ارائه تمام فرآیندهای بانکی در پیشخوان مجازی رسالت
ارائه تمام فرآیندهای بانکی در پیشخوان مجازی رسالت

مدیر اجرایی فناوری اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: آماده ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان هستیم. مدیر اجرایی فناوری اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت در خصوص افق۱۴۰۰این بانک گفت: ما حرکت به‌سوی بانکداری بدون شعبه را از حدود چهار سال قبل آغاز و با عملیاتی کردن بانکداری اجتماعی همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در […]


مدیر اجرایی فناوری اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: آماده ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان هستیم. مدیر اجرایی فناوری اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت در خصوص افق۱۴۰۰این بانک گفت: ما حرکت به‌سوی بانکداری بدون شعبه را از حدود چهار سال قبل آغاز و با عملیاتی کردن بانکداری اجتماعی همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح کشور آماده ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان هستیم.
سیدمحمدرضا مصطفوی تبدیل ۳۰۰ شعبه این بانک به کمتر از۳۰ شعبه را یک دستاورد مهم دانست و افزود: همین تعداد شعبه نیز در جاهایی قرار گرفته‌اند که فرهنگ آن جامعه هنوز به محیط وب و بهره‌گیری از گوشی‌های هوشمند اعتماد ندارد. این شعب نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ جمع آوری می‌شوند.
مصطفوی با اشاره به اینکه بانک قرض‌الحسنه رسالت در پی مطرح‌شدن به‌عنوان اولین بانک بدون شعبه نیست، اظهارداشت: ما فقط به دنبال فرهنگ‌سازی ارائه خدمات به مشتریان به‌صورت آسان، ارزان، شرعی و بصورت غیرحضوری هستیم. تبدیل‌شدن به اولین بانک دیجیتال یا اولین نئوبانک در کشور را در اهدافمان نگذاشته‌ایم و در راستای این فرهنگ‌سازی نیز «پیشخوان مجازی رسالت» را ایجاد کردیم که فرایندهای شعب در آن به‌صورت غیرحضوری انجام می‌گیرد.
مدیر اجرایی فناوری اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: هر شعبه بیش از ۱۳۰ فرایند را به صورت حضوری برای مشتریان انجام می داد که از سال۱۳۹۸ این خدمات در سامانه‌ «پیشخوان مجازی رسالت» ارائه می‌شود.
وی افزود: سامانه پیشخوان مجازی رسالت در حال حاضر سرویس‌های همچون برآورد تسهیلات، خدمات مبتنی بر کارت، درخواست کارت، تغییر سپرده و…… درمجموع ۴۳ فرایند را انجام می‌دهد. مصطفوی خاطر نشان کرد: آنلاین شدن درخواست واریز تسهیلات نیز در برنامه امسال بانک قرض‌الحسنه رسالت قرار دارد.
وی درباره آمادگی مشتریان برای دریافت خدمات غیرحضوری گفت: تقاضا و پذیرش خدمات غیرحضوری از سوی مشتریان از ابتدا وجود داشت ولی نیازمند زمینه‌سازی و فرهنگ‌سازی بود. امیدواریم در آینده ای نزدیک تمام مشتریان بانک قرض الحسنه رسالت فرایندهای بانکی خود در بستر اینترنت و بدون محدودیت زمانی و مکانی دریافت کنند.

