تیم اقتصادی را سنجیده بچینید!
تیم اقتصادی را سنجیده بچینید!

گروه سیاسی چند شماره قبل هم نوشتیم در حال حاضر هیچ تکلیف و مسئولیتی برای رییس‌جمهوری و تیم مشاوران وی، خطیرتر از معرفی یک کابینه قدرتمند نیست و افکار عمومی نیز با دیدن چنین کابینه‌ای، امیدوار می‌شود و حتی بورس و بازارهای سکه و ارز نیز به چنین کابینه‌ای واکنش مثبت نشان خواهند داد ضمن […]

گروه سیاسی

چند شماره قبل هم نوشتیم در حال حاضر هیچ تکلیف و مسئولیتی برای رییس‌جمهوری و تیم مشاوران وی، خطیرتر از معرفی یک کابینه قدرتمند نیست و افکار عمومی نیز با دیدن چنین کابینه‌ای، امیدوار می‌شود و حتی بورس و بازارهای سکه و ارز نیز به چنین کابینه‌ای واکنش مثبت نشان خواهند داد ضمن این‌که رسیدن به جایگاهی که آیت الله سید ابراهیم رییسی در انتخابات با طرح شعار ایران قوی از آن یاد می‌کرد، انتخاب مردانی متخصص و قدرتمند به‌عنوان اعضای هیأت دولت است.

مطابق معمول گمانه‌زنی‌هایی درخصوص اعضای کابینه شده بود و اسم‌هایی نیز در شبکه‌های مجازی منتشر شد اما هیچ کدام از آن‌ها در درگاه‌های رسمی تأیید نشد و ما نیز منتظر بودیم برابر آنچه که اعلام شد روز یکشنبه لیست برای بررسی به مجلس اعلام شود اما در میانه روز یکشنبه گفته شد که این اقدام به سه‌شنبه -امروز- موکول شد و دلیل آن نیز ضرورت بررسی مجدد تیم اقتصادی دولت عنوان شد.
در برخی اخبار نیز این‌گونه آمد مخالفت با یکی از گزینه‌های پیشنهادی دولت برای وزارت امور اقتصادی و دارایی یعنی «زاهدی وفا» موجب شد ارسال لیست کابینه به «خانه ملت» تاخیر بیفتد.
همچنین برخی منابع گفتند: گزینه اصلی برای وزارت اقتصاد، «محمدرضا فرزین» بود اما برخی با بهانه‌های واهی فرزین را از لیست کنار گذاشتند. این درحالی‌ست که برنامه اقتصادی دولت رییسی برای ایام تبلیغات را نیز محمدرضا فرزین نوشته بود.
آنچه که مهم است این است که شرایط فعلی شرایطی حساسی است و نمی‌توان و نباید تصمیماتی در این سطح را احساسی گرفت یا به فشار و لابی‌های سهم‌خواهان تن داد و همه باید بدانند دولت سیزدهم نیاز به کابینه‌ای قدرتمند و شامل مردانی متخصص و کارآزموده دارد در غیر این‌صورت به راهبرد دولت آیت‌الله رییسی که «ایران قوی» است نخواهند رسید.
مردان کابینه و وزرا، نباید تنها مدیرانی برای اجرای دستورهای رییس دولت یا معاون اول باشند بلکه خود باید طرح‌ریز و ایده‌پرداز باشند و این نکته‌ای است که دولت‌مردان سیزدهم باید بر انتخاب چنین مردانی متمرکز باشند چون کابینه سیزدهم باید یک اتاق فکر قدرتمند باشد که در همه حوزه‌ها هم مسیرها را مشخص کند و هم به اجرای درست اولویت‌ها بپردازد.
نمی‌توان این حقایق را انکار کرد یا کوچک شمرد که دولت سیزدهم، وارث خرابی‌های بسیاری است، خرابی‌هایی که از تحریم‌های ظالمانه، قهر طبیعت و بخشی نیز از سوء مدیریت وحشتناک دولت دوازدهم به ارث برد و امروز هم در حوزه سلامت، کار از خط قرمز گذشته و هم در حوزه معیشت و ضرورت دارد مردان دولت، بدون درنگ وارد میدان شوند اما بدون هماهنگی همه اعضای کابینه و بدون انتخاب مردانی کارآزموده این امر محقق نخواهد شد.
انتخاب مدیرانی همسو با گفتمان دولت، متخصص و خبره، مدیرانی که هم دغدغه داشته باشند و هم دانش و تخصص و هم انگیزه استفاده از توان متخصصان ازجمله اموری است که نباید از آن غافل بود.
محمدرضا فرزین (متولد ۱۳۴۴) اقتصاددان ایرانی و دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی و مدیرعامل بانک کارآفرین است. در سوابق وی معاون اقتصادی وزارت اقتصاد و همچنین دبیری ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها دیده می‌شود و از همه مهم‌تر هماهنگی وی با رییس‌جمهور است که برنامه اقتصادی دولت رییسی را نیز پیش از انتخابات تهیه و تنظیم نمود.
«فرزین» از نیروهای خوشنام و کارآزموده است و مهم‌تر از همه بدنه وزارت اقتصاد که نیروهای متخصص هستند نسبت به وی نگاه مساعدی دارند.
«محمدهادی زاهدی‌وفا» ۵۸ سال دارد و اقتصاد خوانده است. کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق دارد. همچنین یک کارشناسی ارشد و دکتری نیز از دانشگاه اتاوا کانادا گرفته است.
عمده مقالات و کارهای پژوهشی که زاهدی‌وفا انجام داده در حوزه بانکداری بدون ربا، اقتصاد اسلامی و در مجموع رائه راهکار برای حل مشکلات اقتصاد را از مسیر اصول فقه اسلامی است.
او در دانشگاه اما صادق، رییس دانشکده اقتصاد و معارف اسلامی است. همچنین عضو شورای عالی و رییس اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی است و از نیروهای نزدیک به سعید جلیلی محسوب می‌شود.
نکته مهم در خصوص «زاهدی وفا» این است که در بدنه وزارت‌خانه و حتی در حوزه بانک مرکزی نسبت به وی جبهه‌گیری و نگاه منفی وجود دارد درحالی‌که هماهنگی تیم اقتصادی دولت با هم و با مدیران ارشد دولت برای موفقیت در اجرای برنامه‌های مالی و اقتصادی دولت ضرورت دارد.
نکته بعدی نیز «شفافیت» است که تا امروز در چینش کابینه مشاهده نشد و در حقیقت، کابینه سیزدهم در پشت دیوارهای بلوکی تعیین می‌شود و هیچ خبری از آن به بیرون درز نمی‌کند و اگر اخباری در برخی رسانه‌ها انتشار یافت، بیشتر گمانه‌زنی بود در حالی‌که توقع می‌رفت از سوی سخنگوی ستاد «آیت‌الله رییسی» نام افراد و گزینه‌ها برای هر وزارت‌خانه به اطلاع افکار عمومی می‌رسید و همین اطلاع‌رسانی آزاد موجب می‌شود دلسوزان نقاط ضعف و قوت گزینه‌ها را بررسی کنند و از دل این بخحث و بررسی‌ها فرد اصلح انتخاب شود.