بودجه راهداری کافی نیست
بودجه راهداری کافی نیست

جمله، سرویس حمل و نقل: شبكه راه‌های كشور بازوی شبكه حمل‌و‌نقل و  از زیر بناهای موثر و عمده در رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هستند. کارشناسان معتقدند نگهداری راه‌ها بر اساس اهداف حفظ و حراست از سرمایه گذاری‌های كلان گذشته و سرمایه‌های امروز، افزایش دارایی‌های سرمایه‌ای از طریق بهینه‌سازی راه‌های موجود، تسهیل تردد وسائط […]

جمله، سرویس حمل و نقل:
شبكه راه‌های كشور بازوی شبكه حمل‌و‌نقل و  از زیر بناهای موثر و عمده در رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هستند.
کارشناسان معتقدند نگهداری راه‌ها بر اساس اهداف حفظ و حراست از سرمایه گذاری‌های كلان گذشته و سرمایه‌های امروز، افزایش دارایی‌های سرمایه‌ای از طریق بهینه‌سازی راه‌های موجود، تسهیل تردد وسائط نقلیه و امكان برقراری ارتباط جاده‌ای مستمر،‌ تامین ایمنی عبور و مرور،‌ تقلیل زمان و هزینه سفر و کاهش استهلاك وسائط نقلیه دنبال می‌شود.
در همین رابطه باید دقت داشت که اولویت اصلی در نگهداری راه‌ها ارتقای ایمنی است، اقداماتی از جمله تجدید به موقع خط‌کشی‌ها، تعمیر تابلوها، اصلاح شانه‌ها، اصلاح دوربرگردان‌ها، نصب تابلوهای هشدار دهنده، خاک ریزی که به ارتقاء ایمنی راه‌ها و تردد ایمن کاربران کمک می‌کند، باید به صورت صد درصدی در اولویت قرار گیرد.
نگهداری از راه‌ها که سرمایه ملی هستند همواره باید مورد توجه قرار گیرد زیرا اگر به موقع مورد توجه قرار نگیرند باید راه جدید ساخته شود و در این زمینه بستن راه‌ها در بسیاری از موارد امکانپذیر نیست.
حصول به اهداف فوق الذكر مستلزم همكاری و مساعدت آحاد مردم با متولیان دولتی امر راهداری و نگهداری راه‌ها و تخصیص اعتبار از سوی دولت و توجه نمایندگان مجلس به این حوزه است تا راه را برای تردد ایمن و روان وسائط نقلیه و استفاده مردم همواره باز باشد. اما متاسفانه کاهش اعتبارات و مشکلات عدیده دیگری که در این مسیر وجود دارد کار را برای متولیان این حوزه دشوار کرده است. در همین رابطه رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با کاهش اعتبارات راهداری و مشکلات عدیده موجود در این بخش، بروز بحران راه در آینده دور از انتظار نیست.
داریوش امانی اواخر تیر ماه در نشست مشترک با نمایندگان مردم استان‌های اردبیل و گیلان در مجلس، فرمانداران ومسئولان راه شهرستان‌های خلخال و تالش اظهار کرد: در صورت ادامه روند کاهش بودجه و اعتبارات سازمان راهداری و تداوم روند تخریب راه‌های موجود،  امکان بروز  بحران راه در سال آینده در جاده‌های  ارتباطی کشور وجود دارد.
وی با اشاره به ضرورت تامین اعتبار مورد نیاز راه‌های موجود و زیر ساختهای ارتباطی در کشور افزود: اگر هم‌اکنون در این زمینه اقدام نکنیم در سال‌های آتی می‌بایست چندین برابر امروز خرج بهسازی این راهها کنیم.
وی اظهار کرد: در حالی که عمر بیشتر راههای کشور بیش از ۲۵ سال بوده و  نیاز شدید به روکش و ترمیم آسفالت دارند، اعتبار بخش روکش آسفالت امسال سازمان راهداری بسیار ناچیز بوده  و این در حالی است که قیمت یک تن قیر نیز با ۱۰ برابر افزایش به ۷۵ میلیون ریال رسیده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در حال حاضر یک سوم راه‌های اصلی کشور معادل بیش از ۱۰ هزار کیلومتر نیاز به ترمیم و بازسازی دارد، اظهارکرد: با توجه به افزایش قیمت تمام شده آسفالت، اعتبارات سالانه منظور شده برای راهداری جوابگوی درصد بسیار پایینی از نیاز اعتباری نیز نیست.
او اظهار کرد: برای بهسازی ۱۰ هزار کیلومتر نیاز به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است و این درحالی است که پارسال تنها چهار هزار میلیارد تومان برای نگهداری و ترمیم و بهسازی راههای اصلی کشور منظور شد.
امانی همچنین در سفر به استان اصفهان هم گفته بود که   ۱۰ هزار از ۳۳ هزار کیلومتر راه‌های شریانی کشور دارای خرابی شدید است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه یکی از شاخص‌های اصلی توسعه است، افزود: برای توسعه در هر کشوری باید زیرساخت مناسب برای محورهای تردد فراهم باشد تا بتوان توسعه متوازن را رقم زد.

اعتبار ۱۵ هزار میلیاردی برای راه‌های کشور
وی با بیان اینکه توسعه راه‌ها نیاز به اعتبار مناسب دارد، اضافه کرد: در این زمینه باید توجه داشت که در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که در صورت فروش مازاد نفت به این بخش تخصیص داده شود که این امر بسیار سخت است.
امانی گفت: این اعتبار نیز در صورت تأمین قرار است در نیمه دوم سال تخصیص یابد و با این شرایط عملاً امکان اجرای پروژه در بیش از ۲۵ استان کشور با توجه به وضعیت آب و هوایی وجود ندارد.

افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی قیمت قیر در کشور
وی با اشاره به افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی قیمت قیر در کشور ادامه داد: در سال گذشته هر تن قیر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید و امروز تنها به صورت نقدی و بدون پذیرش اسناد قیمت هر تن به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.
معاون وزیر و رئیس سازمان حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه ۲۳۱ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که ۳۳ هزار کیلومتر آن راه اصلی و شریانی است، ابراز داشت: ۱۰ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی نیازمند اصلاح است چرا که بر اساس پژوهش‌های علمی صورت گرفته دچار خرابی شدید شده‌اند.
باید در نظر داشت که با توجه به وضعیت شبكه راه‌های ایران و نحوه ارزیابی، توزیع و اولویت‌بندی پروژه‌ها در سال‌های اخیر، لازم است تا مسوولان وزارت راه و شهرسازی و رئیس جمهور و نمایندگان مجلس به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در تخصیص اعتبار توجه بیشتری داشته باشند .