشش خود با مراجعه به سایتهای https://www.nspay.ir/ و http://www.aaniro.com/ استفاده کنند.
در روش پرداخت جدید هم حساب از کیف پول کاربر کسر می شود که این امید وحود دارد که با این روش، مردم به پرداخت عوارض آزادراهی بصورت الکترونیکی عادت کنند تا تماس فیزیکی و عدم رعایت بهداشت در زمان همه گیری، یا صرف وقت و زمان حذف شوند.