تغییر و تحولات گسترده در حوزه‌ های مختلف مدیریتی، فرهنگی، اجرایی، اهداف، سیاست‌ ها، برنامه‌ ها و تولیدات رسانه ملی در صداوسیما با رویکرد پاسداشت فرهنگ و هنر، آیین‌ ها و باورهای ایران اسلامی، همچنین، حفظ و اشاعه فرهنگ جامعه، ارزش‌ ها و دستاورد های ملی و دینی بر اساس برنامه کارشناسی‌ شده سند تحول صداوسیما، بیش از دو سال است که در مسیر اجرا قرار گرفته است.

به گزارش روزنامه جمله به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، همیشه، همه‌ جا و به دلایل مختلف، تغییر و تحول کار دشواری است؛ اما مهم این است که مسیری درست و برنامه‌ ریزی‌شده در پیش گرفته شود تا به‌ واسطه آن رخداد تحول در رسانه ملی در بزرگراهی پیش برود که نوگرایی و نوآوری روز به‌ روز در آن نمودارتر شود.
بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما باتوجه‌ به عدالت‌ گستری و هویت‌ محوری و تمرکز بر تحول و تبدیل شعار به عمل، تلاش کرده‌ اند، نه‌ تنها موضوع تحول را به بهترین شکل در برنامه‌ سازی تبیین کنند، بلکه با تزریق دیدگاه‌های جدید، جلوه‌ هایی تازه از آن را برای مخاطبان بیافرینند.
از سوی‌ دیگر، باید به این نکته توجه کرد که لازمه تحقق این مبحث، صبوری و اجرای گام‌ به‌ گام است؛ زیرا اساس تحول، ایجاد بستر و تشخیص مسیری است که بر پایه اسناد تحول، مقتضیات روز و اخذ راهبرد مناسب برابر استکبار رسانه‌ای باشد.
حمیدرضا افتخاری، مدیر رادیو صبا در پاسخ به این پرسش که باتوجه‌ به سند تحول که در ۱۲ محور تعریف شده، شما در رادیو صبا در این حوزه چه اقداماتی انجام می‌دهید، اظهار کرد: سند تحول سه بعد دارد که شامل تحول در ساز و کار، تحول در رویکرد و تحول در محتواست که بخش تحول در محتوا شامل ۱۲ محور می‌شود فلذا رادیو صبا هم از زمان ابلاغ سند تحول مانند دیگر شبکه‌ها در هر سه بخشِ برنامه، فعال بوده و برنامه‌ ریزی عملیاتی داشته است.
شبکه‌ ها به‌ فراخور مأموریت و ساختار خود در برخی محورها امکان اقدام بیشتری دارند، به‌طور نمونه، در بعد تحول در ساز و کار رادیو صبا در محورهایی نظیر «بازمهندسی جدول پخش» و «فعال‌سازی نهضت تولید محتواهای کوتاه» تمرکز بیشتری داشته و اقدامات قابل‌دفاعی انجام داده است؛ هرچند این بدان معنا نیست که در سایر محورها اقدامی نشده است.
بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ های روستاهای کشور
وی افزود: حال می‌ رسیم به تحول در محتوا و محورهای دوازده‌گانه آن، رادیو صبا با وجود محدودیت‌های ناشی از مأموریت شبکه، خوشبختانه در هر ۱۲ محور فعال بوده؛ ولی طبیعتاً در محورهای مهم، تلاش بیشتری شده است. به‌ عنوان نمونه، در برنامه‌هایی نظیر «خانواده مبارک»، «کاشیا»، «راز بقایی»، «ماجراهای من و بابام» و بخش‌هایی در جنگ نمایشی پرمخاطب «شهرفرنگ» به‌طور اختصاصی این محور دنبال می‌ شود.
مدیر رادیو صبا در ادامه خاطرنشان کرد: در محور نقد غرب و غرب‌زدگی، برنامه «غربیلک» به نقد سبک زندگی غربی می‌ پردازد، برنامه «خروس ‌قندی» هم از دیگر برنامه‌ های ماست، «روزی روزگاری پهلوی» هم تاریخ پهلوی را تشریح می‌کند و در محور هنر انقلاب، برنامه‌های «هدهد صبا»، «القصه»، «ساز من»، «طربخانه» و «لیموترش» روی آنتن شبکه‌اند. برنامه‌های «صبح صبا»، «عصر صبا» و «دوراهی» هم به موضوعاتی نظیر عدالت و پیشرفت می‌پردازند. «روستا دوستا» هم که مسابقه‌ای با محوریت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های روستاهای کشور است، تقریباً به همه موارد محورهای تحولی توجه دارد، حتی محورهای جوان مؤمن انقلابی و زن انقلابی در برنامه‌های «فرش قرمز» و «سیر تا پیاز» موردتوجه‌اند. به‌طور کلی، باید بگویم که همه برنامه‌های شبکه به‌نحوی حداقل به یکی از محورهای دوازده‌گانه مرتبط‌اند.
افتخاری درباره اینکه از این مباحث، کدام موضوع در اولویت رادیو صبا قرار دارد، عنوان کرد: همان‌ طور که گفتم، محورهای سبک زندگی و هنر انقلاب حجم عمده‌ ای از برنامه‌های شبکه را در بر گرفته‌اند، ماهیت سرگرم‌ کنندگی شبکه ایجاب می‌ کند که از نظر حجمی، تمرکز بیشتری به این دو محور داشته باشیم؛ ولی محورهایی نظیر نقد غرب و غرب‌ زدگی، تاریخ پهلوی و تاریخ ایران و اسلام هم بنابر کشش برنامه، مورد توجه قرار گرفته‌ اند.

