اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری‌ها با ایران
اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری‌ها با ایران

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تماس تلفنی با دکتر حسین امیرعبداللهیان ضمن تبریک انتصاب وی به سمت وزیر خارجه ایران، از آمادگی اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری‌ها با کشورمان خبر داد. «جوزف بورل» در این تماس تلفنی، آمادگی اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری‌ها با کشورمان را اعلام و اعزام نماینده عالی اتحادیه برای […]


نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تماس تلفنی با دکتر حسین امیرعبداللهیان ضمن تبریک انتصاب وی به سمت وزیر خارجه ایران، از آمادگی اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری‌ها با کشورمان خبر داد. «جوزف بورل» در این تماس تلفنی، آمادگی اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری‌ها با کشورمان را اعلام و اعزام نماینده عالی اتحادیه برای مراسم‌ تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران را نشان دهنده عزم اتحادیه در این زمینه دانست. وی با اشاره به نقش اتحادیه به عنوان هماهنگ‌کننده برجام و گفتگوهای وین، مراتب امیدواری اتحادیه اروپا برای استقرار هر چه زودتر دولت جدید و اعلام تاریخ مورد نظر تهران برای نشست بعدی وین را مورد تاکید قرار داد. بورل همچنین تحولات افغانستان را چالشی جدید برای منطقه و جهان دانست و بر نیاز به همکاری های جدی در زمینه مهاجران افغان تاکید کرد.
امیرعبداللهیان نیز در این گفتگوی تلفنی تعهد تهران به گفتگو و تعامل سازنده در چارچوب دیپلماسی متوازن را مورد تاکید قرار داد و از مذاکرات به عنوان ابزار دیپلماسی یاد کرد. وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برای ایران مذاکره ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل قبول است. امیرعبداللهیان قانون مصوب مجلس در خصوص مسائل هسته ای را برای دولت ایران لازم الاجر دانست و افزود: در هر مذاکره ای باید اقدام واقعی طرف های مقابل برجامی به تعهداتشان محرز شود.
حضور ایران در اجلاس بغداد فرصتی برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای است
وزیر خارجه عراق در گفتگوی تلفنی با امیرعبداللهیان، اهمیت حضور ایران در اجلاس بغداد را به عنوان فرصتی برای گفت‌وگوها در منطقه مورد تاکید قرار داد. «فواد حسین» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان ضمن تبریک انتصاب وی، بر اهمیت حضور ایران در اجلاس بغداد به عنوان فرصتی برای گفت‌وگوها در منطقه تاکید کرد.
۵۸ درصد مرزهای مشترک با ایران حصارکشی شد
سخنگوی ارتش پاکستان با تاکید بر عزم این کشور برای مراقبت از مرزهای بین المللی خود با همسایگان همزمان با تحولات افغانستان، از تکمیل ۵۸ درصدی طرح حصارکشی مرزهای پاکستان با جمهوری اسلامی ایران خبر داد. به گزارش خبرنگار ایرنا از مقر فرماندهی ارتش پاکستان، نشست خبری سرلشکر «بابر افتخار» روز جمعه با حضور رسانه‌های داخلی و نمایندگان رسانه‌های بین المللی در مقر فرماندهی ارتش در شهر «راولپندی» برگزار شد. هدف از این برنامه تشریح دیدگاه پاکستان و تشکیلات نظامی آن درخصوص تازه‌ترین تحولات منطقه به ویژه افغانستان، پیامدهای پیش روی امنیت ملی پاکستان و اقدامات این کشور برای اطمینان از امنیت، ثبات داخلی به ویژه آرامش در مرزهای مشترک با همسایگان اعلام شد. سخنگوی ارتش پاکستان گفت: اوضاع در مرزهای غربی این کشور با افغانستان آرام است هرچند شکی نیست که هرگونه وضعیت در افغانستان به طور مستقیم بر پاکستان تاثیر گذار است، اما نیروهای مسلح پاکستان برای تمامی شرایط در آمادگی بسر می‌برند. وی تاکید کرد: آرامش در مرزهای مشترک ما در غرب و جنوب غرب برقرار است و همزمان کار حصارکشی نوار مرزی نیز با قوت تمام ادامه دارد. سرلشکر بابر افتخار گفت: ۵۸ درصد طرح حصارکشی مرزهای مشترک پاکستان با ایران به اتمام رسیده و ساخت ده‌ها برجک مرزی نیز ادامه دارد.
