روحانی: در مذاکرات تحریم دست و پای ما را بستند
روحانی: در مذاکرات تحریم دست و پای ما را بستند

تهران- ایرنا- رییس جمهوری با بیان اینکه در پایان سال ۹۹ ما تحریم را برداشته بودیم و توافق اجمالی بین ایران و ۱+۵ انجام شده بود، گفت: مصوبه یازدهم آذرماه سال گذشته مجلس دست و پای دولت را در رفع تحریم بست. به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در شصت […]

روحانی: در مذاکرات تحریم دست و پای ما را بستند

تهران- ایرنا- رییس جمهوری با بیان اینکه در پایان سال ۹۹ ما تحریم را برداشته بودیم و توافق اجمالی بین ایران و ۱+۵ انجام شده بود، گفت: مصوبه یازدهم آذرماه سال گذشته مجلس دست و پای دولت را در رفع تحریم بست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در شصت و یکمین جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی اظهار کرد: اگر در آخر ۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ دو کار انجام شده بود، امروز شرایط ما به مراتب بهتر بود؛ یکی اینکه می‌گذاشتند ما در مذاکرات تحریم در پایان ۹۹ کارمان را انجام بدهیم، یعنی دست و پای ما را نمی‌بستند، من به طور قطع می‌گویم در پایان سال ۹۹ ما تحریم را برداشته بودیم و تمام شده بود.

وی اضافه کرد: ما توافق کرده بودیم و سند آن هست و وزارت خارجه هم این سند را برای مجلس فرستاده و شما هم می‌توانید این سند را بخوانید.

روحانی با اشاره به توافق اجمالی که بین ایران و پنج به علاوه یک در وین حاصل شده بود، گفت: الان روشن است که آنها حاضر بودند چه به ما بدهند و ما لازم بود چه اقداماتی انجام دهیم و کاملا مشخص است. به هر حال مجلس مصوبه‌ای گذراند که آن مصوبه دست‌مان را بست و همین الان هم نمی گذارد و گرنه ما اسفند تمام کرده بودیم. در ۱۱ آذر پارسال بود که مجلس اقدام کرد و ما دچار مشکل شدیم.

رییس دولت تدبیر و امید لوایح FATF را مشکل موضوع مهم دیگر عنوان کرد و گفت: قبلا هم در بانک مرکزی اعلام کردم که در FATF دولت و وزارت اقتصاد کار خود را انجام دادند و ما از لیست سیاه خارج شدیم و تعلیق شدیم و شرایط ما بهتر شد.

وی افزود: مجلس ما را یاری کرد و کمک کرد و باهم تصویب کردیم، شورای نگهبان هم کمک کرد. جای دیگری برای ما مشکل درست کرد و ما گرفتار شدیم. از آن وقت تا حالا ما  گرفتار FATF هستیم و هنوز مشکل داریم.

روحانی تصریح کرد: اگر همه تحریم‌ها هم برداشته شود FATF حل نشود، باز هم فعالیت بانکی ما با بانک‌های دنیا عادی نخواهد شد و ما مشکل خواهیم داشت.