تفاهمنامه احداث خطوط ریلی فرعی بین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت صنعتی و معدنی گل گهر با حضور مدیران عامل دو شرکت، روز سهشنبه ۲۸ تیرماه در ساختمان شهدای راهآهن امضاء شد. به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با حضور دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی […]
تفاهمنامه احداث خطوط ریلی فرعی بین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت صنعتی و معدنی گل گهر با حضور مدیران عامل دو شرکت، روز سهشنبه ۲۸ تیرماه در ساختمان شهدای راهآهن امضاء شد.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با حضور دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن و مهندس ایمان عتیقی، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر، تفاهم نامه همکاری بین دو شرکت جهت احداث خطوط ریلی فرعی به امضاء رسید.
در این مراسم که مدیران دو شرکت حضور داشتند، مدیرعامل راه آهن امضای این تفاهم نامه را در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر مشارکتجویی از همه ذینفعان جهت توسعه حمل و نقل ریلی کشور ارزیابی کرد.
دکتر صالحی اظهار کرد: با توجه به رویکرد شرکت راه آهن به عنوان متولی حمل و نقل ریلی کشور، امیدواریم بتوانیم در دولت سیزدهم با مشارکت همه عزیزانی که در صنایع معدنی فعال هستند و نیاز به حمل بار اعم از گندله و کنسانتره فولادی و صنایع مس یا تامین موارد اولیهشان را دارند، در آینده شاهد افزایش همکاری راه آهن و صنایع معدنی با مشارکت برد – برد باشیم.
وی با اشاره به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری به ویژه بند ۲۴ و ۲۵ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه مبنی بر اولویت حمل و نقل ریلی، تاکید کرد: متاسفانه در سالهای قبل که هماکنون هم در پایان برنامه ششم توسعه هستیم، به فرمان مقام معظم رهبری عمل نکردند و این مهم محقق نشده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: اکنون راه آهن در صدد توسعه کمی و کیفی است و از سوی دیگر، صنایع معدنی هم در صدد رساندن مواد اولیه و حمل مواد تولیدی خود چه در داخل کشور و چه برای صادرات هستند، در نتیجه از منظر ایفای نقش رسالت اجتماعی، امیدواریم که با مشارکت مستمر و برد-برد که ناظر بر افزایش درآمد برای کشور است گام برداریم.
دکتر صالحی با بیان اینکه فقط در سال گذشته، سوانح جاده ای باعث ۱۷ هزار نفر فوتی و بیش از ۲۰ برابر آن جرحی شده است، افزود: امیدواریم که با توسعه زیرساختهای ریلی کشور، شاهد انتقال بارها از روی جاده به روی ریل باشیم؛ چرا که با این اتفاق خوب، هم میزان فوتیها و جرحیها کاهش پیدا میکند و هم صاحبان بار از مسیر ایمن، مطمئن و پایدار برای حمل بار برخوردار می شوند. وی با اشاره به تفاهمنامه دو شرکت راه آهن و گلگهر در جهت افزایش همکاری و گسترش مشارکتها، تصریح کرد: امیدواریم که با عملیاتی شدن این جنس از تفاهمنامهها، بتوانیم اینگونه مشارکتها را هم در بحث خطوط ریلی و هم سایر موضوعاتی که مورد علاقه راه آهن و گل گهر است، توسعه دهیم. مدیرعامل راهآهن بیان کرد: همچنین امیدواریم که امضای این تفاهم، بتواند به نقد شدن تسهیلات ماده ۱۲ برای شرکت گل گهر که بهره بردار است، کمک کند.
مهندس عتیقی، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر نیز در این مراسم، با بیان اینکه در حال حاضر مدیرعامل راه آهن با یک تیم حرفهای کارها را به نحو شایسته پیش میبرند، خاطرنشان کرد: برای شرکت ما، گلوگاه ریلی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است و امیدواریم که طی چند ماه آینده، اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد.
