معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام نیاز اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل مسکن مهر، گفت: از محل«مولد سازی»، «تهاتر زمینهای شرکت عمران» و «صندوق تامین مسکن»، منابع لازم برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و تکمیل مسکن مهر تامین شد. «علیرضا جعفری» در گفتو گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره جزییات تامین منابع مورد […]
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام نیاز اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل مسکن مهر، گفت: از محل«مولد سازی»، «تهاتر زمینهای شرکت عمران» و «صندوق تامین مسکن»، منابع لازم برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و تکمیل مسکن مهر تامین شد.
«علیرضا جعفری» در گفتو گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره جزییات تامین منابع مورد نیاز برای تکمیل مسکن مهر با تعدیل قراردادهای پیمانکاری، افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده، برای ۴۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه کاره و حدود ۲۰ هزار واحدی که پیشرفت ۹۰ درصدی داشته و فقط نیاز به تکمیل آسانسور و انشعابات و محوطهسازی دارد، به ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع نیازمندیم.
وی خاطرنشانکرد: با تصمیم دولت از محل «مولدسازی»، «صندوق ملی مسکن» و «تهاتر» مجوز تامین منابع برای تعدیل قراردادهای پیمانکاری داده شد. تعیینتکلیف هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران مسکن مهر معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از طریق بسته تهاتر حجم بدهی پیمانکارانی که بین ۷۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان طلب دارند پرداخت میشود که تاکنون یکهزار میلیارد تعیین تکلیف شده است و مجوز پرداختیها به شرکتها داده شده است. به گفته وی، رویکرد دولت این است که فقط نباید مسکن را تحویل دهیم و باید همه خدمات محل سکونت از قبیل محوطه سازی و تاسیسات شهری همزمان با تحویل واحدها تکمیل شده باشد.
é عمده مشکلات مسکن مهر در پرند، پردیس و هشتگرد است
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید توضیح داد: گزارشی از وضعیت مسکن مهر به رییس جمهور در فروردین امسال اعلام کردیم که عمده مشکلات مسکن مهر در سه شهر جدید پرند، پردیس و هشتگرد است و به دستور رییس جمهور از فروردین امسال کمیتهای به ریاست «سید صولت مرتضوی» معاون اجرایی رییس جمهور تشکیل شد تا تدابیر لازم برای تامین منابع اتخاذ شود.
به گفته جعفری، در نتیجه مجوزهایی صادر شد که از طریق «مولدسازی» و «استفاده از زمینهای در اختیار» بتوانیم منابع مورد نیاز را تامین کنیم.
وی گفت: اکنون با طی تشریفات قانونی برای مولدسازی و تهاتر، نقد شوندگی منابع انجام و همه پیمانکاران را جمع کردیم و در خصوص اینکه مطالبات آنان چگونه پرداخت خواهد شد به نتیجه رسیدیم. همچنین با توجه به تزریق منابع داخلی به پروژهها، موضوع الحاقیه قرارداد پیمانکاران تعیین تکلیف شد و شاهد فعالیت ۱۰۰ درصدی کارگاههای مسکن مهر خواهیم بود.
é تکمیل واحدهای مسکن مهر که در مرحله فنداسیون باقی ماندند
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار داشت: تعدادی بلوک داریم که هنوز در مرحله فنداسیون هستند، برای این واحدها نیز برنامه ریزی شده تا با جبران عقب ماندگی این واحدها که بعد از سالها در مرحله فنداسیون و اسکلت هستند، در سال آینده تحویل داده شوند.
وی گفت: به این ترتیب بهمحض آماده شدن واحدها منتظر تجمیع و افتتاح کلی نخواهیم ماند و واحدها را به مردم تحویل میدهیم؛ هر بلوک ساختمانی که همراه با زیرساخت آماده میشود برای بهره برداری هموطنان تحویل داده خواهد شد.
جعفری با اشاره به گلایه مردم از افزایش قیمتهای اجاره و تمایل برای سکونت در واحدهای مسکن مهر گفت: پیمانکاران نیر از وضعیت اجاره با خبر هستند و انگیزه کافی برای آماده سازی پروژهها را بعد از تعدیل قیمت ها با ضرایب جدید دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از مذاکره با پیمانکار خرید آسانسور خبر داد و گفت: باید منابع خرید آسانسور نیز ذیل تامین اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی انجام شود.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:
بیش از ۲۳ هزار نفر از متقاضیان نوسازی بافت فرسوده به بانک مسکن معرفی شدند
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه بیش از ۲۳ هزار واحدهای مسکونی در حال نوسازی بافت فرسوده در قالب ۵ هزار و ۵۷۷ پروژه برای دریافت تسهیلات ویژه نوسازی به بانک مسکن معرفی شدند بر تسریع در روند ارایه تسهیلات به متقاضیان معرفی شده تاکید کرد.
محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص شناسایی و معرفی واحدهای نیازمند نوسازی بافت فرسوده در دولت سیزدهم اعلام کرد: در دولت سیزدهم از محل منابعی که در اختیار بانک مسکن برای نوسازی بافت فرسوده قرار داده شده و در قالب خط اعتباری ویژه نوسازی بافت فرسوده ۵ هزار و ۵۷۷ پروژه به تعداد ۲۳ هزار و ۴۲۹ واحد به بانک مسکن به عنوان بانک عامل ارایه دهنده تسهیلات ویژه نوسازی معرفی شده است.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه معرفی ۲۳ هزار واحد معرفی شده به بانک مسکن جدای از تسهیلات نهضت ملی مسکن است، اعلام کرد: طبق گزارش بانک مسکن از بیش از ۲۳ هزار واحد معرفی شده برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات ویژه نوسازی بانک مسکن تاکنون با ۳ هزار و ۵۲۸ واحد قرارداد برای جذب تسهیلات را منعقد کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد تا با تلاشهای شعب بانک مسکن در کشور که همواره در کنار وزارت راه و شهرسازی بار تامین مالی بخش عمدهای از اجرای طرح های بخش مسکن را عهده دار بوده اند در اینکار تسریع شود و باقیمانده واحدهای معرفی شده و نیازمند نوسازی بتوانند انعقاد قرارداد کرده و تسهیلات ویژه نوسازی را دریافت کنند.
گفتنی است، تسهیلات ویژه نوسازی شامل ۶۰۰ میلیون تومان در چهار کلانشهر تهران، قم، مشهد و شیراز در محدوده بافتهای فرسوده پیرامون حرمهای مطهر و در سایر محدوده در تهران ۴۵۰ میلیون تومان و در سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان با نرخ سود حدود ۱۱ درصد و سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود حدود ۱۰ درصد است که در تمام این موارد ۱۵۰ میلیون تومان از مبلغ وام با نرخ سود صفر درصد پرداخت میشود. همچنین متقاضیان نوسازی بافت فرسوده میتوانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن با مدت زمان بازپرداخت ۲۰ ساله با سود تسهیلات ۱۸ درصد استفاده کنند.
واکنش شهرداری تهران به ساخت ۲۰۰ ساختمان شبیه متروپل در تهران
معاونت معماریوشهرسازی شهرداری تهران به اظهارات دبیر کانون سراسری انبوهسازان کشور درباره احداث ۲۰۰ ساختمان شبیه متروپل آبادان در تهران واکنش نشان داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، متن پاسخ معاونت معماریوشهرسازی شهرداری تهران به مطلب« ۲۰۰ ساختمان شبیه متروپل در تهران در حال ساخت است» به شرح زیر است؛
پیرو انتشار خبری تحت عنوان «۲۰۰ ساختمان شبیه متروپل در تهران در حال ساخت است» در تاریخ ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۱ در رسانهها و اعلام مطالبی غیر مستند به نقل از دبیرکانون سراسری انبوهسازان؛ به اطلاع شهروندان میرساند معاونت معماریوشهرسازی شهرداری تهران آمار مطروحه را فاقد اعتبار دانسته و در حدود صلاحیت فرد مصاحبهشونده نمیداند.
بر این اساس به منظور تنویر افکار عمومی به آگاهی میرساند، مطابق با جزء ۵ بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور (مصوب ۱۳۹۸)، نظارت بر رعایت ضوابط و مقررات ملی در ساختمان¬های در حال بهرهبرداری بر عهده ادارات راهوشهرسازی استانهاست و آنها موظف به ارزیابی ایمنی ساختمان¬های مهم و بلندمرتبه با کاربری¬های مختلف در برابر آتش¬سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش زمین با اولویت کلان¬شهرها هستند.
