با امید ممکن شد!
با امید ممکن شد!
هر کدام از ما که در رسانه حضور داریم و اوضاع اقتصادی و صنعتی را رصد می‌کنیم، شاهد نقش و سهم مدیر در برخی سازمان‌ها بودیم و دیدیم برخی افراد، در زمان حضور خود، جایگاه یک سازمان و یک شرکت را چند پله ارتقا دادند و برعکس برخی مدیران نیز موجبات سقوط یک مجموعه بزرگ تولیدی و صنعتی را فراهم کردند.

گزارش اختصاصی جمله – هر کدام از ما که در رسانه حضور داریم و اوضاع اقتصادی و صنعتی را رصد می‌کنیم، شاهد نقش و سهم مدیر در برخی سازمان‌ها بودیم و دیدیم برخی افراد، در زمان حضور خود، جایگاه یک سازمان و یک شرکت را چند پله ارتقا دادند و برعکس برخی مدیران نیز موجبات سقوط یک مجموعه بزرگ تولیدی و صنعتی را فراهم کردند.
در آذرماه ۱۴۰۰ و زمانی که «امید نیک‌نژاد» به مدیرعاملی شرکت چوب و کاغذ مازندران، منصوب شد، اوضاع این شرکت نزدیک به ورشکستگی بود و حتی در آستانه ماده ۱۴۱ قرار داشت.
فراموش نکردیم که در همان زمان برخی گمانه‌زنی‌ها از تصمیم بانک ملی و هلدینگ آینده‌پویا مبنی بر فروش آن طرح شده بود و نگرانی کارگران این مجموعه از بیکاری آن هم در شرایط ناگوار اقتصادی، نوید تنش‌های اجتماعی می‌داد.
امید نیک‌نژاد در چنین شرایطی آمد و مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران شد، مردی که ظاهری آرام داشت وارد یک مجموعه ناآرام شد و قرار بود مأموریتی ناممکن را انجام دهد.آن روز خط تولید کاغذ چاپ و تحریر، خاموش بود و تعهدات مدیریت قبلی نیز بر تولید فلوتینگ خلاصه بود و حتی حرف و حدیث‌هایی البته بدون مدرک، اینجا و آنجا گفته می‌شد که مدیریت قبلی این مجموعه با مافیای واردات، هماهنگ است و تعمداً به سمت تولید کاغذ چاپ و تحریر نمی‌رود.
امید نیک‌نژاد بدون توجه به این حرف و حدیث‌ها و بدون این‌که اشتهایی برای خودنمایی داشته باشد بر کار خود تمرکز کرد و چیزی که ذکاوت و هوشمندی وی را نشان می‌داد این بود که به جای خط تولید، سراغ تجارت و بازار فروش رفت.
چند هفته پس از آغاز به کار «امید نیک‌نژاد»، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم به شرکت چوب و کاغذ مازندران آمد و امید نیک‌نژاد بر تولید کاغذ چاپ و تحریر مورد نیاز مطبوعات کشور تأکید کرد و توافقاتی ضمنی با وزیر به دست آورد.
سپس در اقدامی که حکایت از هدف‌گیری دقیق وی داشت با وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم وارد مذاکره شد و وعده تأمین بخشی از کاغذ مورد نیاز کتب درسی دانش‌آموزان را داد، وعده‌ای که خیلی زود به عقد قرارداد مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران به حجت‌الاسلام لطیفی معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش رسید که طی آن شرکت موظف شد سی هزار تن کاغذ تحریر برای کتب درسی تحویل بدهد و وزارت آموزش و پرورش نیز بخشی از رقم قرارداد را پرداخت کرد و امید نیک‌نژاد پس از این‌که مشکل فروش کاغذ تحریر را حل کرد همه تمرکز خود را بر تولید گذاشت. مدتی زمان برد تا تعهدات کاغذ فلوتینگ مدیریت قبلی را انجام داد و بر تولید کاغذ چاپ و تحریر متمرکز شد.
البته به همت «امید نیک‌نژاد» باید عزم دولت سیزدهم و توصیه اکید رهبر معظم انقلاب را نیز افزود که بر ضرورت خودکفایی در تولید کاغذ به‌عنوان کالایی استراتژیک تأکید داشتند و درمجموع حمایت دولت‌مردان و مسیر هموار در سطح ملی و هوشمندی «امید نیک‌نژاد» موجب شد این هدف محقق شود.
مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران، هنوز هم آرام است و به اهدافی که در سر دارد فکر می‌کند روز و شب در اندیشه افزایش تولید است و به‌تنهایی تأییدی بر این حقیقت است که گاه، یک مدیر می‌تواند یک مجموعه را از عرش به فرش برساند و گاه هم برعکس و ما خرسند هستیم که با «امید» به این افق رسیدیم.روز گذشته و در جلسه هیأت دولت، رییس‌جمهوری ضمن خرسندی از تحقق خودکفایی در تولید کاعذ چاپ و نشر از وزیر فرهنگ و ارشاد قدردانی کرد و محمدمهدی اسماعیلی نیز خبر از افزایش حدود ۱۸ برابری تولید کاغذ داخلی در دو سال فعالیت دولت سیزدهم را داد و گفت: از ۵هزار تن تولید ظرف تنها دو سال به ۸۰ هزار تن رسیدیم که البته جهش درخشانی است.
نکته آخر این‌که هرچند از «امید نیک‌نژاد» و کارگران و پرسنل خدوم شرکت چوب و کاغذ مازندران در مجامع زیادی در سطح ملی قدردانی شد اما خوب بود در جلسه دیروز هیأت دولت نیز از عزم و انگیزه این مجموعه یادی می‌شد و حتی به وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم پیشنهاد می‌دهیم در ابتدای کتب درسی مدارس بنویسد کاغذ این کتاب در مجموعه تولیدی چوب و کاغذ مازندران و به دست متخصصان و کارگران ارزشمند داخل کشور تولید شد.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی