مدیرکل بنادر ودریانوردی استان سیستان و بلوچستان از رشد خوب واردات کالاهای اساسی به بندر چابهار با توجه به توسعه زیرساختی و تجهیزاتی این بندر خبر داد. بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت ورود […]
مدیرکل بنادر ودریانوردی استان سیستان و بلوچستان از رشد خوب واردات کالاهای اساسی به بندر چابهار با توجه به توسعه زیرساختی و تجهیزاتی این بندر خبر داد.
بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت ورود کالاهای اساسی به بندر چابهار با اشاره به تداوم این روند اظهار داشت: در این مسیر طی چند روز گذشته یک کشتی از مبدا روسیه که حامل بیش از ۶۸ هزار تن گندم بود در بندر شهید بهشتی پهلو و عملیات تخلیه روی آن آغاز شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه از ابتدای سال با اینکه ویروس کرونا تجارت دنیا و ایران را تحت الشعاع قرار داده است، روند ورود کالاهای اساسی به بندر شهید بهشتی چابهار ادامه داشته که در این مدت ۱۱ کشتی حامل این کالاها تخلیه و بارگیری شده که ۸ کشتی حامل گندم بوده است.
مدیرکل بنادر ودریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این روند نشان دهنده رشد چشمگیر واردات کالای اساسی از مسیر این بندر بزرگ اقیانوسی است، تصریح کرد: با توجه به تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری غلات در این بندر بزرگ اقیانوسی و همچنین وجود زیرساخت های لازم، پهلوگیری کشتی ها و تخلیه آن ها با روند خوبی در حال انجام است.
این مقام مسئول اضافه کرد: با توجه به توسعه زیرساختی و تجهیزاتی بندر چابهار، از سال گذشته با اختصاص سهمیه واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از سوی ۲ شرکت بزرگ بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام به این بندر استراتژیک، ورود این نوع کالاها از طریق دروازه ملل با رشد خوبی همراه شده است.
در جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مطرح شد؛
از تصویب طرح جامع ریلی تهران تا ضرورت
نوسازی ناوگان حمل و نقل
معاون شهرداری تهران بر ضرورت تعامل و همکاری دستگاههای مسئول در تحقق همه برنامهها و راهکارهای پیشنهادی شهرداری، در بخش آلودگی هوا و کاهش ترافیک تاکید کرد.
در یکصد و شصت و دومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، گزارشی از مراحل انجام فعالیتهای طرح جامع حمل و نقل تهران، پیشرفت آن و نیز فعالیتهای باقیمانده و زمانبندی آن تا پایان ارایه شد.
در این گزارش که توسط معاون مطالعات و برنامهریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران ارایه شد، ضمن تاکید بر پایان و تصویب طرح جامع ریلی تهران در شورای عالی ترافیک و تقدیر از همراهی، مساعدت و تلاشهای وزارت کشور بابت این موضوع، به نحوه گروه بندی مطالعات جامع در قالب هسته مرکزی شامل دادهها و مدل حمل و نقل تهران، و محورهای مطالعاتی شامل طرح جامع حمل و نقل ریلی، طرح حمل و نقل همگانی یکپارچه تهران، طرح حمل و نقل پاک، و طرح مدیریت تقاضای حمل و نقل در تهران پرداخته شد.
همچنین، در ادامه جدول زمانی انجام فعالیتها تا پایان مطالعات ارایه شد. پس از آن، در بخشی از نظرات ارایه شده، بر ضرورت توجه به طرح آمایش زمین، پدافند غیرعامل، گسلهای تهران و موارد مشابه توسط برخی از اعضای حاضر در جلسه اشاره شد. در ادامه، «جمالینژاد» معاون وزارت کشور و رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ضمن تاکید بر این ضرورت توجه به این موضوعها در طرحهای جامع شهری، اعلام کرد انجام این بررسیها در حوزه فعالیتهای طرح جامع حمل و نقل نمیگنجد و این طرح، عمدتاً بر حمل و نقل و پیامدهای آن و نیز برنامههای آن در افق زمانی مشخص تمرکز دارد و چنین رویکرد جامعی، همکاری و هماهنگی همه نهادها و سازمانهای ذیربط، خارج از حوزه وظایف و اختیارات شهرداری تهران را میطلبد.
در ادامه جلسه، برنامههای شهرداری تهران در معاونت حمل و نقل و ترافیک برای کاهش آلودگی هوای پایتخت، توسط مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا ارایه شد. در این ارایه، بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل همگانی، تامین هزینه احداث و بهرهبرداری خطوط متروی مصوب در طرح جامع ریلی، و نیز اجرای روشهای مدیریت عرضه و تقاضای سفر برای کاهش استفاده از خودروی شخصی تاکید شد.
همچنین، برنامههای توسعه و تجهیز معاینه فنی برای بهبود عملکرد و کیفیت ناوگان حمل و نقل تهران ارایه شد و در نهایت، ضرورت عملیاتی شدن قوانین بهبود دهنده کیفیت هوای تهران، از جمله اجرای کامل محدودیتهای ترافیکی بهویژه طرح LEZ مورد اشاره قرار گرفت.
سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل، ترافیک شهرداری تهران، در این جلسه گفت: طرح جامع حمل و نقل، مستندات طرح جامع شهری در مورد توسعه شهر و نحوه استقرار کاربریها را، به شکل برآورد و پیشبینی تعداد سفرهای حاصل از انواع کاربریها در سطح شهر تا مقیاس ناحیههای ترافیکی مد نظر قرار میدهد.
معاون حمل و نقل شهرداری تهران، پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ را زمان پایان مطالعات و ارائه خروجیهای آن به مراجع ذیربط اعلام کرد.
هاشمی در ادامه به ضرورت هماهنگی و همکاری دستگاههای مسوول و ذیربط در دولت، از جمله سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور و وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه برای مشارکت در تامین هزینهها و منابع مالی مورد نیاز مترو، ناوگان حمل و نقل همگانی و نیز مساله موتورسیکلتها و تبدیل آنها به موتورسیکلتهای انژکتوری یا برقی اشاره کرد و این تعامل و همکاری را در تحقق همه برنامهها و راهکارهای پیشنهادی شهرداری، هم در بخش آلودگی هوا و هم در زمینه کاهش ترافیک، بسیار حیاتی و پر اهمیت دانست.