جشنواره جوان خوارزمی در مدار امید آفرینی
جشنواره جوان خوارزمی در مدار امید آفرینی

به طور کلی نقشي كه استعدادهاي برتر در جامعه ايفا مي‌نمايند قابل انكار نبوده و نظام‌هاي آموزشي مي‌بايست شرايط و زمينه‌هاي بروز و تربیت استعدادها را فراهم نمايند. جشنواره جوان خوارزمی به عنوان یکی از روش‌های شناسایی استعدادهای برتر از با سابقه‌ترین روش‌های شناسایی استعدادها در وزارت آموزش و پرورش بوده و همواره نخبگان زیادی […]

به طور کلی نقشي كه استعدادهاي برتر در جامعه ايفا مي‌نمايند قابل انكار نبوده و نظام‌هاي آموزشي مي‌بايست شرايط و زمينه‌هاي بروز و تربیت استعدادها را فراهم نمايند.
جشنواره جوان خوارزمی به عنوان یکی از روش‌های شناسایی استعدادهای برتر از با سابقه‌ترین روش‌های شناسایی استعدادها در وزارت آموزش و پرورش بوده و همواره نخبگان زیادی را به کشور معرفی کرده است.
در سال‌های اخیر علیرغم وجود بیماری کرونا و تأثیری که این مسئله بر تمامی فرآیندهای جهانی در همه حوزه‌ها از جمله آموزش و پرورش داشته است، در حوزه جشنواره جوان خوارزمی مشاهده می‌شود که با انگیزه و اشتیاق علمی که جوانان مستعد از خود بروز می‌دهند، محدودیت‌های به‌وجود آمده مانع خلاقیت، نوآوری و ابتکار و شناسایی مستعدان حوزه تعلیم و تربیت کشور نشده است و آمار شرکت کنندگان و نتایج برگزیدگان نشان می‌دهد که تلاش‌های دلسوزانه مسئولان مناطق آموزش و پرورش و تلاش و سخت‌کوشی دانش‌آموزان در استان‌های مختلف کشور در راستای جشنواره خوارزمی موثر بوده و این تلاش‌ها متوقف نشده است.
لذا این موضوعات نقطه امیدی برای آموزش و پرورش محسوب می‌شود و علیرغم این‌که محدودیت‌ها و مشکلات موجود در آموزش و پرورش و رصد فضای فعلی آن پیام‌های مثبتی را به همراه ندارد، اما باید گفت که جشنواره خوارزمی همچنان بر مدار امید آفرینی حرکت می کند و از محدودیت‌ها و مشکلات تأثیر نپذیرفته است.
در بخش دانش‌آموزی جشنواره خوارزمی که بیست و سومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد حدود ۲۳۶۰ طرح از مناطق مختلف کشور خصوصا مناطق محروم که این طرح‌ها بیشتر ناظر به نیازها و مسائل پیرامون شرکت‌کنندگان بود، ارائه شد و پس از بررسی‌های علمی و کارشناسانه دقیق و منطبق بر شاخص‌های اصلی جشنواره خوارزمی شامل خلاقیت و نوآوری، کاربرد و حل‌مسئله، ارزش علمی، پژوهشی، تخصصی و مستندسازی علمی پژوهشی، در مجموع ۵۰۳۴ مورد داوری با به‌کارگیری روش‌های کیفی و کمی در داوری که یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره بود، با ارجاعات چندگانه به داوران صورت گرفت و از تعداد کل طرح ها ۲۴۱ طرح انتخاب و به مرحله مصاحبه اولیه راه یافتند.
پس از انجام مصاحبه ها ۷۱ طرح به مرحله مصاحبه وزارت علوم راه یافتند که در نهایت ۳۱ طرح شامل ۴۰ نفر از دانش‌آموزان استان‌های مختلف کشور به عنوان برگزیده نهایی جشنواره بیست و سوم انتخاب شدند.
این نتایج نشان می دهد که استعدادها با ارائه خلاقیت ها و ابتکارات خود، در پهنه جغرافیایی ایران سر بلند کردند و خودشان را نشان دادند و پیام آنها این است که باید به قدرت هوشی و توانمندی و تأثیرگذاری آنان توجه شود و قدر این استعدادها را دانست و ارزش آنها را درک کرد.
امید است با اتخاذ رویکردهای پژوهش‌محور، پروژه‌محور، حل‌مسئله و خلاقیت‌پرور و با روش‌های عمقی، کاربردی و فایده‌محور بتوان در راستای اعتلا و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، خصوصاً جشنواره خوارزمی که عرصه شکوفایی استعدادها و قابلیت‌ها و محقق نمودن قدرت ذهنی و شایستگی‌های بالای استعدادی فرزندان ایران اسلامی است قدم‌های موثر برداشته شود.
– حسن تقی پور کران، دبیر بیست و سومین دوره بخش دانش‌آموزی جشنواره جوان خوارزمی