شرایط جغرافیایی و هم مرزی با کشورهای خارجی از جمله ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، غرب کشور شامل استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، اردبیل، کردستان، کرمانشاه به همراه استانهای لرستان و همدان را در موقعیت شاهراهی ارتباط ایران به اروپا قرار داده، شاهراهی که با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک گسترش آن رونق اقتصادی کشور […]
شرایط جغرافیایی و هم مرزی با کشورهای خارجی از جمله ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، غرب کشور شامل استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، اردبیل، کردستان، کرمانشاه به همراه استانهای لرستان و همدان را در موقعیت شاهراهی ارتباط ایران به اروپا قرار داده، شاهراهی که با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک گسترش آن رونق اقتصادی کشور را به همراه دارد.
بی شک قطار توسعه استانهای غرب کشور زمانی به حرکت درآمده و زمینه ساز رشد اقتصادی میشود که ظرفیتهای ریلی، راهی، ترانزیتی و مرزی استان با برنامه ریزی اصولی مسئولان به کار گرفته شود موضوعی که سالهاست مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است.
حمل و نقل به عنوان یکی از مهمترین بخشهای زیربنایی نقش مهمی در دستیابی اهداف و برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ایفا میکند.
بی تردید هر یک از شاخههای حمل و نقل اعم از زمینی، دریایی، هوایی از ویژگیهای خاص خود برخوردار هستند اما در این میان حمل و نقل ریلی به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد جایگاه ویژه ای دارد.
مصرف پایین انرژی، ایمنی بسیار بالا، ارزانی قیمت، امکان حمل و نقل انبوه بار و مسافر و آلایندگی کمتر محیط زیست ازجمله امتیازات برجسته صنعت راه آهن به شمار میرود.
حال با قرار گرفتن ایلام در مسیر اربعین جابجایی سالانه پنج میلیون زائر و صادرات میلیون دلاری کالا از مهران به عراق توسعه حمل و نقل ریلی در این استان اهمیت دوچندانی پیدا میکند.
همین موضوع باعث شده تا صحبت از ایجاد شبکه ریلی در ایلام به میان آید طرحی که در ۱۶ سال اخیر ۲ بار کلنگ زنی شد و به علتهای مختلف هنوز بر زمین مانده است.
ایجاد شبکه ریلی در ایلام علاوه بر سهولت در تردد و صادرات کالا میتواند نقش مهمی در حضور سرمایه گذار در این استان ایفا کند.
é اجرای ۲ قطعه از طرح راه آهن ایلام در آیندهای نزدیک
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نمایندگان استان در خصوص ایجاد راه آهن به استان تلاشهای بسیاری داشتند، صحبتهای زیادی در این راستا انجام شده اما هنوز در این زمینه کار عملیاتی در این خصوص ندیدیم که این مهم انجام شود.
سارا فلاحی اضافه کرد: نمایندگان و مسئولان استانی در قضیه اجرای راه آهن به طور جدی ورود کردهاند و به شکل جدی پیگیر این موضوع هستیم.
وی افزود: هم اکنون مکاتباتی با وزارت راه و معاون وزیر در حوزه زیرساخت و راه آهن شده که ۲ قطعه از راه آهن ایلام در طی هفته آینده به مناقصه میرود.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در لایحه بودجه سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان برای بحث راه آهن اختصاص داده شده بود اما امسال این عدد به یک هزار و ۹۰ میلیارد ریال افزایش یافته، البته منابع دیگر از جمله مشارکتها بانکها نیز برای اجرای طرح ضروری است.
وی ادامه داد: هم اکنون اتفاق خوبی که رخ داده اینکه قرار است در هفته آینده ۲ قطعه به مناقصه خواهد رود، یک قطعه آن ۱۷ کیلومتر از سمت اسلام آباد به سمت ایلام که بسیار بااهمیت است و دیگر قطعه از ایلام به سمت اسلام آباد است که این اتفاق بسیار مثبت است.