مهندس عتیقی عنوان کرد: هر نهاد یا سازمانی که از ما دعوت به عمل میآورد، معمولا میخواهند از ما چیزی دریافت کنند؛ اما تنها جایی که اعلام داشته بیایید و سرمایه گذاری کنید و مشوقهایی دریافت دارید، راه آهن است.
مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر تاکید کرد: از راهآهن بابت مسیر خوبی که در پیش گرفته است، ممنونیم و امیدواریم که در آینده شاهد اتفاقات خوب و پر برکت برای کشور عزیزمان باشیم.
گفتنی است؛ مسیر طرح اتصال سایتهای مجتمع گل گهر به شبکه ریلی کشور حدود ۹۲ کیلومتر خط فرعی است. تاکنون بخشهایی از این خط فرعی احداث شده است و با اجرایی شدن این تفاهمنامه، تمامی سایتهای این مجتمع به خطوط راه آهن دسترسی خواهند داشت. مطابق برآوردهای انجام شده، ظرفیت حمل بار از طریق خطوط ریلی این مسیر تا سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون تن بار در سال پیش بینی شده است. بر اساس برآوردها، در سال اول حدود ۱۰ میلیون تن بار از طریق این مسیر، حمل خواهد شد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد؛
جزئیات تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوبِ شرق کشور
عضو هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: یکی از مهمترین پروژههایی که جزو اهداف وزارت راه و شهرسازی در تکمیل کریدورهای ترانزیتی است، راهآهن چابهار-زاهدان-مشهد در کریدور ترانزیتی شمال-جنوبِ شرق کشور است.
عباس خطیبی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره آخرین برنامهریزیهای وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل کریدور ترانزیتی خطِ ریلی حمل ونقلِ شمال- جنوب که مورد تأکید مقام معظم رهبری در دیدار اخیر پوتین با ایشان بود، اظهار داشت: توسعه ریلی کشور به عنوان یک هدف اصلی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دنبال میشود تا بدین ترتیب تکمیل مسیرهای ترانزیتی ریلی کشور مورد توجه خاص باشد و در مواردی که نیازمند اصلاح یا بهبود خط باشیم، این موضوع به سرعت در دستور کار قرار میگیرد.
é توسعه ریلی محور شرق با تکمیل خطآهن چابهار-زاهدان-مشهد
عضو هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: یکی از مهمترین پروژههایی که هدف ما در تکمیل کریدورهای ترانزیتی را تأمین میکند و در شرق کشور کریدور ترانزیتی ریلی ایجاد میکند، راهآهن چابهار – زاهدان – مشهد است. وی درباره آخرین وضعیت راهآهن چابهار – زاهدان اظهار داشت: خطآهن چابهار – زاهدان هماکنون در قالب قطعات زاهدان – خاش و خاش – ایرانشهر- چابهار در حال اجرا است و بخش زاهدان – خاش در آیندهای نزدیک به بهرهبرداری خواهد رسید.
é تکمیل خطآهن چابهار-خاش تا ۲ ماه آینده
خطیبی افزود: راهآهن چابهار – زاهدان با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا در دست احداث است این مسیر ریلی ۶۲۸ کیلومتر طول دارد و در همه بخشهای آن شامل روسازی، زیرسازی، ریلگذار کار در حال انجام است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: فاز اول این پروژه طی برنامهریزی محدوده زاهدان – خاش است امیدواریم تا ۲ ماه آینده به بهرهبرداری برسد؛ مراحل پایانی این خطآهن در حال پیگیری است و امیدواریم حداکثر تا دو ماه آینده این پروژه ریلی به طول ۱۵۴ کیلومتر به بهرهبرداری برسد، بدین ترتیب از زاهدان تا خاش به شبکه ریلی متصل میشود.
