۱- در ابتدا در مورد وظایف و فرآیندهای مدیریت تحت سرپرستی شرح مختصری ارائه بفرمایید؟
به گزارش روزنامه جمله،سیاستگذاری و برنامه ریزی در امور ارزی بانک ها در قالب خط مشی های تعیین شده از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا. و هیأت مدیره هر بانك، تهیه، تدوین و ابلاغ بخشنامه ها و دستورالعمل های ارزی، بررسی و پاسخ گویی به ابهامات استعلام های دریافتی از واحدهای ارزی و شعب، نظارت بر اعطای تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی و صدور مجوز گشایش اعتبار اسنادی مربوطه، بررسی، تهیه و تنظیم قراردادهای تأمین مالی (فاینانس و ریفاینانس) و منابع ارزی داخلی بانک ها و صدور مجوز گشایش اعتبار از محل منابع مذکور، برقراری روابط کارگزاری به منظور تسهیل مناسبات بانکی برای ارائه خدمات بانکی بین المللی به مشتریان، صدور ضمانتنامه های ارزی و مدیریت ویرایش سامانه اطلاعات ثبت سفارشات و تخصیص ارز در تعامل با بانک مرکزی از وظايف بخش بين الملل در بانك ها مي باشد.
همچنين مدیریت وجوه نقد بانک ها، مدیریت و انجام امور مربوط به نظام جامع پرداخت، حضور مستمر در بازار بین بانکی ریالی، مدیریت و انجام امور مربوط به سامانه چکاوک، چکهای مسافرتی و اوراق بهادار، مدیریت و نظارت بر نقل و انتقال وجوه از درگاه اینترنت، مدیریت و نظارت بر کلیه امور اجرایی حسابهای جاری و سیستم شتاب بانک، کنترل و نظارت بر امور مراودات مشتریان و رفع اختلافات احتمالی در حسابهای متمرکز بانک ها، خرید و فروش ارز و مبادلات ارزی، انجام حوالجات ارزی، مدیریت وجوه حسابهای نسترو از جمله مسؤليت هايي است كه به عهده بخش خزانه داري بانك ها مي باشد.
۲- در خصوص اهم فعالیت ها و اقدامات انجام شده در مدیریت امور بین الملل و خزانه داری به منظور تحقق شعار سال ۱۴۰۲، سیاست های کلان دولت و اجرای برنامه راهبردی بانک توضیح بفرمایید؟
مدیریت امور بین الملل و خزانه داری دارای دو اداره خزانه داری و بین الملل بوده که اهم فرایندهای کاری هر کدام از آنها که به صورت مستمر در طی سال انجام می شود، به شرح ذیل می باشد.
اداره خزانه داری وظیفه انجام پرداختهای ارزی و ریالی بانک را بر عهده دارد همچنین مجموعه اقداماتی نیز جهت کنترل اضافه برداشت (یکی از عوامل اصلی تورم) از بانک مرکزی انجام داده که عمده این فعالیت ها شامل تامین منابع از بازار بین بانکی، شرکت در عملیات ریپو بانک مرکزی، مدیریت پرداختهای درگاه های پرداخت ( شامل ساتنا ، پایا و …)، اجرای دقیق بخشنامه های بانک مرکزی در خصوص اعتبارگیری روزانه، اعلام وثایق مورد قبول بانک مرکزی در اجرای شیوه نامه اخذ وثیقه و مذاکرات تلفنی متعدد با شعب سراسر کشور در خصوص جذب منابع است.
در اداره خزانه داری علاوه بر فعالیت های انجام شده مدیریت و کنترل سامانه های پرداخت ریالی از جمله ساتنا، پایا، چکاوک، شتاب، دریافت و پرداخت وجوه نقد بین شعب و خزانه مرکزی، مدیریت خزانه اسناد و نگهداری از اوراق و اسناد بهادار، عملیات سپرده گیری و سپرده گذاری ریالی و ارزی بین بانکها و بانک مرکزی، عملیات بازار باز، خرید و فروش ارز و مبادلات ارزی، انجام حوالجات ارزی، مدیریت وجوه حسابهای نسترو، مدیریت و حسابداری قراردادهای ریالی و ارزی صندوق توسعه ملی و … نیز انجام می شود.
همچنین در اداره بين الملل فعاليتهايی شامل سوئیفت و سپام ارزی که وظیفه دریافت و ارسال پیامهای مالی و غیر مالی بین بانکی را به عهده دارند و روابط کارگزاری به معنای برقراری و حفظ روابط کارگزاری با بانکهای خارجی، گشایش اعتبارات اسنادی از محل فاینانس خارجی، معامله اسناد و باز پرداخت هزینه ها و اقساط تسهیلات فاینانس برای پروژه های کشور، صدور انواع ضمانت نامه ای ارزی متقابل و صادراتی، پشتیبانی درنا و پرتال ارزی، ابلاغ بخشنامه های ارزی بانک مرکزی، مشاوره و پشتیبانی شعب ارزی، پایش عملکرد رفع تعهدات گمرکی بانک و … نیز به صورت مستمر انجام می شود.
۳- مدیریت امور بین الملل و خزانه داری چه برنامه ها و سیاستهایی جهت تحقق شعار سال « مهارتورم و رشد تولید» و سیاستهای کلان دولت و اجرای برنامه راهبردی در سال ۱۴۰۲ در دست انجام دارد؟
با توجه به ماهیت اداره خزانه داری به عنوان واحد پشتیبانی کننده واحدهای اصلی، تمرکز این اداره بر بهبود و ارتقاء سطح خدمات رسانی به واحدهای داخلی بانک بوده است تا واحدهايي كه مستقيماً با واحدهاي توليدي و مشتريان در ارتباط هستند بتوانند به نحو مطلوبي وظيفه حمايتي خود را در رفع مشكلات توليدكنندگان و كارآفرينان و پشتيباني همه جانبه از آنان به انجام برسانند.
لذا در بخش خزانه داري رایزنی با بانکهای داخلی و خارجی جهت بهره برداری از مزیتهای ارتباطی و افتتاح حسابها متقابل جهت سهولت انجام نقل و انقالات ارزی مشتریان در راستای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی در کمترین زمان ممکن و عدم وقفه در کار واحدهای تولیدی، برگزاری جلسات متعدد با بانک مرکزی نیز جهت اعطای تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان و مشتریان بانک صنعت و معدن در خصوص بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی با عاملیت این بانک در راستای کاهش هزینه های واحدهای تولیدی در مورد بازپرداخت سپرده های جزء دال، افزایش قابل توجه خرید ارزهای تراستی و نیمایی از بانک مرکزی جهت ارسال حواله های مشتریان با نرخهای کمتر از صرافی و کاهش هزینه و زمان معطلی ارسال حوالجات مشتریان در جهت تامین مواد اولیه ارزانتر واحدهای تولیدی در شرایط سخت تحریم، رایزنی با صرافی های مختلف جهت تبدیل، انتقال و جایجایی ارز مربوط به اعتبارات و فاینانس های بانک و تامین نیازهای ارزی واحدهای تولیدی از جمله اقداماتی بوده است که در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ به انجام رسیده و خواهد رسید.
در بخش بين الملل نیز تلاش در جهت توسعه روابط کارگزاری بانکی جهت توسعه ظرفیت نقل و انتقالات بانکی، تلاش در راستای پشتیبانی و آموزش صحیح همکاران ارزی جهت ارائه خدمات موثر ارزی به مشتریان، پیگیری موارد تخصیص ارز از اداره تخصیص ارز بانک مرکزی ج.ا.ا جهت تخصیص به موقع ارز، تلاش در راستای تخصیص و استفاده بهینه طرح زیربنایی( فولاد، ریلی، نیرو … ) از تسهیلات فاینانس خارجی، تلاش در راستای رسیدگی مؤثر و کارا به امور رفع تعهدات ارزی گمرکی و ارجاع موارد تخلف به نهادهای نظارتی نظیر تعزیرات و دادستانی و پیگیری تهیه و تولید سامانه های نرم افزاری مورد نیاز مجموعه اقداماتي است كه در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ به انجام رسيده و خواهد رسيد.
۴- آیا در مسیر فعالیت با چالش ها و موانعی مواجه هستید؟ برای برون رفت از این مشکلات چه راه حل هایی را پیشنهاد می کنید؟
در بخش ارزی به دلیل تحریم هاي ظالمانه اقتصادي و بانكي، دسترسی به منابع ارزی با مشکلاتی روبرو بوده که با توجه به حجم بسیار زياد تعهدات ارزی بانک، اداره خزانه داری در تخصیص و ساماندهی وجوه در دسترس می بایست مدیریت متمرکز و یکپارچه داشته باشد و برای این مهم نیازمند اراده جدی تمامي كاركنان بانک و همکاری بانک مرکزی جهت ساماندهی و در صورت امکان تبدیل تعهدات ارزی بانک است که عمدتاً نیز به طرحهای زیر بنایی و صنعتی کشور اختصاص یافته است.
۵- انتظار از مشتریان ، همکاران ستاد و شعب در تحقق موارد یادشده چیست؟ همچنین به عنوان سخن آخر اگر توصیه و پیشنهادی برای همکاران دارید بفرمایید؟
برای حل مشکلات فعلی افکار و ایده ها وابزارهای قدیمی کارآمد نیستند و براي بهبود شرايط و گذر از موانع موجود می بایست علاوه بر مسؤلانه تر عمل کردن و استفاده از فناوری های نوین و هوشمند کردن فعالیت ها ضمن ارتقاء بهره وری نیازهای مشتریان را به موقع برطرف کنیم.