تعرفه‌های کنونی ترکمنستان برای کامیون‌های ایرانی منطقی نیست
تعرفه‌های کنونی ترکمنستان برای کامیون‌های ایرانی منطقی نیست

وزیر راه و شهرسازی از رایزنی‌ با ترکمنستان و ارمنستان به منظور افزایش حجم ترانزیت و کاهش تعرفه‌ها خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد تعرفه‌های کنونی برای کامیون‌های ایرانی چندان منطقی نیست. «رستم قاسمی» در دویست و بیست و دومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، افزایش ترانزیت را علاوه بر ارتقاء درآمدهای اقتصادی، […]

وزیر راه و شهرسازی از رایزنی‌ با ترکمنستان و ارمنستان به منظور افزایش حجم ترانزیت و کاهش تعرفه‌ها خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد تعرفه‌های کنونی برای کامیون‌های ایرانی چندان منطقی نیست.

«رستم قاسمی» در دویست و بیست و دومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، افزایش ترانزیت را علاوه بر ارتقاء درآمدهای اقتصادی، فراهم کننده فرصت‌های، سیاسی، ‌امنیتی و اجتماعی دانست.
وی افزود: تحقق هدف ۲۰ میلیون تن ترانزیت که برای سال جاری در نظر گرفته شده با توجه به ابزارها،‌ ظرفیت‌ها و شرایط موجود دور از دسترس نیست کما اینکه حوزه ترانزیت ریلی و جاده‌ای در سال گذشته با رشد قابل توجه ترانزیت همراه بوده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که می‌توان حوزه ترانزیت کشور را توسعه داد، ‌افزود: روابط ما در دولت قبل با کشورهای همسایه مثل ترکمنستان به دلایل مختلف قطع بود و طی برگزاری جلسات مختلف با این کشور روابط نیز برقرار شد، بنابراین می‌توانیم از ترکمنستان به عنوان یکی از مبادی ترانزیت به کشورهای مختلف استفاده کنیم.

éتعرفه‌های کنونی ترکمنستان برای کامیون ایران منطقی نیست
قاسمی از انجام رایزنی‌ها با ترکمنستان به منظور افزایش حجم ترانزیت و کاهش تعرفه‌ها خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد تعرفه‌های کنونی برای کامیون‌های ایرانی چندان منطقی نیست.
این مقام مسئول ادامه داد: با کشورهایی مثل ارمنستان نیز جلسات مختلف برای افزایش همکاری‌ها در حوزه ترانزیت برقرار شده است.
قاسمی به انجام مذاکرات با کشور روسیه اشاره کرد و گفت: اتفاقات رخ داده برای روسیه از جمله اعمال تحریم‌ها پس از جنگ اوکراین، فرصتی فراهم کرده تا حجم ترانزیت این کشور از طریق ایران افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به محدودیت‌ها در حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: وجود کامیون‌های فرسوده در بخش جاده‌ای و کمبود لکوموتیو یا فرسودگی لکوموتیوها در بخش ریلی از جمله محدودیت‌های این حوزه بوده و باتوجه به اینکه مشکلات و هزینه‌های حمل‌ونقل ریلی برای بسیاری از صاحبان بار موثر است، بنابراین برای برطرف کردن این موانع اقداماتی را باید در دستور کار قرار داد.
وی تکمیل کریدورهای ریلی مانند رشت- آستارا یا چابهار به سمت سرخس را از موضوعات مهم و در مراحل خوبی دانست و افزود: قطعا با انجام برنامه‌ها و اقدامات لازم که در دستور کار است، تحول بنیادین و بزرگی در بخش حمل و نقل کشور رخ خواهد داد.
قاسمی خاطر نشان کرد:‌ افزایش ترانزیت علاوه بر درآمدهای اقتصای، فرصت‌های زیادی در حوزه سیاسی، اجتماعی و امنیتی فراهم خواهد کرد، بنابراین باید از فرصت‌های موجود برای تحقق هدف ۲۰ میلیون تن ترانزیت در سال جاری استفاده کنیم.
وزیر راه و شهرسازی به فرایند طولانی انجام آزمایش‌ها و نمونه‌گیری بار در مرزها اشاره کرد و گفت: این فرایند طولانی منجر به معطل ماندن کامیون‌ها در مرز می‌شود در حالی که مرز محل عبور است نه توقف و بازرسی.
قاسمی افزود: یکی از موضوعات مهم برای رسیدن به اهداف مشخص شده در ترانزیت، تعیین تکلیف مرزهاست و آزمایش‎ها و نمونه‌گیری بارها و … باید در جای دیگری غیر از مرز انجام شود که با استفاده از تکنولوژی و ابزارهای پیشرفته، این موضوع قابل اجراست.
وی با اشاره به برگزاری جلسات با رئیس جمهور و معاون اول ایشان در این خصوص، خاطر نشان کرد: با توجه به زیرساخت‌ها و ناوگان به عنوان دو عامل تعیین کننده، می‌توانیم استاندارد ظرفیت مرزها برای جابجایی و ترانزیت را افزایش دهیم.
عضو کابینه دولت سیزدهم وزیر راه و شهرسازی ایجاد تحول بنیادین در حمل‌ونقل کشور را برای افزایش ترانزیت ضروری دانست و افزود: تکمیل کریدورها، تقویت زیرساخت‌ها ونوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور منجر افزایش ترانزیت در مرزها می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی به حجم تقاضای بالای صادرات ذغال سنگ روسیه به هند اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود کریدورهای متعدد، می‌توان این حجم ترانزیت را به مسیر عبوری ایران جذب کرد.
قاسمی خاطر نشان کرد: باید آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم به گونه‌ای تدوین شود که دست و پاگیر و پیچیده نبوده بلکه تسهیل کننده در جهت افزایش حجم و سرعت ترانزیت باشد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد؛
آمادگی سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای برای ارائه خدمات شایسته به زائران اربعین

