حرکت سازمان بنادر در راستای توسعه اقتصاد دریا پایه
حرکت سازمان بنادر در راستای توسعه اقتصاد دریا پایه

جمله، سرویس سرویس بنادر و دریانوردیخرداد ماه سال ۱۴۰۰ بود که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از افزایش ظرفیت سالانه بنادر به ۲۸۵ میلیون تن خبر داد. اکنون علاوه بر افزایش ظرفیت سالانه بنادر به گفته معاون بندری سازمان بنادر میزان موجودی کالای اساسی در بنادر به سه میلیون تن رسید که در این زمینه […]

 

جمله، سرویس سرویس بنادر و دریانوردیخرداد ماه سال ۱۴۰۰ بود که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از افزایش ظرفیت سالانه بنادر به ۲۸۵ میلیون تن خبر داد. اکنون علاوه بر افزایش ظرفیت سالانه بنادر به گفته معاون بندری سازمان بنادر میزان موجودی کالای اساسی در بنادر به سه میلیون تن رسید که در این زمینه ضروری است تا سازمان بنادر در راستای توسعه اقتصاد دریا پایه با برنامه‌ریزی عمل کند.محمد راستاد – مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی – در گفت‌وگویی که در خرداد ماه ۱۴۰۰ با ایسنا درباره آخرین وضعیت تجارت دریایی کشور و اقدامات انجام شده و برنامه‌های توسعه بنادر اظهار کرد: به طور کلی هر توسعه ظرفیتی که در بخش دریایی و بندری انجام دهیم در راستای توسعه اقتصاد دریا پایه است آنچه می توان درباره اقتصاد دریا پایه گفت افزایش ظرفیت بنادر و افزایش تجارت دریایی است. به گونه‌ای که طی سال‌های گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت بنادر را افزایش دادیم و آن را به ۲۸۵ میلیون تن رسانده‌ایم.وی با بیان اینکه  بنادر بازرگانی دروازه‌ای برای واردات کشور هستند، افزود: توسعه‌ قابل توجهی در بنادر بازرگانی کشور اتفاق افتاده و ظرفیت آن‌ها را طی سال‌های گذشته از ۱۸۰ میلیون تن به ۲۸۵ میلیون تن در سال افزایش داده‌ایم.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یکی دیگر  از اتفاقاتی که در بنادر کشور اتفاق افتاده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر است. به گونه‌ای که بخش خصوصی در قالب ۳۴۰ قرارداد بالغ بر ۱۷۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بنادر انجام داده است و تعداد قابل توجهی از فعالیت‌های تولیدی و ارزش افزوده بالا در این مناطق کشور ایجاد کرده است. همچنین این سرمایه‌گذاری‌ها به ارتقاء نسل بنادر کمک کرده است.به گفته راستاد، اتکاء به توان داخلی برای تولید تجهیزات بندری و دریایی اعم از ناوگان عملیاتی و محوطه‌های دریایی از جمله اقداماتی است که در بنادر کشور انجام شده است. از جمله این اقدامات می‌توان به طراحی و ساخت ۸۳ فرورند انواع شناورهای مختلف اشاره کرد که به رونق صنایع دریایی داخلی منجر شده است.وی افزود: به طور کلی با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که ایران دارد و با توجه به ۲۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی علی‌رغم اقدامات انجام شده ظرفیت‌های بسیار دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری در بنادر وجود دارد. البته سازمان بنادر خارج از وظایف خود طرح مطالعات مناطق یکپارچه ساحلی کشور را در دستور کار قرار داده و تطبیق این مطالعات در چنداستان را نیز انجام داده است.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: توسعه شهرستان‌های ساحلی نیز در قالب این طرح مطالعاتی از دیگر اقدامات در دست اقدام بوده که زمینه هر گونه فعالیت اقتصادی را فراهم کرده و نکته دیگر طرح ویژه مطالات راهبردی جزایر کشور است که طرح‌های توسعه ای در جزایر را می‌توانیم از این طریق به نتیجه برسانیم و در راستای طرح‌های توسعه‌ای بنادر طرح جامعی را مصوب و نهایی کردیم و در قالب برنامه‌ای مشخص شده است.

میزان موجودی کالای اساسی در بنادر به سه میلیون تن رسید
یک مقام مسئول با بیان اینکه فرصت بسیار ویژه‌ای در صنعت کشتیرانی در دریای خزر وجود دارد و باید از این فرصت سرمایه گذاران ما استفاده کنند، گفت: موجودی کالاهای اساسی در انبارها، سیلو و مخازن موجود در بنادر کشور ۳ میلیون و ۸۶۸ هزار تن است.
فرهاد منتصر کوهساری معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی افزود: کشتی‌های ایرانی و کانتینر‌های یخچالی در دریای خزر وجود دارند.
وی ادامه داد: باید در حال حاضر بخش خصوصی و فورواردر‌های ما از این فرصت برای انتقال کالا‌های صادراتی خود استفاده کنند؛ چرا که در این زمینه برنامه ریزی‌های بسیار مناسبی صورت گرفته است.
معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی با بیان اینکه در بندر انزلی، بندر آستارا و بندر امیرآباد کانتینر‌های یخچالی بسیار زیادی وجود دارند که باید از این ظرفیت و فرصت به درستی برای صادرات کالا و همچنین صادرات میوه استفاده کنیم.
وی بیان کرد: با توجه به آنکه تعداد بسیاری کانتینر یخچالی در بندر امیر آباد داریم باید بخش خصوصی از این فرصت استفاده کند، از سوی دیگر سازمان بنادر و دریا نوردی هم برای حمایت از بخش خصوصی و تشویق استفاده از این ظرفیت تخفیف‌هایی را برای تعرفه‌ها در نظر گرفته است.

