اهمیت طرح راهداری محوری به عنوان یک الزام در استان گیلان
اهمیت طرح راهداری محوری به عنوان یک الزام در استان گیلان

مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان گیلان گفت: با ابلاغ سازمان راهداری در خصوص طرح راهداری محوری این طرح از ابتدای اردیبهشت‌ماه در محورهای شریانی و پرتردد شهرستان‌های استان گیلان شروع شد. فریبرز مرادی،مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان، در خصوص اجرای طرح راهداری محوری در این استان گفت: با ابلاغ سازمان راهداری […]

مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان گیلان گفت: با ابلاغ سازمان راهداری در خصوص طرح راهداری محوری این طرح از ابتدای اردیبهشت‌ماه در محورهای شریانی و پرتردد شهرستان‌های استان گیلان شروع شد. فریبرز مرادی،مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان، در خصوص اجرای طرح راهداری محوری در این استان گفت: با ابلاغ سازمان راهداری در خصوص طرح راهداری محوری این طرح از ابتدای اردیبهشت‌ماه در محورهای شریانی و پرتردد شهرستان‌های استان گیلان شروع شد.
وی ادامه داد: در همین خصوص ادارات راهداری استان با توجه به امکانات، نیروی انسانی و ماشین‌آلات راهداری موجود در هر منطقه این طرح را وارد مرحله عملیاتی کردند که اجرای آن همچنان ادامه دارد و امید داریم تا پایان خردادماه بتوانیم این طرح را به اتمام برسانیم.
وی در توضیح اقدامات انجام شده در این طرح ادامه داد: حدود ۱۴ هزار و ۸۱۲ متر مربع لکه‌گیری، حذف چاله و خرابی آسفالت، ۳۰۸ هزار و ۸۲۶ متر تصدیع حریم و اصلاح شیب شیروانی راه، ۴۰۵ کیلومتر پاک‌سازی شانه و حاشیه راه، ۳۰ هزار و ۸۱۱ متر شانه‌سازی، تعریض و اصلاح افتادگی شانه راه، ۲ هزار و ۷۸۰ مورد اصلاح، تعمیر و رنگ‌آمیزی پایه تابلوها، تجهیز روشنایی مصنوع و حذف تابلوهای نادرست و غیرضرروی، ۷۸ مورد اصلاح و تخلیه قنوها و مصالح از حاشیه، کنار راه و پشت دیوارهای حائل، هزار و ۳۹ مورد شست‌وشو و رنگ‌آمیزی ابنیه فنی موجود مانند دیوارهای حائل، پل‌های عابر پیاده، گالری‌ها، دیواره تونل‌ها، حفاظ‌های بتونی و موارد مشابه، ۲۱۰ کیلومتر خط‌کشی با اولویت خطوط میانی که ۵۱ کیلومتر آن در راه‌های شریانی بود، ۱۰۷ مورد هدایت آب و رادیوبریدها، ۱۴ مورد نرده‌گذاری و درزگیری انبساط پل‌ها، ۱۳ کیلومتر روشنایی نقطه‌ای و طولی تونل‌ها، اصلاح و تعمیر ۳۷ مورد روشنایی نقطه‌ای، ۶۶۵ متر مربع رنگ‌آمیزی سرعتگاه‌ها، ۱۱۶ کیلومتر علف‌تراشی حاشیه محور و رفوژ میانی راه‌ها از جمله اقداماتی بود که در طرح راهداری محوری در اردیبهشت‌ماه در استان گیلان انجام شد و هم‌اکنون هم در حال انجام است.
مرادی در مورد مشکلات این طرح در استان هم افزود: کمبود نیروی انسانی به‌ویژه راهدار و عمر بالای ماشین‌آلات راهداری از جمله مشکلاتی هست که در اجرای این طرح شاهد آن هستیم، با توجه به نوع اقلیم و وضعیت جغرافیایی استان گیلان راهداری محوری یکی از الزامات این استان است که رنگ‌آمیزی و شست‌وشوی پایه علائم، بوته‌زنی و علف‌تراشی با توجه به نوع آب‌وهوا به سرعت باید انجام شود و نیاز است که همیشه به‌روز باشد.
مدیر کل راهداری استان گیلان اضافه کرد: این مقدار کار در وسعت ۱۳ هزار کیلومتر راه استان توسط ۶۳ نفر کارگر راهدار صورت می‌گیرد و ۶۵ دستگاه ماشین‌آلات راهداری ما فاقد راننده هستند و به طور متوسط می‌توان گفت به ازای هر ۲۱۱ کیلومتر یک نفر راهدار داریم و با توجه به این حجم کار نیازمند تامین نیروی انسانی با تجربه کافی در این زمینه هستیم.
وی در پایان به این نکته هم اشاره کرد که از دیگر مشکلات ما در این طرح عدم تامین اعتبار کافی برای عملیات راهداری نظیر خط‌کشی گاردریل و حفاظ‌های بتونی، علف‌تراشی حاشیه راه‌ها و لکه‌گیری راه‌های حوزه استحفاظی استان گیلان است که البته مساعدت راهداری در این زمینه انجام شده اما نیازمند تقویت آن هستیم.
قائم مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور خبر داد؛
بهسازی تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار کشور 
در سال جاری
قائم مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از آسفالت و بهسازی تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار کشور در سال جاری خبر داد.
فرامرز مداح در آئین تکریم و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی، اظهار کرد: راه روستایی یکی از مهمترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه مناطق روستایی ایفا می‌کند، به طوری که از آن به عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد می‌شود.
وی ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی در کشور ما، به خصوص پس از انقلاب در مناطق مختلف از جمله استان‌ها، شهرها و روستاهای محروم از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و امروزه نیز شاهدیم که هیچ روستایی از عملیات عمرانی تاکنون محروم نمانده است.
قائم مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور تصریح کرد: اعتبارات راه‌های روستایی در سال جاری به‌صورت استانی است و آسفالت و بهسازی تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار کشور امسال در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار دارد.
مداح با اشاره به اینکه هوشمندسازی حمل و نقل کالا از دیگر برنامه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سال جاری است، گفت: بر این اساس قراردادی برای خرید ۲ هزار دوربین کنترل سرعت با هدف افزایش ایمنی و کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای منعقد شد.
وی ادامه داد: پیگیری و تشویق سرمایه‌گذاران برای ایجاد مجمتع‌های خدمات رفاهی بین راهی نیز برای افزایش ایمنی جاده‌های کشور از دیگر برنامه‌هایی است که سازمان در سال جاری دنبال می‌کند.
قائم مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه متناسب با اعتبارات اختصاص یافته به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای بهسازی راه‌های اصلی و دسترسی سطح کشور برنامه‌ریزی لازم انجام شده است، اظهار کرد: اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و ادامه طرح کلید به کلید ریاست جمهوری را از دیگر برنامه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.
با موافقت نمایندگان:
ارتباط ریلی ایران و افغانستان قانونی شد
نمایندگان مجلس با تصویب لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن، ارتباط ریلی بین ایران و افغانستان را قانونی کردند.
در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
بر اساس ماده‌واحده و تبصره این لایحه؛ موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن مشتمل بر یک مقدمه و (۱۲) ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
تبصره: در اجرای این موافقتنامه و اصلاحات بعدی آن رعایت اصول هفتاد و هفتم، یکصد و بیست و پنجم و یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.
نمایندگان با ۱۷۸ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر این لایحه را به تصویب رساندند.
راه آهن خواف – هرات ۲۰ آذر ماه سال گذشته با حضور حسن روحانی و اشرف غنی احمد زی رؤسای جمهور ایران و افغانستان به بهره برداری رسید.