سومین دوره آموزشی ائمه جماعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با حضور رییس ستاد اقامه نماز کشور، نماینده رییس جمهور در امر نماز، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، ائمه جماعات ادارات کل راهداری و‌حمل و نقل جاده‌ای و جمعی از فعالان فرهنگی و با قرائت پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مرجع عالیقدر جهان اسلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آیت الله مکارم شیرازی در این پیام که توسط حجت الاسلام والمسلمین ناصری مشاور ریاست سازمان در امور فرهنگی و اجتماعی و رییس ستاد اقامه نماز سازمان قرائت شد، با اشاره به آیه شریفه (و خداوند فرمود با شما هستم تا مادامی که نماز را به پای دارید)، اظهار کرد: تشکیل این جلسه نشانگر آن است که نماز جماعت امری فراگیر بوده و اختصاصی به مساجد ندارد، بلکه در عموم اماکن اعم از ادارات، سازمان‌ها و حتی پایانه‌ها که در واقع محل عبور مسافران هستند نیز جریان داشته و دارد و این از برنامه‌های مهم اسلام است.
وی همچنین در این پیام با یادآوری این‌که نماز نخستین فرع از فروع دین است، افزود: سزاوار است ائمه جماعات محترم نیز اهمیت نماز جماعت را به صورت فوق العاده گوشزد و جایگاه و برکات آن را برای عموم مردم و نمازگزاران تبیین کنند تا در این شرایط سخت با نماز ارتباط عمیق‌تری پیدا کرده و برای عبور از بحران‌ها بهره‌های بیشتری از آن کسب کنند.
بر اساس این گزارش حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور نیز دراین مراسم با بیان این که پیش نمازی کار مهمی است و پیش نماز باید از مردم و درمردم و همراه با مردم باشد، گفت:پیش نمازی شغل نیست، بلکه امری است که موجب جمع شدن مردم حول محور خدا و باعث وحدت در جامعه است.
وی با تاکید بر این که پیش نماز باید مطالعه کافی داشته باشد، خطاب به ائمه جماعات گفت: هر چیزی که برای مردم می‌خواهید بگویید یکی از این چهار شرط را باید داشته باشد؛ یا واجب باشد، یا مستحب، یا نیاز جامعه باشد یا نیاز فرد.
رییس ستاد اقامه نماز افزود: حرف نو را باید از قرآن آموخت و برای مردم تبیین کرد.
وی خطاب به روحانیون حاضر در جلسه گفت: با مردم به زبان ساده، گزیده و مختصر و با مطالعه سخن بگویید. حجت الاسلام والمسلمین قرائتی همچنین با یادآوری این که فرصت‌ها کوتاه و گذرا هستند؛ افزود: کتاب‌های مفید مطالعه کنید، تفسیر قرآن بخوانید، نذر کنید اگر شبی آیه‌ای را نفهمیدید نخوابید، اگر قدر وقتمان را ندانیم حسرت خواهیم خورد، چنانچه یکی از اسامی روز قیامت، یوم الحسره است.
محمد حسین رضایی نماینده ویژه رییس جمهور در امر نماز نیز دراین جلسه با بیان این که فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امر نماز که در صف فعالیت می‌کند، شایسته قدردانی است؛ گفت: تلاش می‌کنیم وزارت راه و شهرسازی در میان وزارتخانه‌های دولت در امر نماز الگو باشد.
وی خواستار آن شد که نمازخانه‌های بین راهی برای اقامه نماز مردم جذابیت داشته باشند و تاکید کرد: ائمه جماعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید از ظرفیت‌های مجموعه خود شناخت پیدا کنند و متناسب با این ظرفیت‌ها برنامه ریزی کنند. داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در سومین دوره ائمه جماعات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: طی دو سال اخیر ضمن انعقاد تفاهم‌نامه با ستاد اقامه نماز کشور مقرر شده ۱۱۰ نمازخانه در مسیرهایی که سرمایه‌گذاران راغب به سرمایه‌گذاری در آنها نیستند، احداث شود که ۲۰ باب نمازخانه در سال گذشته بهره برداری شد و ۲۰ باب در سال جاری در راه‌های کشور راه‌اندازی می‌شوند‌.
امانی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۹۳۰ مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در راه‌های کشور به مردم خدمت می‌دهند و به ازای هر ۹۲ کیلومتر یک مجتمع خدماتی رفاهی وجود دارد که وجود مسجد یا نمازخانه جزو الزامات اصلی ساخت آنها است و با تکمیل مجتمع‌های خدماتی رفاهی در حال ساخت و مجتمع‌هایی که در مرحله اخذ استعلام است، این میانگین به ۳۷ کیلومتر خواهد رسید.
وی افزود: با توجه به پیش‌بینی استقبال چشمگیر برای تشرف به عتبات عالیات در اربعین حسینی امسال، پیش بینی می‌شود بیش از پنج میلیون زائر در اربعین حسینی مشرف شوند و سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای از آمادگی کامل برای ارائه خدمات شایسته به زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برخوردار است.
این گزارش حاکی است در سومین دوره آموزشی ائمه جماعات سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اهدای لوح تقدیر به داریوش امانی معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، از همکاری و حمایت‌های مادی و معنوی سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای از برنامه‌های اقامه نماز و برنامه‌ریزی جهت بهره‌برداری از ۲۰ باب مسجد بین‌راهی در راه‌های مواصلاتی کشور تجلیل و قدردانی کرد.