ارائه تخفیف‌ برای استفاده از کانتینر‌های یخچالی در دریای خزر
کوهساری توضیح داد: سازمان بنادر در بحث کالا‌های صادراتی تخفیف ۲۵ درصدی و در بحث کانتینر‌های یخچالی هم تخفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته است.
معاون بندری سازمان بنار بیان کرد: در حال حاضر ۱۵۰ کانتینر یخچالی در بنادر دریای خزر وجود دارند که کشتیرانی دریای خزر اعلام کرده که تعداد آن‌ها را تا ۲۰۰ کانتینر یخچالی می‌تواند برساند.
کوهساری همچنین درباره آخرین وضعیت موجودی کالای اساسی در بنادر کشور گفت: موجودی کالاهای اساسی در انبارها، سیلو و مخازن موجود در بنادر کشور ۳ میلیون و ۸۶۸ هزار تن است. همچنین ۱۶ فروند کشتی پای اسکله داریم که در حال تخلیه حدود ۴۴۳ هزار تن کالا هستند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: حدود ۴۰ فروند کشتی با موجودی ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار تن کالا نیز در لنگرگاه هستند؛ مجموع کالا در انبار، اسکله و لنگرگاه حدود ۶ میلیون و ۵۶۰ هزار تن است.
وی ادامه داد: بیشترین موجودی کالا در بندر امام خمینی (ره) با ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تن است، رتبه دوم هم بندر شهید رجایی با ۳۳۵ هزار تن کالا دارد.
کوهساری در مورد بیشترین کالای تخلیه شده، گفت: بیشترین کالای تخلیه شده مربوط به ذرت با یک میلیون و ۱۹۸ هزار تن است؛ همچنین سویا با ۸۵۲ هزار تن در رتبه بعدی قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه همکاری ناوگان جاده‌ای برای حمل کالا از بنادر کشور بسیار مناسب است، گفت: در حال حاضر ۲ هزار کامیون به صورت شبانه روزی اقدام به جا به جایی کالا از انبار‌های بنادر کشور می‌کنند.
این مقام مسئول افزود: در حال حاضر ظرفیت انبار‌های بنادر کشور در مقایسه با ماه‌های گذشته بسیار کمتر شده و این کاهش ظرفیت نشان دهنده همکاری بسیار خوب بنادر و ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در کشور است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص وضعیت تخلیه و بارگیری در بنادر چابهار، تصریح کرد: در حال حاضر بندر چابهار مشکل خاصی ندارد و شرایط عادی است و در این بندر انبارداری کالا بسیار محدود است و در حال حاضر ۷۰ هزار تن کالا موجود است.

اقدامات ۶ ماهه سازمان بنادر در خصوص واردات گندم
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی مهمترین اقدامات ۶ ماهه این سازمان در خصوص واردات گندم به کشور را تشریح کرد و گفت: تجهیزات مورد نیاز تخلیه این کالا در بنادر تأمین و به صورت یکسره از کشتی به مقاصد مصرف حمل می شود.
فرهاد منتصر کوهساری با اشاره به اینکه کشور سالانه به ۱۱ میلیون گندم نیاز دارد، اظهار داشت: به رغم خودکفایی در تولید گندم طی سال‌های گذشته به عنوان مهمترین محصول استراتژیک، متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل بارش کم باران و خشکسالی‌های ایجاد شده، مجبور به واردات این کالا شده ایم.

تأمین عمده نیاز گندم وارداتی کشور از طریق حمل و نقل دریایی
وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی به عمل آمده در سال جاری، حدود ۶ میلیون تن گندم در داخل کشور تولید می‌شود این بدان معنی است که در سال جاری نیازمند واردات ۵ میلیون تن گندم هستیم و این نیاز عمدتا باید از طریق حمل و نقل دریایی تأمین شود.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تاکیدات هیات دولت و ستاد تنظیم بازار، عنوان کرد: با هماهنگی صورت گرفته با دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط، تجهیزات لازم در تمامی بنادر شمالی و جنوبی کشور برای تخلیه این کالا آماده و فرآیند خروج گندم بدون تخلیه در انبارهای بندری و به صورت حمل یکسره از کشتی به مقاصد مصرف و بدون توقف انجام می‌شود.

هماهنگی در خصوص تامین واگن و کامیون مورد نیاز
کوهساری افزود: در خصوص تأمین کامیون و واگن مورد نیاز، هماهنگی خوبی با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به عمل آمده و خوشبختانه از جنبه حمل و نقل کالا از بندر به مقاصد مصرف، با مشکل خاصی روبرو نیستیم.
وی با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست سال جاری به میزان یک میلیون و ۹۴۵ هزار و ۴۲۱ تن گندم از طریق ۱۲۲ شناور در بنادر تخلیه شده است، بیان کرد: با توجه به خریدهای انجام شده، پیش‌بینی می‌شود در مهرماه سال جاری حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم دیگر، در بنادر کشور تخلیه شود.