نقش حمایت‌های مالی در کاهش زیان انباشته شرکت‌ها
نقش حمایت‌های مالی در کاهش زیان انباشته شرکت‌ها

    زهرا ایران‌شاهی / ایران ایر در ماه های گذشته به بیشتر کشورهای اروپایی پروازهای خود را مجددا برقرار کرده است. این در حالی است که با توجه به شیوع کرونا و تقلیل پروازها از یک سال گذشته، این شرکت و همه شرکت های هواپیمایی با کسری بودجه مواجه شده اند و نیاز به […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی /

ایران ایر در ماه های گذشته به بیشتر کشورهای اروپایی پروازهای خود را مجددا برقرار کرده است. این در حالی است که با توجه به شیوع کرونا و تقلیل پروازها از یک سال گذشته، این شرکت و همه شرکت های هواپیمایی با کسری بودجه مواجه شده اند و نیاز به حمایت های بیشتری دارند که با توجه به شرایط اقتصادی کشور بطور کامل ممکن نشده است.
مدیرعامل ایران‌ایر پیش از این نیز در اینباره گفته است:‌ هر نوع تغییر در قیمت بلیت هواپیما منوط به تصمیم وزیر راه و شهرسازی است. در هفته های گذشته قیمت ها تغییرات محسوسی داشته اند اما قبل تر یعنی حدود دو ماه قبل این نرخ ها بصورتی افسار گسیخته افزایش یافت که سپس با اقدامات وزارت راه و شهرسازی به حالت عادی بازگشت.
از سوی دیگر با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما براساس حکم برنامه پنجم توسعه، قیمت بلیت با در نظر گرفتن دامنه قیمتی و کف و سقف مجاز مطابق با شرایط به صورت شناور تعیین می‌شود. در سال ۹۷ تیز با افزایش قیمت دلار و تولد ارز نیمایی، کف و سقف قیمتی افزایش یافت البته نه متناسب با نرخ ارز نیما بلکه با نرخ دلار آزاد.
امسال هم با جهش نرخ دلار و اجرای پروتکل‌های دستوری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در سفرهای هوایی، مدیران شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را داشتند و طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، انجمن شرکت‌های هواپیمایی بدون هماهنگی قیمت بلیت هواپیما را افزایش داد. افزایشی بین ۵۰ تا ۱۵۰ درصد به طوری که قیمت گران‌ترین بلیت یکطرفه به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.
وزیر راه و شهرسازی افزایش قیمت‌ها را با توجه به لزوم رعایت حداکثر ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از اول آبان مجاز دانست و خواستار ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده مورد تایید سال ۱۳۹۷ و ۹۸ و شش‌ماهه نخست ۱۳۹۹ به سازمان هواپیمایی کشوری شد تا بر اساس بررسی‌های مالی دقیق، تصمیمات لازم برای حمایت از ایرلاین‌ها گرفته شود و تسهیلات لازم برای برون‌رفت از شرایط حاکم اتخاذ شود.
مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی کشورمان در اینباره معتقد است که با ارایه صورت‌های مالی ادعاها و اظهارنظرات درباره سوددهی شرکت های هواپیمایی به پایان می‌رسد.
کاپیتان علیرضا برخور گفت:‌ ارایه صورت‌های مالی به طور قطع در تصمیمات آتی دولت برای تغییر نرخ بلیت هواپیما تاثیر‌گذار است چراکه دولت دریابد که آن چیزی که درباره سوددهی شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند، صحت ندارد و صورت های مالی ایرلاین‌ها به طور واقعی چه وضعیتی دارند.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر با تاکید بر اینکه تابع تصمیمات دولت هستیم، ادامه داد: ایران ایر شرکت دولتی و تابع دستورات دولت است اما شرکت‌های خصوصی که در این صنعت سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی کردند و افراد زیادی را به کار گرفتند، آیا واقعا در این شرایط سودده هستند؟
مدیرعامل ایران ایر افزود: ‌اگر شرکت‌های هواپیمایی سود می‌کنند بنابراین دولت قیمت بلیت را افزایش ندهد، یا افزایش قیمت جزیی داشته باشد اما اگر شرکت‌ها واقعا سودده نیستند، می‌توان با بررسی شرایط تصمیم دیگری گرفت. به هر حال ایران ایر تابع هر تصمیمی است که دولت برای شرکت‌های هواپیما می‌گیرد.

زیان انباشته هما ۴۷۶۰ میلیارد تومان
بر اساس صورت مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موجودی نقد هما در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ عدد ۱۰۶ میلیارد و ۶۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است و مطالبات هما از دولت در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ رقم ۱۸۴۹ میلیارد و ۴۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. این آمار در سایت هما منتشر شده است.
جمع دارایی‌های جاری هما در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ رقم ۴۱۵۶ میلیارد و ۹۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و جمع بدهی‌های جاری هما در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ رقم ۲۷۹۴ میلیارد و ۹۷۸ میلیون تومان بوده است.
طبق صورت مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، جمع دارایی‌های غیرجاری هما در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ رقم ۶۳۹۰ میلیارد و ۱۵۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و جمع بدهی‌های غیرجاری هما در تاریخ مذکور ۶۰۷۶ میلیارد و ۳۶۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است.
جمع کل بدهی‌های هما در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ رقم ۸۸۷۱ میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و جمع دارایی‌های این شرکت در همین تاریخ رقم ۱۰۵۴۷ میلیارد و ۹۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.
جمع بدهی و حقوق صاحبان سهام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال منتهی به ۳۰ اسفند ۹۷ رقم ۱۰۵۴۷ میلیارد و ۹۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ثبت شده است.
بر اساس صورت مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران زیان خالص این شرکت در سال ۹۷ رقم ۷۱۴ میلیارد و ۱۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و زیان انباشته هما در ابتدای سال ۹۷، رقم ۴۱۰۴ میلیارد و ۸۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است، همچنین زیان انباشته هما در پایان سال ۹۷، رقم ۴۷۶۰ میلیارد و ۱۰۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ثبت شده است.
سود جامع شناسایی شده از تاریخ گزارش‌گری سال قبل مربوط به هما ۶۵۵ میلیارد و ۲۰۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است.
طبق صورت‌های مالی هما، مانده وجه نقد این شرکت دولتی در پایان سال ۹۷، رقم ۱۰۶ میلیارد و ۱۰۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و مبادلات غیرنقدی هما در سال ۹۷، رقم ۴۹۷ میلیارد و ۵۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ثبت شده است.

پرواز های اروپایی هما به دوران قبل از کرونا بازگشت
به رغم زیان های مالی فوق، حالا مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» گفته است که پروازهای برنامه ای ایران ایر به کشورهای انگلیس، فرانسه، اتریش، آلمان و ایتالیا به قبل از دوران شیوع ویروس کرونا بازگشت و به صورت برنامه ای انجام می شود.
حسین جهانی درباره آخرین وضعیت پروازهای برنامه ای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: اکنون ایران ایر در حدود ۷ مسیر اروپایی به صورت برنامه ای و مشخص پرواز دارد.
او افزود: پروازهای هواپیمایی «هما» اکنون به شهر هامبورگ در آلمان روزهای سه شنبه هر هفته و بعد از ماهها وقفه به صورت برنامه ای انجام می شود، هم چنین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از روز ۹ آبان ماه مصادف با (۳۰ اکتبر) جمعه هر هفته به فرودگاه کلن آلمان پرواز داشته و دارد.
مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: پروازهای هفتگی «هما» به فرودگاه فرانکفورت نیز از تاریخ ۱۲ مهرماه امسال در روزهای شنبه و چهارشنبه هر هفته انجام شده است و ادامه دارد.
جهانی گفت: پرواز هواپیماهای ایران ایر در مسیر اتریش (وین) نیز از تاریخ ۲۵ مردادماه در روزهای شنبه هر هفته از فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شد.
وی یادآور شد ایران ایر توانست از تاریخ ۱۲ شهریور امسال پرواز به مادرید در اسپانیا را در روزهای چهارشنبه هر هفته از فرودگاه امام خمینی (ره) مجددا برقرار کند.
گفتنی است که به رغم وجود زیان های مستند مالی اما هما مانند بسیاری از شرکت های هواپیمایی مجددا کار خود را آغاز کرده است و اگر حمایت ها به موقع صورت بگیرند ممکن است زیان ۷۰ درصدی شرکت ها افزایش یابد. به این ترتیب احتمالا پیش از پایان تحریم ها نتوان به این کمک ها امیدوار بود اما احتمال زیادی وجود دارد که با رفع تحریم ها به رونق گیری دوباره بازار سفر هوایی به مقاصد داخلی و خارجی و افزایش سود شرکت ها و چرخیدن چرخ صنعت امیدوار شد.