تکمیل بزرگراه ارومیه-سرو تا پایان مهر ۹۹
تکمیل بزرگراه ارومیه-سرو تا پایان مهر ۹۹

      ​با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سالن مسافری پایانه مرزی سرو به بهره برداری رسید. وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح سالن مسافری پایانه مرزی سرو و در ارتباط ویدئو کنفرانس با مدیران ادارات کل راهداری سراسر کشور اظهار کرد: عملکرد کیفی‌تر […]

 

 

 

​با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سالن مسافری پایانه مرزی سرو به بهره برداری رسید. وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح سالن مسافری پایانه مرزی سرو و در ارتباط ویدئو کنفرانس با مدیران ادارات کل راهداری سراسر کشور اظهار کرد: عملکرد کیفی‌تر و متعهدانه‌تر شما موجب افزایش حس امنیت و رضایتمندی مردم می شود‌.
محمد اسلامی گفت: در شرایط بحرانی کرونا، وزارت راه و شهرسازی در قالب کمیته حمل و نقل ستاد ملی مدیریت کرونا، تعهد دارد که پروتکل‌های بهداشتی در فرودگاه‌ها، بنادر و پایانه‌ها را رعایت و کنترل کند.
وی با اشاره به مسیر دسترسی به پایانه مرزی سرو افزود: بزرگراه ارومیه – سرو کامل شده و تا پایان مهر‌ماه باقی مانده مسیر نیز تکمیل می‌شود‌.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در گذشته ارتباطات مرزی صرفاً در پایانه بازرگان خلاصه می‌شد، ادامه داد: امروز در پایانه‌های مرزی تمرچین پیرانشهر، سرو در ارومیه، رازی خوی و پلدشت، شاهد توسعه تبادلات هستیم، توسعه این پایانه برخی پایان یافته و برخی چون رازی هم از پیشرفت خوبی برخوردار است.
اسلامی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی، یکی از استان‌های مهم مرزی کشور به ویژه در خصوص تبادل تجاری به ویژه با کشورهای همسایه است، گفت: تکلیف مهم وزارت راه و شهرسازی، توسعه زیرساختی مسیر و پایانه‌های مرزی در این خصوص است که اقدامات بسیاری در این زمینه انجام داده‌ایم.
در ادامه این مراسم، ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی، نیز اظهار داشت: استان آذربایجان‌غربی با بیش از سه میلیون نفر جمعیت با ۱۲ هزار کیلومتر شبکه راه و ۹۶۱ کیلومتر میله مرزی، پنج مرز فعال را در خود جای داده است.
وی با بیان اینکه رتبه یک تا سه ترانزیت کشور مربوط به آذربایجان غربی است، افزود: ۱۰ تا ۱۱ درصد ترانزیت کشور از پنج مرز استان انجام می شود. شکری اعلام کرد: سالانه چهار میلیون تن کالا به صورت ترانزیت، صادرات و واردات و پنج میلیون نفر بار از مرزهای استان آذربایجان غربی جابه‌جا می شود.
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی بیان کرد: مرزهای زمینی این استان دارای موقعیت مناسب برای مواقع بحرانی در بنادر جنوب است و حدود ۶۷ درصد واردات و ۲۶ درصد صادرات کشور از مرزهای استان انجام می شود. بنابراین گزارش احداث سالن مسافری پایانه مرزی سرو با زیربنای بیش از چهارهزارمترمربع از سال ۹۵ آغاز شده بود و با صرف اعتبار ۳۵میلیارد تومان، امروز بهره برداری از آن به صورت رسمی انجام شد.

 

پیش نویس جدید قانون دریایی تدوین شد

عباس توازنی زاده با بیان اینکه متون پیش نویس تهیه شده قانون دریایی مورد بررسی قرار گرفته است، تأکید کرد: همه صاحب نظران و فعالان در عرصه حمل ونقل دریایی چنانچه نظر اصلاحی و تکمیلی نسبت به متون تهیه شده دارند، موارد مد نظر را به سازمان بنادر و دریانوردی اعلام و در امر ملی و میهنی تهیه قانون دریایی ایران مشارکت کنند.
مدیرکل دفتر حقوقی سازمان بنادر و دریانوردی در این باره توضیح داد: قانون دریایی ایران در سال ۱۳۴۳ به تصویب رسیده و تاکنون لازم الاجراست، در طول سال های پس از تصویب قانون مزبور و خصوصاً سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت ایران به بیش از ۴۰ کنوانسیون یا پروتکل بین المللی در ارتباط با مسایل دریایی ملحق شده، اما قانون دریایی ایران جز اصلاحات سال ۹۱ اصلاح دیگری نداشته است.
توازنی زاده تصریح کرد: اصلاح قانون دریایی و تدوین متنی جدید که مفاد آن هماهنگ با تحولات بین المللی صنعت کشتیرانی و کنوانسیون های بین المللی لازم الاجرا برای کشور باشد، همواره مدنظر سازمان بنادر ودریانوردی بوده است.
وی افزود: در سال های اخیر عزمی جزم بر تدوین قانون دریایی جدید گمارده شد و نهایتاً با بررسی کنوانسیون های بین المللی، قوانین و مقررات سایر کشورها و اخذ نظر اشخاص حقیقی و حقوقی متخصص و مرتبط با موضوعات دریایی، پیش نویس فصول مختلف لایحه قانون دریایی تهیه و با برگزاری ده ها جلسه کارشناسی، متون تهیه شده مورد بررسی نقادانه قرار گرفت.
مدیرکل دفتر حقوقی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اکنون مایه مباهات است که اعلام کنیم ۸ فصل از فصول پیش نویس قانون دریایی آماده ارائه به کلیه صاحب نظران و فعالان در عرصه حمل ونقل دریایی است تا چنانچه نظر اصلاحی و تکمیلی نسبت به متون تهیه شده دارند، موارد را به سازمان بنادر و دریانوردی اعلام و در امر ملی و میهنی تهیه قانون دریایی ایران مشارکت کنند.
توازنی زاده درباره ملاحظات اصلاح قانون دریایی کشور، توضیح داد: در تنظیم فصول پیش نویس لایحه قانون دریایی مفاد کنوانسیون های بین المللی مصوب سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) و کمیته بین المللی دریانوردی (CMI) و غیره مدنظر بوده است.
وی گفت: مقررات مرتبط کشورهای مطرح در امر حمل و نقل دریایی نیز مورد ملاحظه و بهره برداری لازم قرار گرفته است و طبعاً در کنار این موارد، اقتضائات و مصالح ملی کشور کاملاً مدنظر بوده است.
وی تأکید کرد: علاوه بر فصولی که ارائه شده اند، فصول دیگری نیز در دست بررسی و نهایی سازی هستند که در آینده نزدیک به همین شکل دردسترس قرار خواهند گرفت، اهم فصول باقی مانده فصول مربوط به باربری دریایی، حمل مسافر، رهن و حقوق ممتاز دریایی و توقیف کشتی است.
به گفته مدیرکل دفتر حقوقی سازمان بنادر، صاحب نظران می توانند نظرات و پیشنهادهای خود را از طریق پست الکترونیکی تا پایان شهریور سال جاری به دفتر حقوقی سازمان بنادر و دریانوردی به نشانی.com hoghooghi.pmo@gmail ارسال کنند.