چرایی افزایش قیمت تایر  صنعت تایر در مخمصه بی‌پولی و عدم تخصیص ارز
چرایی افزایش قیمت تایر  صنعت تایر در مخمصه بی‌پولی و عدم تخصیص ارز

  دبیر انجمن تولیدکنندگان لاستیک ایران گفت: عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه، هزینه تولید را افزایش داده و تولیدکنندگان صنعت تایر با استدلال‌های کارشناسی درخواست افزایش قیمت لاستیک را داده بودند که با آن موافقت شد. استمرار درخواست افزایش قیمت کالا از سوی تولیدکنندگان صنایع مختلف به صنعت تایرسازی کشور هم رسید. خرده‌فروشی […]

 

دبیر انجمن تولیدکنندگان لاستیک ایران گفت: عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه، هزینه تولید را افزایش داده و تولیدکنندگان صنعت تایر با استدلال‌های کارشناسی درخواست افزایش قیمت لاستیک را داده بودند که با آن موافقت شد. استمرار درخواست افزایش قیمت کالا از سوی تولیدکنندگان صنایع مختلف به صنعت تایرسازی کشور هم رسید. خرده‌فروشی تایر‌های تولید داخل در بازار مدتی است با پدیده گران فروشی مواجه شده و از این تلاطم قیمت‌ها، احتکار لاستیک خودرو مزید بر علت شده است. گزارش‌ها حاکی از رشد ۳۰ درصدی تولید تایر خودرو از ابتدای سال تاکنون دارد، اما چرخش صد درجه‌ای اختصاص ارز مواد اولیه از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی موضوعی است که ناهماهنگی قیمت‌ها را در بازار رقم زده است.
نابسامانی ها در بخش تولید در سال جاری به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید، به حدی بالا گرفت که بر اساس تصمیم جدید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت انواع تایر به شرکت‌های تولیدکننده ابلاغ شد.
این افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک در حالی پیشتر اعلام شده بود که روز گذشته مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تایر از افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایر‌های سواری خبر داد.
فعالان صنعت تایر معتقدند؛ با تغییر نوع ارز تخصیصی به واردات مواد اولیه، هزینه‌های تهیه این مواد ۴ برابر شده و افزایش قیمت ۳۰ تا ۵۰ درصدی به هیچ عنوان جوابگوی افزایش نرخ مواد اولیه و دیگر هزینه‌های تولید تایر نیست.
به گفته این فعال صنعت تایر، نگرانی از تفاوت قیمت در بازار به اندازه‌ای زیاد شده که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، این محصول با رانت در توزیع روبرو شده و همین عوامل افزایش قیمت را تشدید کرده است.
تنها گفت: در آغاز سال ۹۹ قیمت ارز مصرفی کارخانه‌های تولید تایر از ۴۲۰۰ هزار تومان به ارز نیمایی تبدیل شد؛ این در حالی است که ارز نیمایی هم‌اکنون حدود ۲۷ هزار تومان است و این در بخش تولید بحث برانگیز شده و دردسر‌های تولید را افزایش داده است. دبیر انجمن تولیدکنندگان لاستیک ایران ادامه داد: در ابتدای تابستان که قیمت تایر ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت، قیمت ارز حدود ۱۵ هزار تومان بوده است، یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۱۵ هزار تومان تبدیل شد. در حال حاضر هم همان ارز دولتی به رقمی معادل ۲۷ هزار تومان رسیده است و تولیدکنندگان تایر نمی‌توانستند با درصدهای پایین گذشته به کار ادامه‌ دهند. تنها افزود: زمانی که تولید را در مخمصه بازی با دلار و نوسانات نرخ ارزی قرار می دهند، واکنش بخش تولید به سمت گرانی خواهد بود و این مسئله موضوعی است که برای نظام تولید و صنایع کشور مخرب است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان لاستیک ایران تاکید کرد: حالا از مشکلات ارزی مربوط به تولید داخلی که بگذریم همین نگرانی‌ها برای واردات نیز مشمول می‌شود؛ زمانی که وارد کننده ناگزیر است با نرخ آزاد اقدام به واردات داشته باشد قطعاً شرایط قیمتی در بازار داخل نیز طبق این نوسانات تغییر می‌کند و تنها نتیجه آن گرانی‌های افسار گسیخته و غیر کنترلی در بازار مصرف است.