برابر برخی اخبار دریافتی، یکی از شرکتهای هواپیمایی خصوصی خاص بطور میانگین تا پایان فروردین ماه سالجاری نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بدهکار است. این در صورتی است که مبالغ بدهی بصورت علی الحساب در دفاتر مالی شرکت فرودگاهها ثبت گردیده که با قطعی شدن این ارقام […]
برابر برخی اخبار دریافتی، یکی از شرکتهای هواپیمایی خصوصی خاص بطور میانگین تا پایان فروردین ماه سالجاری نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بدهکار است. این در صورتی است که مبالغ بدهی بصورت علی الحساب در دفاتر مالی شرکت فرودگاهها ثبت گردیده که با قطعی شدن این ارقام میزان بدهیهای این شرکت افزایش نیز خواهد داشت.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از بولتن نیوز، بدهی فوق در حالی است که برابربرخی اطلاعات رسیده حتی میزان پرداختی شرکت هواپیمایی مذکور به دولت از بابت عملکرد طی دوره(تعهدات جاری) به کمتر از ۲۰ درصد میرسد. علاوه بر این شرکت هواپیمایی خصوصی خاص مذکور بابت دریافت خدمات فرودگاهی، عوارض مسافری، اجاره اماکن و تسهیلات رفاهی و … بطور متوسط ماهیانه ۲۵ میلیارد تومان صورتحساب دریافت مینماید. و این در حالی است که بسیاری از تعهدات این شرکت از جمله چکهای ارایه شده به امور مالی تماماً بلاوجه باقی مانده و یا برگشت خوردهاند. با ملاحظه عملکرد این شرکت در دوره اخیر عمده بدهی شرکت هواپیمایی خاص مذکور بشرح ذیل است:
۱-مبلغی حدود ۵ میلیارد تومان بابت عوارض مسافری داخلی و خارجی که از حقوق قطعی و مسلم شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است که میبایست پس از فروش بلیط توسط شرکتهای هواپیمایی بلافاصله به حساب دولت واریز گردد، پرداخت نگردیده است. جالب توجه اینکه در این خصوص شرکت فرودگاهها دارای قوانین خاص برای وصول اینگونه مطالبات است که حتی می توانند حساب بدهکار را بلوکه و مطالبات را برداشت نمایند یا اینکه در صورت عدم موجودی میتوانند حکم جلب شرکت بدهکار را اخذ نمایند، چراکه عدم پرداخت بدهی به مثابه دخل و تصرف در اموال و دیون دولتی است. اما آیا مجموعه حقوقی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، این اختیار و اجازه را دارند که در خصوص شرکت هواپیمایی خاص مورد نظر در این گزارش اقدام قضایی کنند؟
۲-این شرکت خاص مبلغی حدود ۳ میلیارد تومان بابت دریافت خدمات آب، برق، گاز و خطوط تلفن و تسهیلاتی از این حیث بدهکار است که شرکت فرودگاهها یا همان دولت قبلا” این موارد را به شرکتهای ارایه دهنده این خدمات پرداخت نموده و امروز نمیتواند از مصرف کننده وصول نماید.
۳-شرکت خاص مذکور مبلغی حدود ۱۰ میلیارد تومان بابت استفاده از اماکنی که از فرودگاه برای کسب درآمد اجاره نمودهاند بدهکار است.
۴-مهمترین بخش بدهی این شرکت خاص هواپیمایی خصوصی که مبلغی بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است، مبلغ عوارض فرودگاهی یا به زبان ساده تر آن بخش از خدماتی است که شرکت فرودگاهها به شرکتهای هواپیمایی و از جمله شرکت مذکور ارایه میکند بابت ارایه سرویسهای ایمن و عملیاتی تا یک پرواز مطمئن و با خاطر آسوده به انجام رسد و لذا این شرکت موظف به پرداخت حقوق حقه دولت است.
چنان که ملاحظه می شود، بنظر می رسد سرپرست محترم فعلی شرکت فرودگاهها اعتقادی به گرفتن حکم تخلیه برای این بهره بردار بدهکار نداند. چراکه در امور سایر بدهکاران این رویه در شرکت فرودگاهها ساری و جاری است. و این در حالی است که مدیریت پیشین شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برای تامین منابع جهت تکمیل پروژههای فرودگاههای کشور و ارتقاء سطح عمومی، وصول مطالبات از شرکتهای هواپیمایی بخصوص دانه درشتها را در دستور کار قرارداده بود که پس از مذاکره و عدم تمکین شرکت مورد اشاره در این گزارش به عنوان ابر بدهکار، اقدام قضایی از جانب فرودگاه مشهد انجام گردید که با رایزنی و فشارهای سنگین سیاسی، مدیر عامل وقت شرکت عزل و سرپرست جدید معرفی گردید.
در آخر به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خبری که در سال ۱۴۰۱ منتشر شد، جناب آقای س. اعلام فرمودهاند که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ میلیون مسافر در فرودگاههای کشور جابجا گردیده است، که در صورت صحت و درستی این آمار چند سوال در اذهان شکل میگیرد که امیدواریم این سوالات از طرف سرپرست شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بدون پاسخ باقی نماند.
۱ – درآمد حاصله برای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از ارایه خدمات فرودگاهی و مسافری به شرکت هواپیمایی خاص مورد نظر در این گزارش در سال ۱۴۰۰چقدر بوده است؟
۲ – زیان وصول درآمدهای حاصله از ارایه خدمات فرودگاهی و مسافری از شرکت هواپیمایی خاص مورد اشاره در این گزارش در سال ۱۴۰۰ چقدر بوده است؟
چنانچه سرپرست محترم شرکت مبادرت به پاسخ به سوال اول نمایند پاسخ سوال دوم نیاز به توضیح ایشان ندارد، چراکه با عنایت به موارد فوق الذکر ملاحظه میگردد، هیچگونه مبلغ قابل توجهی از مطالبات شرکت هواپیمایی مورد نظر این گزارش به نفع دولت وصول نگردیده است و تا زمان حضور سرپرست فعلی شرکت نیز برنامهای برای وصول از این ابر بدهکار در دستور کار شرکت تماماً دولتی فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نخواهد بود ! و چنانچه مدیری نیز قصد اقدام قضایی و حقوقی علیه مدیرعامل شرکت هواپیمایی خاص خصوصی مورد اشاره در این گزارش را داشته باشد، قطعا با دستور توقف هرگونه اقدام قانونی و قضایی توسط سرپرست شرکت مواجه خواهد شد . کما اینکه این اقدام در اسفند ماه سال گذشته توسط مدیر اداره کل فرودگاههای استان خراسان رضوی بانجام رسید که بلافاصله با دستور توقف هرگونه اقدام قضایی توسط سرپرست شرکت مواجه خواهد گردید. حال بنظر میرسد با توجه به عملکرد ماهیانه شرکت هواپیمایی خاص مورد نظر در این گزارش در قبال دریافت خدمات مورد نیاز از شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران وصدور صورتحسابهای ماهیانه این شرکت با حدود تقریبی ۲۵ میلیارد تومان و از آنجاییکه با حضور آقای س. قرار نیست نه مطالبات معوقه دریافت شود و نه صورتحسابهای ماهیانه جاری، پیش بینی میشود در پایان سال ۱۴۰۱ مانده بدهی شرکت هواپیمایی موردنظر در این گزارش به دولت و بیت المال رقمی به بیش از ۱،۲۳۵ میلیار تومان معادل هزارو دویست و سی و پنج میلیارد تومان بالغ شود.