افزایش توزیع کالا از بنادر ایران و توسعه بنادر کشور  راهبردي موثر برای پیشرفت
افزایش توزیع کالا از بنادر ایران و توسعه بنادر کشور  راهبردي موثر برای پیشرفت

معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی گفت: در مجموع کل موجودی کالا‌های ما در بنادر کشور از جمله کالا‌های تخلیه شده و کالا‌های پای اسکله به ۶ میلیون و ۱۱۰ هزار تن می‌رسد. جمله، سرویس حمل ونقل با توجه به حجم گسترده صادرات و واردات کالا، توسعه بنادر کشور به عنوان دروازه‌هاي ارتباطی کشور […]

معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی گفت: در مجموع کل موجودی کالا‌های ما در بنادر کشور از جمله کالا‌های تخلیه شده و کالا‌های پای اسکله به ۶ میلیون و ۱۱۰ هزار تن می‌رسد.

جمله، سرویس حمل ونقل
با توجه به حجم گسترده صادرات و واردات کالا، توسعه بنادر کشور به عنوان دروازه‌هاي ارتباطی کشور در راستایی توسعه دریا محور امري الزامی است. امروزه بالغ بر ۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌گیرد زیرا این نوع حمل و نقل داراي مزایاي قیمت ارزان، انتقال حجم و وزن انبوه کالا، انتقال سریع و بی خطر کالاهاست. این مزایا باعث گردیده که حمل و نقل دریایی و را‌ه‌هاي آبی از توجه ویژهاي برخوردار باشند. نباید فراموش کرد که بخشی از حمل و نقل دریایی، ترانزیت کالا است که می تواند برای کشور درآمدزایی خوبی داشته باشد و نمونه این اتفاق در چابهار در حال پیگیری است ؛ کالا از هند به بندر چابهار می آید و از این بندر به افغانستان ترانزیت می شود و این اتفاق را می‌توان در تمام بنادر کشور دنبال کرد.
یک کارشناس حمل و نقل گفت: در حوزه حمل و نقل دریایی باید سرمایه‌گذاری‌ها ادامه پیدا کند، تا در کنار درآمدهای غیر نفتی بتوان درآمد در بخش‌های ترانزیت کالا به دست آورد.
آلبرت بغزیان کارشناس  حمل و نقل درباره حمل و نقل دریایی و فعالیت‌هایی که در این بخش باید صورت گیرد، اظهار کرد:  بخش‌های مختلفی در جا‌به‌جایی کالا فعالیت می‌کنند که بخش هوایی؛ گران‌ترین و از سویی دیگر شاید ارزان‌ترین وسیله حمل و نقل؛ زمینی و ریلی باشد ولی زمانی که حجم کالا زیاد است، تنها بخشی از حمل و نقل که می‌تواند اثرگذار و ایمن‌ترین باشد؛ حمل و نقل دریایی است.
او با بیان اینکه ایران نوار ساحلی طولانی در شمال و جنوب دارد و این مهم یک مزیت محسوب می‌شود، تصریح کرد: در بخش جنوبی نوار ساحلی کشور مشخص است اما در نوار شمالی هنوز کشورهای حاشیه دریایی خزر به رژیم حقوقی مشخص دست پیدا نکردند؛ بدین جهت همه کشورها تلاش (و حتی مشاجره) می‌کنند تا سهم خود را در این حوزه افزایش دهند و این امر نشان می‌دهد که داشتن دریا در اقتصاد کشورها اهمیت قابل توجهی دارد.
کارشناس اقتصادی تصریح کرد: حمل و نقل دریایی از نظر قوانین بسیار مهم تر و پیچیده تر از سایر شقوق حمل و نقل است و باید نسبت به تقویت حمل و نقل دریایی گام های مهمی برداشته شود. او بیان کرد: بخشی از حمل و نقل دریایی، ترانزیت کالا است که می تواند برای کشور درآمدزایی خوبی داشته باشد و نمونه این اتفاق در چابهار در حال پیگیری است؛ کالا از هند به بندر چابهار می آید و از این بندر به افغانستان ترانزیت می شود و این اتفاق را می‌توان در تمام بنادر کشور دنبال کرد.
بغزیان اظهار کرد: ما باید در زمینه افزایش توزیع کالا از بنادر کشور به بنادر کشورهای همسایه اقدام کنیم و انجام این مهم می‌تواند موقعیت ما را در منطقه بیش از گذشته تثبیت کند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: خوشبختانه در حوزه حمل و نقل دریای، اقدامات وسیعی شده است و البته باید این مسیر رشد و توسعه را دنبال کرد تا بتوان از ترانزیت و تخلیه و بارگیری کالا به درآمد مستمر و پایدار دست یافت.
او تاکید کرد: در شدیدترین تحریم‌ها؛ بنادر کشور به فعالیت خود ادامه دادند و این بدان معنا است که کشورهای ذینفع به دلیل موقعیت بنادر ایران و بحث لجستیک نیازمند شبکه حمل و نقل دریایی ایران هستند و لذا باید این موقعیت را تقویت کرد تا بتوان بنادر را بیش از گذشته فعال کرد.
بغزیان گفت: توان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور افزایش یافته است و همین امر باید دلیلی شود تا فعالیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای وسعت بیشتری پیدا کنند

موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور به بیش از ۶ میلیون تن رسید
یک مقام مسئول گفت: در مجموع کل موجودی کالا‌های ما در بنادر کشور از جمله کالا‌های تخلیه شده و کالا‌های پای اسکله به ۶ میلیون و ۱۱۰ هزار تن می‌رسد.
فرهاد منتصرکوهساری معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی با بیان اینکه در حال حاضر ۴ میلیون و ۵۶۸ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور داریم، گفت: ۲۴ فروند کشتی در حال تخلیه کالا هستند که حجم این کالا‌های تخلیه شده حدود ۴۵۸ هزار تن است.
او ادامه داد: همچنین ۲۵ فروند کشتی هم در لنگرگاه‌ها در حال انجام فعالیت اسنادی خود هستند که در مجموع به حدود یک میلیون و ۸۵ هزار تن می‌رسد.
معاون بندری سازمان بنادر اظهار کرد: در مجموع کل موجودی کالا‌های ما در بنادر کشور از جمله کالا‌های تخلیه شده و کالا‌های پای اسکله به ۶ میلیون و ۱۱۰ هزار تن می‌رسد.
منتصر کوهساری بیان کرد: بیشترین حجم کالای تخلیه شده مربوط است به بندر امام خمینی(ره) که تاکنون ۳ میلیون و ۳۴۷ هزار تن کالا در آن تخلیه شده است.
او با بیان اینکه در بندر شهید رجایی هم تاکنون ۴۵۸ هزار تن کالا تخلیه شده است که در رتبه دوم قرار دارد، افزود: در بندر امیر آباد هم تاکنون ۳۰۱ هزار تن کالا و در بندر نوشهر هم ۱۶۸ هزار تن کالا تخلیه شده که بخش عمده‌ای از این کالا‌ها مربوط به کالای اساسی است.
منتصر کوهساری همچنین از آغاز ترانزیت کالا و انجام عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار  با کشور افغانستان هم خبر داد و گفت: با توجه به ایجاد روند ثبات در کشور افغانستان هم اکنون عملیات تخلیه و بارگیری کالا در این بندر هم آغاز شده است.
معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی یادآور شد: از حدود ۱۰ روز پیش بندر آستارا هم به عنوان بندر تخلیه کالای اساسی به مجموع بنادر کالای اساسی اضافه شده که تاکنون ۱۵ هزار تن کالای اساسی در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.
منتصر کوهساری اظهار کرد: اضافه شدن این بندر نقش بسیار مهمی در افزایش سرعت تخلیه و بارگیری کالای اساسی دارد و از سوی دیگر در قیمت تمام شده کالای اساسی برای این منطقه بسیار مهم و موثر است.
او همچنین در خصوص آخرین کالای وارد شده در کشور هم گفت: واردات ذرت به میزان یک میلیون و ۵۰۷ هزار تن، سویا ۸۵۰ هزار تن، روغن خام ۵۹۷ هزار تن از جمله بیشترین کالا‌هایی هستند که تاکنون توسط بنادر کشور وارد شده اند.