هر بار که حادثهای مرگبار در جادههای ایران رخ میدهد، انگشت اتهام یا به سمت راننده خوابآلود است . اما واقعیت تلخ چیز دیگری است: ترکیب اتوموبیل های غیراستاندارد، اتوبوسهای فرسوده و جادههای غیراستاندارد با نقاط حادثهخیز رهاشده، سالهاست جان مسافران ایرانی را میگیرد و هیچکس پاسخگو نیست.
سقوط یک دستگاه اتوبوس در محور دماوند – فیروزکوه، ۴ کشته و دستکم ۲۰ زخمی برجای گذاشت. حادثهای که به سرعت یادآور تراژدیهای مشابه شد؛ از مرگ نخبه های ریاضی دانشگاه شریف در بازگشت از مسابقات، تا واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست.
حادثه ای که سال ۱۳۹۷ در دانشگاه ازاد تهران واحد علوم تحقیقات اتفاق افتاد و به مرگ ده نفر از دانشجویان منتهی شد .
قبلتر در سال ۱۴۰۰ اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست در چند کیلومتری بیگمقلعه به دلیل نقص فنی اتوبوس و نداشتن ترمز و ناتوانی راننده در کنترل خودرو، واژگون شد و جان عزیز مهشاد کریمی خبرنگار ایسنا که قرار بود چند روز دیگر عروس شده و راهی خانه بخت شود و ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا از دست رفت.
دیگری تصادف دانشجویان نخبه شریف در سال ۱۳۷۶ اتوبوس حامل دانشجویان نخبه دانشگاه شریف که مریم میرزا خانی از آن جان سالم به در برد نمونه دیگری از خسارتی شد که به مردم ایران وارد شد . در این حادثه، اتوبوس حامل دانشجویان نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به درون دره سقوط کرد وتعدادی از این عزیزان جان باختند. مریم میرزاخانی، بازماند این حادثه، در سال ۲۰۱۴ فخر ایران در جامعه جهانی شد و به عنوان نخستین زن در تاریخ جایزه فیلدز را دریافت کرد.
ضربههایی که ایرانیان از فرسودگیِ خودروها، بهویژه اتوبوسهای بینشهری، پس از تحریمهایی که «کاغذپاره» خوانده شدند، متحمل شدهاند، بسیار هولناکتر از آن چیزی است که در اخبار میبینیم.
اما پرسش مهم این است:
چرا چرخه تلخ حوادث جاده ای پایان ندارد؟
پاسخ در دو عامل اصلی پنهان است:
*اتوبوسهای فرسوده و ناایمن که عمرشان به دو دهه رسیده و باید سالها پیش بازنشسته میشدند.
*جادههای غیراستاندارد و نقاط پرحادثه که سالهاست کارشناسان دربارهشان هشدار میدهند اما نتیجه عملی برای استاندارد سازی آنها انجام نمیپذیرد.
کافی است نگاهی به آمار پلیس بیندازیم: بیش از ۷ هزار نقطه حادثهخیز شناساییشده در جادههای کشور وجود دارد که بخش بزرگی از آنها هیچ اصلاح هندسی یا ایمنسازی ندیده است. نتیجه چه میشود؟ تکرار تصادفها در همان مکانها. درست مثل محور دماوند – فیروزکوه که بارها جان گرفته اما هنوز همان پیچها، همان پرتگاهها و همان کمبود روشنایی پابرجاست.
وقتی راننده با اتوبوسی فرسوده در جادهای پر از پیچ خطرناک، شانه خاکی غیراستاندارد و علائم ناکافی حرکت میکند، مرگ تنها یک «تصادف ساده» نیست؛ این یک قتل سیستماتیک است.
