احتمال اعطای تسهیلات مسکن روستایی با نرخ سود یارانه‌ای
احتمال اعطای تسهیلات مسکن روستایی با نرخ سود یارانه‌ای

وزیر راه و شهرسازی از برگزاری جلسه‌ای با رئیس جمهور در هفته آینده برای برداشته شدن مانع اعطای تسهیلات ساخت مسکن روستایی با نرخ سود یارانه ای خبر داد. رستم قاسمی در حاشیه جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در خصوص آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن اظهار کرد: در […]

وزیر راه و شهرسازی از برگزاری جلسه‌ای با رئیس جمهور در هفته آینده برای برداشته شدن مانع اعطای تسهیلات ساخت مسکن روستایی با نرخ سود یارانه ای خبر داد.

رستم قاسمی در حاشیه جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در خصوص آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن اظهار کرد: در این جلسه آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن بررسی شد و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس متفق القول از اجرای قانون جهش تولید مسکن که مصوبه مجلس است، حمایت کردند.
وی افزود: برای رفع مشکلات و موانع نهضت ملی مسکن مذاکراتی در ۳ ساعت یا اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس داشتیم و موضوعات مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در خصوص راه اندازی صندوق توسعه مسکن بحث‌هایی شد و قرار شد راهکارهای تخصیص خط اعتباری مسکن مهر و اقساط بازگشتی آن به صندوق ملی مسکن و همچنین اجرای تبصره‌های ۱۴ و ۱۸ قانون بودجه مبنی بر فروش اموال وزارت راه و شهرسازی برای تجهیز صندوق ملی مسکن اندیشیده شود. وزیر راه و شهرسازی درباره ساخت مسکن روستایی گفت: ۸۰۰ هزار واحد از ۴ میلیون واحد دولت سیزدهم به مسکن روستایی اختصاص دارد که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن آغاز شده است. قاسمی ادامه داد: اخیراً مشکلاتی در خصوص نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن روستایی داشتیم که امیدواریم در نشستی که هفته آینده با رئیس جمهور داریم این مانع برطرف شود.

 

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرد؛
نبود منابع مالی مشکل اصلی خط ریلی رشت-آستارا

معاون وزیر راه و شهرسازی علت اصلی ساخته و تکمیل نشدن خط ریلی رشت آستارا را نبود منابع مالی مورد نیاز آن دانست که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.
خیراله خادمی – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور – در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهارکرد: برخی پروژه‌ها مانند خط ریلی رشت- آستارا که ایران را به روسیه، آذربایجان و اروپا متصل می‌کند از اهمیت و اولویت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که سبب می‌شود ۱۴۰۰۰ کیلومتر مسیر ریلی ایران به اروپا متصل شود و این مسئله اهمیت بسیار زیادی برای ایران از نظر مالی و درآمدی خواهد داشت.
وی افزود: امیدواریم اعتبارات مورد نیاز حوزه حمل‌ونقل به ویژه حوزه ریلی از طریق منابع داخلی مانند صندوق توسعه ملی یا اعتبارات ویژه و مورد تاکید سازمان برنامه و بودجه تامین شود تا بتوانیم از این طریق طرح‌های اولویت‌دار و بسیار مهمی مانند خط ریلی رشت-آستارا را تکمیل کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز ایران از طریق ترکمنستان به روسیه متصل است گفت: از سمت غرب روسیه که بار بیشتری در این محور هست و به اروپا اتصال بیشتری دارد نیز می‌توانیم با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه متصل شویم اما چرا تا کنون این خط ریلی را نساختیم. این طرح آماده است و همه مقدمات آن فراهم شده اما مشکل اساسی برای ساخت آن تامین مالی است. البته در این سال‌ها تلاش‌های بسیاری شد اما چشم ما به منابع خارجی بوده و یک بار منتظر فاینانس از چین بودیم و یکبار منتظر منابع کشورهای همسایه و روسیه.
خادمی ادامه داد: به نظر من برای راه‌اندازی و تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار و بسیار مهم مانند خط ریلی رشت-آستارا که این پروژه‌ها اهمیت و اولویت بالایی دارد، نباید منتظر خارجی‌ها باشیم و باید از منابع داخلی صندوق توسعه ملی یا طرح‌های اولویت‌دار سازمان برنامه و بودجه هزینه مورد نیاز آن‌ها را تامین کنیم. چرا که در هم اکنون همه چیز برای شروع کار آماده است و قرارگاه خاتم نیز کارگاه‌های خود را آماده و تجهیز کره اس. همچنین پروژه ریلی چابهار-زاهدان- بیرجند و سرخس نیز اهمیت بسیار بالایی دارد و یکی از کریدورهای اصلی کشور است که باید تکمیل شود.
وی با اشاره به اعتبار حدود ۲۰ هزار میلیارد تومانی مورد نیاز برای ساخت خط ریلی رشت- آستارا، اضافه کرد: رفع برخی از گلوگاه‌ها نیز در اولویت قرار دارد که می‌توان به خط ریلی شیراز-بوشهر و و رفع گلوگاه‌های جنوب اشاره کرد چرا که در آنجا یک ریل ۸۰ ساله داریم و ظرفیت‌هایی بسیاری در بنادر وجود دارد که هم اکنون به دلیل پایین بودن ظرفیت ریلی از آن استفاده نمی‌شود. اگر رفع گلوگاه‌های زیر ساختی به همراه توسعه توسعه ناوگان مد نظر قرار گیرد و بار از جاده به ریل انتقال پیدا کند دهیم اتفاقات خوبی در کشور رخ خواهد داد. بر اساس آمار سالانه۵۵۰ میلیون تن بار در کشور جابه‌جا می شود که سهم ریلی در این میان بسیار پایین و ناچیز است. بنابراین باید در بخش توسعه ریلی حرکت‌هایی انجام دهیم و درصد بیشتری از حمل بار را از جاده به ریل منتقل کنیم چرا که در حال حاضر حمل و نقل دریایی در رتبه نخست و حمل و نقل ریلی در رتبه دوم ارزران‌ترین برای جابه‌جایی بار قرار دارد و ما در کشور از گران‌ترین آن یعنی جاده‌ای استفاده می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار کرد: یکی دیگر از مزایای توسعه شبکه ریلی در ایران موقعیت خاص ژئوپلیتیکی کشور و اتصال به جنوب شرق آسیا و اروپاست و می‌توان از این طریق سالانه۳۰ تا ۵۰ ملیون تن بار تزانزیتی جابه‌جا کرد و درآمدهای ارزی بالایی برای کشور بدست آورد.

