برخی بانک‌ها در اعطای تسهیلات به نهضت ملی مسکن همکاری نمی‌کنند
برخی بانک‌ها در اعطای تسهیلات به نهضت ملی مسکن همکاری نمی‌کنند

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک ها باید سالانه ۲۰ درصد تسهیلات خود را به ساخت مسکن بدهند که در حال حاضر برخی بانک ها با وزارت راه و شهرسازی همکاری نمی کنند. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که روز […]

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک ها باید سالانه ۲۰ درصد تسهیلات خود را به ساخت مسکن بدهند که در حال حاضر برخی بانک ها با وزارت راه و شهرسازی همکاری نمی کنند.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که روز (۱۱ مردادماه) با حضور مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، موضوع جلسه را اجرای قانون جهش تولید مسکن دانست و گفت: تولید مسکن یکی از موضوعات مهم کشور است که به وزارت راه و شهرسازی به تنهایی بر نمی‌گردد بلکه یک موضوع فراقوه ای است.
وی با اشاره به حضور رئیس برنامه و بودجه در این نشست ادامه داد: اعضای کمیسیون عمران مجلس، موضوعات متعددی در خصوص اجرای نهضت ملی مسکن مطرح کرده‌اند اما مسئله اصلی عدم پرداخت تسهیلات به تولید مسکن است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس قانون جهش تولید مسکن هر ساله بانک‌ها باید ۲۰ درصد تسهیلات بانکی را به بخش ساخت مسکن اختصاص دهند.
قاسمی با تأکید بر اینکه برخی بانک‌ها در خصوص پرداخت تسهیلات ذیل قانون جهش تولید مسکن همکاری نمی‌کنند، گفت: قرار شد در جلسه بعدی کمیسیون عمران مجلس نشست مشابهی با حضور رئیس بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌های اصلی برگزار شود.
به گفته قاسمی اگر تسهیلات بانکی بخش تولید مسکن پرداخت نشود، در اجرای طرح ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال با مشکل مواجه می‌شویم. این موضوع دغدغه شخص رئیس جمهور نیز هست.
وزیر راه و شهرسازی درباره دستور اخیر رئیس جمهور مبنی بر تخصیص زمین‌های دولتی به طرح نهضت ملی مسکن بیان کرد: رئیس جمهور به خاطر تأکید بر دغدغه تولید مسکن به وزارت راه و شهرسازی آمد و شخصاً موضوعات مربوطه را پیگیری کرد.
وی خاطرنشان کرد: حجت الاسلام رئیسی در نشستی که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد تأکید کرد که باید وعده دولت مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال عملیاتی شود، لذا دستور داد اولاً زمین‌های دستگاه‌های دولتی طی یک ماه به نهضت ملی مسکن اختصاص داده شود و ثانیاً موضوع تغییر کاربری اراضی در شورای برنامه ریزی استان‌ها و شورای عالی شهرسازی به سرعت تا پایان مهرماه عملی شود.
قاسمی گفت: برنامه ما اجرای سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در شهرها و ۸۰۰ هزار واحد در روستاهاست که تاکنون زمین ۱.۲ میلیون واحد تأمین و اراضی مربوط به ۱.۴ میلیون واحد نیز در حال تغییر کاربری و اخذ مجوز از شورای عالی شهرسازی است.

 

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:
۲۰۰ بندر بزرگ و کوچک تجاری در شمال و جنوب کشور در حال خدمات‌رسانی هستند

نشست شورای عالی سازمان بنادر و دریانوردی با حضور مهدی نورانی؛ نماینده وزیر و رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادهای وزارت راه‌وشهرسازی و علی‌اکبر صفایی؛ معاون وزیر راه و مدیرعامل این سازمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در نشست شورای عالی سازمان بنادر و دریانوردی که نمایندگان وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت دفاع ‌و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت راه‌وشهرسازی، نیروی دریایی راهبردی ارتش ، سازمان برنامه و بودجه کل کشور و اعضای هیات عامل و جمعی از مدیران این سازمان حضور داشتند، عملکرد سال گذشته سازمان بنادر در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های دریایی و بندری بررسی و اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای، تجهیزاتی و سرمایه‌گذاری مرجع دریایی کشور تشریح شد.

