افزایش ۳۰ درصدی ترانزیت در پنج ماه ابتدایی سال
افزایش ۳۰ درصدی ترانزیت در پنج ماه ابتدایی سال

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه سال گذشته‌ بیش از ۵۰ درصد رشد ترانزیتی در کشور داشتیم، گفت: در پنج ماه نخست امسال ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ترانزیت داشتیم که این نشان می‌دهد ما به درستی از ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده می‌کنیم‌. داریوش امانی‌ اظهار کرد: ‌سازمان […]

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه سال گذشته‌ بیش از ۵۰ درصد رشد ترانزیتی در کشور داشتیم، گفت: در پنج ماه نخست امسال ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ترانزیت داشتیم که این نشان می‌دهد ما به درستی از ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده می‌کنیم‌.
داریوش امانی‌ اظهار کرد: ‌سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دو ماموریت مهم را بر عهده دارد، یکی بحث نگهداری راه‌های کشور است. ما در حال حاضر ۲۲۱ هزار کیلومتر راه اصلی شریانی، راه فرعی و راه روستایی داریم و این میراثی است که از گذشته به ما رسیده و ما باید سعی کنیم این میراث را به‌نحو مطلوب حفظ کنیم و به نسل ‌آینده تحویل دهیم، زیرا بیشترین حجم حمل و نقل مسافر ‌کشور، بار و ترانزیت از طریق جاده انجام می‌شود.
وی ادامه داد: ضرورت دارد هر روز به وضعیت جاده‌ها رسیدگی و مشکلات راه‌ها برطرف شود. اولویت بعدی ما سیاست‌گذاری و هماهنگی در بخش جاده‌ای است که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مناسب بوده و بیش از ۹۹ درصد ایجاد مجتمع‌ها و ناوگان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۸۲۸ مجتمع خدماتی رفاهی در حال بهره‌برداری و ۵۶۰ واحد در حال ساخت داریم و نزدیک به ۶۳۰ واحد در حال پیگیری است. به‌طور میانگین در هر ۸۰ کیلومتر جاده‌های کشور یک مجتمع خدماتی-رفاهی وجود دارد که با تکمیل واحدهای در حال ساخت این رقم به ۴۰ کیلومتر خواهد رسید.
امانی با بیان اینکه سال گذشته‌ بیش از ۵۰ درصد رشد ترانزیتی در کشور داشتیم، گفت: در پنج ماه نخست امسال ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ترانزیت داشتیم که این نشان می‌دهد ما به درستی از ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده می‌کنیم‌.
وی با بیان اینکه پایانه مرزی رازی‌ در مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید، ادامه داد: در بحث جابه‌جایی بار داخلی ما سال گذشته بیش از ۵۱۵ میلیون تن جابه‌جایی بار توسط ناوگان جاده‌ای داشتیم و با همه سختی‌ها رانندگان‌ ما و شرکت‌های حمل‌ونقل در کنار مردم بودند، در بحث جابه‌جایی مسافر هم ۱۲۱ میلیون نفر جابه‌جایی مسافر داشتیم که نسبت به شرایط کرونا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشت.
معاون وزیر راه خاطرنشان کرد: ‌بیش از ۵۴۵۰ میلیارد تومان برای پروژه‌هایی که امسال افتتاح می‌شود تخصیص دادیم که نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.

é در سیستم سازمانی نمی‌توان برای مردم شعار داد
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای گفت: ما نیازی نداریم که مجلس برای ما خلق پول کند. اگر برای ما قانون خوب وضع شود و دست دستگاه اجرایی را باز بگذارند، مسیر کار باز می‌شود.
امانی اظهار کرد: باید توجه داشت در سیستم سازمانی نمی‌توان برای مردم شعار داد.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ادامه داد: پیش از نوروز جلسه‌ای با رئیس‌جمهور داشتیم که گزارشی از نقاط پرحادثه کشور در آن ارائه شد. اگر هرچه زودتر این نقاط رفع مشکل شود، از وقوع بخشی از تلفات جلوگیری خواهد شد. همچنین در آن جلسه ۱۵۰۰ نقطه پرحادثه کشور گزارش شد که مشکلات بیش از ۵۰۰ نقطه از این تعداد تا کنون برطرف شده است.
امانی اضافه کرد: سال گذشته رفع نقص هر یک از نقاط حادثه‌خیز کشور به طور میانگین پنج میلیارد تومان به بودجه نیاز داشت که در سال جاری این رقم با توجه به افزایش تورم قطعا به هشت میلیارد تومان رسیده است. در آن جلسه وعده دادیم اگر ۵۰۰۰ میلیارد تومان به سازمان تخصیص یابد، ظرف ۱.۵ سال مشکلات نقاط پرحادثه کشور مرتفع خواهد شد. در آن جلسه رئیس‌جمهور دستور تخصیص این بودجه را داد اما با گذشت بیش از پنج ماه هنوز این بودجه تخصیص نیافته است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی ۸۵ درصد از حمل و نقل کشور در جاده صورت می‌گیرد، باید سهم بودجه این سازمان به اندازه مورد نیاز دیده شود. طی سال گذشته ۱۰ میلیون مسافر در کشور جابه‌جا شد. روکش آسفالت در سال ۱۳۹۵ به ازای هر کیلومتر ۱۶۰ میلیون تومان بود اما امسال این میزان به ۲.۲ میلیارد تومان رسیده است. همچنین نصب نیوجرسی در سال ۹۵ حدود ۱۵۰ میلیون تومان بود که در حال حاضر این رقم به ازای هر کیلومتر به ۲ میلیارد تومان رسیده است. خط‌کشی که اصلی‌ترین زیرساخت ترافیکی محسوب می‌شود نیز به ازای هر کیلومتر به ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