مدیریت خط سبزی
مدیر رادیو صبا با بیان اینکه این شبکه رادیویی تنها شبکه سرگرم‌ کننده رادیویی است که با محوریت تحول برنامه‌ ها فعالیت می‌ کند، اظهار کرد: این پرسش را باید از منظر تحول در رویکرد و ساز و کار پاسخ داد، آنچه در این محور مورد توجه ویژه قرار گرفته، مدیریت خط سبزی است فلذا به این معنا که اتاق فکرهای شبکه و برنامه‌ ها به‌ دنبال مفاهیم مغفول‌ مانده برای انتقال و برآن‌ اند تا این مفاهیم را ساده‌ سازی و در قالب‌ های سرگرم‌ کننده به مخاطب عرضه کنند. این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: در کنار این محور رویکردی، نگاه ویژه‌ ای به حضور در فضای مجازی داشته‌ ایم و کوشیده‌ ایم کمّیت را با جذابیت جایگزین کنیم، در بعد ساز و کار هم علاوه‌ بر دو محوری که قبلاً گفتم، تلاش کرده‌ ایم با استفاده از منابع آرشیوی، برای کاهش فشار آنتن هم اقدام کنیم.
وی درباره اینکه برای شش‌ ماهه دوم سال چه برنامه‌ های جدیدی با محوریت تحول طراحی شده، می‌گوید: تمام برنامه‌ های شبکه، نگاه تحولی دارند و بر آن‌ اند تا موضوعات روز را در قالب محورهای تحولی به مخاطبان ارائه کنند؛ مثل شعار سال که در دل محور پیشرفت، قابل‌ تعریف است. برنامه جدید «سینما ایران» نیز بعد از ماه‌ های محرم و صفر با موضوع بررسی فیلم‌ های سینمایی شاخص بعد از انقلاب، راهی آنتن خواهد شد.

برنامه‌های جدید در راه است
وی تصریح کرد: برنامه‌ هایی نظیر «بازیگرد» با موضوع بازی‌ های رایانه‌ ای محصول بازی‌ سازان ایرانی یا «زیرزبونی» که در حیطه پاسداشت زبان فارسی است، به جدول پخش اضافه خواهد شد، برنامه‌ هایی نظیر «چسب ‌زخم» و «خالی‌ وود» هم راهی آنتن می‌ شوند که به‌ ترتیب، نمود سبک زندگی غرب‌ زده را در رفتار هنرمندان ایران و سینمای‌ هالیوود نقد و بررسی می‌کند.
مدیر رادیو صبا در ادامه عنوان کرد: در موضوع زن ایرانی، «دختر ایران» و «به‌قلم بانو» راهی آنتن می‌شوند و برنامه «سمت درست تاریخ» به بازخوانی مواضع شخصیت‌ های جهان اسلام درباره وحدت مسلمانان اختصاص دارد که در قالب یک میان‌ برنامه کوتاه و ذیل محور هویت جهانی – امتی تولید می‌ شود، همچنین در محور ایثار و مقاومت، فصل دوم برنامه «لبخند خوبان» تولید می‌ شود، برنامه‌ های دیگری نظیر «حکم»، «متافن»، «به‌ توان من»، «هنر و مهارت» هم هستند.

راه‌اندازی رادیو تصویری
افتخاری در پایان گفت: شاید مهمترین اقدام تحولی رادیو صبا را باید در برگزاری جشنواره «زیر چتر لبخند» جست‌ و جو کنیم، برنامه «صبح صبا» نیز روزهای چهارشنبه با رعایت استانداردهای جهانی رادیو تصویری در حال پخش بر بستر اینترنت و ازطریق وبگاه شبکه است که مخاطبان از آن استقبال کرده‌ اند، امیدواریم بتوانیم این تجربه را با حمایت مدیران ارشد سازمان گسترش دهیم.