وزیر راه و شهرسازی کشورمان پیش از این با اشاره به مزیتهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از سرمایهگذاران خارج از کشور دعوت کرد تا در این منطقه سرمایهگذاری کنند. محمد اسلامی در اینباره گفت: منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از این جهت حایز اهمیت است که […]
وزیر راه و شهرسازی کشورمان پیش از این با اشاره به مزیتهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از سرمایهگذاران خارج از کشور دعوت کرد تا در این منطقه سرمایهگذاری کنند. محمد اسلامی در اینباره گفت: منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از این جهت حایز اهمیت است که در جوار پایتخت قراردارد و میتواند تجلی تمام محورهایی باشد که تا امروز از آن به عنوان آرمان یاد کردهایم.
او افزود: منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی می تواند در جهت توالی توسعه لجستیک و تجارت به عنوان دو عامل موثر برای رونق اقتصادی درنظر گرفته شود.
اسلامی با بیان این که مصوبه منطقه آزاد شهر فرودگاهی چندین سال بود که تصویب شده بود، افزود: از سال گذشته تا کنون اقدامهایی در این راستا صورت گرفت و امروز از همه هموطنان که در خارج از کشور و کشورهای همسایه سرمایه گذاری کردهاند دعوت می کنم تا به منظور سرمایه گذاری در حوزه لجستیک و تولیدات دانش بنیان در این منطقه سرمایه گذاری کنند تا شاهد یک مجموعه لجستیکی و تجاری یکپارچه در کشور باشیم.
او افزود: فلسفه وجودی منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ایجاد تولیدات دانش بنیان است و بنگاههای تولیدی و تجاری نیز میتوانند در این مکان شکل بگیرند. همچنین این منطقه یکی از موارد متفاوتی خواهد بود که بر تولیدات دانش بنیان در حوزه تولید و تجارت تمرکز دارد. اسلامی با اشاره به نقش فرودگاه امام خمینی (ره) در لجستیک هوایی گفت: این فرودگاه با امکاناتی که دارد، پیش بینیهایی که برای آن در نظر گرفته شده و نیز سرمایه گذاری های جدید بخش خصوصی، می تواند به معنای واقعی به هاب بار منطقه تبدیل شود.
او ادامه داد: منطقه آزاد فرودگاهی به زنجیره مناطق آزاد کشور متصل شده که می توانند در فرایند لجستیک به صورت یکپارچه عمل کنند. در ترانزیت از آسیای میانه به اقیانوس هند یا از اروپا به آسیای میانه که ایران در مرکز آن قرار دارد، این نقطه کانونی می تواند نقش ایفا کند. علاوه بر این یک نوع جذب سرمایه نیز صورت گیرد به خصوص ایرانیهایی که در مناطق آزاد کشورهای همسایه سرمایه گذاری کرده اند، می توانند در وطن خودشان از مزایای این منطقه استفاده و به رونق تولید کمک کنند.
این در حالی است که امتیازات سرمایه گذاری در این منطقه، شامل ارائه تسهیلات و تامین زیرساخت ها و تاسیسات مورد نیاز مشتریان جهت تولیدات و خدمات با کیفیت و در سطح بین المللی، ایجاد دسترسی به بازار مصرف و رشد تعاملات بنگاه های اقتصادی بین المللی با گسترش سریع ارتباطات با سرزمین اصلی، ارائه مزایا و مشوق های سرمایه گذاری مشابه مناطق آزاد بین المللی و فراهم کردن محیط کاری امن، ایمن، پویا، لذت بخش و بین المللی به شمار می روند.
در همین زمینه مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز پیش از این گفته است: شهر فرودگاهی می تواند با ظرفیتهای قانونی و موقعیت جغرافیایی ویژه به یک مرکز تحول و توسعه اقتصادی در کشور تبدیل شود.
محمدمهدی کربلایی ادامه داد: ما در شهر فرودگاهی نیاز به شهر هوشمند با محوریت فرودگاه هوشمند هستیم، پیش نیاز این شهر هوشمند دارا بودن مرکز مطالعات راهبردی و آموزش و توسعه نیرو انسانی است.
کربلایی افزود: ما باید برنامهها و همکاریهای خود را هدفمند در راستای تعالی اهداف شرکت شهر فرودگاهی برنامه ریزی کنیم و شهر فرودگاهی جزو معدود پروژه های ایران است که طرح جامع آن را گروه های مجرب جهانی با سابقه طراحی و توسعه فرودگاه های بین المللی جهانی تدوین کردند و تیم های علمی ایرانی بر روی طرح توسعه این مجموعه نظر دادند بنابراین مخالف بازنگری در طرح جامع هستم اما موافق ایجاد پیوست هایی همانند پیوست فرهنگی در این طرح توسعه هستم.
گفتنی است که منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی به مساحت ۱۵۰۰ هکتار به موجب ماده ۱۶۶ برنامه پنجم توسعه و در راستای اهداف کلان اقتصاد کشور و تبدیل شدن شهر فرودگاهی به قطب اول بار و قطب دوم مسافری منطقه و با تاکید بر بنیان گذاری و توسعه فعالیتهای اقتصادی، تولیدی،صنعتی و افزایش جذابیتهای سرمایه گذاری به عنوان یک پروژه بزرگ ملی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
جذب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی و داخلی، توسعه تجارت، انتقال فناوری روز جهانی، ایجاد اشتغال مولد و توسعه پایدار شهر فرودگاهی از اهداف منطقه ازاد تجاری شهر فرودگاهی است.
فاز پیشران منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی با مساحت ۲۴۰ هکتار که با نام پارک کسب و کار شرقی نیز شناخته می شود، در محدوده جنوب شرقی شهر فرودگاهی واقع شده است. این محدوده با توجه به توپوگرافی مناسب، نزدیکی به زیرساخت های موجود و دسترسی به دفاتر موجود شهر فرودگاهی، جهت شروع توسعه منطقه آزاد انتخاب شده است.