سیستمی که با چند متغیر کاملا واضح که تاثیر مستقیمی روی آمار تصادفات دارد باید به این سوالات پاسخگو باشد :
*چرا نقاط پرتصادفی که شناسایی میشوند ،ایمنسازی نمیشوند؟
*چرا تحریمها بهانهای شده برای عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل
*بودجههای ایمنی جادهای چقدر است و چثدر از آن تخصیص داده شده؟
*چند جان دیگر باید از دست برود تا «ایمنی جاده و ناوگان» به اولویت واقعی سیاستگذاران راه و شهرسازی تبدیل شود؟
در ایران، هر سفر جادهای میتواند به آخرین سفر تبدیل شود. تا زمانی که اتوبوسهای فرسوده بازنشسته نشوند و جادههای پرخطر ایمنسازی نگردند، فاجعهها تکرار خواهد شد. نه راننده همیشه مقصر است و نه طبیعت بیرحم؛ مقصر اصلی، سیستم ناکارآمدی است که مرگ را در جادهها عادی کرده است.
هیچکس پاسخگو نیست
برچسب ها
این مطلب بدون برچسب می باشد.
گرانی غیرقابلباور و خارج از توان ملت در حوزه دارو و پزشک مردم قید درمان را زدند
نگاه «جمله» به رزمایش اعلام وضعیت اضطراری در ایران وقتی تلفن همراه «آژیر هشدار» میشود
احیای خانهای که همچنان خاستگاه رونق است روایتی از تولد دوباره “بوتیکهتل محلاتی” در بافت تاریخی شیراز
مردم قید درمان را زدند
احمد آریایینژاد گفت: در سال ۱۴۰۴، با گرانی غیرقابلباور و خارج از توان مردم در حوزه دارو مواجه شدهایم. وقتی دارو و ویزیت پزشک گران میشود، بعضی از مردم که توان مالیشان صفر یا کم است، قید دکتر رفتن را میزنند و ممکن است قید دارو خوردن را هم بزنند.
وقتی تلفن همراه «آژیر هشدار» میشود
در روزهایی که مخاطرات طبیعی و تهدیدات غیرمنتظره، زندگی شهری و روستایی ما را تهدید میکنند، خبر برگزاری یک رزمایش ملی برای «اعلام وضعیت هشدار عمومی از طریق تلفن همراه» توجه بسیاری را جلب کرد.
روایتی از تولد دوباره “بوتیکهتل محلاتی” در بافت تاریخی شیراز
وقتی وارد بافت تاریخی شیراز میشوی، در مجاورت مدرسه خان، عمارتی به چشم میخورد که گویی هنوز نفسهای تاریخ را در دیوارهایش حفظ کرده است؛ خانهای که امروز به نام بوتیکهتل محلاتی شیراز شناخته میشود، اما در گذشته نهچندان دور، یکی از مهمترین خانههای مردمی و اجتماعی این شهر بود.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
سقوط آمریکا از فهرست ۱۰ پاسپورت قوی جهان / قدرتمندترین پاسپورت جهان از آسیا برخاست
در سال ۲۰۱۴، پاسپورت آمریکایی در صدر رتبهبندی جهانی قرار داشت و به عنوان قویترین پاسپورت از نظر دسترسی به مقاصد جهانی شناخته میشد. اما اکنون، در سال ۲۰۲۵، به رتبه دوازدهم نزول کرده و با مالزی برابر شده است، به طوری که دارندگان آن میتوانند به ۱۸۰ کشور بدون ویزا سفر کنند.
هزینه های زندگی در محمودآباد به تهران رسید
بهره مندی از ساحل آزاد و قابلیت دسترسی به مزارع کشاورزی با برنج خوش عطر و بو و جنگل های هیرکانی و آب و هوای نزدیک به آسیای شرقی و مهم تر از همه نزدیکی به پایتخت کشور و قرار گرفتن در مرکز جغرافیای مازندران، باعث شده تا در سالهای گذشته شاهد مهاجرت و افزایش جمعیت ثابت و خوش نشین درشهرستان محمودآباد باشیم.
سلامت، گروگان تورم
درحالیکه میانگین رشد تعرفههای پزشکی بین سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ چهارده درصد بوده؛ تعرفهها در سال جديد با یک جهش بیش از سه برابری، شرايط را برای سلامت عمومی آنهم در دل تورمِ درمان سختتر کرده است.
