درخواست ایران از عراق برای افزایش تعداد زائران ایرانی اربعین حسینی
درخواست ایران از عراق برای افزایش تعداد زائران ایرانی اربعین حسینی

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عراقی خود خواستار اعطای مجوزهای لازم برای افزایش تعداد زائران ایرانی برای حضور در مراسم اربعین حسینی شد. حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی روز چهارشنبه خود با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق، آخرین تحولات روابط دو کشور و همچنین موضوعات منطقه […]

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عراقی خود خواستار اعطای مجوزهای لازم برای افزایش تعداد زائران ایرانی برای حضور در مراسم اربعین حسینی شد.
حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی روز چهارشنبه خود با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق، آخرین تحولات روابط دو کشور و همچنین موضوعات منطقه و دستاوردهای نشست بغداد را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت وگو همچنین در خصوص سفر زوار ایرانی برای حضور در مراسم اربعین حسینی و انتظار جمهوری اسلامی ایران برای افزایش رقم اعطای مجوز حضور زوار کشورمان در این مراسم با شکوه، همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی مرتبط با کرونا با طرف عراقی به رایزنی پرداخت.
وزیر امور خارجه عراق نیز با اعلام اینکه دولت عراق در حال پیگیری موضوع افزایش زوار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌باشد، گفت: موضوع را بررسی و متعاقبا پاسخ خواهد داد.
تبریک سفیر اوکراین به رییس سازمان انرژی اتمی
سفیر اوکراین ضمن تبریک انتصاب محمد اسلامی به ریاست سازمان انرژی اتمی گفت: اطمینان دارم مدیریت توانمند و تجارب حرفه‌ای برجسته جنابعالی موجب گسترش همکاری‌های سودمند متقابل بین ایران و اوکراین خواهد شد.
سرگیی بوردیلیاک سفیر اوکراین در پیامی خطاب به محمد اسلامی نوشت: صمیمانه انتصاب حضرتعالی به عنوان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران را تبریک می‌گویم.
وی افزود: اطمینان دارم که مدیریت توانمند و تجارب حرفه‌ای برجسته جنابعالی موجب گسترش همکاری‌های سودمند متقابل بین اوکراین و جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
سفیر اوکراین خطاب به رییس جدید سازمان انرژی اتمی گفت: برای شما سلامتی و موفقیت و برای مردم دوست ایران صلح و شکوفایی آرزومندم.
انتصاب جدید در وزارت اطلاعات
حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالای وزارت اطلاعات، این وزارت‌خانه در راستای حل مشکلات مردم، به دولت و دستگاه‌های مرتبط کمک خواهد کرد؛ به عنوان نمونه یکی از ظرفیت‌ها کمک به دستگاه‌های مسئول در زمینه انتقال دارو و واکسن کرونا می‌باشد که مجدانه پیگیر آن هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات در مراسم تودیع و معارفه‌ معاونت اطلاعات و امنیت اقتصادی و مبارزه با فساد وزارت اطلاعات گفت: رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه مبارزه با مفاسد و فسادستیزی جزو بیّنات و محکمات دستگاه اطلاعاتی است و با نصب‌العین قرار دادن فرمایشات معظم‌له در مبارزه با فساد و رانت مربوط به هر دستگاهی که باشد با جدیت و قاطعیت عمل می‌کنیم.
وزیر اطلاعات شعارهای “عدالت محوری” و “فساد ستیزی” را از شعارهای اصلی دولت مردمی دانست که هر دو مربوط به معاونت اطلاعات و امنیت اقتصادی و مبارزه با فساد می باشد و اظهار امیدواری کرد همکاران گرامی معاونت مزبور در اجرایی نمودن این دو شعار مهم موفق شوند.
خطیب ضمن تأکید بر ضرورت مبارزه با فساد گفت: با ناکارآمدی دستگاه‌ها و فساد و رانت در هر دستگاهی باید با قاطعیت برخورد کنیم و اگر شامل وزارت، حراست، بازنشستگان، بیرونی‌ها و غیره شد، کوتاه نیاییم.
وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به معضل قاچاق کالا و ارز با عنوان یک مشکل فسادزا در کشور و اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این خصوص، نسبت به ضرورت برخورد جدی و قاطع با قاچاق کالا و ارز در همه حوزه‌ها تأکید و این کار را از اولویت‌های کاری آن معاونت برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بالای وزارت اطلاعات، این وزارت‌خانه، در راستای حل مشکلات مردم، به دولت و دستگاه‌های مرتبط کمک خواهد کرد. به عنوان نمونه یکی از ظرفیت‌ها کمک به دستگاه‌های مسئول در زمینه انتقال دارو و واکسن کرونا می‌باشد که مجدانه پیگیر آن هستیم.
وزیر اطلاعات در پایان با توجه به امید آفرین بودن بسیاری از اقدامات وزارت اطلاعات بر ضرورت اطلاع رسانی اقدامات سربازان گمنام امام زمان (عج) به جامعه، تأکید کرد.
شمخانی: اولویت اول افغانستان ثبات و آرامش است
دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اولویت اول افغانستان ثبات و آرامش است.
علی شمخانی در توییتی نوشت: بی‌توجهی به ضرورت ایجاد حکومت فراگیر، مداخله خارجی و استفاده از ابزار نظامی به جای گفتگو برای پاسخگویی به مطالبات اقوام و گروه‌های اجتماعی، نگرانی‌های اصلی دوستان مردم افغانستان است.
سفر رابرت مالی به مسکو و پاریس برای رایزنی درباره احیای برجام
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که نماینده ویژه این کشور در امور ایران برای رایزنی با مقامات روسی و اروپایی درباره احیای توافق هسته ای به فرانسه و مسکو سفر می‌کند.
به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این هفته به مسکو و پاریس می رود تا با مقامات روسی و اروپایی درباره برنامه هسته ای ایران رایزنی کند.
طبق این بیانیه، رایزنی های مالی «به برنامه هسته ای ایران و ضرورت سریع به تفاهم رسیدن در زمینه بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) خواهد پرداخت».
یک مقام رسمی آمریکایی که می خواست نامش فاش نشود، گفت که مالی قرار است روز چهارشنبه و پنجشنبه با مقامات روسی در مسکو و مقامات انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و مقامات اتحادیه اروپا روز جمعه در پاریس دیدار کند.
این مقام رسمی همچنین بیان کرد که این مذاکرات بر نشست هفته ی بعدی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی متمرکز نخواهند بود. او با مطرح کردن این که، «تمرکز دیدار ما بر دیپلماسی هسته ای با ایران و مقصد پیش روی‌مان خواهد بود»، گفت: واشنگتن هنوز نمی داند مذاکرات احیای توافق هسته ای چه زمانی از سر گرفته خواهد شد. این مقام آمریکایی افزود: ما همچنین در حال بحث و گفت و گو بر سر این هستیم که اگر به نتیجه رسیدیم ایران تمایلی به بازگشت به توافق ندارد، رویکردمان چه خواهد بود و تلاش می کنیم بازگشت با شرایطی را که مورد قبول واشنگتن نخواهد بود، پیش بینی کنیم. باید بدانیم چه جایگزین هایی وجود خواهند داشت.
وقتی به او گفته شد که چطور این دیدارها شامل سفر به چین نمی شود، گفت: با همکاران چینی مان در تماسیم.
بر اساس این گزارش، اظهارات این مقام آمریکایی درباره بازگشت دوجانبه به توافق هسته ای در پی این مطرح می شود که طی ماهای گذشته مذاکرات احیای توافق هسته ای میان اعضای کمیسیون مشترک برجام با حضور آمریکا در وین، محل برگزاری مذاکرات در جریان بوده است. مذاکرات در مسیری پیش می رود که احیای توافق از طریق بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و بازگشت ایران به پایبندی دوباره به تعهدات برجامی که آن ها را طی اقدامات جبرانی در نتیجه خروج آمریکا از برجام کاهش داده بود، محقق شود.
آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می‌کنند.