وزیر راه و شهرسازی در پیامی به کنفراس بینالمللی اقیانوس شناسی خلیجفارس گفت: لازمه اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب تمرکز بر زیرساختهای حملونقل به ویژه با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای داخلی است. رستم قاسمی در پیامی به پنجمین کنفرانس بینالمللی اقیانوسشناسی خلیج فارس توسعه پایدار سواحل کشور را از مهمترین اولویتهای این […]
وزیر راه و شهرسازی در پیامی به کنفراس بینالمللی اقیانوس شناسی خلیجفارس گفت: لازمه اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب تمرکز بر زیرساختهای حملونقل به ویژه با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای داخلی است.
رستم قاسمی در پیامی به پنجمین کنفرانس بینالمللی اقیانوسشناسی خلیج فارس توسعه پایدار سواحل کشور را از مهمترین اولویتهای این وزارتخانه دانست. پنجمین کنفرانس بینالمللی اقیانوسشناسی خلیج فارس پیش از ظهر دیروز دوشنبه ۴ بهمنماه در محل سازمان هواشناسی و با قرائت پیام وزیر راه و شهرسازی آغاز به کار کرد.
در این کنفرانس سحر تاجبخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی در سخنانی با تاکید بر اهیت پایش مستمر آبهای ساحلی، فراساحلی و بینالمللی، هدف از برگزاری این کنفرانس را استفاده از ظرفیت علمی نخبگان و تجربیات اجرایی عنوان کرد.
وی سپس پیام وزیر راه و شهرسازی و رئیس پنجمین کنفرانس بینالمللی اقیانوسشناسی خلیج فارس را به این رویداد علمی قرائت کرد. رستم قاسمی در این پیام با تاکید بر اینکه توسعه پایدار سواحل کشور از مهمترین اولویتهای سیاستگذاری و اجرا در این وزارتخانه است، تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری را بر توسعه سواحل مکران مورد توجه قرار داد.
وزیر راه و شهرسازی در این پیام با اشاره به وجود ذخائر عظیم دریا در سواحل ایران، ظرفیت بنیادی ایران را در این زمینه، فراهم کردن دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد بر فراهم شدن این مهم با ایجاد زیرساختهای حمل و نقل در کشور تاکید کرد.
وی سیاست وزارت متبوعش را توسعه حمل و نقل ریلی و دریایی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که کنفرانس مزبور بتواند در ارائه راهکارهای علمی و اجرایی در این زمینه، کمککار این وزارتخانه باشد.
پیام رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بهعنوان رئیس پنجمین کنفرانس بینالمللی اقیانوسشناسی خلیج فارس با شعار توسعه دریامحور به شرح زیر است؛ « توسعه پایدار سواحل کشور یکی از مهمترین اولویتهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه حملونقل است. تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری مبنی بر تسریع در توسعه سواحل مکران اهمیت مناطق ساحلی را در برنامههای توسعهای کشور دوچندان کرده است.
لازمه اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب تمرکز بر زیرساختهای حملونقل به ویژه با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای داخلی است.
موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک سواحل جنوبی ایران، وجود ذخائر عظیم آب دریا در مجاورت مناطق ساحلی و جاذبههای گردشگری متعدد در کنار حملونقل ترانزیتی دریایی و زمینی برای دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد میتواند از جمله مهمترین ظرفیتهای بنیادی کشور و بهعنوان منبع درآمدی مهمی برای این مناطق تلقی شود.
این مهم با ایجاد زیرساختهای لازم حملونقل و سکونتگاهی میتواند بهرهبرداری از این سواحل را فراهم آورد.
از سوی دیگر افزایش مخاطرات جوی مانند طوفانها و تندبادهای دریایی، خشکسالی و گردوخاک در مناطق ساحلی شمال و جنوب کشور نیز بر ضرورت افزایش ضریب ایمنی حملونقل دریایی تاکید دارد.
مخاطرات جوی میتواند زیستبومهای دریایی را تحت تاثیر قرار دهد. بخش پایه پیشبینی وضع هوا، اقلیم و دریا بر بهبود فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در دریاها و سواحل انکارناپذیر است.
از این باید در پایش و پیشبینیهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در سواحل کشور برنامهریزی دقیقی داشته باشیم. وزارت راه و شهرسازی بهعنوان یکی از مهمترین متولیان توسعه حملونقل و سکونتگاهی سعی بر آن دارد بستر لازم را برای تحقق اهداف یاد شده فراهم کند. از این رو پنجمین کنفرانس بینالمللی اقیانوس شناسی خلیج فارس با شعار خلیجفارس-توسعه دریامحور برگزار میشود تا با بهرهمندی از ظرفیتهای علمی و اجرایی این گردهمایی راه رسیدن به توسعه دریامحور هموارتر شود.»
در ادامه این کنفرانس، مهدی رهنما دبیر علمی پنجمین کنفرانس بینالمللی اقیانوسشناسی خلیج فارس هم با ارائه گزارشی از فرایند برگزاری این کنفرانس که با همکاری استادان بیش از ۵۰ دانشگاه کشور انجام گرفته است، از وصول بیش از ۱۰۰ مقاله در دبیرخانه کنفرانس و پذیرش حدود ۳۰ عنوان از این تعداد برای ارائه در کنفرانس به صورت سخنرانی خبر داد.
همچنین شهریار افندیزاده سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در سخنانی در این کنفرانس با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد جابجایی کالا از طریق دریا صورت میگیرد، گفت: در ایران ۹۵ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات از دریا انجام میشود.
وی با اشاره به ۵۸۰۰ کیلومتر طول سواحل سرزمینی ایران در شمال و جنوب، استفاده از ظرفیت تجاریِ این سواحل را نیازمند وجود شبکه حمل و نقل ترکیبی (ریلی – دریایی) دانست و افزود: توسعه شبکههای ریلی به توسعه حمل و نقل دریایی ما کمک خواهد کرد.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی بر لزوم تکمیل شبکه ریلی بندرعباس به آستارا تاکید کرد و گفت: در صورت این اتفاق بنادر ما میتوانند بیش از ۲۰ میلیون تُن کالا را جابجا کنند.
افندیزاده همچنین با بیان اینکه ترانزیت کالا در سال گذشته ۱۳ میلیون تُن بوده است، عنوان کرد: متاسفانه این مقدار در سال جاری ۷، ۸ میلیون تُن بوده که البته وزارت راه و شهرسازی توسعه و توجه به ترانزیت را بار دیگر در دستور کار قرار داده است.