سارا نیازی در سال گذشته به دلیل وجود بحران کرونا با کاهش آمار پروازهای داخلی و عبوری روبرو بودیم؛ بهطوریکه با بررسیها و تحلیلهای صورتگرفته توسط ایکائو، صنعت هوانوردی تا سالهای ۲۰۲۳ و یا ۲۰۲۴ به شرایط سال ۲۰۱۹ خواهد گشت. در داخل کشور، براین اساس سال گذشته با کاهش ۸۰ درصدی درآمد […]
سارا نیازی
در سال گذشته به دلیل وجود بحران کرونا با کاهش آمار پروازهای داخلی و عبوری روبرو بودیم؛ بهطوریکه با بررسیها و تحلیلهای صورتگرفته توسط ایکائو، صنعت هوانوردی تا سالهای ۲۰۲۳ و یا ۲۰۲۴ به شرایط سال ۲۰۱۹ خواهد گشت. در داخل کشور، براین اساس سال گذشته با کاهش ۸۰ درصدی درآمد هوانوردی مواجه بودیم اما در تامین تجهیزات با همکاری شرکتهای دانشبنیان و توان داخلی تا حدودی توانسته ایم نیاز صنعت هوایی تأمین شود.
این در حالی است که در اين بين مقاصدی وجود دارد که عبور از مسيرهاي ايران و يا مسيرهای رقيب از نظر زمانی، تفاوت چندانی در آنها وجود ندارد و عواملي مانند قيمت و کيفيت خدمات ارايه شده مطرح ميشود که شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران براي جذب اين بخش از بازار، اقدام به اصلاح نظام تعرفه گذاري خدمات ناوبري هوايي به منظور افزايش انعطافپذيري تعرفه ها کرده و در حال بازاريابي فضا و مذاکره با شرکت هاي هواپيمايي مختلف با هدف افزايش ترافيک و پايدار سازي منابع درآمدي حاصل از آنها است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها در همین ارتباط بیان کرده است که با اصلاح نظام تعرفه گذاری و افزایش جذابیت های هواپیمایی ایران توانسته است خدمات ناوبري هوايي کاملا استاندارد به هواپيماهاي عبوري از فضاي کشور ارائه دهد.
سیاوش امیرمکری در اینباره اظهار داشت: سازمان جهاني هواپيمايي با هدف همنوا سازي و توسعه متوازن صنعت هوانوردي غير نظامي در مقوله امنيت و ايمني در خدمات ناوبري هوايي رويهها و توصيههاي استانداردي را وضع مي کند و کشورهاي متعهد موظف هستند که با پيادهسازي آنها سطح مورد قبولي از ايمني و امنيت را در طول مسيرهاي هواييشان تامين کنند.
مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران ادامه داد: شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران نيز با تبعيت کامل از اين استانداردها و سرمايه گذاري عظيم در بخش زيرساخت هاي عمليات هوانوردي از وضعيت مورد قبولي در سطح منطقه برخوردار است.
اميرمکري تاکيد کرد: شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با ايجاد زيرساخت هاي مناسب ناوبري هوايي در سراسر کشور، خدمات ناوبري هوايي را با رعايت همه دستورالعمل ها به صورت کاملا استاندارد به هواپيماهاي عبوري از فضاي کشور ارايه مي دهد و به طور کلي سرويس ناوبري هوايي توسط ايران و ساير کشورهاي منطقه براساس قوانين ايکائو است. وي همچنين با تاکيد بر امنيت و ايمني قابل قبول مسيرهاي هوايي ايران گفت: سازمان جهاني هواپيمايي با هدف همنوا سازي و توسعه متوازن صنعت هوانوردي غير نظامي در مقوله امنيت و ايمني در خدمات ناوبري هوايي رويهها و توصيههاي استانداردي را وضع مي کند و کشورهاي متعهد موظف هستند که با پيادهسازي آنها سطح مورد قبولي از ايمني و امنيت را در طول مسيرهاي هواييشان تامين کنند.
مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران ادامه داد: شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران نيز با تبعيت کامل از اين استانداردها و سرمايه گذاري عظيم در بخش زيرساخت هاي عمليات هوانوردي از وضعيت مورد قبولي در سطح منطقه برخوردار است.
اميرمکري تاکيد کرد: شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با ايجاد زيرساخت هاي مناسب ناوبري هوايي در سراسر کشور، خدمات ناوبري هوايي را با رعايت همه دستورالعمل ها به صورت کاملا استاندارد به هواپيماهاي عبوري از فضاي کشور ارايه مي دهد و به طور کلي سرويس ناوبري هوايي توسط ايران و ساير کشورهاي منطقه براساس قوانين ايکائو است.
پروازهای عبوری از ایران ۷۱/۸ درصد کاهش یافت
اخیرا وزیر راه و شهرسازی از کاهش پروازهای عبوری در آسمان ایران به دلیل عملیات روانی دشمنان خبر داده است و اظهار داشت: با اجرای سیاستهای تشویقی در صدد جبران بخشی از خسارات حوزه هوایی کشور هستیم.
محمد اسلامی با اشاره به تبلیغات گسترده دشمنان مبنی بر ناامن نشان دادن آسمان ایران جهت پروازهای عبوری اظهار کرد: دشمنان ما به ویژه آمریکا با تمام قدرت واقعی و غیر واقعیشان با ارعاب و عملیات روانی تلاش کردند، شرایطی را به وجود آوردند تا از شمار پروازهای عبوری از آسمان ایران کاسته شود.
وی تاکید کرد: ما هم در مقابل سعی کردیم با تمهیدات و تدابیر و گرفتن مجوزهای لازم قانونی، یکسری امتیازات و تخفیفاتی را به شرکتهای هواپیمایی پیشنهاد کنیم.
اسلامی ادامه داد: با بستههای تشویقی به شرکتهای هواپیمایی به طور تدریجی توانستیم تا حدودی برنامهریزی آمریکاییها برای مخدوش کردن پروازهای عبوری آسمان ایران را مختل کنیم.
وزیر راه و شهرسازی از ادامه جامع و دقیقتر این سیاست در سال پیش رو خبر داد و افزود: امید است با ارایه بستههای تشویقی، یک کار رقابتی قدرتمند در حوزه هوایی انجام دهیم.
وی تاکید کرد: تلاش شده با اتخاذ سیاستهای تشویقی، بخشی از خساراتی که حوزه هوایی کشور متحمل شده است، جبران شود.
گفتنی است که براساس آمارهای اعلامی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در ۷ ماهه اول سال ۹۹، در مجموع ۵۲ هزار و ۱۱۹ پرواز عبوری از آسمان ایران ثبت شد و در مدت مشابه سال ۹۸ این تعداد به ۱۸۴ هزار و ۹۵۸ میرسید که حکایت از کاهش ۷۱/۸ درصدی پروازهای عبوری در این مدت دارد. این آمار در حالی ارائه شده که در مقیاس ماهانه در ماه های منتهی به مهرماه ۹۹ و تا قبل از شیوع موج دوم کرونا در جهان بر تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران افزوده شده بود.
این در حالی است که پیش از کرونا و سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشور روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ پرواز بود، اما بعد از کرونا به ۱۳۰ پرواز کاهش یافت.