خبر همین‌‌قدر کوتاه اما جانکاه!
خبر همین‌‌قدر کوتاه اما جانکاه!

مائده مطهری زاده بیست میلیون دوز واکسن فایزر در راه ایران! خبر همین‌‌قدر کوتاه اما جانکاه است. خبری که اگر تا سال گذشته اعلام و عملی می‌شد، می‌توانست مایه خوشحالی و مسرت باشد اما حالا فقط می‌توان گفت: «جز حسرتم نیفزود!» روز گذشته بود که رییس اتحادیه واردکنندگان دارو از گشایش‌های جدید در عرصه واردات […]

مائده مطهری زاده
بیست میلیون دوز واکسن فایزر در راه ایران!
خبر همین‌‌قدر کوتاه اما جانکاه است. خبری که اگر تا سال گذشته اعلام و عملی می‌شد، می‌توانست مایه خوشحالی و مسرت باشد اما حالا فقط می‌توان گفت:
«جز حسرتم نیفزود!»
روز گذشته بود که رییس اتحادیه واردکنندگان دارو از گشایش‌های جدید در عرصه واردات واکسن به کشور خبر داد.
ناصر ریاحی طی گفت‌وگویی اعلام کرد: شرکت بایون تک آلمان که با فایزر مشترکا واکسنی براساس پروتئین ویروس طراحی کرده‌اند نیز در ایران نماینده داشت و امکان واردات از تولیدات در آلمان وجود دارد که در صورت فراهم شدن مقدمات تا آخر ۲۰۲۱ تا سقف ۲۰ میلیون دوز به ایران وارد خواهد شد.
به گفته ریاحی نمایندگی بلژیک شرکت جانسون اند جانسون نیز در ایران نماینده دارند و از این محل نیز می‌توان انتظار داشت که ۲۰ میلیون دوز واکسن از طریق ساز و کار کوواس به کشور برسد و امید می‌رود که این واکسن‌ها تا پیش از پایان سال جاری میلادی به ایران تحویل داده شود.
حتی در صورت تحقق این خبر، چطور می‌توان از شنیدن آن خوشحال بود؟ آن هم بعد از آن همه مصیبت و داغ که بر سر خانواده‌های ایرانی آوار شد؟ تاخیر در واردات واکسن معتبر به بهای از دست رفتن هزاران جان شیرین؟
باید ایمان بیاوریم به این جمله که واکسن گران بود اما جان ایرانیان ارزان؟!
قابل توجه مافیای دارو، وزیر بهداشت و هم‌پیمانانش، این تاخیر و تعلل و در واقع مقاومت شما در برابر واردات واکسن معتبر به ایران، به قیمت مرگ ۱۳ هزار و ۹۷۵ نفر، ۱۳ هزار و ۹۷۵ جان، ۱۳ هزار و ۹۷۵ امید، ۱۳ هزار و ۹۷۵ آرزو تنها در ماه مرداد تمام شد که سیاه‌ترین ماه از ابتدای همه‌‌گیری کرونا تا به امروز را رقم زد.
ماه‌هاست آمار مرگ‌ومیر کرونایی را رسمی و غیررسمی کرده‌اید! آیا جز این است که خودتان از بارِ معنایی اعداد باخبرید و می‌خواهید ننگ شمارش آمارهای واقعی این مرگ‌های مظلومانه را نیز همچون گسترش کرونا به گردن مردم بیندازید؟
گفته می‌شود که در بحران‌ها نباید به دنبال مقصر بود و باید همه انرژی‌ها و اراده‌ها را برای رسیدن به یک راه‌حل مطلوب به کار گرفت. اما چطور می‌شود از اینهمه تقصیر که نتیجه آن مرگ هزاران انسان بی‌گناه و داغدار شدن صدها خانواده و از دست رفتن امیدها و آرزوها برای ادامه زندگی بود گذشت؟ آیا میزان ناامیدی‌ها، افسردگی‌ها، غصه‌ها‌ و غمگساری‌ها و بی‌تابی‌هایی که بر این ملت نجیب در این دوسال کرونازده هموار شده به اندازه از دست دادن عزیزان‌شان قابل شمارش است؟!