é رایزنی برای جذب منابع مختلف برای اجرای راهآهن ایلام
وی عنوان کرد: طبق برآوردها برای ۲ قطعه شامل ۱۷ کیلومتر که از سمت ایلام به اسلام آباد و ۱۷ کیلومتر دیگر که از سمت اسلام به ایلام میآید نزدیک به یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به اعتبار نیاز است.
فلاحی تصریح کرد: البته برآورد اعتبارات این ۲ قطعه مربوط به سال گذشته و قطعاً اجرای این طرح اعتبار بیشتری میخواهد.
نماینده مردم ایلام افزود: با توجه به اعتباری که در لایحه گذاشته شده که یک هزار و ۹۰ میلیارد ریال است، به دنبال منابع دیگری هستیم که این طرح اجرایی شود.
وی ادامه داد: دستوری که از وزیر راه و شهرسازی گرفتیم که از محل تهاتر تفت بخشی از این اعتبار تأمین شود، بخشی دیگر از منابع نیز باید ماده ۵۶ اخذ شود.
فلاحی اضافه کرد: منابع ماده ۵۶ برای طرحهایی مصوب میشود که بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند، ولی در رابطه با راه آهن ایلام رایزنی شده و وزارت راه طرح راه آهن ایلام را به عنوان یکی از اولویتهای خود به برنامه و بودجه فرستاده که بخشی از این اعتبار طرح از ماده ۵۶ تأمین شود.
وی گفت: مهم این است که بالاخره این طرح راه آهن شروع شود و مردم استان ببینند که بالاخره این راه آهن که صحبت میشود با تلاش نمایندگان و مسئولان استان در حال به نتیجه رسیدن است.
é راهآهن جنوب ایلام در حد حرف ماند
علاوه بر وعده اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور از طریق خط ریلی غرب کشور، قرار بود خط ریلی اندیمشک-دهلران نیز اجرایی شود که این وعده نیز در حد حرف باقی مانده است.
یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه تاکنون وعدههای اجرایی شدن راه آهن از سمت اسلام آباد و اندیمشک به استان در حد حرف مانده است.
علیرضا پوراحمد با اشاره به اینکه طرح راه آهن ایلام از سمت اسلام آباد کرمانشاه تاکنون ۲ بار کلنگ زنی شده است، افزود: این طرح دارای هزینههای بسیار زیادی است و قطعاً به این زودی ها محقق نمیشود.
وی تصریح کرد: قطعاً اعتبارات دولتی پاسخگوی اجرای طرح راه آهن ایلام-اسلام آباد نیست، باید سعی شود از کمکهای نهادههای مختلف از جمله هلدینگ ها یا گروههای سرمایه گذاری برای اجرای پروژه استفاده شود.
é راه آهن نیاز اصلی استان ایلام است
امام جمعه ایلام نیز اخیراً در دیدار با جمعی از اهالی رسانه استان ایلام با اشاره به اینکه زیرساختهای استان ایلام نیازمند توجه در سطح ملی هستند، افزود: جادههای استان به دلایل مختلف از جمله مرز مهران و اربعین مورد استفاده تمام مردم ایران قرار دارد، بنابراین باید به زیرساختهای استان توجه شود.
حجت الاسلام الله نور کریمی تبار افزود: راه آهن نیاز اصلی استان ایلام است، در این استان آزادراه، بزرگراه و قطار وجود دارد و نیاز است مسئولان کشوری به این استان توجه ویژه داشته باشند.
وی گفت: در ایام مختلف سال به خصوص اربعین بیش از ۵ میلیون نفر از این استان تردد میکنند، قطعاً با توجه به محدودیتهای جادهها، بحث راه آهن باید در این استان
مورد توجه جدی قرار گیرد.
é اتصال استان ایلام به شبکه ریلی در اولویت راه و شهرسازی ایلام
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عملیات اجرایی قطعات اول اتصال استان ایلام به شبکه ریلی از سمت استانهای کرمانشاه و خوزستان جزو اولویتهای اصلی راه و شهرسازی ایلام است.
عبدالله بهادری افزود: خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و قطعات جدیدی از طرح اتصال استان ایلام به شبکه ریلی در آینده نزدیک اجرایی میشود.