 

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر اعلام کرد؛
بازنگری در فرآیندهای سرمایه‌گذاری در بنادر کشور در دستور کار سازمان بنادر

به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، برای اولین بار از سال ۱۳۹۴ تا کنون، بازنگری و تبیین فرآیندهای سرمایه گذاری در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

سومین نشست تخصصی تبیین و تدوین فرآیند و ضوابط اجرایی سرمایه گذاری در بنادر با حضور اعضای هیات عامل سازمان، مدیران کل ستادی و مدیران کل بنادر کشور در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.
جلیل اسلامی عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر در این نشست گفت: با تاکیدات جدی مدیرعامل سازمان، تدوین فرآیند و ضوابط اجرایی سرمایه گذاری در بنادر کشور با سرپرستی اداره کل امور اقتصادی و مناطق در سازمان، معاونین امور بندری و اقتصادی، روسای ادارات امور اقتصادی و مناطق بنادر کل کشور و با همکاری و تعامل تنگاتنگ معاونت‌ها و ادارات کل ستادی و مدیران کل بنادر کشور در دستور کار قرار گرفت که در این راستا دو نشست تخصصی و هم‌اندیشی با سرمایه گذاران بخش خصوصی و همچنین مدیران و کارشناسان دست اندر کار امر سرمایه گذاری در ستاد و بنادر کشور برگزار شده است.
به گفته اسلامی، برای اولین بار از سال ۱۳۹۴ تا کنون، بازنگری و تبیین فرآیندهای سرمایه گذاری در دستور کار قرار گرفته که اهم اهداف این اصلاح و تبیین ضوابط اجرایی سرمایه گذاری شامل توسعه متوازن بنادر به طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، افزایش توان و ترافیک بندری و دریایی از طریق استقرار فعالیت‌های مبتنی بر تجارت از راه دریا، شفافیت با ایجاد وحدت رویه و اهتمام در ارتقاء رقابت آزاد با رعایت اصل برابری حقوق سرمایه گذاران با شرکت در مزایده‌های عمومی است.
معاون امور بندری و اقتصادی تاکید کرد: شناسایی بازار مناسب به منظور توسعه حوزه سرمایه گذاری بندری می‌بایست انجام شود تا ضمن ایجاد امکان ارتباط موثر با کشورهای همسایه، بتوانیم شاهد استفاده مطلوب از پسکرانه بنادر کشور باشیم.
در این جلسه همچنین مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر با اشاره به استعداد فوق‌ العاده‌ کشور در حوزه بندری، ‌ گفت: اقتصاد ایران نیازمند توسعه “دریا پایه” است تا از طریق آن شاهد پویایی و رونق اقتصاد و تجارت کشور باشیم. حسین یداللهی سپس کلیات فرآیند سرمایه گذاری در بنادر را تشریح کرد.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، در ادامه جلسه، هر یک از معاونین و مدیران کل سازمان و بنادر کشور ضمن اعلام موافقت با کلیات فرآیند، نسبت به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای اصلاحی خود در این خصوص و چالش‌های قراردادهای سرمایه گذاری بیان کردند.

 

 

برگزاری دهمین نشست کمیته هماهنگی حمل و نقل و ترانزیت سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو)
دهمین نشست کمیته هماهنگی حمل‌ونقل و ترانزیت سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در قالب دورسخنی به میزبانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان که ریاست دوره‌ای این اجلاس را بر عهده داشت، اعلام کرد :در این نشست دستورکارهای متعددی از جمله سوابق فعالیت مرزها و برقراری تجارت کشورهای عضو در دوره همه‌گیری کرونا و تجارب حاصله، معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی و حمل‌ونقلی وسایل نقلیه متردد در قلمرو یکدیگر، صدور مجوزهای تردد و محدودیت‌ها یا ملاحظات ناظر بر آن، مقتضیات فنی راه‌ها و خودروهای کشورهای عضو، شناسایی متقابل اسناد حمل و مسائل درخواست و صدور روادید، در نشستی پنج ساعته مورد تبادل نظر و بحث کارشناسی قرار گرفت.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی همچنین اذعان داشت، بررسی فرایندهای اجرایی موافقتنامه چارچوب حمل‌ونقل و ترانزیت اکو TTFA که حدود دو دهه پیش به امضای غالب اعضا رسید، چارچوب سلسله نشستهای حاضر را معین نموده و ملاک فعالیت برای کشورهای عضو در حمل‌ونقل بین‌المللی قرار گرفته است.
هدایتی افزود، در این اجلاس طرف‌ها موارد احتمالی عدم انطباق یا نقض مفاد موافقتنامه فوق یا دیگر تفاهمات دو یا چندجانبه اعضا را مورد بررسی قرار داده، همچنین انسداد طولانی مدت مرزها در دوره کرونا و چگونگی تداوم آن مورد بررسی و راه‌حل یابی قرارگرفت.
وی همچنین اضافه نمود در این نشست، کارگاههای آموزشی و نیز اقدامات حمایت متقابل برای تبیین کنوانسیون‌های لازم به عضویت حمل‌ونقلی و گمرکی اعضا، طرح موضوع و برنامه‌ریزی گردید و نیز تمهیداتی برای فعالیت تشکل‌های صنفی حمل‌ونقلی اعضا و چگونگی بهره‌برداری از تامین مالی بخش خصوصی برای تجهیز و توسعه مرزها مورد تبادل نظر قرار گرفت.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل اشاره نمود، در این نشست، همچنین بر سوابق عملیاتی‌سازی راهگذرهای مهم ITI و KTAI نیز با اشاره به آخرین دور میزبانی ج.ا.ایران و نقش محوری آن در احیا و فعالسازی این راهگذرهای متعاقب برنامه‌های حمل آزمایشی اخیر و گزارشهای تفصیلی ارائه‌شده، تبادل نظر گردید.
وی خاطرنشان نمود، مقرر گردید تصمیمات متخذه متعاقباً به مراجع بالادستی از جمله شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی اکو، منعکس تا تصمیمات لازم در این راستا اتخاذ شود.
شایان ذکر است، جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل دسترسی مناسبتر به اعضا، مضافاً دسترسی به آب‌های آزاد و نیز به دلیل استقرار دبیرخانه دائمی اکو در تهران از موقعیت محوری بهتری در این سازمان نسبت به سایر اعضا برخوردار است.

