افزایش تولید و اشتغال با جذب نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بورس
افزایش تولید و اشتغال با جذب نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با ورود منابع مردم به سمت بازار سرمایه، بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند می‌توانند تامین مالی قوی‌تری را از این بازار داشته باشند و از این طریق نقدینگی را به سوی سرمایه‌گذاری در تولید سوق دهند که سبب افزایش تولید و اشتغال می‌شود. “محمدعلی […]

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با ورود منابع مردم به سمت بازار سرمایه، بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند می‌توانند تامین مالی قوی‌تری را از این بازار داشته باشند و از این طریق نقدینگی را به سوی سرمایه‌گذاری در تولید سوق دهند که سبب افزایش تولید و اشتغال می‌شود.
“محمدعلی دهقان دهنوی” به عملکرد دولت در هدایت سرمایه های مردم به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: سازمان بورس نقشی را برای دولت قائل است که آن را باید در اقتصاد کشور ایفا کند، دولت سیاستگذار کلان و تنظیم گر اصلی اقتصاد کشور است، به همین دلیل باید در کشورهایی مانند ایران که با اقتصاد دولتی همراه هستند در فرآیند تولید کالا و خدمات حضور داشته باشد. وی خاطر نشان کرد: نقش سیاستگذاری و تنظیم گری دولت، نقشی کاملا پذیرفته شده در همه دنیا و مورد مطالبه فعالان بازار است.
دهقان دهنوی با تاکید بر اینکه وظیفه دولت دعوت مردم به بازار سرمایه است، ادامه داد: بازار سهام مکانی است که مکانیزم آن باعث تامین مالی برای تولید می شود، پس با ورود منابع مردم به سمت بازار سرمایه بنگاه های اقتصادی و شرکت هایی که در بورس حضور دارند می توانند تامین مالی قوی تری را از این بازار داشته باشند و از این طریق نقدینگی را به منظور سرمایه گذاری به سمت فعالیت های خود انتقال می دهند تا سبب افزایش تولید و اشتغال شود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با طرح این سوال که اگر مردم پس اندازهای خود را وارد بازار سرمایه نکنند پس باید آن را به سمت کدام بازار سوق دهند؟ ادامه داد: پس اندازها در وهله نخست وارد سیستم بانکی می شود و از این مسیر به نیازهای مردم تخصیص پیدا می کند اما اگر مردم به هر دلیلی برای حفظ ارزش سرمایه خود و کشف منافع بیشتر تصمیم گرفتند تا سرمایه خود را تبدیل به دارایی کنند اگر این اقدام را از طریق بازار ارز انجام دهند به معنی این است که به دولت خارجی وام بدون بهره را اعطا کرده اند. به گفته دهقان دهنوی، حتی اگر این اتفاق در بازار طلا رخ دهد ممکن است ارزش دارایی آنها حفظ شود یا ریسک کمتری را متحمل شوند اما با سرمایه گذاران در این بازار هیچ نفعی را به اقتصاد کشور نمی رسانند.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم پس اندازهای خود را وارد بازار مسکن کنند، ممکن است فعالیت آنها تا حدی به نفع تولید مسکن باشد اما از یک جایی به بعد که در این بازار تقاضای سفته بازانه رخ دهد زمینه افزایش قیمت مسکن فراهم می شود و بعد از مدتی این موضوع خود را در سبد کالای خانوار مردم به شکل افزایش اجاره نشان خواهد داد. وی گفت: در کنار این دعوت باید به طور حتم به مردم تاکید شود که این بازار با ریسک های خاص خود همراه است و ورود به این بازار باید به طور حتم به دو شکل انجام پذیرد.