وی تصریح کرد: مقرر شده وزارت راه و شهرسازی با پیش بینی اعتبار لازم، نسبت به تسریع در روند اجرای راه آهن استان حداکثر ظرفیت و توان خود را بکار گیرد.
بهادری عنوان کرد: قطعه اول راه آهن اسلام آباد-ایلام به طول ۱۷ کیلومتر با پیش بینی اعتبارات لازم اجرایی میشود. وی گفت: طول خط راه آهن استان ۳۳۰ کیلومتر است.
با توجه به وعدههای چندساله مسئولان کشوری و استانی برای اجرای راه آهن به رغم ۲ بار کلنگ زنی این طرح، فعلاً را آهن ایلام اجرایی نشده است.
با توجه به ظرفیتهای مرزی استان ایلام و تردد سالانه زائران و صادرات کالا، اجرای طرح راه آهن کمک شایانی برای توسعه اقتصادی در استان ایلام و البته کل کشور خواهد بود.
«جمله» با نگاهی به دیگر رسانهها عملکرد سازمان راهداری دولت سیزدهم را بررسی میکند؛
راهاندازی خطوط اتوبوسی در مسیرهای ترکیه، عراق و ارمنستان
راهاندازی خطوط اتوبوسی در مسیرهای ترکیه، عراق و ارمنستان و اقدامات شاخص سازمان راهداری برای مقابله با ویروس کرونا از جمله اقداماتی به شمار میآید که از آغاز به کار دولت سیزدهم تا ۱۲ تیرماه سال جاری توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای انجام شده است.
برهمگان آشکار است پروژههای حمل و نقل جادهای و شبکه راههای هر کشور به منزله شریانهای حیاتی آن کشور بوده و نقش اساسی در رشد و پیشرفت کشور دارد و سبب میشود فعالیتهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و … به صورت عادلانه در تمامی نقاط کشور توزیع شود.
از این رو سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تا نیمه تیرماه سال جاری به منظور توسعه و بهبود وضعیت راهها و حمل کالاها اقداماتی را در دستور کار قرار داد که در این گزارش به برخی از آنها اشاره شده است.
این سازمان در راستای جابهجایی کالا و مسافر اقداماتی از قبیل مدیریت حمل کالاهای اساسی از بنادر کشور، امکان صدور بارنامه برای حمل کالاهای اساسی از مبادی بنادر امام(ره)، بندر عباس و بندر چابهار را توسط کلیه شرکتهای حمل و نقل کالا در سطح کشور در دستور کار قرار داد.
خط آزاد کردن حمل کالاهای اساسی به منظور کاهش توقف و حذف فرآیندهای اضافی در پایانه بندر امام(ره)، راه اندازی نرم افزار نوبت دهی مجازی(اپلیکیشن) برای به حداقل رساندن معطلی رانندگان و ناوگان در بندر امام(ره) از دیگر اقدامات این سازمان است.
همچنین سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در راستای به کارگیری فناوری اطلاعات در حمل ونقل جادهای و تاسیس سه شرکت حمل و نقل بزرگ مقیاس هوشمند کالا، توزیع عادلانه بار در بنادر از طریق اتصال سامانههای بین دستگاهی میان سازمان متبوع و سازمان بنادر و دریانوردی و توسعه پایانههای مجازی در بوشهر، اصفهان، تهران و چابهار اقدام کرده است.
توسعه استفاده از سامانههای هوشمند از جمله WIM (توزین در حال حرکت)، دوربینهای نظارتی و … جهت ساماندهی حمل و نقل جادهای و کنترل ناوگان فاقد اسناد حمل و … نیز از دیگر اقداماتی است که این سازمان طی مدت زمان مذکور در کارنامه فعالیتها و دستاوردهای خود به ثبت رسانده است.
é اقدامات شاخص سازمان راهداری برای مقابله با ویروس کرونا
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فعالیتهای حمل و نقلی از جمله فعالیتهای زیربنایی برای رشد و تحول جامعه محسوب میشوند؛ از این رو وقوع بحران در فعالیتهای اقتصادی بر حمل و نقل کشور نیز تاثیر میگذارد. لذا سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اقداماتی را به منظور مقابله با ویروس کرونا و کاهش تاثیر آن روی فعالیتهای حمل و نقلی در دستور کار قرار داد.