بنابراین، از آنجایی که آمار اعلام شده از سوی دبیر کانون سراسری انبوهسازان فاقد مستندات و توسط مراجع قانونی تأیید نمیشود، ضرورت دارد، مستندات ادعای مطرحشده و همچنین لیست ساختمانهای ناایمن جهت بررسیهای بیشتر، در اختیار مراجع ذیصلاح قرار گیرد.
به گزارش تسنیم، ۱۳ خردادماه امسال دبیر کانون سراسری انبوهسازان با بیان “در تهران ۲۰۰ ساختمان شبیه متروپل آبادان در حال ساخت است” گفته بود: در صنعت ساختمان و احداث کشور هیچ چیزی سر جای خودش نیست. فرشید پورحاجت با اشاره به بروز حادثه ساختمان متروپل آبادان افزود: بهلحاظ فنی هنوز زود است که درباره این اتفاق ناگوار قضاوت کنیم، ضمن اینکه بهلحاظ قانونی نیز فعلاً چیزی مشخص نشده است. وی با بیان اینکه بهلحاظ حقوقی تکالیف مربوطه برای تولید هر نوع ساختمانی مشخص شده است و باید آن را بررسی کرد، گفت: چرخه تولید مسکن و ساختمان در ایران ایراد اساسی دارد. در رابطه با ساختمان متروپل باید به این نکته مهم اشاره شود که پروژه مشارکت بین سازنده و شهرداری آبادان بود و در اینجا بحث تعارض منافع دخیل بوده است. وی با طرح این پرسش که مجوز ساختمان متروپل چگونه صادر شده است و چطور مجوز اضافهبنا را به آن دادهاند، تصریح کرد: آبادان شهر بزرگی نیست و چند پروژه در حجم ساختمان متروپل تحت عنوان ساختمانهای ویژه، خاص و پراهمیت دارد، در واقع تعداد چنین ساختمانهایی در شهر آبادان محدود است و مانند تهران نیست. وی توضیح داد: در زمان حاضر حدود ۲۰۰ ساختمان شبیه متروپل در حال اجراست که باید هرچه سریعتر به آنها رسیدگی شود. دبیر کانون سراسری انبوهسازان با تأکید بر اینکه حادثه متروپل آبادان باید درس عبرتی برای آینده شود، اضافه کرد: در صنعت ساختمان و احداث با شرایطی رشد کردهایم که هیچ چیزی سر جای خودش قرار نگرفته است، واقعیت آن است که یک چرخه معیوب در ساختوساز و صنعت احداث داریم که باید اصلاح شود. پورحاجت با بیان اینکه “دنبال مقصر بگردیم روند معیوب ساختوسازها را اصلاح نمیکند”، گفت: متأسفانه تکالیف قانونی توسط دستگاههای ذیربط در ساخت متروپل رعایت نشده است. ادارات راه و شهرسازی سراسر کشور بهعنوان نماینده حاکمیت تکالیفی در بحث نظارتها دارند که باید به آن توجه ویژهای شود.
وی تأکید کرد: نقش سازمانهای نظام مهندسی ساختمان نیز بر اساس قانون در ساختوسازها بهطور دقیق مشخص است.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن:
دهکهای یک تا ۳ درآمدی آورده اولیه پرداخت نمیکنند
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اعلام فرآیند ثبتنام تا پالایش و اتصال به پروژههای طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: در شورای عالی مسکن مصوب شد تا برای دهکهای یک تا سه که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، در ابتدا آورده نیاورند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در برنامه افق در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن (آورده و نوع اجرا) به ابهامات موجود پاسخ داد و گفت: قبل از اجرای طرح نهضت ملی مسکن سایر طرحهای حمایتی یک الگو را دنبال میکرد و همه اقشار جامعه در همه دهکها یک جور و با یک حمایت دیده میشدند. در صورتیکه در طرح نهضت ملی مسکن تفاوت بین دهکهای مختلف درآمدی دیده شده است. این تفاوتها از نظر سقف تسهیلات، آورده و نرخ سود تسهیلات و از نظر کمکهای بلاعوضی است که به متقاضیان میشود و اینها همه قانونی شده است.
é دهکهای یک تا ۳ درآمدی آورده اولیه پرداخت نمیکنند
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اعلام اینکه تفاوت بین قیمت تمام شده مسکن و تسهیلات، آورده متقاضیان میشود، توضیح داد: برای دهکهای یک تا سه (اقشار کمدرآمدی) فرآیندهایی دیده شده است. نخست آنکه با تفاهمنامههایی که امضا کردیم دستگاهها و نهادهای حمایتی به کمک وزارت راه و شهرسازی برای کمک به احداث مسکن اقشار کمدرآمدی آمدند. به عنوان نمونه قرارگاه امام حسن مجتبی، بنیاد مستضعفان در این طرح حضور دارند. بدین معنا آنها واحدهای مسکونی را میسازند تا به این طریق به آورده متقاضیان کمک کنند.
