تورم سالانه همچنان در آستانه ۵۰ درصد
تورم سالانه همچنان در آستانه ۵۰ درصد
گروه نرخ تورم سالانه کشور در آبان ماه ۱۴۰۲، برابر ٤٤/٩ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۳ درصد برای دهک­­ اول، تا ٤٦/٣ درصد برای دهک دهم است.

گروه اقتصادی جمله – گروه نرخ تورم سالانه کشور در آبان ماه ۱۴۰۲، برابر ٤٤/٩ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۳ درصد برای دهک­­ اول، تا ٤٦/٣ درصد برای دهک دهم است، بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٣/٣ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (١/٩ واحد درصد) ١/٤ واحد درصد افزایش
داشته است.
تورم پدیده‌ای ساختاری و اقتصادی است که پیامدهای مهمی در سطح کنش و ساختار دارد. این پدیده بر جنبه‌های مختلف ذهنی و ارتباطی در زندگی روزمرۀ کنشگران تأثیر می‌گذارد. در تعریفی کلی تورم؛ رشد مستمر سطوح قیمت‌ها است که در نهایت با محاسبه میانگین وزنی یک سبد از کالاهای برگزیده، مقدار آن تعیین می‌شود. تورم، اما از منظر دیگر نشانگر نظم مالی دولت، سطح عرضه پول توسط بانک مرکزی و بانک‌های تجاری، وضعیت اوراق قرضه دولتی، چشم‌انداز مردم از آینده خود و بسیاری از موارد دیگر است که مقدار و تغییرات آن را برای محاسبات اقتصادی و تجاری بسیار راهبردی می‌سازد.
به گزارش جمله آخرین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در آبان ۱۴۰۲، تورم ماهانه و سالانه در مناطق شهری و روستایی نسبت به مهر ماه کاهش یافته است.
جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در آبان ۱۴۰۲، تورم ماهانه و سالانه در مناطق شهری نسبت به مهر ماه کاهش یافته است. به بیان دقیق‌تر، تورم ماهانه مناطق شهری از ۲٫۴ درصد در مهر به ۲٫۲ درصد در آبان رسیده است. تواتر سالانه این شاخص نیز با ۰٫۵ واحد درصد کاهش نسبت به مهر، سطح ۴۴٫۶ درصد را در آبان تجربه کرده است.
این در حالی است که تورم نقطه به نقطه مناطق شهری مانند مهر ماه در سطح ۳۹٫۳ درصد باقی مانده است. به بیان دیگر، در مهر امسال قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات در مناطق شهری ۳۹٫۳ درصد نسبت به مهر سال گذشته افزایش یافته بود. حال قیمت این سبد در آبان سال جاری نیز به همین میزان نسبت به آبان سال گذشته افزایش یافته است.
البته این ارقام مربوط به مناطق شهری است و روستانشینان در میانه پاییز ۱۴۰۲ میزبان تورم متفاوتی بوده‌اند. به عبارت دیگر، تورم ماهانه مناطق روستایی در آبان سال جاری ۰٫۱ واحد درصد نسبت به مهر کاهش یافته و به ۱۹ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این مناطق نیز کاهش یافته و برابر با ۳۸٫۵ درصد ثبت شده است.همچنین، تورم سالانه روستانشینان در آبان امسال ۴۶٫۸ درصد بوده که یک درصد کمتر از آمار مهر ماه است.
با این حال به نظر می‌رسد اگرچه دولت در توزیع ثروت موفق به رعایت عدالت نشده، اما حداقل در توزیع تورم عادلانه رفتار کرده است.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی