تلاش‌های بی شائبه تندروها راه به جایی  نمی‌برد
تلاش‌های بی شائبه تندروها راه به جایی  نمی‌برد
استاد گروه مردم شناسی دانشگاه تهران در گفتگو با «جمله» با اشاره به موج امیدواری که بعد از انتخابات ریاست جمهوری به وجود آمده است، اظهار داشت: مردم ایران در چند سال گذشته آسیب‌های جدی از تصمیم گیری‌های غلط و عدم تسلط مسئولان به اداره کشور دیدند.

ابراهیم فیاض، صحبت های خود را اینگونه ادامه داد: حتی کار به جایی رسید که قشر متوسط تبدیل به قشر ضعیف و قشر ضعیف حاشیه نشین شد. همچنین ناکارآمدی طوری بود که مهاجرت از نخبگان و سرمایه داران به پزشکیان و پرستاران، حتی به کارگران ساختمانی رسید که برای مزد بیشتر به کشور‌های همجوار عربی رفتند، بلکه دخل و خرج شان یکی باشد. اگر آن شرایط تداوم داشت، به طور حتم جامعه به سمت هرج و مرج می‌رفت، به طوریکه مدیریت شرایط دشوار بسیار سخت می‌شد.
این جامعه شناس در ادامه گفت: اینکه کشور به دلیل نیمه کاره ماندن دولت سیزدهم باید به استقبال انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری می‌رفت، پیش بینی‌ها این بود که نظام سیاسی و مدیریتی شرایط دشواری پیش روی خود خواهند دید. اما برخلاف آنچه تصور می‌شد، انتخابات با کمترین حرف و حدیثی برگزار شد که نتیجهِ حاصل هم جامعه را به این امیدواری رساند که اصلاح دیگر ناممکن نیست. همچنین همراهی مجلس با دولت در موضوع رای اعتماد به کابینه که نشان از انسجام در مدیریت کشور داشت، مهر تاییدی بر این بود که ایران در مسیری قرار گرفته است که با همت و تلاش و البته پرهیز از افراط و تفریط، اصلاح ساختاری شرایط و در نتیجه جایگزینی رضایتنمندی به جای نارضایتی و ناامیدی امری ممکن است.
او افزود: تاکیدِ موکد شخص رییس جمهور بر شعار وفاق و اینکه «قرار نیست، باهم دعوا کنیم» نکته روشن و گره گشای دولت چهاردهم است. دولتی که با وجود پیشینه اصلاح طلبی رییسش در کابینه از چهره‌های اصولگرا و حتی سه تن از عضو دولت سیزدهم را جای داده است تا بتوان گفت، دولتی‌ها آمادگی تمام و کمال دارند تا راحتیِ خیال را به مردم اعطا کنند. البته در این راه مسائل و مانع‌های عدیده‌ای مشاهده می‌شود که بسیاری شان هم مثل تحریم، کسری بودجه و … به معنای واقعی مشکل ساز هستند. اما کافی است دولت به هنگام بن بست و عدم تحقق وعده، شرایط و چرایی موفق نشدن را به جامعه تشریح کند که در اینصورت مردم دولت را مسبب ناکارآمدی نمی‌دانند و منتظر می‌مانند تا با برطرف شدن مانع ها، کارآمدی میسر شود.
این چهره دانشگاهی تصریح کرد: توان و اراده دولت، هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف، اعتماد عمومی نسبت به سیستم فعلی مدیریتی و … به حدی است که باید اذعان داشت، تلاش‌های بی شائبه و پررنگ تندرو‌ها جهت تخریب دولت به جایی نخواهند برد. به قولی می‌توان گفت، تندرو‌ها چاره‌ای جز حاشینه نشینی نخواهند داشت. البته هیچ کس نافی اختلاف سلیقه و یا قضاوت دولت نیست. اما اینکه گروهی که هنوز نتوانسته اند، نتیجه انتخابات را هضم کنند، هر اقدامی را که به نظرشان می‌آید، انجام بدهند با هیچ متر و معیاری توجیه نمی‌شود. پس ساختار نظام باید راهی برای کنترل این گروه داشته باشد.
فیاض در پایان یادآور شد: شروع به کار دولت چهاردهم می‌تواند نقطه آغازی برای اصلاح در نظام مدیریتی در سطح کلان باشد.