é تکمیل خطآهن خاش-ایرانشهر-چابهار تا پایان سال ۱۴۰۲
وی اظهار کرد: در ادامه مسیر از خاش تا چابهار نیز کار در حال اجرا است که شامل خاش – ایرانشهر – چابهار است، طبق هدفگذاری این منطقه نیز تا پایان سال ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید و عملاً بندر چابهار که توسعه یافته و ظرفیت آن به هشت میلیون تن افزایش یافته است به شبکه ریلی متصل میشود، اتصال بندر اقیانوسی چابهار به راهآهن موجب همافزایی کارکردی بخش ریلی و بندری خواهد شد.
خطیبی اظهار داشت: بدین ترتیب باری که از سمت کشور هند به سمت کشورهای CIS، حوزه قفقاز و روسیه منتقل میشود از طریق بندر چابهار و این مسیر ریلی جابهجا خواهد شد که هم از بُعد زمان و هم بُعد هزینه، شرایط ویژهتری نسبت به مسیرهای موجود فعلی خواهد داشت.
é دریافت بخش دیگری از مصوبه ۳۰۰ میلیون یورویی خطآهن چابهار
معاون ساخت و توسعه راه آهن در پاسخ به این گفته که پیش از این اعلام شده بود از محل مصوبه ۳۰۰ میلیون یورویی صندوق توسعه برای راهآهن چابهار۲۰۰ میلیون یورو اختصاص یافته است (از اینجا بخوانید) و مابقی در چه مرحلهای قرار دارد؟ عنوان کرد: ۲۰۰ میلیون یورو از محل این مصوبه دریافت و در پروژه هزینه شده است و ۱۰۰ میلیون یورو هم مانده بود که بخشی از این رقم در هفته گذشته واریز شد و به تدریج در حال دریافت است.
وی ادامه داد: اگرچه پیش از این وقفهای در اختصاص این اعتبار رخ داد که با توجه به استراتژیک بودن پروژه بهتر بود این وقفه در تأمین مالی رخ ندهد اما در حال حاضر پرداختها صورت گرفته است و از ۱۰۰ میلیون یورو باقی مانده هم
مبالغی را دریافت کردیم.
é تلاش بیوقفه قرارگاه خاتم در پیمانکاری خطآهن چابهار-زاهدان
خطیبی با اشاره به اینکه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا پیمانکار این پروژه ریلی از چابهار تا زاهدان است، گفت: فعلا عمده توجه ما این است که محدوده زاهدان تا خاش به صورت فشرده با سرعت تکمیل شود.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره اینکه آیا قرارگاه به عنوان پیمانکار بابت اجرای این پروژه کمک مالی هم داشته است؟ اظهار داشت: در دوران چند سالهای که در این پروژه فعال بودهایم موارد زیادی رخ داده است که قرارگاه خاتم با وجود مطالبات سنگین، کار را پیش برده است. مثلاً قرارگاه سال گذشته تا ۸۰۰ میلیارد تومان در این پروژه مطالبه داشت اما کار را به خوبی پیش برد و نمره قابل قبولی در این پروژه دریافت کرده است.
عضو هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با این حال فواصلی بین پرداختهای دولت رخ داده است که کار پیشرفت پروژه را با تعویق مواجه کرد اما خوشبختانه در حال حاضر چنین مشکلی نداریم.
به گزارش فارس توسعه ریلی کشور یکی از اولویتهای جمهوری اسلامی ایران است و در اسناد بالادستی بارها بر توسعه حمل و نقل ریلی در بخش بار و مسافر و رسیدن به سهم ۳۰ درصدی حمل بار و ۲۰ درصدی جابهجایی مسافر تأکید شده است.
