هفته گذشته علی صالح آبادی، مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران از اتصال مکانیزه بازار پول و سرمایه بر بستر بانکداری باز این بانک خبر داد و اعلام کرد که بانک توسعه صادرات در حوزه بانکداری باز، اقدامات مهمی را انجام و آن را از راهبردیترین محورهای عملیاتی خود قرار داده است. به […]
هفته گذشته علی صالح آبادی، مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران از اتصال مکانیزه بازار پول و سرمایه بر بستر بانکداری باز این بانک خبر داد و اعلام کرد که بانک توسعه صادرات در حوزه بانکداری باز، اقدامات مهمی را انجام و آن را از راهبردیترین محورهای عملیاتی خود قرار داده است. به همین بهانه و برای آشنایی بیشتر با “شاهین”، پلتفرم بانکداری باز بانک توسعه صادرات و “هما”، پلتفرم بانکداری دیجیتال این بانک، با عشرت عدالت، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات این بانک و حمیدرضا توسلی، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات آرمان (شرکت تابعه این بانک) گفتوگویی انجام دادیم که شما را به خواندن آن دعوت میکنیم.
رشد فناوریهای دیجیتال
مدیر فناوری اطلاعات بانک توسعه صادرات در ابتدای صحبتهای خود با اشاره به روند رو به رشد آمار کاربران اینترنت و تلفن همراه گفت: تعداد کاربرانی که از اینترنت استفاده می کنند به حدود ۸ میلیارد نفر و استفاده کنندگان از تلفن همراه هوشمند به بیش از ۵ میلیارد نفر رسیده است. همچنین حدود ۳.۵ میلیارد نفر از شبکههای اجتماعی و ۳.۲ میلیارد نفر از اپلیکیشنهای موبایلی استفاده میکنند.این آمار نشاندهنده حرکت رو به رشد دنیا به سمت استفاده از فناوریهای دیجیتال و خصوصا ابزارها و اپلیکیشنهای هوشمند است. در بانکها نیز این روند حاکم بوده و طی سالهای گذشته بانکها سعی کردهاند تا استراتژی کلان خود را از مدلهای کسبوکاری مبتنی بر تجهیز و تخصیص منابع به سوی مدلهای مبتنی بر ارائه کسبوکارها و خدمات نوین مبتنی بر فناوریهای دیجیتال مالی سوق دهند.
تلاش برای تدوین سند تحول دیجیتال
مدیر فنــاوری اطلاعات بانک توسعه صادرات، با تاکید بر اینکه هدف بانکها ارائه خدمات مبتنی بر بانکداری دیجیتال است، افزود: یکپارچهسازی تراکنشها و استفاده از تجربه کاربری مشتریان در تدوین خدمات از اهداف راهبردی بانکها از جمله بانک توسعه صادرات است. سال ۹۷، وزارت اقتصاد بانکها را مکلف به تهیه سند تحول دیجیتال کرد و در همین راستا بانک توسعه صادرات نیز برای گام برداشتن به سمت اجرای بانکداری دیجیتال و پیادهسازی تحول دیجیتال ، تلاش خود را آغاز کرد و در اولین گام تغییر استراتژی و راهبردهای کلان را در دستور کار خود قرار داد. بنابراین با همکاری کارشناسان خبره بانک و مشاوران مطلع، ابتدا بانک سطح بلوغ تحول دیجیتالی خود را با توجه به نقاط ضعف و قوت، فرصتها و تهدیدهای وضعیت فعلی، شناسایی وضعیت مطلوب بر اساس معیارهای متعدد از جمله اسناد بالا دستی و نظرات راهبردی مدیران ارشد بانک مورد ارزیابی قرارداد و نقشه راه تحول دیجیتال را با دقت تدوین کرد. از مهمترین راهبردهای تدوین شده در این نقشه راه میتوان به ” توسعه محصولات و خدمات متنوع دیجیتالی مالی و غیرمالی، همکاری بین سازمانهای مختلف در اکوسیستم صادرات کشور و استفاده حداکثری از ظرفیت فینتکها، استارتآپها و پلتفرمهای دیجیتال اشاره کرد.
