دستورالعمل تعیین «شهریه» مدارس و پیش‌دبستانی‌های غیردولتی
دستورالعمل تعیین «شهریه» مدارس و پیش‌دبستانی‌های غیردولتی

  سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، «دستورالعمل تعیین شهریه مدارس، پیش‌دبستانی‌ها و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» را ابلاغ کرد. با استناد به مصوبه نود و سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی در خصوص الگوی تعیین شهریه و در راستای اجرای مواد ۱۵ و ۱۶ قانون تأسیس و اداره […]

 

سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، «دستورالعمل تعیین شهریه مدارس، پیش‌دبستانی‌ها و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» را ابلاغ کرد.
با استناد به مصوبه نود و سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی در خصوص الگوی تعیین شهریه و در راستای اجرای مواد ۱۵ و ۱۶ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، دستورالعمل تعیین شهریه مدارس، پیش‌دبستانی‌ها و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، جهت اجرا ابلاغ شد.
بر اساس این دستورالعمل:
شهریه مصوب مدارس و پیش‌دبستانی‌های غیردولتی: شامل هزینه‌های مرتبط با ارائه برنامه هفتگی مدارس و پیش‌دبستانی‌ها بر اساس ساعات مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش و ساعات فوق‌برنامه درسی مندرج در الگو خواهد بود.
شهریه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مکمل مدارس غیردولتی که شامل شهریه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مکمل و مربوط به برنامه‌ها یا فعالیت‌هایی که بنا به درخواست کتبی ولی دانش‌آموز، بر اساس نیازسنجی و مطلوبیت برای دانش آموزان، به‌منظور تنوع‌بخشی به فرصت‌های آموزشی و پرورشی (اعم از علمی، پرورشی، فرهنگی، ورزشی، مهارتی و خدمات مشاوره‌ای تربیتی و تحصیلی) منطبق با معیارها و اهداف دوره و پایه تحصیلی خارج از برنامه هفتگی (برنامه مصوب و فوق‌برنامه درسی) از سوی مدارس غیردولتی، ارائه می‌شود. این فعالیت‌ها در طول هفته، پس از ساعات رسمی فعالیت واحد آموزشی، خارج از برنامه هفتگی (برنامه مصوب و فوق‌برنامه درسی) و پنجشنبه‌ها و با اخذ رضایت کتبی از ولی دانش‌آموز برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.
تبصره ۱- اردوها، بازدیدها و سایر فعالیت‌های غیرمستمر که زمان اجرای آن به‌صورت تراکمی روزانه است، مشمول این فعالیت‌ها نمی‌شود.
تبصره ۲- فعالیت‌های تابستانی مدارس در قالب فعالیت‌های مکمل قرار می‌گیرد و حداکثر زمان اجرای آن در ایام تابستان برای دوره ابتدایی، ۶ هفته و حداکثر ۴ روز در هفته، برای متوسطه اول، ۸ هفته و حداکثر ۴ روز در هفته و برای متوسطه دوم و هنرستان‌ها، ۱۰ هفته و حداکثر ۵ روز در هفته قابل‌اجراست.
تبصره ۳- فعالیت‌های مکمل پایه دوازدهم آموزش دوره دوم متوسطه حداکثر ۳۱۰ ساعت خواهد بود.

رشته مهارتی دیپلم کاردانش صنایع بازیافت مواد و انرژی تصویب شد
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از تصویب«رشته مهارتی دیپلم کاردانش صنایع بازیافت مواد و انرژی» در شورای عالی آموزش و پرورش با هدف توسعه آموزش های مهارتی کاردانش مرتبط با مدیریت شهری و روستایی خبر داد.
مهدی جمالی‌نژاد با بیان خبر فوق گفت: در راستای توافقنامه همکاری مشترک سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و وزارت آموزش و پرورش برای مشارکت در توسعه آموزش های مهارتی کاردانش مرتبط با فعالیت ها و وظایف شهرداری ها و دهیاری‌ها، مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی با همکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد اقدام به تهیه و تدوین رشته مهارتی صنایع بازیافت مواد و انرژی نموده است که این رشته در جلسه روز یکشنبه ۵ اردیبهشت ماه شورای عالی وزارت آموزش و پرورش به تصویب رسید.
وی، اهداف اصلی و رویکرد تهیه و تدوین رشته مهارتی دیپلم صنایع بازیافت مواد و انرژی را تربیت نیروی انسانی ماهر برای انجام فعالیت های مرتبط با پسماند بر اساس استانداردهای علمی، ارتقای دانش و مهارت نیروهای شاغل مرتبط با مدیریت پسماند در حین خدمت، متناسب ساختن دانش علمی و مهارت های شغلی نیروهای شاغل مرتبط با پسماند، ایجاد انگیزه برای کسب مهارت‌های علمی و تخصصی جدید ذکر نمود و گفت: این رشته در قالب سه مهارت در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم متوسطه تهیه و تدوین شد.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه بیان کرد: در فرآیند تدوین این مهارت سیاست گذاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در راستای توسعه منابع انسانی در شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و همچنین رویکرد سند تحول نظام جدید آموزش و پرورش در دوره دوم متوسطه شاخه کاردانش با هدف برخوداری از شایستگی فنی و کاربردی و کسب صلاحیت‌های حرفه‌ای در نظر گرفته شد.

