مزایای اقتصادی و خاص شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)
مزایای اقتصادی و خاص شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

    ماهور مهراد / به رغم وجود تحریم های ظالمانه علیه کشورمان و شیوع کوید۱۹ اما خوشبختانه رشد حمل ونقل هوایی در این ۱۰ ماه متوقف نشد و با توجه به رشد سریع و روز افزون ترافیک مسافر و بار در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و پیش بینی های انجام شده در مطالعات […]

 

 

ماهور مهراد /

به رغم وجود تحریم های ظالمانه علیه کشورمان و شیوع کوید۱۹ اما خوشبختانه رشد حمل ونقل هوایی در این ۱۰ ماه متوقف نشد و با توجه به رشد سریع و روز افزون ترافیک مسافر و بار در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و پیش بینی های انجام شده در مطالعات طرح جامع مصوب و همچنین برنامه‌ریزی‌های انجام شده در برنامه ۵ ساله توسعه شهر فرودگاهی و از سوی دیگر بر اساس مصوبات مندرج در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور با تاکید بر رشد و توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی ایران از طریق توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی، فرصتی منحصر به فرد جهت سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در پروژه های هوایی و فرودگاهی و ایجاد کسب و کارهای مرتبط در قالب مشارکت عمومی خصوصی و یا اجاره اراضی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ایجاد شده است.
موقعیت مکانی هر یک از کسب و کارها، بر اساس کاربری های در نظر گرفته شده برای آنها در طرح جامع تعیین می شود که برخی از آنها می توانند از مزایای قوانین منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نیز بهره‌مند شوند. بنابراین از آنجایی که توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بر محور لجستیک بنا نهاده شده است، محدوده ای به وسعت ٦٠٠٠ هکتار از اراضی شهر فرودگاهی، با کاربری لجستیکی در نظر گرفته شده است. فاز اول توسعه شهر لجستیک و سرمایه گذاری به مساحت ١٧٠٠ هکتار در قسمت جنوبی شهر فرودگاهی با هدف ایجاد زیرساخت ها و کسب و کارهای مرتبط با صادرات، واردات، ترانزیت، صادرات مجدد، تولید، پردازش و پخش کالا طراحی شده است که دارای ویژگی های پیش رو است: طراحی مشتری محور، دسترسی به حمل و نقل چندوجهی شامل هوا، ریل و جاده، معافیت گمرکی در عملیات لجستیکی با بهره گیری از قوانین مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، انبارداری طولانی مدت بدون پرداخت تعرفه های گمرکی، امکان تولید در ردیف صنایع سبز و سبک، سامانه پنجره واحد ارائه خدمات.
این در حالی است که امتیازات سرمایه گذاری در این منطقه، شامل ارائه تسهیلات و تامین زیرساخت ها و تاسیسات مورد نیاز مشتریان جهت تولیدات و خدمات با کیفیت و در سطح بین المللی، ایجاد دسترسی به بازار مصرف و رشد تعاملات بنگاه های اقتصادی بین المللی با گسترش سریع ارتباطات با سرزمین اصلی، ارائه مزایا و مشوق های سرمایه گذاری مشابه مناطق آزاد بین المللی و فراهم کردن محیط کاری امن، ایمن، پویا، لذت بخش و بین المللی به شمار می روند.
حالا اما در همین زمینه رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی گفته است: شهر فرودگاهی می تواند با ظرفیت‌های قانونی و موقعیت جغرافیایی ویژه به یک مرکز تحول و توسعه اقتصادی در کشور تبدیل شود.
محمد مهدی کربلایی ادامه داد: ما در شهر فرودگاهی نیاز به شهر هوشمند با محوریت فرودگاه هوشمند هستیم، پیش نیاز این شهر هوشمند دارا بودن مرکز مطالعات راهبردی و آموزش و توسعه نیرو انسانی است بنابراین با حضور مراکز علمی دانشگاهی می توانیم به عنوان بازو تحقیقاتی در راه اندازی مرکز موفق استفاده کنیم.
محمد مهدی کربلایی افزود: ما باید برنامه‌ها و همکاری‌های خود را هدفمند در راستای تعالی اهداف شرکت شهر فرودگاهی برنامه ریزی کنیم و شهر فرودگاهی جزو معدود پروژه های ایران است که طرح جامع آن را گروه های مجرب جهانی با سابقه طراحی و توسعه فرودگاه های بین المللی جهانی تدوین کردند و تیم های علمی ایرانی بر روی طرح توسعه این مجموعه نظر دادند بنابراین مخالف بازنگری در طرح جامع هستم اما موافق ایجاد پیوست هایی همانند پیوست فرهنگی در این طرح توسعه هستم.
این در حالی است که این فرودگاه حالا تبدیل به شهر فرودگاهی شده است و از مزایای منطقه ویژه اقتصادی بودن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
صدور و ترانزیت کالا از منطقه به بازارهای جهانی
واردات مواد اولیه ، کالاهای نیمه ساخته و تکمیل شده از بازارهای منطقه ای و جهانی به منظور تولید ، پردازش و ایجاد ارزش افزوده جهت صادرات.
ارائه خدمات و ایجاد تسهیلات گمرکی (واردات- صادرات)،کارنه تیر، ترانزیت، بیمه و حمل ونقل در منطقه.
ایجاد تسهیلات گمرکی و روان سازی واردات ، صادرات ، تولید ، پردازش،صادرات مجدد و ترانزیت کالاهای تولیدی ، ماشین آلات ، مواد اولیه و ابزار مور نیاز خط تولید ( از منابع داخلی و خارجی )
عدم اعمال محدودیت زمانی برای نگهداری کالا طبق توافق طرفین در انبارهای منطقه با حداقل هزینه های انبارداری.
امکان واگذاری و فروش تمام یا قسمتی از کالا به دیگران در مقابل قبض انبار قابل معامله و نیز گواهی مبدا و قابل پذیرش بودن آن در کلیه بانک های کشور جهت گشایش اعتبار اسنادی .
مجاز بودن ورود و تخلیه کالا به اتکای پروانه ترانزیت یا کارنه تیر از منطقه به سایر مناطق و گمرکات مرزی کشور و بالعکس با استفاده از تضمین شرکت های حمل و نقل بین المللی به اتکا کارنه تیر.
اعاده و دپوی کالاهای ساخته شده از محل ورود موقت به منطقه جهت انجام امور صادرات یا ترانزیت و رفع تضمین و تعهدات .
معافیت کامل از تمامی عوارض گمرکی برای دستگاه های خط تولید ، تأسیسات و مواد اولیه در صورت سرمایه گذاری در داخل منطقه. استفاده از قانون ارزش افزوده برای وارد کردن کالای تولیدی به داخل کشور به میزان ارزش افزوده ایجاد شده بدون احتساب عوارض گمرکی

شهر لجستیک امام
در همین حال، ایجاد هاب بار با توجه به موقعیت ویژه شهر فرودگاهی از جمله فرودگاه بین المللی و اتصال به بزرگراه ها و شبکه ریلی شمال-جنوب و غرب-شرق کشور، استقرار پلتفرم چند منظوره و یکپارچه حمل و نقل، زنجیره لجستیک و تولید، دسترسی به بازار بزرگ ۳۰ میلیونی منطقه ای، استقرار در مسیر جاده ابریشم و فراهم سازی تسهیلات جهت پردازش و توزیع کالا از مزایای انتقال کالا از این طریق است.
این در حالی است که در تهران مشکلات بزرگی بابت استقرار و عملیات اجرایی بار اندازها وجود دارد و همچنین میزان حجم بالا بار در این کلان شهر و پراکندگی و عدم یکپارچگی باراندازهای موجود نیز سبب ترافیک زیاد و آلودگی هوای شهر تهران شده است . با توجه به اینکه خط کمربندی ۲ تهران (چرمشهر) که جاده گرمسار به جاده قزوین وصل می نماید و از جنوب شهر فرودگاهی میگذرد و با توجه به اینکه این کمربندی اتصال بین سه استان تهران – البرز – قزوین بوده استقرار بارانداز در شهر فرودگاهی امام میتواند مرکزیت جامع و کاملی با توجه به آن داشته باشد و همچنین سبب حذف بیش از ۱۰۰۰ هکتار انبار و بارانداز پراکنده درشهرتهران شده که اکثرا آنها از بافت فرسوده برخوردارند که باعث معضل ترافیک در سطح شهر و سبب ایجاد گره های ترافیکی و آلودگی شده است.
شهر فرودگاهی با توجه به اتصال راه آهن و جاده و فرودگاه می تواند به عنوان بهترین مکان اسقرارباراندازی هوشمند کلان شهر تهران تبدیل شده و انتقال آن باعث کاهش چشمگیر ترافیک و تردد و حمل و نقل زائد در شهر تهران و آلودگی های صوتی و هوایی می شود.