 

 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور:
تنها یک سوم نیاز کشور هواپیما داریم

معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: در شرایط سخت تحریم تجهیزات جدیدی خریداری و نصب شده و منتظر دستورات لازم برای عملیاتی شدن آن هستیم.
حمیدرضا سیدی بیان کرد: ما از افزایش تعداد پروازها استقبال می‌کنیم اما نیاز امروز کشور ۵۵۰ فروند هواپیما هست و ما تنها یک سوم این مقدار را داریم. ما سعی می‌کنیم این محرومیتی که به خصوص در استان‌های جنوبی است را جبران کنیم.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور، طبق مطالعات انجام شده، کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما برای ۵۳ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ۱۰ فرودگاه مناطق آزاد و نفتی نیاز دارد تا جوابگوی درخواست ها باشد.
طبق اعلام او، فرودگاه مهرآباد فرسوده ترین فرودگاه کشور است که در همین راستا ایجاد ترمینال ۱۰۰ هزار متر برای این فرودگاه برنامه ریزی شده و تا پایان دولت سیزدهم باید اجرایی شود.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، طبق مطالعات انجام شده، کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما برای ۵۳ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ۱۰ فرودگاه مناطق آزاد و نفتی نیاز دارد تا جوابگوی درخواست ها باشد.
او می‌افزاید: در حال حاضر ۱۷۰ فروند هواپیمایی سر خط داریم لذا بیش از ۴ برابر وضعیت موجود، به هواپیمای جدید نیاز داریم تا بتوانیم جوابگوی ۶۳ فرودگاه کشور باشیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: افزایش تعداد فرودگاه‌ها را به عنوان کارشناس تأیید نمی‌کنیم، اما فرودگاه‌های موجود را تأیید می‌کنم. حمید رضا سیدی گفت: قوانین سازمان هواپیمایی کشوری در دو سال اخیر از قوانین ایکائو به قوانین سخت اتحادیه اروپا تبدیل شده و شرکت فرودگاه‌ها نیز به دنبال رعایت این قوانین است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به اینکه بر اساس ضوابط سازمان هواپیمایی باند فرودگاه‌ها، عوامل پروازی و تأسیسات مورد نظر باید به استاندارهای سازمان هواپیمایی برسد افزود: تا به حال ۲ فرودگاه توانسته گواهی بگیرد و به دنبال اخذ گواهی سایر فرودگاه‌ها نیز هستیم.
معاون وزیر راه ادامه گفت: اگر چه با افزایش فرودگاه‌ها موافق نیستم، اما اگر قانونگذار به ایجاد فرودگاه جدید مکلف کند انجام می‌دهیم.

 

 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:
پیشرفت‌های خوبی در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما داریم
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است که با وجود تحریم‌هایی که بر خلاف روح قوانین ایکائو همواره بیشتر و گسترده‌تر شده، در حوزه تعمیر و نگه‌داری هواپیما به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کردیم و به زودی خبرهای خوبی درباره ساخت هواپیما به گوش مردم خواهد رسید.
وی می‌گوید: هم اکنون حدود ۳۳۰ فروند هواپیما در کشور داریم که از این تعداد ۱۷۳ فروند عملیاتی است و البته این آمار منهای بالگردهای کشور است. بنابراین تقریبا نزدیک به ۶۰ درصد از ناوگان ما فعال و بقیه آن نیز زمین‌گیر است که علت عمده آن به موتور هواپیما بر می‌گردد و بخشی از آن به تامین اقلام و قطعات دیگر بر می‌گردد. به اعتقاد محمدی بخش، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در این حوزه‌ها قابل اعتماد نیستند. چرا که با وجود اینکه برجام امضاء شد و قرارداد بستند و خودشان را ملزم به فروش هواپیما و قطعات کردند، اولین کاری که انجام دادند این بود که قرارداد را متوقف و خدمات پس از فروش‌شان را قطع کردند. البته ما هنوز بابت این موضوع از اروپا و از کارخانه ATR و ایرباس طلبکاریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیما در کشور نیز می‌افزاید: پلتفرم‌های مختلفی مد نظر است و هواپیمای ایران ۱۴۰ و سیمرغی که امروز به عنوان یک بازطراحی در دستور کار قرار گرفته و شروع مجدد خوبی در مجموعه اصفهان است. با هم افزایی که وجود دارد به زودی از آن مجموعه خبرهای خوبی به گوش می‌رسد و می توانیم مردم را در این بخش خوشحال کنیم. البته درباره زمان‌بندی دقیق ساخت هواپیما در حال حاضر نمی‌توان اظهار نظر کرد اما باید این طرح را ابتدا در مدل‌های دیگر و انواع دیگر آغاز کنیم و به عنوان مثال ابتدا در حوزه‌های نقشه‌برداری شناسایی، عکسبرداری، کارگو و… استفاده کنیم و وقتی یک هواپیما هزار ساعت پرواز کرد مردم به آن اعتماد می‌کنند.
وی گفت: مشکلات در وضعیت ناوگان دلایل متعددی دارد که خیلی هم حالش خوب نیست. از ابتدای انقلاب تا الان با تحریم‌هایی مواجه بودیم که با روح صنعت هوانوردی در بخش غیر نظامی سازگاری ندارد اما در ۴۰ سال گذشته این اتفاق افتاده است و با شرایط مختلف مدام آن را تمدید کرده و گسترش داده‌اند و به مراحلی رساندند که حتی در نشریات پروازی هم کشور را تحریم کردند.