 

 

علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛
انقعاد ۲۰ قرارداد انجام خدمات مشاوره کنترل کیفیت پروژه‌های عمرانی
معاون وزیر راه و شهرسازی از انعقاد ۲۰ قرارداد انجام خدمات مشاوره پروژه‌های عمرانی سازمان در موضوعات آزمایشگاهی کنترل کیفیت به مبلغ ۵۰ میلیاردتومان در چهارماه نخست سال جاری خبر داد.
علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص بخشی از فعالیت‌های آن سازمان در ۴ ماهه نخست سال جاری اعلام کرد: تعداد ۲۰ قرارداد در ۴ ماهه نخست سال جاری برای انجام خدمات مشاوره‌ای پروژه‌های عمرانی سازمان برای موضوعات نظارت، آزمایشگاهی (کنترل کیفیت) و ژئوتکنیک و شرکت‌های مهندسین مشاور منعقد شده است. مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی افزود: به منظور انجام عملیات عمرانی و ساخت فضاهای ورزشی، بیمارستانی، تامینی، تربیتی و فرهنگی و همچنین در راستای تلاش دولت مردمی برای توسعه عدالت و رفاه مردم برای بیمارستان‌های بوشهر، کرمانشاه، کازرون، ماهشهر، ساری، توسعه بیمارستان تالش، خدمات مهندسی ارزش بیمارستان بناب، ژئوتکنیک بیمارستان زاهدان و خرید هواسازهای طرح توسعه حرم حضرت معصومه (س) با مبلغی بیش از ۵۰ میلیاردتومان با پیمانکاران و شرکت‌های ذی‌صلاح قرارداد منعقد شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد؛
رونق ترانزیت با مشارکت بخش‌ خصوصی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر رونق ترانزیت با مشارکت بخش‌ خصوصی، گفت: حمل‌ونقل دریایی در ایران تحت تاثیرات منفی تحریم‌های ظالمانه دچار عقب‌افتادگی شده است
علی‌اکبر صفایی با بیان اینکه حمل‌ونقل دریایی در ایران تحت تاثیرات منفی تحریم‌های ظالمانه دچار عقب‌افتادگی شده است، تاکید کرد: به رغم کمک نخبگان دریایی، چرخ فعالیت‌های دریایی و دریانوردی در کشور هرگز دچار لنگی و توقف نشده، اما باید بپذیریم که حمل‌ و نقل دریایی در ایران، همگام با دنیا پیش نرفته است. وی طراحی و تعریف مدل بازرگانی و تجاری برای رونق ترانزیت در کشور را موضوع جدی برای حوزه تجاری و اقتصاد کلان دانست و گفت: این سازمان از هرگونه ارتباط تجاری بین مجموعه بخش خصوصی فعال در تجارت دریایی با بازرگانان حمایت می‌کند.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر در حوزه بندری و دریایی، برنامه‌ریزی جامعی را در دست تهیه و تدوین دارد، خاطر نشان کرد: افزایش توان و ظرفیت ناوگان دریایی، یک ایده و تصمیم زیربنایی و استراتژیک است که به طور جدی در حال پیگیری آن هستیم.