محرومیت ۷۰ درصد اوتیسمیها از خدمات توانبخشی به دلیل فقر
اختلال اوتیسم یا طیف اوتیسم (ASD) یک اصطلاح گسترده است که پزشکان از آن برای توصیف گروهی از اختلالات رشدی عصبی استفاده میکنند. این اختلالات با مشکلات ارتباطی و تعامل اجتماعی مشخص میشوند. افراد مبتلا به ASD اغلب علائم یا الگوهای رفتاری محدود، تکراری و کلیشهای را نشان میدهند.
چالش عجیب در بازار روغن و شکر
روزنامه جمله مدتی است که روغن و شکر در قفسههای فروشگاهها موجود نیست. اما ظاهرا کمبودی هم در کشور نیست. اتاق اصناف ایران اعلام کرد خالی بودن قفسه ها موقتی است و بزودی فروشگاه ها شارژ میشوند. احمدرضا بخشی اظهار داشت: دلیل کمبود روغن و شکر در فروشگاههای بزرگ افزایش ناگهانی تقاضا برای این اقلام با شارژ کالابرگهاست بنابراین این مشکل موقت است و به زودی برطرف میشود.
فرصت جدید اقتصادی در شرق
درگیری بین دو کشور مسلمان چون افغانستان و پاکستان که علاوه بر اشتراکات دینی و فرهنگی، مرزهای طولانی با هم دارند، برای ما جای تأسف دارد و لازم است دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بین این دو کشور میانجیگری کند هرچند اقداماتی که قطر و امارات در این زمینه پیشتر انجام دادهاند، به شکست منجر شد.
اعتماد و سرمایهای که مدرن شد
بانک صادرات ایران یکی از معدود نهادهای اقتصادی کشور است که حضور آن در زندگی روزمره مردم، سابقهای طولانی و ریشهدار دارد. از سالهایی که دفترچههای آبیرنگ پسانداز در دست بسیاری از خانوادهها دیده میشد تا امروز که اپلیکیشنهای بانکی روی گوشیهای هوشمند همراه دائمی افراد هستند، این بانک همواره بخشی از تجربه مالی و زیست اجتماعی مردم بوده است.
ماجرای بانک آینده و بیمه رازی؛ اسناد درباره نقش طهماسب مظاهری چه میگویند؟
روزهای اخیر، مجموعهای از ادعاها در برخی کانالهای مجازی درباره نقش طهماسب مظاهری، رئیسکل پیشین بانک مرکزی، در پرونده بانک آینده منتشر شده است.
برداشت پُر، بازار خالی
با وجود برداشت بیش از یکمیلیون تن برنج در شمال کشور، بازار این محصول همچنان در مسیر صعودی حرکت میکند؛ پدیدهای که بار دیگر ناکارآمدی سیاستهای تنظیم بازار و ضعف در تصمیمگیریهای ارزی را آشکار کرده است.
پول ملی سبک شد، اقتصاد سنگینتر
با تأیید نهایی طرح حذف چهار صفر از پول ملی توسط شورای نگهبان، ایران رسماً در مسیر اصلاح واحد پولی قرار گرفته است؛ اقدامی که در ظاهر فنی و حسابداری بهنظر میرسد، اما در عمق خود نشانهای از جستوجوی اعتماد، نظم و بازسازی روان جمعی نسبت به پول ملی است. پرسش اصلی اینجاست: این تصمیم تا چه اندازه میتواند به بهبود واقعیت اقتصادی کشور بینجامد؟
اسکی ورزشی برای همه / پیش به سوی انقلابی برای همگانی شدن ورزشهای زمستانی
در حالیکه در بسیاری از کشورها، اسکی به عنوان یکی از مردمیترین و پاکترین ورزشهای زمستانی شناخته میشود، در ایران همچنان برچسب «لاکچری» بر پیشانی آن نشسته است.
تیم ایران با ۲ ورزشکار و یک مربی مازندرانی در این رقابتها حضور یافت
رقابتهای جهانی جوجیتسو برزیلی ابوظبی ۲۰۲۵ با حضور سه مربی و ورزشکار مازندرانی که ترتیب امیرعباس انوری مربی و سرپرست امیرارسلان انوری در وزن -۵۰ و امیر پاشا انوری -در وزن ۴۶ کیلوگرم می باشند از فردا به مدت ۳ روز به مصاف حریفان میروند.