در این راستا تکمیل و توسعه زیرساختهای ریلی برای تحقق این اهداف در دستور کار دولت قرار دارد و با وجود پرهزینه بودن، برنامه دولت برای تکمیل خطوط ریلی نیمهکاره، دارای اولویت است. در راستای توسعه شرق کشور و طرح توسعه سواحل مکران، راهآهن چابهار- زاهدان به طول ۶۳۳ کیلومتر با احتساب ایستگاهها ۷۵۰ کیلومتر، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، این پروژه با هدف ایجاد کریدور شمال – جنوب در شرق کشور و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی و بهرهمندی از مزایای ترانزیت راهآهن از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی، طراحی و عملیات اجرایی آن از سال ۹۲ آغاز شد. این خط ریلی از بندر چابهار آغاز میشود و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به زاهدان متصل میشود. این پروژه در قالب ۸ قطعه اجرا میشود، این پروژه ریلی با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء و به کارفرمایی دولت و شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اجرا میشود. یکی از مسیرهای ریلی در حال ساخت کشور که از نظر حجم عملیات اجرایی و پیچیدگی های اجرای کار یک ابر پروژه در سطح داخلی و منطقه خاورمیانه محسوب میشود، همین راهآهن چابهار- زاهدان است که با استفاده از توان مهندسی داخل کشور با کمترین هزینه ممکن در متوسط راهآهن سازی کشور ساخته می شود. راهآهن چابهار-زاهدان به صورت یک خطه اجرا میشود و سرعت طرح برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است؛ در این پروژه ۱۳۷ پل بزرگ به طول ۱۸ هزار و ۱۹۰ متر، ۱۸۷۴ دستگاه پل کوچک به طول ۹۹۰۵ متر، ۴۰ دستگاه تونل به طول ۱۶ هزار و ۹۹۴ متر، ۵۶ دستگاه تقاطع به طول ۱۳۴۸ متر و ۳۱ ایستگاه لحاظ شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛
انجام سفرهای اربعین و عتبات عالیات از بنادر مسافری خرمشهر و آبادان
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایجاد زیربناهای لازم برای سفرهای زیارتی اربعین و عتبات عالیات از بنادر مسافری خرمشهر و آبادان با هماهنگی ستاد اربعین در حال انجام است.
علیاکبر صفایی در حاشیه بازدید از بنادر خوزستان اظهار داشت: پروژههای خوبی در بنادر خوزستان تعریف شده که یکی از پروژههای توسعهای در بندر اروندکنار است، بر این اساس بهره برداری از اسکله این بندر و محوطه سازی در دستور کار است.
معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تجهیزات و امکانات مورد نیاز بندر چوئبده تامین خواهد شد، افزود: در زمینه لایروبی و دسترسی بندر چوئبده تصمیمهای جدیدی اتخاذ شده است، در این میان بندر شادگان از وضعیت تقریباً خوبی برخوردار است، این بندر پروژهای به ارزش ۸۰ میلیارد تومان در حال اجرا دارد که امیدواریم در هفته دولت به بهره برداری برسد.
صفایی با بیان اینکه در خصوص تردد دریایی بندر خرمشهر اقدامات خوبی صورت گرفته و برنامههای جدیدی نیز تعریف شده است، گفت: یکی از تصمیمهای اتخاذ شده با هماهنگی ستاد اربعین، ایجاد زیربناهای لازم برای سفرهای زیارتی اربعین و عتبات عالیات از بنادر مسافری خرمشهر و آبادان است.
وی با بیان اینکه بنادر تابعه خوزستان ساماندهی خواهند شد تا شاهد رونق اقتصادی آنها باشیم، عنوان کرد: از این طریق شرایط را برای اشتغال آفرینی و بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی مردم منطقه فراهم خواهیم کرد.
صفایی با بیان اینکه پروژههای بزرگی در بندر امام در دست ساخت است و در هفته دولت بیش از ۲ هزار میلیار
مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر:
چندین کشتی کروز داوطلب فعالیت در خط کشتیرانی بوشهر-دوحه هستند
مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر اعلام کرد: پایانه بین المللی مسافری این بندر تا پایان مهرماه تکمیل و امکان پذیرش کشتی های کروز داوطلب فعالیت در خط کشتیرانی بوشهر -دوحه قطر در آن فراهم خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد شکیبی درباره خط دریایی از بوشهر به سمت قطر، گفت: از آنجا که چندین کشتی کروز داوطلب خط کشتیرانی بوشهر-دوحه برای جام جهانی در قطر هستند، ایجاد پایانه مسافری در بوشهر با سرعت در حال پیگیری است و ۲ پست اسکله شناور برای پذیرش شناورهایی به طول ۱۴۰ تا ۱۵۰ متر و با عمق ۸ متر تا پایان مردادماه به اتمام میرسد.