اصلانی افزود: در شورای عالی مسکن مصوب شد تا برای دهکهای یک تا سه که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، اساسا در ابتدا آورده نیاورند و با حمایت هایی که در خصوص آن اقشار در وزارت راه و شهرسازی در خصوص آماده سازی زمین انجام میشود، کار احداث سرعت بگیرد. همچنین در خصوص تسهیلات این اقشار نیز مصوب کردیم که در ابتدای انجام کار ۲۰ درصد تسهیلات بانکی پرداخت شود.
é کمکهای بلاعوض صندوق ملی مسکن برای دهکهای پایین درآمدی در تولید مسکن
وی ادامه داد: برای سایر حمایتها برای دهکهای پایین درآمدی، وزارت راه و شهرسازی کمکهای بلاعوض در صندوق ملی مسکن برای این دهکها و سایر دهکها دیده است. زیرا هم اکنون تا دهکهای پنجم و ششم نیازمند حمایت هستند.
é آورده اولیه سایر دهکها در طرح نهضت ملی مسکن ۴۰ میلیون تومان است
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص روند احداث طرح نهضت ملی مسکن و شرایط اجرای واحدهای این اقشار اعلام کرد: روال به این ترتیب است که دهکهای اول تا سوم درآمدی در طرح نهضت ملی مسکن آورده اولیه را پرداخت نمیکنند و بقیه مردم باید ۴۰ میلیون آورده داشته باشند و در طول دوره ساخت که بین ۲ تا ۳ سال است متقاضیان باید آورده خود را تکمیل کنند. وی در خصوص میزان آورده متقاضیان اعلام کرد: هر چقدر قیمت تمام شده است منهای تسهیلات باید از محل آورده متقاضیان تامین شود که می تواند بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در طی سه سال دوره ساخت توسط متقاضیان تامین شود. نمیتوان در حال حاضر پیشبینی کرد که قیمت تمام شده مسکن دقیقا به چه میزان می شود؟ وی با تاکید بر اینکه هیچ ابهامی در خصوص قیمت تمام شده و آورده متقاضیان وجود ندارد گفت: هم اکنون آورده متقاضیان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بوده است و در ابتدای اجرای طرح در سال گذشته قیمت تمام شده طرح نهضت ملی مسکن بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان برآورده شده بود. هم اکنون این افزایش قیمت بر روی قیمت تمام شده مسکن تاثیر گذاشته است.
é عدم کنترل قیمتها روی قیمت تمام شده مسکن تاثیر میگذارد
اصلانی توضیح داد: چنانچه قیمت مصالح ساختمانی کنترل نشود و دستمزدها افزایش پیدا کند روی قیمت تمام شده مسکن تاثیر خواهد گذاشت. نقص اولیهای که به مسکن مهر گرفته می شد که واحدها فاقد کیفیت لازم هستند زیرا با قیمت ثابتی واحدهای مسکونی مهر احداث شدند در حالیکه در طرح نهضت ملی مسکن قیمت ساخت ثابت نیست بلکه قیمت تمام شده محاسبه میشود.
وی در خصوص اقدامات دولت و تسهیلگری های انجام شده در طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: اقداماتی که دولت در خصوص کمک به خانهدار کردن مردم انجام داده است این است که تسهیلات از ۱۰۰ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون در تهران و برخی کلانشهرها، ۴۰۰ میلیون تومان در سایر کلانشهرها، ۳۵۰ میلیون تومان در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۳۰۰ میلیون در سایر شهرها و ۲۰۰ میلیون تومان در روستاها افزایش یافته است. اصلانی در پایان گفت: مگر می شود و می توان خانه رایگان به مردم داد. اگر افرادی چنین تفکراتی دارند کاملا از شرایط اقتصاد کشور بی اطلاع هستند. متقاضیانی که میخواهند صاحب خانه شوند در طرح نهضت ملی مسکن طراحی شده است تا علاوه بر تسهیلات، آوردهای را نیز طی سه سال و در چندین مرحله به پروژهها برای تکمیل آن پرداخت کنند.