مدیریت ریسک جایگاهی ویژه در بانکداری اسلامی دارد
رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی در خصوص جایگاه ویژه مدیریت ریسک در بانکداری بدون ربا مطالب مهمی ارائه داد.
سید باقر فتاحی که به عنوان یکی از ارائه دهندگان مباحث در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی سخن می گفت اظهار داشت: بانکداری اسلامی و تامین مالی اسلامی طی چهار دهه اخیر جایگاهی ویژه در سطح بین الملل یافته است و نهادسازی های موثری در کشورهای اسلامی در این زمینه به وقوع پیوسته است.
فتاحی به دستاوردهای حاصله از اجرای مفاد و آموزه های اسلامی در نظام بانکی و مالی کشور اشاره نمود و گفت: کمیته های تخصصی حاضر در بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار با ارائه مصوباتی در چارچوب تامین مالی و بانکداری اسلامی، توصیه ها و دستور العمل های مناسبی را از طریق آیین نامه ها و مواد قانونی برای افزایش شفافیت بازارهای مالی و بانکی مهیا نموده اند و تلاش شده است تا بخش مالی و بانکی در اقتصاد، در جهت توسعه بخش واقعی اقتصاد قرار گیرد. رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون اجرای صحیح مصوبات فقهی و شرعی توسط مدیران و ارکان اجرایی نظام بانکی و مالی کشور را مهم عنوان نمود و نیز افزود: متخصصین مالی و بانکداری اسلامی در ایران، هم افزایی مساعدی با سایر کشورهای اسلامی ایجاد نموده اند و بهره مندی از تجارب مثبت کشورها می تواند در پیشرفت بانکداری و تامین مالی اسلامی موثر واقع گردد.
وی با اشاره به دستاوردهای ایران و سایر کشورهای اسلامی در پیشبرد بانکداری اسلامی و تامین مالی اسلامی گفت: هیات خدمات مالی اسلامی با تلاش بانک‌های مرکزی، بانک‌ها و موسسات مالی کشورهای مختلف تاسیس شده است و از طریق معرفی استانداردهای بین المللی در تطابق با اصول شریعت اسلام، نسبت به توسعه معیارهای شفافیت و مقررات احتیاطی در ارائه خدمات مالی اسلامی مبادرت ورزیده است.

بانک ملی ایران،‌ گره گشای مشکلات مردم
بانک ملی ایران همواره در پرداخت تسهیلات بانکی سرآمد بوده است و آن طور که اطلاعات نظام بانکی حکایت می کند،‌ در بسیاری از سرفصل های، بانک ملی ایران رتبه نخست تخصیص منابع به متقاضیان را دارد.
یکی از مهمترین نقش های بانک ها جمع آوری منابع مردمی و تخصیص آن در قالب تسهیلات به متقاضیان است؛ نقشی که بانک ملی ایران طی ۹۳ سال فعالیت خود به خوبی آن را ایفا کرده است و کمتر واحد تولیدی، بنگاه اقتصادی و یا فردی را می توان یافت که از این تسهیلات بهره نبرده باشد.
گرچه جمع منابعی که بانک ملی ایران طی بیش از ۹ دهه حضور خود به نظام اقتصادی کشور تزریق کرده است بسیار زیاد است، اما نگاهی به عملکرد بانک طی پنج سال گذشته در این حوزه می تواند گویای روند آن طی همه دوران فعالیتش باشد.
آن طور که بانک مرکزی اعلام کرده است،‌کل نظام بانکی در سال گذشته حدود ۱۹ هزار هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی پرداخت کرده است. مقایسه این رقم با تسهیلات پرداختی توسط بانک ملی ایران نشان می دهد که سهم این بانک از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی بیش از ۲۰ درصد بوده است. همچنین اطلاعات موجود حاکی از آن است که کل تسهیلات پرداختی بانک ملی ایران طی سال گذشته نسبت به سال قبل آن بیش از ۲۷ درصد رشد داشته است.
در حوزه تسهیلات جدید نیز بانک ملی ایران عملکرد درخشانی داشته است، به طوری که مبلغ کل تسهیلات کرونایی پرداخت شده توسط این بانک تا پایان فصل بهار امسال از مرز ۱۲۶.۵ هزار میلیارد ریال عبور کرده و بیشترین تسهیلات به شرکت های دانش بنیان طی سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ از سوی این بانک به مبلغ ۳۰.۲ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است. نگاهی به کارنامه بانک ملی ایران در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نیز از پیشتازی آن حکایت می کند. گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که در سال گذشته، میزان تسهیلات ازدواج پرداختی توسط نظام بانکی به ۴۳۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.