جامعه به بی تناسبی در قیمت‌ها عادت کرده است
جامعه به بی تناسبی در قیمت‌ها عادت کرده است
زمانی که فضای انتخاباتی داغ شد و کاندیداها به رویارویی باهمدیگر پرداختند، بحث بنزین و اینکه کدام دولت درصددِ گران کردن قیمت برخواهد آمد، بارها با ادبیات متفاوت شنیده شد. همچنین این روزها بازندگان انتخابات که هنوز با واقعیت کنار نیامده اند، به روش های مختلف بحث بنزین را به دولت پزشکیان ربط می دهند تا بلکه افکار عمومی را نسبت به دولت چهاردهم بدبین کنند.

به گزارش جمله، حسن مرادی در گفت‌وگو با «جمله» درباره بحث هایی که راجع به نرخ بنزین مطرح می شود، اظهار داشت: جامعه ما جامعه‌ای جنجالی است. برعکس جوامع صنعتی که مردم کاری به این کار‌ها ندارند و زندگی شان را می‌کنند، در ایران و حتی بسیاری از جهان سومی‌ها با کوچکترین تحریف و شایعه‌ای برای خودشان دردسر درست می‌کنند که متاسفانه دودش به چشم همه مردم می‌رود. دولت در برنامه بودجه سال آینده اشاره‌ای به گرانی بنزین نکرده است، با این توضیح که دولتی‌ها چندین بار هم در مصاحبه‌های شان از گران نشدن بنزین خبر داده بودند. کارشناس انرژی در ادامه گفت: مرحوم فلسفی در یکی از سخنرانی هایش در پاسخ به این سئوال که «چرا برخی اظهارات غیرمتعارف و غیر واقعی مطرح می‌کنند» اینطور پاسخ داده بود که «پایین مایین‌ها هستند که شایعه سازی می‌کنند» حالا واقعا شایعه سازان کسانی هستند که فهم اجتماعی شان پایین است و علی رغم توضیح کارشناسان، از ملتهب کردن جامعه خوش شان می‌آید.او افزود: همان زمان که تغییر‌های قیمتی که بعد از کرونا ایجاد شد، دامنه شایعه‌ها ادامه دار شدند که موجب زیان همگانی شد. یعنی وقتی شایعه گرانی بنزین در شهر می‌پیچد، سایر کالا‌ها به سرعت گران می‌شوند. در واقع شایعه سازان آتش بیار معرکه هستند و اقلام گران می‌شوند. در واقع گروهی از شایعه سازان ذی نفع هستند و از گرانی‌ها سود‌های سرشاری نصیب شان می‌شود.
استاد حقوق اقتصاد و انرژی دانشگاه تهران درباره الزام‌هایی که در هنگام تغییر نرخ بنزین باید مورد توجه قرار بگیرند، تصریح کرد: قبل از پاسخ باید تاکید کنم که قیمت بنزین پدیده‌ای فوق العاده حساس است و به همین هر تصمیمی واکنش جامعه را بر می‌انگیزد. اما در شرایطی که همه اقلام گران می‌شوند، هر کیلو گوشت ۵۰۰ هزار تومان می‌شود و … نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که قیمت بنزین که کالایی استراتژیک و راهبری در دست دولت است، تکان نخورد. اما نظر من این است که گرانی بنزین تاثیر مختصری روی کالا‌های دیگر دارد. با این حال مساله سوءاستفاده برخی از مردم است. مثلا در حمل و نقل اثری کم می‌گذارد. اما یک پارچه فروش وقتی بنزین گران می‌شود، در روی هر متر پارچه به واسطه گرانی بنزین ۱۰ هزار تومان قیمت را بالا می‌برد که اضافه کرایه ناشی از گرانی بنزین شاید ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان باشد! بنابراین این‌ها باهم تناسب ندارد و متاسفانه جامعه هم به بی تناسبی در قیمت‌ها عادت کرده است.
مرادی در پایان گفت: تکرار می‌کنم با وجود اینکه بنزین کالایی استراتژیک است، نه دولت می‌تواند مدیریت بنزینی را به شیوه مطلوبی انجام بدهد و نه جامعه می‌تواند از بنزین به صورت بهینه بهره ببرد.