اعترافات تاریخی
سخنان دکتر زالی، قطعا هیچگاه از حافظه تاریخی مردم ایران پاک نخواهد شد.
همان حرف‌هایی که نشان می‌داد چگونه مردم صبور ایران قربانیِ زد و بندها و معامله‌‌های دست‌های پشت پرده و به عبارت واضح‌تر مافیای دارو با یکدیگر شدند.
فقط به گوشه‌هایی از آن اعترافات دردناک برای مستند شدن گزارش اشاره می‌کنم.
– هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است، اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است.
– وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند، ما به‌جای مشورت با آن‌ها، مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمارهای مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.
– کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم در حالی که اطلاعات چندانی درباره ویروس نداشتیم و از مشاوره‌های بین‌المللی استفاده نکردیم. چرا چین که دوست صمیمی ماست به ما واکسن کافی نمی‌دهد؟
– ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم. چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را سه برابر قیمت بخریم، ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم؟

چرا نجات جان مردم اولویت نبود؟!
حتی اگر فرض را بر این بگیریم که قصد و نیت، حمایت از تولید واکسن‌های داخلی بود، آیا نمی‌شد برای نجات جان مردم (که از هر اولویتی بالاتر است) همزمان با گسترش خط تولید واکسن‌های داخلی، واکسن‌های معتبر هم وارد شود؟ آنچنانکه در برخی کشورها همچون ترکیه نیز به همین ترتیب عمل شد؟
به خصوص اینکه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که کار تولید واکسن کووبرکت را به عنوان اولین واکسن تایید شده ایرانی در داخل کشور برعهده داشته نیز نتوانست به قول خود برای تولید انبوه واکسن در کوتاه‌ترین زمان ممکن عمل کند.
در همین راستا بود که سعیدی نماینده محترم مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی طی روزهای اخیر، با این سوال که:«آقای مخبر توضیح بدهد چرا وعده‌هایش برای تولید واکسن عملی نشد؟» رییس سابق ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و معاون اول حال حاضر رییس جمهور را مورد خطاب قرار داد.
سعیدی ادامه داد:«آقای مخبر زمانی گفتند تا پایان تیر ۲۰ میلیون دوز و تا پایان شهریور، ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا تولید می‌کنیم اما بعدها مشخص شد که چنین توانمندی وجود ندارد. بر پایه همین آماری که آقایان داده و می‌دهند، واردات واکسن اتفاق نیفتاد و مشاهده کردیم میزان کشته‌های ما بر اساس آمار رسمی، ۱۰۰ هزار نفر است که من فکر می‌کنم اگر این آمار را واقعی‌سازی کنیم، حداقل دو برابر میزانی است که اعلام می‌شود.»
اما حواشی وعده‌ و وعیدهای بی‌پشتوانه مسوولان در مورد واکسیناسیون سراسری، به همین جا نیز خاتمه نمی‌یابد.
هفته اخیر بود که عضو کمیته ملی واکسن کرونا نیز به میدان آمد و با بیان این مطلب که:«آنقدر که ما در ایران رمدسیویر تجویز می‌کنیم، آمریکا و اروپا نمی‌کنند.» پرده از حقیقت تلخی دیگر برداشت.
همان حقیقتی که پیش‌تر، بر زبان زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز مبنی بر هزینه ۷۲۰ میلیون یورویی بابت خریداری رمدسیویر، جاری شده بود.

لکه ننگ مافیای دارو!
سال‌ها فریاد زدیم و شعار دادیم، پیشگیری بهتر از درمان است، اما گویا، در مواجهه با مافیای دارو، گردن مسوولان وزارت بهداشت از مو هم باریک‌تر است!
معلوم بود در صورت تحقق این شعار عقلانی که هم هزینه کمتری برای خانواده‌ها در مقایسه با هزینه‌های درمانی سرسام‌آور کرونا به دنبال داشت و هم از جان‌های بیشتری محافظت می‌‌شد، دیگر جایی برای پر کردن جیب مافیای دارو باقی نمی‌ماند که بخواهند از آب گل‌آلود (کرونایی) کره بگیرند!

بلبشوی واکسیناسیون در ایران
متاسفانه در همین تزریق قطره‌چکانی واکسن‌ هم مشکلات و بی‌برنامگی‌ها فراوان است.
از امروز و فردا کردن‌های بسیار و سردرگمی مردم به دلیل نبود و کمبود واکسن گرفته تا تزریق خارج از نوبت واکسن به نورچشمی‌ها و از ما بهتران!
شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در برخی مراکز واکسیناسیون در کشور هر دوز واکسن به دو نفر تزریق می‌شود و وقتی این کار، با اعتراض مردم مواجه می‌شود، اعلام می‌کنند که به دلیل کمبود واکسن چاره دیگری نداریم!

قدردان پزشکان و کادر درمان هستیم
روز گذشته اول شهریورماه روز پزشک بود؛ از این فرصت استفاده کرده و این روز را با ۲۴ ساعت تاخیر، به همه پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌ها (به ویژه بخش‌های کرونا و مراقبت‌های ویژه) که به صورت شبانه روزی و تمام وقت در خدمت مردم و بیماران بوده‌اند تبریک عرض کرده و از خداوند برای همه آنها آرزوی صحت و سلامت داریم؛ روح همه پزشکان و پرستاران و کادر درمان هم که در اثر ابتلا به کرونا جان به جان آفرین تسلیم نمودند شاد و قرین و غریق رحمت بیکران الهی باد.