جمله به بهانه تخریب سقف یک کلاس درس در میناب گزارش می دهد/دلهره اي تمام نشدني
جمله به بهانه تخریب سقف یک کلاس درس در میناب گزارش می دهد/دلهره اي تمام نشدني

اشاره نیلوفر منصوری مدارس فرسوده با ساختمان ‌هایی که عمر مفید خود را سال‌ ها پیش از دست داده ‌اند همچنان در بیشتر مناطق کشور میزبان دانش‌آموزان هستند. کارشناسان سالهاست که در این خصوص خطر ریزش و تخریب آنها همچنان هشدار می دهند و می گویند که اگر خطری هم نباشد آنها نه تنها نشاط‌ […]

اشاره

نیلوفر منصوری
مدارس فرسوده با ساختمان ‌هایی که عمر مفید خود را سال‌ ها پیش از دست داده ‌اند همچنان در بیشتر مناطق کشور میزبان دانش‌آموزان هستند. کارشناسان سالهاست که در این خصوص خطر ریزش و تخریب آنها همچنان هشدار می دهند و می گویند که اگر خطری هم نباشد آنها نه تنها نشاط‌ آفرین نیستند که خود مایه دلزدگی دانش‌آموزان هستند. مدارس فرسوده یکی از معضلات اصلی در سال های اخیر است. مدارسی که هر روز حادثه آفرین می شوند. یک روز بخاری، یک روز آتش سوزی، یک روز فروریختن دیوار و سقف. در روزهای اخیرا ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از تخریب بخشی از سقف مدرسه «پور ولی» روستای راونگ از توابع بخش مرکزی میناب درهرمزگان و ریختن آن بر سر دانش‌آموزان داشت.

موضوع ایمنی در مدارس و در مورد امنیت دانش‌آموزان سال هاست که از سوی کارشناسان مطرح شده است. به گفته کارشناسان، بسیاری از مدارس در شهرستان ها و روستاها قدیمی بوده و عمر مفید خود را از دست داده‌ اند و نیاز به تجدید بنا، تعمیر و یا بازسازی دارند هر چند که در سال‌ های اخیر در این زمینه اقدام ‌های خوبی صورت گرفته اما هنوز هم حوادث از گوشه و کنار به گوش می رسد. اما مسئولان همیشه به محدودیت منابع در این زمینه اشاره کرده اند. به همین جهت همین عوامل و حوادث تلخ دانش‌آموزی است که موجب شده تا نمره قبولی این نهاد تعلیم و تربیت در کارنامه پایین باشد.
در روزهای اخیر، قصه پرغصه دانش آموزان روستای راونگ هرمزگان در کنار حوادث دیگر خبرساز شد. دانش آموزانی که در مدارس مستهلک، ترک خورده، تخریبی و غیر استاندارد تحصیل می کنند. مدارسی که به واسطه زلزله های پی در پی و بارندگی های شدید فصلی، دیگر مکانی امن برای دانش آموزان نبوده و جان آن ها را تهدید می کنند. مدیرکل نوسازی هرمزگان در این زمینه واکنش نشان داده و اظهار کرده که به هیچ عنوان سقف مدرسه ریزش نکرده است. به گفته فخرالدین هاشمی، اولیای مدرسه اقدام به تعویض مهتابی کلاس درس کرده‌ اند، اما گویا مهتابی درست نصب نشده و با جایگاهش از سقف پایین آمده که به همراه آن مقداری از گچ سقف نیز جدا شده و ریزش کرده است.

قدمت بالای مدارس
مدارس غیر ایمن در بسیاری از نقاط کشور، عمری به قدمت ۴۰ تا ۵۰ ساله دارند. مدارسی که زمینه آتش سوزی، تخریب و آوار شدن بر سر دانش آموزانی دارد که با ترس و دلهره مشغول تحصیل هستند و هر لحظه نگران حادثه‌ ای دلخراش هستند و با کوچکترین واقعه ای اعم از باران و زلزله، بیم ریزش آن بر سر دانش آموزان دارد.
رئیس شورای اسلامی روستای راونگ در این زمینه گفت: مدرسه شهید پورولی ۴۴ سال قدمت دارد و اکنون بیش از ۱۵۰ دانش آموز در آن مشغول به تحصیل هستند.
به گفته عبدالحسین بهرامی راونگی بارها درخواست نوسازی این مدرسه تخریبی به نهادهای مربوطه ارسال شده اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. وی اضافه کرد: بعد از ریزش قسمت‌هایی از سقف مدرسه تخریبی شهید پورولی روستای راونگ اولیای دانش آموزان از ادامه تحصیل فرزندانشان در این آموزشگاه ترس و دلهره دارند. این در حالی است که مدیرکل نوسازی هرمزگان در واکنش به خبر تخریب سقف یکی از کلاس‌ها در میناب اظهارداشت: به هیچ عنوان سقف مدرسه ریزش نکرده است. بر اساس اطلاعات کسب شده، اولیای مدرسه اقدام به تعویض مهتابی کلاس درس کرده‌اند، اما گویا مهتابی درست نصب نشده و با جایگاهش از سقف پایین آمده که به همراه آن مقداری از گچ سقف نیز جدا شده و ریزش کرده است. سید فخرالدین هاشمی تصریح کرد: این موضوع نیز از طریق رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان میناب پیگیری و با بیان اینکه این موضوع واقعیت ندارد و اعلام کرد تنها مهتابی یکی از کلاس‌های به دلیل نصب ناصحیح سقوط کرده است. مدیرکل آموزش‌وپرورش استان هرمزگان نیز وسعت خرابی ‌ها در برخی مدارس استان هرمزگان منوط به عدم اعتبارات استانی دانست و گفت: اعتبارات استانی کفاف نوسازی آن را نمی ‌کند. موسی دادی زاده، با اشاره به وجود سه هزار کلاس درس تخریبی در هرمزگان، گفت: حدود ۶۹ هزار دانش آموز این استان در مدارس تخریبی و غیراستاندارد مشغول تحصیل هستند. دادی زاده بیان کرد: حدود ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در چهار هزار مدرسه استان هرمزگان در حال تحصیل هستند که از این تعداد، ۲۲۰ مدرسه صددردصد تخریبی و ۴۵۰ مدرسه نیز نیاز به مقاوم سازی دارد که اگر تا چهار سال آینده مقاوم سازی نشوند به تعداد مدارس تخریبی افزوده خواهد شد.
همچنین عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بیان اینکه مدارس تخریبی در هرمزگان زیاد و باید فکر عاجلی برای آن کرد، افزود: از نزدیک شاهد مدارسی بودم که هرلحظه امکان تخریب و کشته شدن هزاران کودک و نوجوان وجود دارد، پس باید فکر اساسی برای مدارس تخریبی در استان هرمزگان کرد تا از بروز یک فاجعه جلوگیری کرد.
سید مصطفی ذوالقدر با بیان اینکه مدارس تخریبی در هرمزگان زیاد و باید فکر عاجلی برای آن کرد، افزود: از نزدیک شاهد مدارسی بودم که هرلحظه امکان تخریب و کشته شدن هزاران کودک و نوجوان وجود دارد پس باید فکر اساسی برای مدارس تخریبی در استان هرمزگان کرد تا از بروز یک فاجعه جلوگیری کرد.
حال باید منتظر ماند که با وجود این تعداد کلاس درس تخریبی چه انتظاری می توان برای سرنوشت دانش آموزانی ترسیم کرد که از امکانات اولیه نیز محروم مانده‏اند و شاید بودجه‏های اختصاصی استانی کفاف بازسازی خانه دومشان را نمی‏دهد.