پیش‌بینی اعتبار ۴۴ میلیارد تومانی برای ساخت ایستگاه راه‌آهن شهرکرد
پیش‌بینی اعتبار ۴۴ میلیارد تومانی برای ساخت ایستگاه راه‌آهن شهرکرد

    زهرا ایران‌شاهی/ بنا بر قول وزیر راه و شهرسازی و اهتمامی که در خصوص تکمیل راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد به کار گرفته شده، امید است این طرح در دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد و سپس فرایند اتصال آن به راه‌آهن جنوب فراهم شود. در باب اهمیت این اتصال ریلی برای کل […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی/

بنا بر قول وزیر راه و شهرسازی و اهتمامی که در خصوص تکمیل راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد به کار گرفته شده، امید است این طرح در دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد و سپس فرایند اتصال آن به راه‌آهن جنوب فراهم شود.
در باب اهمیت این اتصال ریلی برای کل کشور باید گفت که راه‌آهن شهرکرد حلقه اتصال کریدور شمال به جنوب می‌شود چرا که مطالعات این طرح در سال‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی انجام شده و امید است به زودی شاهد آغاز عملیات این قطعه نیز باشیم. در حال حاضر این طرح ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بنا بر اظهارات وزیر امید است در همین دولت به بهره‌برداری برسد.
با اجرای پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری، تحول بزرگی در جابجایی و حمل و نقل ریلی مسافر و کالا، بین استان‌های بزرگ و صنعتی کشور رخ می‌دهد. در مسیر این طرح ۱۵ دستگاه تونل به‌طول پنج هزار و ۲۸۴ متر و پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح به‌طول ۲ هزار و ۴۸۵ متر اجرا خواهد شد.
حالا در همین ارتباط، معاون وزیر راه و شهرسازی از پیش بینی اعتبار ۴۴ میلیارد تومانی برای ساخت ایستگاه راه آهن در شهرکرد خبر داد.
خیراله خادمی در جریان بازدید از پروژه های راه و راه آهن استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به ساخت ایستگاه راه‌آهن شهرکرد اظهار داشت: پیمانکار این ایستگاه مشخص شده و با حل مشکل زمین، ساخت ایستگاه شهرکرد آغاز خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل راه‌آهن استان را ۱۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این میزان با پیگیری‌های مختلف، ۲۰۰ میلیارد امسال تخصیص داده می‌شود و ۳۰۰ میلیارد هم در بودجه سال آینده پیش بینی شذه است و برای تکمیل پروژه ۵۰۰ میلیارد دیگر نیز باید تأمین شود.
وی اعتبار هزینه شده تاکنون برای راه‌آهن استان را از زمان سرعت گرفتن مجدد پروژه ۴۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون این پروژه از پیشرفت قابل توجهی برخوردار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در صورت تأمین اعتبار، تا پایان دولت، اتمام زیرسازی و آغاز ریل گذاری را در استان خواهیم داشت و تا پایان سال ۱۴۰۰ این مسیر ریلی به مرحله بهره برداری خواهد رسید.
خادمی افزود: راه‌آهن مبارکه ـ سفیددشت ـ شهرکرد به طول ۹۲ کیلومتر شامل چهار قطعه است که قطعه نخست آن۴۱ کیلومتر، قطعه دوم ۲۰ کیلومتر و قطعه سوم و چهارم ۳۱ کیلومتر طول دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشخصات فنی این خط آهن گفت: برای این خط، شیب مسیر ۱۵ در هزار در نظر گرفته شده است تا سرعت طرح روی این شیب برای قطارهای مسافری از ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای باری از ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت لحاظ شود.
وی تصریح کرد: این راه‌آهن به صورت یک خطه است و به دلیل شرایط کوهستانی مسیر، ۱۵ رشته تونل به طول پنج هزار و ۸۲۵ متر و دو پل بزرگ در آن احداث می شود و جبهه کاری چهارگانه تونل‌ها و پل‌های بزرگ، خوشبختانه کاملا فعال است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اتصال شهرکرد به عنوان مرکز استان‌ به شبکه حمل و نقل ریلی، بهبود و توسعه شبکه ترابری و حمل و نقل ایمن مسافری و باری، کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت و احداث بخشی از کریدور ریلی مرکز به جنوب کشور را از مهمترین اهداف ساخت این مسیر ریلی دانست.

پیشرفت مدیریت شهری با افتتاح راه آهن شهرکرد
رییس شورای اسلامی شهر شهرکرد نیز اخیرا در اینباره گفته است: با پایان و بهره‌برداری از راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد تحول بزرگی در حوزه ریلی چهارمحال و بختیاری و به‌خصوص مرکز استان رخ خواهد داد.
حیدر علی‌پور تصریح کرد: توسعه راه‌ها باعث خروج از بن‌بست کنونی و ارتقای کمی و کیفی شاخص‌های پیشرفت در حوزه مدیریت شهری می‌شود.
در این ارتباط در روزهای گذشته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز گفته است که در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی‌ رئیس مجلس شورای اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری، راه‌های استان در ۳‌‌ محور اصلی و ترانزیتی از خوزستان به مرکز کشور و شمال کشور در دست اقدام و نیازمند تامین ‌اعتبار است.
محمدرضا رضائی کوچی تاکید کرد: محور شهرکرد‌ به بروجن و لردگان بخش عمده‌ای از آن انجام شده است و ۶‌ کیلومتر مانده به لردگان تا ۲۲ بهمن‌ قابل بهره‌برداری است و کل پروژه تا پایان سال آینده به اتمام ‌می‌رسد.
گفتنی است که ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی برای پروژه جذب و برای ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر درخواست انجام شده که قرار است پیگیری‌های آن نیز انجام شود.
امسال منابع خوبی برای این دو پروژه اختصاص داده شده است، به طوری که تاکنون برای پروژه راه‌آهن ۲۹۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده که این امر موجب ایجاد تحول مطلوب در عملیات اجرایی آن شده است. بنابراین انتظار است طبق قول‌های داده شده مابقی اعتبار مورد نیاز تامین شود و زیرساخت پروژه تا پایان دولت انجام و به بهره‌برداری برسد.
این پروژه به عنوان ۳۱ پروژه اولویت‌دار کشور تعریف شده و با توجه به اینکه در تعهد دولت قرار دارد، لذا تا پایان دولت این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین قرار است امسال ۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه تامین شود که تاکنون ۲۱۷ میلیارد تومان آن در سال جاری تخصیص یافته است.
خوشبختانه پروژه فعال و نسبت به گذشته کار اجرایی در تمام بخش‌های آن در حال انجام است، از طرفی لازم است پیگیری برای تخصیص مابقی اعتبار در سال جاری انجام شود.