é رشد سرمایه‌گذاری‌‌های غیردولتی و توسعه زیرساخت‌های بندری
مهدی نورانی؛ رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادهای وزارت راه، با مثبت ارزیابی کردن عملکرد سازمان بنادر طی یک‌سال گذشته، از پیشرفت‌های صورت گرفته در بخش‌های ترانزیت بندری، تخلیه ‌وبارگیری کالاهای تجاری، رشد سرمایه‌گذاری ‌های غیردولتی و توسعه زیرساخت‌های بندری به ویژه در بنادر کوچک خبر داد.
وی با اشاره به رویکردهای منطقه‌ای و تعاملات صورت‌گرفته برای توسعه همکاری‌های بندری و دریایی با کشورهای همسایه و منطقه، تاکیدکرد: با بکارگیری ظرفیت‌های همه بازیگران و دستگاه‌های مرتبط با حوزه تجارت، می توان سهم سازمان بنادر و دریانوردی را در تجارت بین‌الملل ارتقاء داد.
نورانی افزود: سازمان بنادر دستگاه حاکمیتی و تخصصی است و کلیه اقدامات و برنامه‌های توسعه‌ای این سازمان، قابل اندازه‌گیری و بررسی علمی است.

é ۲۰۰ بندر بزرگ و کوچک تجاری در شمال و جنوب کشور در حال خدمات‌رسانی هستند
در این نشست، همچنین علی اکبر صفایی؛ معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اینکه امروزه بیش از ۲۰۰ بندر بزرگ و کوچک تجاری در شمال و جنوب کشور در حال خدمات‌رسانی بندری و دریایی برای پذیرش ترافیک دریایی و جابه‌جایی کالا هستند، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی، مطابق با قانون، کلیه فعالیت‌هایی را که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی داشته‌است، واگذار کرده است.
وی از پیگیری و رایزنی جدی این سازمان برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های جزیره نگین در بوشهر توسط شرکت‌های قطری خبر داد و خاطرنشان کرد: در استان بوشهر، توسعه سه بندر کوچک گناوه، دیلم و ریگ، مطابق مصوبه هیات دولت، در دستور کار سازمان بنادر قرار دارد.
صفایی از رایزنی جدی با قطری‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر دیر خبر داد و گفت: مطابق توافق صورت گرفته، شرکت سرمایه‌گذاری قطری پذیرفته است در دو حوزه ایکس‌ری و اسکله رو-رو در بندر دیر سرمایه‌گذاری کند؛ در این میان لایروبی بندر ریگ تا دو هفته آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تامین ایمنی شناورها، آبراه‌ها و یدک‌کش ها را یکی از مهم‌ترین ماموریت‌ها و وظایف این سازمان برشمرد و گفت: مطالعات لایروبی کانال دسترسی بندر بوشهر به اتمام رسیده و با خرید لایروب‌های جدید، عملیات لایروبی این بندر بلافاصله آغاز خواهد شد.
وی توسعه ناوگان دریایی را یکی از جدی‌ترین مطالبات این سازمان از شرکت‌های کشتیرانی تجاری و نفتکش عنوان کرد و از خرید ۸ فروند شناور بزرگ تجاری برای دریای خزر و سفارش ساخت ۴ فروند شناور اقیانوس پیما در جنوب کشور خبر داد.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ترانزیت بندری در سال جاری رشد ۴۴ درصدی داشته و به ‌رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌، برنامه‌های توسعه این سازمان در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف، با جدیت پیگیری می‌شود.

 

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران اعلام کرد؛
سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۷۳ میلیارد تومانی در بندر نوشهر
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: حمایت همه جانبه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر، راهبرد جدی اداره کل در سال جاری است.
محمدتقی انزان‌پور مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بندر نوشهر طی سال‌های گذشته، گفت: با توجه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه انبارش و لجستیک کالا و همچنین صنایع تبدیلی که موجب ایجاد ارزش افزوده می‌شود، بیشترین سرمایه‌گذاری انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر، در زمینه ساخت انبارهای سرپوشیده چند منظوره، سیلوی غلات و مخازن روغن خوراکی بوده است.
وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بندر در مجموع بالغ بر ۱۷۳۵ میلیارد ریال است که از این میزان ۴۰۲ میلیارد ریال با انعقاد یک فقره قرارداد در سال ۱۴۰۰ و در راستای تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» در زمینه ساخت سیلوی ۳۰ هزار تنی غلات صورت پذیرفته که هم اینک در مراحل اجرای پروژه قرار دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران همچنین از تلاش برای جذب سرمایه‌گذار جدید برای فعالیت در بندر نوشهر خبر داد و گفت: مذاکرات و اقدامات اولیه برای احداث یک پروژه سرمایه‌گذاری تولیدی و ایجاد ارزش افزوده با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دست اقدام است که در صورت اجرایی شدن آن، برای حدود ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی خواهد شد.
انزان پور همچنین ساخت مجموعه گردشگری در اراضی ۱۵ هکتاری بندر فریدونکنار و ایجاد سامانه رسوب‌گیر بندر نوشهر را از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بنادر برشمرد و تاکید کرد: احداث سامانه رسوب‌گیر و ایجاد سایت گردشگری و امکان صادرات محصولات کشاورزی با توجه به مرکزیت بندر نوشهر، از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر به شمار می‌رود.