استعفای زاکانی از نمایندگی در اولین جلسه مجلس اعلام وصول می شود
استعفای زاکانی از نمایندگی در اولین جلسه مجلس اعلام وصول می شود

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که احتمالا استعفای علیرضا زاکانی از نمایندگی مجلس در اولین جلسه علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد. علی کریمی فیروزجایی کرد: تا دیروز استعفای آقای زاکانی تقدیم هیأت رئیسه مجلس نشده بود. البته ایشان امروز دیداری با آقای قالیباف داشت و ممکن است استعفا را تقدیم ایشان […]

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که احتمالا استعفای علیرضا زاکانی از نمایندگی مجلس در اولین جلسه علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد.
علی کریمی فیروزجایی کرد: تا دیروز استعفای آقای زاکانی تقدیم هیأت رئیسه مجلس نشده بود. البته ایشان امروز دیداری با آقای قالیباف داشت و ممکن است استعفا را تقدیم ایشان کرده باشد. در این صورت این استعفا در اولین جلسه علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد و در دستور کار بررسی در صحن علنی قرار می گیرد.
وی افزود: با توجه به اینکه طبق آیین نامه داخلی مجلس در حین بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی امکان بررسی دستور کار دیگری وجود ندارد ممکن است بررسی استعفای آقای زاکانی به بعد از رأی اعتماد وزرای کابینه موکول شود.

بلومبرگ: لغو محدود تحریم‌ها گزینه جدید بایدن برای احیای برجام
شبکه بلومبرگ با توجه به مواضع واشنگتن و تهران در قبال برجام، در گزارشی به بررسی چالش های موجود در روند مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین و به نتیجه رسیدن این مذاکرات پرداخت.
شبکه بلومبرگ در گزارش خود درباره مذاکرات احیای توافق هسته ای و تعامل دولت های جدید آمریکا و ایران در راستای لغو تحریم ها نوشت: دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با این واقعیت رو به روست که بازگشت به توافق هسته‌ای ممکن است دیگر امکان پذیر نباشد، چون ایران راهکارهایی برای غلبه بر تحریم های آمریکا می یابد و در حال رقابت در راستای پیدا کردن ظرفیت ساختن یک بمب اتمی است.
بلومبرگ ادامه داد: طبق گفته افراد مطلع از جریان مذاکرات، مقامات آمریکایی پس از آن که ماه ها مذاکره بر سر بازگشت به توافق نتوانست به یک توافق بیانجامد، در حال بازبینی گزینه هایشان هستند. اگرچه به گفته آن ها، آمریکا که هنوز خواستار بازگشت سریع به این توافق به عنوان گذرگاهی به سمت توافقی «طولانی مدت‌تر و مستحکم‌تر» است، می خواهد جایگزین ها را نیز بررسی کند، از جمله لغو محدود تحریم ها در قدم اول در ازای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران.
در ادامه این گزارش آمده است: علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بحران بین المللی در این باره گفت، «این کار اصلا قرار نبود که آسان باشد، اما امید این وجود داشت که هر دو طرف برآوردشان این باشد که احیای توافق هنوز کم هزینه‌ترین گزینه خواهد بود اما هر دو طرف قصدشان مقصر دانستن یکدیگر برای بر باد دادن این فرصت طلایی است.
گزارش بلومبرگ همچنین مطرح کرد: عدم بازگشت به توافق اصلی یک پس رفت چشمگیر برای رئیس جمهور جو بایدن به بار خواهد آورد که احیای این توافق چندجانبه را اولویت اصلی سیاست خارجی اش و راهنمای برنامه هایش برای خاورمیانه قرار داده بود، علیرغم اعتراض هایی که از سوی متحدانی مثل اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و بحرین مطرح می شد. این شبکه علاوه بر این در گزارشش آورده است: طبق گفته افراد مطلع از جریان مذاکرات که می خواستند نامشان فاش نشود، هدف آمریکا هنوز هم بازگشت کامل به شروط این توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) است، اگرچه آن ها تایید کردند که هیچ شواهدی دال بر این ندارند که نشان دهد که دولت ایران نیز آمادگی انجام دادن همین کار را دارد.
این گزارش می افزاید: این افراد مطلع می گویند، چالش پیش روی مذاکره کنندگان آمریکایی این است که دولت بایدن نتوانسته است از اهرم فشاری که به واسطه وجود تحریم ها در اختیار دارد، برای متوقف کردن تخطی های ایران از شروط توافق استفاده کند. در عین حال هم، ایران با رئیس جمهوری فوق محافظه کار و یک برنامه هسته ای که به سرعت در حال پیش رفت است، تا این جای کار سیگنالی که فرستاده حاکی از این بوده است که علیرغم مشکلات اقتصادی مداوم تحمیل شده از سوی آمریکا، حاضر به تسلیم نیست.
این شبکه همچنین مطرح کرد: طبق گفته یک دیپلمات ارشد غربی که در جریان مذاکرات است و می خواست نامش فاش نشود، روند کند مذاکرات در حال زیر و رو کردن گمانه زنی ها درباره این است که در ادامه چه اتفاقی می افتد. این گمانه زنی ها شامل کورسوی امید به توافقی گسترده تر است که در بر گیرنده نگرانی ها درباره برنامه موشک های بالستیک ایران و حمایتش از گروه‌هایی می شود که آمریکا و متحدانش آن ها را تروریست تلقی می کنند.

سفیر جدید انگلیس در تهران: از بازگشت به ایران هیجان زده‌ام
سفیر جدید انگلیس در تهران در توییتی نوشت: واقعا از بازگشت به ایران هیجان‌زده هستم. ایران، کشوری با تاریخ و فرهنگ بی‌نظیر است. سایمون شرکلیف که روز یکشنبه با پرواز ایران ایر به تهران سفر کرده است با انتشار تصویری به غذاهای لذیذ ایرانی از جمله چلوکباب کوبیده اشاره کرد. این دیپلمات انگلیسی در کارنامه خود، فعالیت به عنوان دبیر دوم سفارت انگلیس در تهران (بخش سیاسی) بین سال‌ های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ را دارد. شرکلیف پیش از تصدی سمت جدیدش، مدیر امنیت ملی وزارت خارجه انگلیس و پیش از آن، به عنوان سفیر این کشور در یمن فعالیت کرده است. وی همچنین مسوول بخش مبارزه با تروریسم وزارت خارجه انگلیس در سال‌ های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ بوده و بعد از آن هم به عنوان معاون نمایندگی ابوجا (نیجریه) فعالیت کرده است.

ابراز همدردی ایران با دولت و ملت یونان
سخنگوی وزارت امور خارجه از وقوع آتش سوزیهای گسترده در برخی مناطق یونان که موجب کشته و مصدومیت شماری از مردم و وارد آمدن خسارات مادی شده است، ابراز تأسف کرد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف از وقوع آتش سوزیهای گسترده در برخی مناطق یونان که موجب کشته و مصدومیت شماری از مردم و وارد آمدن خسارات مادی شده است، با دولت و مردم این کشور و خانواده‌های مصیبت دیده اظهار همدردی نموده و ابراز امیدواری کرد به زودی این آتش سوزی مهار شود.

عزاداری محرم براساس پروتکل‌های ابلاغی برگزار شود
وزیر کشور گفت: به مسوولان اجرایی و بهداشتی توصیه شد با هماهنگی بتوانند براساس پروتکل ابلاغی هم مراسم و هم سلامت مردم را به صورت مناسب داشته باشند.
عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه پس از نشست با استانداران سراسر کشور درباره نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عنوان کرد: با توجه به اینکه در طلیعه ایام محرم قرار داریم موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در شرایط خاصی قرار گرفته است.
وزیر کشور افزود: ما هم دغدغه و نگرانی رعایت این پروتکل‌ها و هم اهمیت و احترام مناسک و اعمال ماه محرم را داریم. مردم همیشه در این ایام که ماه عاشقان اباعبدالله (ع) و یاران ایشان است، این عزاداری‌ها را به شکل اعتقادی برگزار می‌کنند.
رحمانی فضلی ادامه داد: به استانداران توصیه شد به دستگاه‌های اجرایی استانی تاکید و نظارت کنند. علوم پزشکی هم باید به عنوان ناظر اصلی با هیات‌ها، مسوولان هیات‌ها، ریاست سازمان تبلیغات که مسوول اجرای پروتکل‌ها هستند، هماهنگی بسیار جدی داشته باشند که بتوانند براساس پروتکل ابلاغی هم مراسم و هم سلامت مردم را به صورت مناسب داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: هر کاری که انجام دهیم نهایتا این مردم خوب ما هستند که مانند همیشه باید ما را یاری کنند.