آمادگی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک  برای شناسنامه‌دار کردن پل‌های راه‌آهن
آمادگی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک  برای شناسنامه‌دار کردن پل‌های راه‌آهن

    مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از آمادگی این شرکت جهت شناسنامه‌دار کردن پل‌های راه‌آهن در سراسر کشور خبر داد. مجید کیانپور با اشاره به امکانات این شرکت در ارایه خدمات به شرکت راه‌آهن جهت ارتقای مطالعات حوزه ریل در سراسر کشور، اظهار کرد: اکنون در حوزه راه آهن، پل‌های زیادی وجود […]

 

 

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از آمادگی این شرکت جهت شناسنامه‌دار کردن پل‌های راه‌آهن در سراسر کشور خبر داد.
مجید کیانپور با اشاره به امکانات این شرکت در ارایه خدمات به شرکت راه‌آهن جهت ارتقای مطالعات حوزه ریل در سراسر کشور، اظهار کرد: اکنون در حوزه راه آهن، پل‌های زیادی وجود دارند و ما به سازمان‌های مرتبط در حوزه حمل‌ونقل ریلی اعلام می‌نمائیم که شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آمادگی دارد تا با استفاده از تجهیزات و نرم افزارهای نوین و پیشرفته نسبت به تهیه شناسنامه برای پل‌ها همکاری لازم را داشته باشد.
وی گفت: ضمن اینکه این شرکت در مطالعات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک هم با توجه به تجهیزات و نیروهای متخصص آماده ارایه خدمات به راه‌آهن است.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خاطرنشان کرد: اکنون در حوزه ژئوتکنیک کماکان همکاری‌های لازم با راه آهن را داریم؛ اما در حوزه شناسنامه دار کردن پل‌های راه آهن، این آمادگی را اعلام می‌نمائیم که می‌توانیم مشابه سایر زیر ساخت‌های حمل و نقل کشور اعم از جاده‌ای و فرودگاهی اقدامات موثری را در این حوزه انجام دهیم.
کیانپور با یادآوری از اینکه این شرکت از گذشته همکاری مشترک با راه آهن در مطالعات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک و کنترل کیفی و حتی اجرا داشته است، افزود: ما از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تهیه و تدوین آئین‌نامه‌های مرتبط با حوزه راه‌ها به ویژه راه آهن، ارتباط خیلی نزدیکی داریم.
درباره تجهیز مهندسی راه های کشور مدیرکل دفتر مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیز از آمادگی این شرکت جهت بهره‌گیری از تجهیزات غیرمخرب ارزیابی روسازی راه‌ها خبر داد و افزود که امکان استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و صحرایی در سراسر کشور وجود دارد.
فرهاد احمدنیا به تشریح نقش این دفتر مهندسی در شناسایی و به کارگیری تجهیزات نوین از جمله اسکنرهای سطوح جاده‌ای پرداخت و عنوان کرد: این شرکت با بهره‌گیری از تجهیزات غیرمخرب ارزیابی روسازی؛ در زمینه ارزیابی وضعیت موجود روسازی، بررسی علل خرابی روسازی، ارزیابی شاخص‌های وظیفه‌ای و سازه‌ای روسازی، پیاده‌سازی سیستم مدیریت نگهداری روسازی راه و فرودگاه و ارائه طرح بهسازی تاکنون اقدامات سازنده‌ای انجام داده است.
وی افزود: با توجه به گستره جغرافیایی فعالیت شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک که سراسر کشور ایران را شامل می‌شود، دفتر مهندسین مشاور علاوه بر بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته غیرمخرب، امکان استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و صحرایی شرکت آزمایشگاه را نیز دارد.
احمدنیا تاکید کرد: این دفتر با بهره‌گیری از دانش تخصصی، نیروی انسانی مجرب و متخصص و تجهیزات پیشرفته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در زمینه مدیریت روسازی، ایمنی و ابنیه فنی توان انجام پروژه‌های مختلف در سطح شبکه و پروژه را دارا است. ضمن اینکه در حوزه خدمات مهندسی این دفتر در حال حاضر دارای ۳ نفر دکترا، ۲۵ نفر کارشناسی ارشد و ۶ نفر تکنسین در رشته‌های مهندسی عمران، ژئوفیزیک و الکترونیک است که در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.
مدیرکل دفتر مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به دو فناوری FWD و HWDبه کار گرفته شده در این شرکت، اظهار کرد: دستگاه FWD و HWDبه منظور ارزیابی ظرفیت باربری روسازی راه و فرودگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملكرد دستگاه‏‌هایFWD وHWD مشابه يكديگر است و تفاوت آن‌ها امكان اعمال تنش‌های بيشتر توسط دستگاه HWD به سبب وزنه‌های سنگين‌تر آن است كه امكان شبيه‌‏سازی تنش ناشی از بار چرخ هواپيما بر روسازی فرودگاه را فراهم می‌کند.
وی گفت: اين دستگاه با اعمال تنش به روسازی، افت و خيز ناشی از بارگذاری را بوسیله ژئوفون‌ها اندازه‌گیری و ثبت می‏‌نماید. دمای هوا و سطح آسفالت به‏ صورت خودكار توسط دستگاه و دمای عمق لایه آسفالتی دستی توسط کاربر اندازه‌گيری می‌شود.