بانکداری باز؛ مهمترین راهبرد بانک توسعه صادرات
عدالت با تاکید بر اینکه اجرای بانکداری باز که یکی از مهمترین انواع بانکداری دیجیتال میباشد، مهمترین راهبرد بانک توسعه صادرات است، گفت: رویکرد MVT (Minimum Vable Transformation) که به معنی تحقق حداقل تحول است، به عنوان رویکرد اصلی در اجرای این حوزه به صورت عملیاتی و سریع در نظر گرفته شد و در نهایت به عنوان راهکار اجرایی مصوب شد.
نقش شرکت توسعه فناوری اطلاعات در اجرای پروژه بانکداری باز
در ادامه مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات آرمان نیز به تشریح تلاشهای این شرکت برای پیادهسازی خدمات دیجیتال و تسهیل اجرای بانکداری باز، در بانک توسعه صادرات پرداخت و توضیح داد: باتوجه به اینکه Core بانک توسعه صادرات توسط شرکت خدمات انفورماتیک راهاندازی شده بود، پلتفرم “شاهین” مورد توجه ویژه قرار گرفت. زیرا از پتانسیلهای زیربنایی متناسب نسبت به سایر پلتفرمها برخوردار بود. در واقع چندمحوراز جمله محورهای فنی، زیرساختی، رویکرد مدیریتی و امنیتی را مورد ارزیابی قرار دادیم. همچنین چون پلتفرم “شاهین” از تنوع APIبه نسبت خوبی برخودار است، توسعهدهنده API وCore که شرکت خدمات انفورماتیک است، میتواند تعاملی بهتر با بانک توسعه صادرات برقرار کند.
شاهین شرط لازم، نه کافی
توسلی با تاکید بر اینکه پلتفرمهای بانکداری باز اکثرا خدمات اصلی بانک (مربوط به انتقال وجه، ماندهگیری، ساتنا، پایا و …) را ارائه و در این خصوص خدمات خود را توسعه میدهند، افزود: بانک توسعه صادرات به دلایل مختلفی با سایر بانکهای کشور متفاوت است. بنابراین استفاده از پلتفرم بانکداری باز “شاهین” برای تحقق بانکداری دیجیتال شرط لازم بود و نه کافی . زیرا مشتریان تقاضای دسترسی به خدمات ارزی، توسعهای و مبتنی بر اکوسیستم صادرات را که خاص این بانک است را داشتند. بنابراین تعامل منسجمی بین “هما” و “شاهین” در دستور کار است.
همچین عدالت با تاکید بر اینکه تلاش داریم تا سرویسهای امنتر و با سهولت بیشتری را در اختیار مشتریان قرار دهیم، گفت: به دلیل نگاه ویژه مدیرعامل بانک به پتانسیلهای بازار سرمایه، تنوع خدمات این بازار و اهمیتی که صندوقهای سرمایهگذاری بهعنوان یک ابزار توانمندساز داشتند، بانک توسعه صادرات اولویت ارائه محصولات بانکداری باز خود را به این بازار اختصاص داده است و تلاش خود را برای اتصال بازار سرمایه دوچندان کرد. خوشبختانه با همکاری شرکتهای مرتبط و بانک در این مدت ۱۳۹هزار تراکنش، ۱۴۴۰هزارمیلیــــــارد ریال جابهجایی وجه و ۳۱۹هزار درخواست برای فراخوانی API به ثبت رسید و در حال حاضر تمامی فرایندهای اجرایی صندوق ها قابل انجام توسط بستر بانکدرای باز بانک است.
لزوم تعامل با دیگر بانکها
او با تاکید بر اینکه مشتریانی همچون تامین سرمایهها به تعامل با دیگر بانکها نیاز دارند، بیان کرد: پلتفرم “هما” باید زیرساختهای این تعامل را انجام دهد. بنابراین هماهنگی میان سایر پلتفرمها و سرویسهای خارجی از طریق “هما” بهصورت راهبردی انجام میشود و هرجا که نیاز بود سرویس CORE از پلتفرم “شاهین” برای ارائه سرویس به مشتریان استفاده میکند.
مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات آرمان تاکید کرد: پلتفرم “هما” با توجه به نیازهای مشتریان هر روز بزرگتر خواهد شد و در آینده قرار است تا خدمات کارگزاری و صرافی به این پلتفرم اضافه شود.