ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمام مدیران گرفتاری ایجاد کرده است
ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمام مدیران گرفتاری ایجاد کرده است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمام مدیران گرفتاری ایجاد کرده است، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از روی نهاده‌های دامی با تیزهوشی و کار کارشناسی دقیق برداشته شود. وزیر جهاد کشاورزی، مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و غذا را از دیگر بحث‌های مهم برشمرد و افزود: هر کشوری که […]

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمام مدیران گرفتاری ایجاد کرده است، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از روی نهاده‌های دامی با تیزهوشی و کار کارشناسی دقیق برداشته شود.
وزیر جهاد کشاورزی، مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و غذا را از دیگر بحث‌های مهم برشمرد و افزود: هر کشوری که مدیریت این بخش در آن یکپارچه و یکدست‌تر و تحت کنترل‌تر باشد می‌تواند همه اهداف تولید کننده، مصرف کننده و صنایع مرتبط را تأمین کند.
خاوازی اضافه کرد: به جز این مدیریت یکپارچه، میزان وابستگی کل این زنجیره به بیرون از کشور نیز اهمیت دارد و هر چه در زنجیره‌های تولید غذا وابسته به بیرون از کشور باشیم می‌تواند به شدت تحت تأثیر قرار گیرد.
وی با اشاره به این که در ابتدای مسئولیتش در وزارت جهاد کشاورزی، کشور با کمبود نهاده‌های دامی مواجه شد، گفت: با تصمیمات خوب رئیس جمهور، معاون اول، وزیر صمت و بانک مرکزی، توانستیم این مشکل را کنترل کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: از آن جا که با راه اندازی سامانه بازارگاه؛ منافع افراد سودجو به خطر افتاده؛ عده زیادی قصد تخریب این سامانه را دارند. تا پیش از راه اندازی این سامانه، ما هیچ اطلاع و آگاهی از وارد کنندگان و توزیع کنندگانی که در امر توزیع نهاده فعالیت داشتند در اختیار نداشتیم و نهاده کاملاً غیرشفاف توزیع می‌شد، اما حالا تمام تراکنش‌ها کاملاً شفاف و معلوم است.
خاوازی افزود: من به عنوان یک کارشناس؛ با تجربه‌ای ۱۵ ماهه معتقدم ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از روی نهاده‌های دامی با تیزهوشی و کار کارشناسی دقیق برداشته شود. پیشنهاد این اتفاق را چندین بار در دولت مطرح کردیم و تمام جوانب را طوری دیده بودیم که به مردم هم آسیب نرسد، اما در این خصوص باید سطحی بالاتر از دولت تصمیم بگیرد.
وی اضافه کرد: برای مثال شورای عالی اقتصادی می‌تواند به این موضوع ورود کند؛ وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمام مدیران گرفتاری ایجاد کرده است.
خاوازی در خصوص عملکرد ۱۵ ماهه اخیر این وزارتخانه در دولت دوازدهم گفت: سعی کردیم امورات جاری وزارتخانه را به نحو احسن پیش ببریم و دیگر این که قول‌هایی که در بدو فعالیت و برای جلب اعتماد به مردم داده بودیم مورد توجه قرار دهیم و ریل گذاری نمائیم. در امورات جاری مربوط به آب و خاک می‌توان به عنوان موضوع مهم زیرساختی نگاه کرد؛ در این حوزه سال ۹۹ طرحی ۴۶ هزار هکتاری در سیستان به پایان رسید، البته در زمان ورود من حدود ۳۲ هزار هکتار از این طرح تمام شده بود. در این طرح؛ تأمین آب ۴۶ هزار هکتار زمین از طریق لوله و بدون تبخیر به طول پنج هزار کیلومتر به ۷۰۰ روستا می‌رسد. اگر این طرح انجام نمی‌شد؛ سیستان در خشکسالی امسال؛ وضعیت بسیار بدی داشت.
وی گفت: در تأمین مواد غذایی؛ وضعیت بسیار خوبی داریم، انتظار می‌رود وزیر کشاورزی بعدی بتواند با استفاده از ابزارهای موجود؛ کارهای خوبی را در این حوزه انجام دهد.