با قیمت‌های دستوری مخالفم
با قیمت‌های دستوری مخالفم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به طور کلی با قیمت‌های دستوری مخالف هستیم. سید جواد ساداتی نژاد، افزود: وقتی ما می‌گوئیم قیمت گذاری دستوری، یعنی قیمت گذاری غیر واقعی, و ما به طور کلی با قیمت‌های دستوری مخالف هستیم. وی حفظ تولید را بزرگترین حمایت از مصرف کننده برشمرد و گفت: زمانی می‌توانیم از مصرف کننده […]

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به طور کلی با قیمت‌های دستوری مخالف هستیم.
سید جواد ساداتی نژاد، افزود: وقتی ما می‌گوئیم قیمت گذاری دستوری، یعنی قیمت گذاری غیر واقعی, و ما به طور کلی با قیمت‌های دستوری مخالف هستیم.
وی حفظ تولید را بزرگترین حمایت از مصرف کننده برشمرد و گفت: زمانی می‌توانیم از مصرف کننده حمایت کنیم که کالاهای مختلف را در اختیار مصرف کننده قرار دهیم و در این مسیر اصل فراوانی و در دسترس بودن خیلی مهم است که فقط با استمرار تولید امکان پذیر است.
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه خط قرمز ما در حوزه کشاورزی و دامپروری حمایت از تولید کننده است، افزود: قیمت‌ها را باید جوری تعیین کنیم که قیمت واقعی باشد تا تولید برای تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی ادامه داد: البته دغدغه مصرف کننده دغدغه ما هم است، و حتما باید با تمهیداتی تلاش کنیم محصولات با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسد و برای تحقق این هدف باید دست سودجویان، سوداگران و دلال‌ها قطع شود.
ساداتی نژاد با بیان اینکه این روشی است که ما به آن اعتقاد داریم و در دنیا هم از همین روش استفاده می‌کنند افزود: در این مسیر باید به تشکل‌ها و اتحادیه‌ها اعتماد کرد البته این اعتماد دو طرفه است در این خصوص جلساتی با اتحادیه‌ها داشتیم و آنها برای تنظیم بازار اعلام آمادگی کردند.
وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: اگر قرار باشد بازار را درست تنظیم کنیم باید اطلاعات دقیق و درستی داشته باشیم، اما الان اطلاعات سامانه جامع تجارت در اختیار وزرات صمت است که طی هماهنگی با وزیر صمت قرار شد این اطلاعات در اختیار وزرات جهاد کشاورزی قرار گیرد که ما با چشمان باز برای تنظیم بازار تصمیم گیری و اقدام کنیم.
صادرات به عراق ۳۱درصد افزایش یافت
روح اله لطیفی سخنگوی گمرک گفت : واردات از عراق در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه، از لحاظ ارزش ۴۳۰درصد افزایش پیدا کرده و صادرات نیز  ۳۱درصد رشد را تجربه کرده است.
سخنگوی گمرک اظهار داشت : عراق دومین کشور خریدار کالاهای ایرانی در چند سال اخیر بوده که متاسفانه در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، چند مرز با این کشور  ماهها مسدود شد و مانند بسیاری از کشورها  تجارتمان در سال گذشته کاهش یافت.
وی افزود : خوشبختانه  در پنج ماه نخست امسال با بی اثر شدن آثار کرونا بر تجارت خارجی روند تجارت خارجی کشور رو به رشد بوده و همین امر در خصوص عراق  به عنوان دومین شریک صادراتی کشورمان نیز موثر بوده است.
لطیفی توضیح داد: صادرات کشورمان به عراق تا پایان مرداد ماه، بیش از ۱۲ میلیون و ۲۴هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۱۶۳میلیون و ۳۴۳هزار و ۲۴۸دلار بوده است که نسبت به پنج ماه نخست سال قبل، از لحاظ وزنی ۵۳درصد رشد و از لحاظ ارزش ۳۱ درصد رشد را شاهد بودیم.
وی در باره واردات از کشور عراق گفت: در ۵ماهه نخست امسال ۳۱۳هزار و ۶۱۲ تن کالا به ارزش ۱۷۵میلیون و ۹۸۹هزار و ۶۸۷دلار  نیز از عراق وارد کشورمان شد که نسبت به مدت مشابه  سال قبل از لحاظ وزنی ۹۷۰درصد و از لحاظ ارزش ۴۳۰درصد رشد را شاهد بودیم.
تعیین مهلت سه‌هفته‌ای برای ترخیص کامیون‌های اروپایی
دبیر کانون انجمن صنفی کامیون داران از تعیین مهلت سه هفته‌ای برای ترخیص کامیون‌های اروپایی مانده در گمرک‌های کشور از سوی دادستانی خبر داد.
احمد کریمی درباره آخرین وضعیت کامیون‌های اروپایی مانده در گمرک‌های مختلف کشور، اظهار کرد: دو روز گذشته دادستانی به این مسئله ورود کرد و با تشکیل جلسه در گمرک تاکید کرد که همه دستگاه‌های متولی که موانعی برای ترخیص این کامیون‌ها ایجاد کرده‌اند باید وظیفه خودشان را انجام دهند و سه هفته برای تسریع در ترخیص این کامیون‌ها و رفع موانع آن مهلت تعیین شد.
وی افزود: بر اساس جلسه برگزار شده اگر پس از سه هفته این موانع برداشته نشود با دستگاه‌های متولی برخورد قضایی خواهد شد. این اولتیماتوم سبب شد تا دومین جلسه را دیروز در سازمان راهداری داشته باشیم و شنبه آینده نیز در دادستانی جلسه‌ای در این خصوص برگزار خواهد شد تا همه دست‌اندرکاران نسبت به این مسئله و اقداماتی که انجام داده‌اند، پاسخگو باشند.
دبیر کانون انجمن صنفی کامیون داران ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر شرکت ایران خودرو دیزل از ارائه خدمات به بنزهای (کامیون) وارداتی خودداری کرده و همین مساله سبب شده تا ۱۲۰ دستگاه کامیون بنز در گمرکات بلاتکلیف بماند و نه تنها هیچ مرجعی حریف آن نشد، بلکه به این دلیل دیگر کامیونی از این برند نتوانستیم وارد کنیم در حالی که می‌شد ۱۲۰۰ دستگاه از آن را وارد کرد. کریمی گفت: نوسازی ناوگان واقعا اثرات مثبتی در راستای منافع ملی کشور دارد و سبب کاهش تصادفات جاده‌ای خواهد شد. این در حالی است که نباید در این زمینه یعنی واردات کامیون‌های اروپایی محدودیت ایجاد کرد.
وی اعلام کرد: انتظار داشتیم وزیر راه و شهرسازی در اولین روزهای کاری‌اش با وجود مشغله‌های فراوان از تشکل‌های حمل و نقل دعوت کند و بتوانیم مسائل و مشکلات خود را مطرح کنیم البته در همین راستا درخواست کردیم که با وزیر دیداری داشته باشیم تا مسائل حمل و نقل را مطرح کنیم.