برنامه ما رفع سیاست‌زدگی از حوزه زنان است
برنامه ما رفع سیاست‌زدگی از حوزه زنان است

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده عنوان کرد: برنامه ما حرکت به سمت معاونتی دور از سیاست‌زدگی است تا به این وسیله محرومیت زدایی از قشر زنان در همه عرصه‌های اقتصادی، علمی، پژوهشی و اجتماعی به وجود آید. دکتر انسیه خزعلی در نشست با فعالان سیاسی و اجتماعی حوزه زنان و خانواده که […]

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده عنوان کرد: برنامه ما حرکت به سمت معاونتی دور از سیاست‌زدگی است تا به این وسیله محرومیت زدایی از قشر زنان در همه عرصه‌های اقتصادی، علمی، پژوهشی و اجتماعی به وجود آید.
دکتر انسیه خزعلی در نشست با فعالان سیاسی و اجتماعی حوزه زنان و خانواده که در دفتر معاونت برگزار شد، با تاکید بر اینکه اهداف معاونت در کنار همکاری فعالان سیاسی و اجتماعی دست یافتنی است، اظهار داشت: سیاست زدگی و تشریفاتی بودن معاونت یعنی اینکه صرفا عنوان شود برای زنان، دفتری تشکیل شده، دو مساله و آسیبی است که در مورد معاونت امور زنان را مطرح بوده است.
وی توضیح داد: یعنی هرگز این معاونت قدرت لازم را برای اجرا و نظارت نداشته هر چند معاونت ستادی و برنامه‎ریز و سیاست‌گذار در امور زنان است.
معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه برنامه ما این است به سمت معاونتی دور از سیاست‌زدگی اما معاونتی که فرهنگی و اجتماعی باشد حرکت کنیم، تصریح کرد: تا به این وسیله مشکلات زنان مرتفع و محرومیت زدایی در همه عرصه‌های اقتصادی، علمی، پژوهشی و اجتماعی از قشر زنان به وجود آید.
وی تاکید کرد: معاونت تلاش می‌کند به سمت عدالت فراگیر در سراسر ایران قدم بردارد و در بحث بین‌الملل هم زن ایرانی را بشناساند و اجماع‌هایی را حول محور بین‌الملل داشته باشد.
خزعلی با بیان اینکه در بخش دوم یعنی تشریفاتی بودن هم معاونت تلاش دارد قدرت اجرایی و بازوی اجرایی خوبی را در وزارت خانه‌ها و استانداری‌ها فعال کند و سیاست‌گذاری‌ها را به مرحله اجرا برساند، اظهار داشت: ضمن اینکه نظارت بر کیفیت اجرا هم داشته باشد که امیدواریم در این راه موفق باشیم.
معاون رییس جمهوری از همه فعالان سیاسی و اجتماعی استمداد ارایه طرح و راهکارهایی در جهت برنامه‌های معاونت کرد و گفت: مطرح کردن اولویت‌ها و ارایه راهکار می‌تواند مسایل را عینی‌تر و حل آنها را تسهیل کند. همچنین وجوه و محورهای مشترکی که بین بانوان وجود دارد مدنظر قرار دهید تا هم افزایی خوبی بین همه سازمان‌های فعال در حوزه زنان برقرار شود.
خزعلی تاکید کرد: باید بتوان فارغ از هرگونه نگاه جناحی و وابستگی حرکت و گام خوبی برای زنان برداریم. امیدوارم در جلسات بعدی بتوانیم گزارش های خوبی ارایه دهیم و قدم کوچکی در اعتلای زنان و آنچه شایسته آن هستند برداریم.
۱۲۰ هزار میلیارد تومان پرداخت قطعی دولت
به تامین ‌اجتماعی
مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران گفت: دولت در یک سال و نیم گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پرداخت قطعی به سازمان تامین اجتماعی انجام داده است.
حسین امیری گنجه افزود: در شرایطی که ضریب پشتیبانی به رقم زیر ۵ نفر سقوط کرده، حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران طی یکسال و نیم گذشته و اجرای طرح متناسب سازی بیش از ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: چالش‌های پیش روی سازمان تامین اجتماعی در سه شاخص نشانه‌ها، عارضه‌ها و دلایل ریشه‌ای دانست و افزود: کسری نقدینگی، نارضایتی، نیروهای ناکارآمد، کسری تعهدات و برخی انتصابات از مهم‌ترین چالش‌های نشانه‌هاست.