غرور ملی در رگهای کشتی مازندران از زاگرب تا آمل؛ پرچمداران کشتی مازندران بر قله افتخار جهان
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، با قدردانی از تلاش قهرمانان و مربیان مازندرانی، پاسداشت حرمت ورزشکاران را وظیفهای ملی دانست و گفت: قهرمانان کشتی مازندران، مایه غرور و عزت ایران هستند و باید شأن و منزلت آنان در میادین جهانی و در زادگاهشان حفظ شود.
پرسپولیس مصون است
فوتبال ایران در پیچ تاریخی ایستاده است جایی که خطوط قرمز برای دو قطب پایتخت به شکلی مضحک متفاوت ترسیم شده است. در حالی که هواداران و بازیکنان استقلال در هر بازی با کوچکترین تخلف با محرومیتهای سنگین مواجه میشوند، رفتار سازمانیافته و سیستماتیک در حمایت از رقیب سنتی پرسپولیس به وضوح در حال تبدیل شدن به یک رویه عادی است.
بازگشت تعصب به نیمکت استقلال
بازگشت وریا غفوری به استقلال، فقط یک خبر فوتبالی نیست؛ یک اتفاق فرهنگیست، یک بازگشت احساسی و عمیق به ریشهها. مردی که روزی بازوبند کاپیتانی را با غرور بر بازو بست و در روزهای سخت، وقتی خیلیها رفتند یا سکوت کردند، او ماند.
زیرساختهای پروژه جوانی جمعیت یزد در حال اجراست
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به تخصیص زمین به ۹۰ درصد متقاضیان واجد شرایط طرح جوانی جمعیت یزد اعلام کرد: در یزد بیش از ۱۲ هزار متقاضی تأیید نهایی شده و تاکنون ۱۰۵۴ قطعه زمین در چارچوب قانون جوانی جمعیت تخصیص داده شده است.
نخبگان فراری
بحث درباره مهاجرت نخبگان در ایران سالهاست تکرار میشود، اما هر بار بخشی از ابعاد آن دیده نمیشود یا در حد شعار باقی میماند.
با راه و شهرسازی استانها، همگرایی دستگاهها و سرعتبخشی به مسکن
نشست اخیر عضو هیأتمدیره سازمان ملی زمین و مسکن، حمید بنایی، با مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، وحید داعی، بار دیگر نشان داد که تداوم رویکرد عملی و همگرایی دستگاهها، کلید موفقیت در حوزه مسکن و زمین است.
دیپلماسی ریلی، چرخدندهای برای شکوفایی ترانزیت با روسیه
در سالهای اخیر، راهآهن جمهوری اسلامی ایران (RAI) نه فقط بهعنوان یک زیرساخت حملونقل داخلی بلکه بهعنوان ستون مهمی در دیپلماسی اقتصادی و ترانزیتی کشور ظاهر شده است.
آغاز مطالعه ملی وضعیت ایمنی در پنج استان با تمرکز بر دادههای دقیق و همکاری میانبخشی
ایمنی راهها، از جمله شاخصهای اصلی توسعهی پایدار در هر کشور است؛ زیرا هیچ پیشرفتی بدون حفظ جان انسانها معنا نمییابد. در سالهای اخیر، با رشد حجم سفرها، افزایش تعداد خودروها و پیچیدهتر شدن شبکهی حملونقل، مسئلهی تصادفات جادهای به یکی از دغدغههای اصلی جامعه و دولت بدل شده است.










































































































































































