اجرای طرح استعلام الکترونیکی وضعیت سلامت مسافران پیش از فروش بلیت و قبل از سوار شدن به وسیله نقلیه توسط شرکتهای حمل و نقل، انجام فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان عمومی مسافری و رعایت ظرفیت پذیرش مسافران براساس مصوبات ستاد ملی کرونا، ضد عفونی کردن ناوگان در هر سفر توسط شرکتهای حمل و نقل و رعایت پروتکلهای بهداشتی حین سفر از جمله اقدامات شاخصی بود که در این راستا نسبت به اجرای آن تاکید شد و در دستور کار قرار گرفت. سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای همچنین نسبت به همکاری با وزارت بهداشت برای انجام واکسیناسیون رانندگان، اعمال برخوردهای قانونی با متخلفان از مقررات کرونا، همکاری با وزارت کشور برای پیاده سازی سکوی مدیریت هوشمند بیماریهای همه گیر (سامانه امید)، الزام متصدیان و مسافران به استفاده از ماسک و الزام مسافران به ارائه کارت واکسن یا تست pcr منفی پیش از سوار شدن به وسیله نقلیه اقدام کرده است.
é ابلاغ شیوهنامه نحوه جابهجایی زائران اربعین حسینی(ع) و مسافران نوروزی
آمد و شد زائران اربعین حسینی (ع) به مرزهای ایران به منظور حضور در کربلا، نجف و کاظمین و افزایش شمار مسافران نوروزی و نقش خطیر سازمان راهداری در نگهداری راهها و جابهجایی زائران و مسافران سبب شد این سازمان فعالیتهایی را به منظور تسهیل در تردد زائران و مسافران نوروزی در دستور کار قرار دهد.
لذا اجرای طرح جابهجایی زائران اربعین حسینی(ع) با انجام برنامه ریزی و هماهنگیهای سازمانی و فراسازمانی جهت اعزام به موقع ناوگان به مرزهای ورودی زائران محترم به ویژه مرز مهران در دستور کار قرار گرفت.
انجام برنامهریزی و هماهنگیهای سازمانی و فراسازمانی، تهیه و ابلاغ بخشنامهها، دستورالعملها و شیوه نامهها به منظور انجام هرچه بهتر و برنامهریزی شده جابهجایی مسافران نوروزی از دیگر اقداماتی بود که با جدیت به آن پرداخته شد.
é ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی از پایانههای مرزی کشور
برگزاری منظم جلسات کمیته ساماندهی پایانههای مرزی در داخل سازمان با مسئولیت رییس سازمان راهداری در راستای طرح و رفع موضوعات و مشکلات مرزی به منظور افزایش ظرفیت عبور و مرور و تحرکپذیری به پایانههای مرزی که منجر به افزایش ترددات از پایانههای مرزی به خصوص در ترانزیت کالا شده است، از جمله اقدامات سازمان در بخش ترانزیت است.
همچنین پیگیری و هماهنگیهای لازم جهت افزایش سهم کشور از ترانزیت منطقه از جمله هماهنگی انجام عبور آزمایشی ناوگان ترانزیتی از کریدور ITI (استانبول، تهران، اسلام آباد)، KTAI و پیگیری و هماهنگی لازم جهت فعالیت خطوط بینالمللی مسافری براساس مصوبات ستاد ملی کرونا و راهاندازی خطوط اتوبوسی در مسیرهای ترکیه و عراق در آبان ماه و ارمنستان از شهریور ماه سال جاری و برگزاری جلسات کمیته هماهنگی در پایانههای مرزی با حضور نمایندگان از جمله اقدامات شاخصی است که سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در حوزه ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی از پایانههای مرزی کشور انجام داده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای خبر داد؛
رشد ۴۳ درصدی ترانزیت از ایران
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: از ابتدای امسال میزان کالای ترانزیت شده از ایران به ۲ و ۸ دهم میلیون تن رسید که نسبت به سه ماهه پارسال با رشد ۴۳ درصد همراه بوده است.
جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: از ابتدای امسال میزان کالای ترانزیت شده از ایران به ۲ و ۸ دهم میلیون تن رسید که نسبت به سه ماهه پارسال با رشد ۴۳ درصد همراه بوده است.
هدایتی گفت: ترانزیت یک موضوع چند وجهی است و شامل ترانزیت و بحث پولی و بانکی؛ زیرساخت های حمل و نقل می شود و موضوع مهم در این حوزه موافقتنامه ها و همکاری های بین المللی است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با توجه به تغییر نظام لجستیک و افزایش چشمگیر قیمت ها، ترانزیت کالا و استفاده از کریدور ها و مسیر های زمینی به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده و و پیش بینی می شود این وضعیت ادامه پیدا کند.
هدایتی گفت: یکی از برنامه های سازمان راهداری حضور در مجامع و مناسبات بینالمللی است که در این صورت امکانات لجستیکی و توانمندی و زیرساختی بخش حمل و نقل کشور را معرفی کنیم و و با اتصالی که از شبکه جادهای به بنادر و مرزها در کشور وجود دارد معرفی اینها قطعا میتواند برای ایران در حوزه بینالملل بازاریابی وارداتی به همراه داشته باشد.
به گفته هدایتی با تشکلهای صنفی در حوزه داخلی وضع بخشهای حمل و نقل و اتاقهای بازرگانی را مستمرا رصد می کنیم و از مشکلات جویا می شویم و در صورت لزوم برای حل مشکلات تصمیم گیری می شود.
به گزارش سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای،مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همچنین با بیان اینکه برای تحقق هدف ۲۰ میلیون تن ترانزیت باید شرایط تسهیل عبور از مرزها را ایجاد کنیم، گفت: توجه در حوزه راههای متصل به پایانههای مرزی و شبکه راهآهن؛ برنامه سرمایهگذاری توسعه و ارتقا شبکه راههای مرتبط با پایانههای مرزی و توسعههای پایانههای مرزی جدیدی را در دست کار داریم و در ماه آینده پایانه مرزی رازی هم افتتاح خواهد شد که این پایانه مرزی مرز مشترک ایران و ترکیه خواهد بود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران :
نقش موثر افزایش فرهنگ ایمنی در کاهش تصادفات بیبدیل است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مازندران عنوان کرد: یکی از مهمترین دغدغههای اجتماعی، کاهش تعداد تصادفهای جادهای و تلفات جانی و مالی ناشی از آن بوده که در این میان افزایش فرهنگ ایمنی می تواند نقش بی بدیل و بسیار موثری در کاهش تصادفات داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی از مازندران، حسن جهانیان با اشاره به اینکه راه های ارتباطی مازندران به دلیل حضور انبوه گردشگران و نزدیکی به پایتخت و برخورداری از مواهب طبیعی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و از راههای بسیار پرترافیک محسوب می شود افزود : فاصله کم مراکز جمعیتی و تراکم شهرها در این استان نیز اهمیت راه های درون استانی را افزایش داده و موقعیت خاصی را از اوضاع حمل ونقل جادهای راههای استان پدید آورده است.
وی تاکید کرد : باید مسئله ایمنی در حمل و نقل جادهای در این استان همواره در اولویت کاری باشد.
جهانیان خاطر نشان ساخت: استفاده از حملونقل عمومی را برای کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی مورد تاکید قرار دارد و مواردی از قبیل رعایت سرعت مجاز بهویژه در مناطق مسکونی و نزدیکی مدارس حاشیه راهها، پرهیز از رانندگی در حالت خستگی و خوابآلودگی، بستن کمربند ایمنی کلیه سرنشینان بهویژه سرنشینان عقب و مسافران اتوبوس و گذاشتن کلاه ایمنی توسط موتورسیکلترانان و سرنشینان آنها، عدم استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی و … میتوانند نقش موثری جهت کاهش تصادفات و سوانح رانندگی در سطح جادههای استان داشته باشند.
گفتنی است ۱۰۴۰۰ کیلومتر راه ارتباطی در سطح استان مازندران وجود دارد.