در سه ماه سالجاری صورت پذیرفت؛
اجرای ۴۰ کیلومتر روکش آسفالت در راه‌های مازندران
مدیرکل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران اظهار داشت : در راستای ارتقاء ایمنی در محورهای اصلی و فرعی استان بیش از۴۰ کیلومتر به میزان۳۲ هزار و ۷۳۲ تن عملیات بهسازی و روکش آسفالت صورت پذیرفت. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی از مازندران، حسن جهانیان تصریح کرد: در سال سه ماهه اول سالجاری۴۰ کیلومتر عملیات روکش آسفالت،۱۵۳ کیلومتر درزگیری، و ۲۵ هزار و ۷۵۹ متر مکعب لکه گیری در برخی از محورهای استان ( بر اساس نیاز سنجی و اولویت بندی ) اجرا شده است.
وی ادامه داد : موثرترین شرایط برای حمل و نقل آرام و ایمن، داشتن یک رویه سالم راه همراه با نصب علائم ایمنی لازم بوده تا بتوان با خیالی آسوده تردد کرد و از جمله اهدافی که این اداره کل برای دستیابی به آن تلاش می کند مطالعه و فراهم نمودن طرح‌های لازم برای انجام و اجرای رویه‌های آسفالتی مناسب و اقتصادی بودن آن است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران اظهار داشت: به منظور تسهیل در امر تردد و افزایش ایمنی محورها اجرای عملیات لکه گیری و روکش آسفالت محورهای ارتباطی کندوان ، سوادکوه، هراز ، نوشهر- نور، چالوس –عباس آباد –کلاردشت، لفور، کمربندی جنوبی بابل، ساری _ قائمشهر، جاده نظامی قائمشهر، کوهی خیل –جویبار و همچنین لکه گیری کلیه محورهای مواصلاتی استان به صورت روزانه صورت گرفته است.
وی افزود: جاده‌ها از جمله اموال عمومی است که قانون گذار حفظ، حراست نگهداری، تعریض و هرگونه فعالیتهای مرتبط با آن را به این اداره کل محول نموده، بدیهی است ایمن نمودن محورها برای سلامت عبور و مرور و توسعه آتی راه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
جهانیان افزود: امیدواریم باتخصیص اعتبار و تامین قیر لازم برای اجرای پروژه‌های سطح استان، سرعت اجرای پروژه‌ها افزایش یافته تا موجبات رضایتمندی، ایمنی و آرامش مردم فراهم آید.