وی بیان کرد: با اجرا این پروژه شرایط برای پذیرش کشتیهای کروز و رو-رو پسنجر (ویژه حمل بار و مسافر) در بندر بوشهر فراهم خواهد شد.
شکیبی نسب یادآور شد: برای بخش سالن پایانه بین المللی مسافربری دریایی نیز تمام توان موردنیاز به کار گرفته شده تا این پروژه تا اواسط مهرماه آماده بهرهبرداری برای مسافران جام جهانی فوتبال در قطر شود.
وی در خصوص مبادلات تجاری که بوشهر با قطر می تواند داشته باشد، عنوان کرد: در این زمینه یک سری اقدامات در بنادر بوشهر و دیر در حال انجام است، بدین جهت در بندر دیر یک دستگاه ایکس ری نصب و عملیات اجرایی محوطهسازی به مساحت سه هکتار آغاز شده است که تا اوایل مهرماه آماده بهرهبرداری است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر ادامه داد: در بندر دیر احداث چهار پست اسکله رمپ در دستور کار است که تا پایان این ماه پیمانکار پروژه انتخاب و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
وی گفت: در موضوع تسهیل فرایندها نیز نشستهای به منظور چابکی و سرعت بخشی در انجام تشریفات ترخیص کالا در بندر انجام شده تا کالا در کوتاهترین زمان ممکن در بندر دیر ترخیص شود. شکیبی نسب تصریح کرد: بندر دیر به واسطه موقعیت مکانی در بین بنادر ایرانی حوزه خلیج فارس و طول نوار ساحلی بوشهر کمترین فاصله را با بندر الرویس کشور قطر دارد که این موضوع منجر به جذابیتی ویژه برای بندر دیر شده است.
رئیس راهداری و حمل و نقل جادهای تنکابن خبرداد؛
اجرای عملیات روکش آسفالت راه روستایی مازوبن شهرستان تنکابن
رئیس راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان تنکابن از اجرای عملیات روکش آسفالت راه روستایی مازوبن این شهرستان به طول بیش از ۱۲۰۰متر با اعتبار بالغ بر۳۰ میلیارد ریال خبر داد .
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی از مازندران، علی نصیری اظهار کرد: بهسازی و تعریض راههای روستایی به عنوان قسمتی از توسعه روستاها یکی از فعالیتهای کاری این اداره را شامل شده که شامل حفظ و نگهداری راههای روستایی اعم از ترمیم و لکهگیری آسفالت، خطکشی راههای آسفالته، نصب علائم، شانه سازی و پاکسازی حریم راههای روستایی و … است.
وی تصریح کرد: از این رو این اداره عملیات روکش آسفالت راه روستایی مازوبن به طول ۱۲۰۰ متر با اعتبار بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال را به اتمام رسانید.
نصیری در ادامه به اقدامات ایمن سازی این اداره در سطح محورهای تحت پوشش خود اشاره و تصریح کرد: اقدامات ایمن سازی از قیبل تامین روشنایی و رفع خاموشی، پاکسازی و زیبا سازی حریم راهها، شانه سازی، رنگ آمیزی پایههای تابلو و نردههای پل، آشکار سازی نقاط پر تصادف، نصب انواع علائم اخطاری قوس، مسیرنما و خطر نما، تعمیر و بازسازی و نصب گاردریل، ساماندهی و افزایش اثر بخشی علایم در طول محورها تنها بخشی از اقدامات ایمن سازی این اداره است.