امیری گنجه ضمن تشریح عارضه‌ها مهم‌ترین عوامل آن را در تله ذخایر، دارایی‌های غیرمولد، حجم کم سرمایه‌گذاری‌ها، فقدان مدیریت هزینه‌ها و درآمدهای ناهمسوی ذینفعان و قوانین تعهدآور دانست.
مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی را تعبیری غیرکارشناسانه و غلط توصیف کرد و افزود: یکی از عمده‌ترین مشکلات سازمان تامین اجتماعی عدم همخوانی سیاست‌های این سازمان با بعضی از سیاست‌گزاری در شرکت‌های شستا است.
وی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی علمی در مدیریت منابع و مصارف می‌توان علاوه بر ارزش افزوده از نقطه سر بسر عبور کرد و تراز مالی منابع و مصارف سازمان را نیز ارتقا بخشید.
امیری گنجه گفت: منابع در آمدی تامین اجتماعی بر اساس سه جانبه‌گرایی است یعنی دولت، کارفرما و بیمه شده این سازمان بابت تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت هزینه پرداخت می‌کند و هیچ سازمان بیمه اجتماعی که مبتنی بر سه جانبه‌گرایی باشد، در هیچ جای دنیا نمی‌تواند ورشکسته شود چون مشارکت دولت یک مشارکت تضامنی است.
مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ ادامه داد: طی دوسال گذشته در سازمان تامین اجتماعی نمونه خوبی از ایجاد آرامش در جامعه را برای ایفای تعهدات شاهد بودیم.
۵۰۰ میلیارد تومان بودجه تبلت‌های دانش‌آموزی هنوز تخصیص نیافته‌است
مسوول طرح هدایت (هر دانش آموز یک تبلت، هر تبلت یک مدرسه و یک کلاس درس) گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برای تهیه تبلت دانش‌آموزی در نظر گرفته شده اما این بودجه هنوز تخصیص نیافته است.
سید جواد حسینی افزود: این بودجه برای طرح هدایت هنوز تخصیص نیافته است و امیدواریم به زودی تخصیص یابد.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در مجموع با استفاده از ظرفیت دولتی، بخش عمومی، خیرین، شورای آموزش و پرورش و سایر نهادها ۳۰۰ هزار تبلت و ابزار هوشمند تهیه و به دانش آموزان اهدا شد. وی ادامه داد: فعالیت و جریان طرح هدایت همچنان ادامه دارد، چراکه تعداد سه میلیون دانش‌آموز به این ابزار هوشمند برای آموزش مجازی نیاز داشتند و هنوز هم در تلاش برای دسترسی دانش آموزان به این ابزار هستیم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآورشد: همچنین در مکان‌هایی هم که امکانات زیرساختی فناوری وجود ندارد، باید این امکانات ایجاد شود.
تهیه تبلت‌های دانش آموزی که این روزها به عنوان مدرسه‌ مجازی از آنها یاد می‌شود، نه تنها در دستور کار وزارت آموزش و پرورش بلکه مورد توجه بسیاری از خیرین و موسسات مردم نهاد نیز قرار گرفته است تا دانش‌آموزی به دلیل نداشتن ابزار لازم از تحصیل عقب نماند چراکه به گفته مسوولان آموزش و پرورش ۳۰ درصد دانش آموزان عادی و ۴۰ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه از ابزار هوشمند مانند تبلت و موبایل محروم بودند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید تبلت ویژه دانش آموزان کم برخوردار اختصاص دادند.
طرح هدایت از اوایل سال ۹۹ به منظور تهیه تبلت دانش آموزی با کمک سایر نهادها و خیرین کار خود را آغاز کرد.
شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل به علت دسترسی نداشتن به تجهیزات ارتباطی، شناسایی خیرین و سازمان های حمایتی برای جذب کمک‌های مردمی، ‌مدیریت تجهیزات و امکانات اهدا شده به آموزش و پرورش و دانش آموزان نیازمند، توزیع عادلانه تجهیزات و کمک‌های مردمی بین دانش آموزان نیازمند، شناسایی استان‌ها و مناطق فعال در جذب کمک‌های مردمی، هدایت کمک‌ها و تجهیزات اهدایی در مسیر صحیح و نیازمندان حقیقی، یکپارچگی مدیریت فرآیند جذب و توزیع کمک‌های مردمی در آموزش و پرورش از اهداف سامانه طرح هدایت است.
هرچند که مسوولان آموزش و پرورش به واسطه اطلس یادگیری، دانش آموزان محروم را شناسایی کردند و محتوای لازم برای آموزش و یادگیری را در اختیار آنها قرار دادند اما تهیه تبلت را هم به منظور برقراری عدالت آموزشی در دستور کار قرار داده‌اند.