خیرین مازندرانی هشت سال گذشته ۱۸۸ مدرسه ساختند
مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس مازندران گفت که خیرین استان از آغاز دوره فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون ۱۸۸ مدرسه در مناطق مختلف استان ساختند و نقش موثری در افزایش ضریب فضای آموزشی مازندران داشته‌اند.
حسن جهانیان افزود : با توجه به ساخت ۹۴۰ کلاس درس توسط خیرین در این مدت ، به طور میانگین در هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید به طور میانگین سالانه ۱۲۰ مدرسه توسط خیرین با همکاری دولت در مازندران ساخته شد که عملکرد درخشانی محسوب می شود.
وی گفت : گذشته از ساخت مدرسه ، خیرین استان در این مدت ۴۵ قطعه زمین به مساحت ۱۱۴ هزار متر مربع برای ساخت مدرسه اهدا کردند که در مقایسه با دوره های گذشته کم نظیر بوده است.
وی مجموع مشارکت خیرین در ساخت مدرسه ، تامین زمین و تجهیزات آموزشی را از سال ۹۲ تاکنون یکهزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت که این میزان بیش از ۴۰ درصد مجموع کمک های تعهد شده خیرین طی ۲۲ سال گذشته را شامل می شود.
طبق آمارهای رسمی ، خیرین مدرسه ساز مازندران از آغاز فعالیتشان در سال ۷۹ تاکنون در مجموع چهار هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال در استان در زمینه مدرسه سازی ، اهدای زمین و تهیه تجهیزات کمک کردند.
مدیرکل نوسازی مدارس مازندران تعداد خیرین مدرسه ساز استان را حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر برآورد کرد و گفت که حدود ۲۸۰ نفر از این خیرین را بانوان تشکیل می دهند که فعالیتشان در این زمینه یک فرصت بزرگ برای مازندران است.
بر اساس گزارش رسمی اداره کل نوسازی مدارس مازندران ، از سال ۹۲ و آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون ۲ هزار کلاس درس در قالب ۳۳۵ پروژه فضای آموزشی ، پرورشی و ورزشی در استان به بهره برداری رسید. با ساخت این پروژه ها که سه هزار و ۷۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشت ، دستکم ۱۰ درصد از تعداد مدارس فرسوده مازندران کم شد.
همچنین از سال ۹۲ تاکنون حدود ۹۵ مدرسه با ۷۱۳ کلاس درس مازندران مقاوم سازی و استحکام بنا شد. این کار نیز با حمایت خیرین و اعتبارات دولتی حدود ۸۵۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشت.
در حال حاضر ۹۸ پروژه مدرسه سازی مشارکتی در مازندران فعال است که شامل ۴۶۵ کلاس درس با ۸۰ هزار و ۹۸۴ مترمربع زیربنا می شود. از این تعداد ۲۹ پروژه در قالب ۹۴ کلاس درس و ۱۶ هزار مترمربع زیربنا کاملا مردمی ۶۹ پروژه دیگر نیز به صورت مشارکتی است.
همچنین از مجموع این پروژه ها ، ۳۱ پروژه در دست خیرین بوده و سهمشان هنوز به اتمام نرسیده است و ۳۷ پروژه دیگر نیز خیرین سهم خود را به اتمام رسانده و اکنون در دست نوسازی مدارس برای اجرای تعهد دولت قرار دارد.