ایران آماده میزبانی از نشست همسایگان افغانستان در تهران است
دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل غرب آسیا از اعلام آمادگی ایران برای برگزاری نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان در تهران خبر داد. «سید رسول موسوی» در حساب کاربری خود در توییتر، با اشاره به دیدار وزرای امور خارجه ایران و پاکستان نوشت: دیداری بسیار مهم در اولین روز کاری ‎حسین امیرعبداللهیان. نقشه راهی برای آینده روابط دو کشور در همه زمینه‌های دوجانبه و منطقه‌ای. وی ادامه داد: ایران از ایده وزیر خارجه پاکستان، «شاه محمود قریشی» در خصوص نشست وزرای خارجه همسایگان ‎افغانستان استقبال و آمادگی خود برای برگزاری آن در تهران را اظهار داشت.
راه اندازی دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای امارات
امارات از راه اندازی دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای این کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، امارات دیروز اعلام کرد که دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای این کشور (براکه) را راه اندازی کرده است. حمدان بن زاید، نماینده حاکم امارات در منطقه غربی با انتشار پیامی در صفحه اختصاصی خود در توییتر نوشت: دستاوردهای امارات متحده عربی در پنجاهمین سال با راه اندازی دومین نیروگاه هسته‌ای براکه ادامه می‌یابد. وی افزود: یک دستاورد جدید به بخش انرژی اضافه شد و موفقیتی که توانایی امارات در توسعه پروژه‌های استراتژیک غول پیکر را تأیید می‌کند. حمدان بن زاید در ادامه همچنین تاکید کرد: این دستاورد نشان دهنده علاقه و تعهد ما به پایداری و رشد اقتصادی است. موسسه انرژی هسته‌ای امارات ۱۹ اسفند گذشته مجوز راه اندازی دومین راکتور نیروگاه هسته‌ای صلح آمیز “براکه” در منطقه الظفره برای شرکت “نواة” را صادر کرده بود. طبق این مجوز، شرکت انرژی نواة مجاز به بهره برداری از راکتور دوم نیروگاه هسته‌ای براکه طی ۶۰ سال آینده شده است. موسسه انرژی هسته‌ای امارات ۱۱ مرداد سال گذشته اعلام کرده بود که این کشور موفق به کسب یک دستاورد تاریخی و تکمیل مراحل راه اندازی نخستین راکتور نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی خود شده است.
آمریکا از قصد اقدام خرابکارانه در نطنز مطلع بود
نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که اسرائیل دو ساعت پیش از اقدام خرابکارانه ماه آوریل خود در نطنز، دولت بایدن را در جریان هدف خود قرار داده بود.
به گزارش هاآرتص، نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه در گزارشی به نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی نوشت که اسرائیل کمتر از دو ساعت پیش از اقدام خرابکارانه خود در نطنز دولت بایدن را جریان نقشه خود قرار داده بود.
تایمز نوشت که این اقدام اسرائیل نشانگر این سیاست نتانیاهو بوده که نمی‌خواسته دولت بایدن را در جریان برنامه‌های این رژیم درخصوص ایران بگذارد. نتانیاهو این سیاست را اتخاذ کرده بود چراکه به دولت جدید رئیس‌جمهور جو بایدن اعتماد نداشت‌.
منابعی در کاخ سفید به تایمز گفته‌اند که اسرائیل سیاست نانوشته چندین ساله رایزنی با آمریکا درخصوص اموری همچون حمله به نطنز و دادن فرصت به واشنگتن جهت ابراز مخالفت خود را زیر پا گذاشته است. به نوشته نیویورک تایمز این فرصت آنقدر کوتاه بوده که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا فرصتی برای ارائه پاسخ نداشتند.
منابع اسراییلی مدعی شده‌اند که دلیل امتناع این رژیم از ارائه جزئیات به آمریکا این بوده که اطلاعاتی درخصوص عملیات‌های پیشین اسرائیل به بیرون درز کرده بوده است. این در حالی است که منابع آمریکایی این ادعا را رد کرده‌اند.
در گزارش نیویورک تایمز آمده است که چندین روز پس از اقدام خرابکارانه در نطنز، ویلیام برنز، رئیس سیا تماسی با یوسی کوهن، رئیس وقت موساد داشته تا درخصوص این خرابکاری ابراز نگرانی کند. کوهن نیز پاسخ داده که هشدار دقیقه آخری به دلیل محدودیت‌های عملیاتی و عدم اطمینان از زمان دقیق وقوع عملیات بوده است.