یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی عامل افزایش قیمت دلار نبوده و نخواهد بود، گفت: قدمت تامین مالی از مسیر بازار سرمایه کمتر از یک دهه است اما این بازار در چارچوب موردنظر حرکت کرده و چشمانداز مثبتی برای آن متصور است. “علی بیگ زاده میلانی” در مورد تاثیر حذف ارز […]
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی عامل افزایش قیمت دلار نبوده و نخواهد بود، گفت: قدمت تامین مالی از مسیر بازار سرمایه کمتر از یک دهه است اما این بازار در چارچوب موردنظر حرکت کرده و چشمانداز مثبتی برای آن متصور است.
“علی بیگ زاده میلانی” در مورد تاثیر حذف ارز ترجیحی بر بازار سرمایه اظهار کرد: در حذف ارز ترجیحی سه اثر باید مد نظر قرار گیرد. نخست آنکه حذف ارز ترجیحی منطقا باعث افزایش قیمت محصولات شرکتهای مشمول میشود و ارزش فروش این شرکتها با افزایش همراه خواهد بود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر طبیعتا بعد از واقعی سازی نرخ برخی کالاها، ارز ترجیحی بابت مواد اولیه و محصولاتی که به شرکتهای مشمول بابت تولیداتشان تخصیص داده نخواهد شد؛ بنابراین این مساله بر بهای تمام شده محصولات تاثیر افزایشی خواهد داشت.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: در چنین شرایطی باید دید کشش پذیری کالاها در بازار به چه شکل است تا فروش قادر به پوشش بهای تمام شده بوده و بعضا بالاتر باشد تا ایجاد سود کند.
بیگ زاده افزود: نکتهای که نباید از آن غافل شد این است که افزایش قیمت کالا میتواند مقدار تقاضای کالا از سوی مصرف کنندگان را متاثر کند، همچنین انگیزه اقتصادی برای قاچاق کالاهای تولیدی با ارز ترجیحی بالا بوده و با حذف این ارز و واقعی شدن قیمت کالاها، تقاضای غیرواقعی ناشی از قاچاق از بین خواهد رفت. از اینرو تاثیر تمام عوامل فوق باید در تحلیل شرکتهای مشمول ارز ترجیحی باید مد نظر قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا حذف ارز ترجیحی باعث افزایش قیمت دلار در بازار شده است یا خیر؟ گفت: حذف ارز ترجیحی عامل افزایش قیمت دلار نبوده و نخواهد بود. دولت در سنوات گذشته برای نیازهای ضروری و کالاهای اساسی همواره در بودجه عددی را لحاظ میکرد و بانک مرکزی مکلف به تخصیص آن بود و سایر نیازها نیز از طریق ارز نیمایی پوشش داده میشد؛ بنابراین نمیتوان مدعی بود که حذف ارز ترجیحی تاثیر مستقیم بر افزایشهای دلار داشته است و در این رشد، سایر عوامل مؤثر بودند. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با حذف ارز ترجیحی متغیرهای اقتصادی شفافتر، مصرف هدفمندتر و با کاهش قاچاق موضوع کالاهای مصرفی قابلیت برنامهریزی و مدیریت خواهد داشت، البته نکته اساسی در اجرای درست این طرح مراقبت از عدم آسیب معیشت اقشار ضعیف جامعه است.
افزایش نرخ سود بانکی بهصورت منطقی اثر ضدتورمی دارد
وی در مورد این سوال افزایش نرخ سود بانکی بهصورت منطقی اثر ضدتورمی دارد، بیان کرد: در شرایطی که چشمانداز تورمی وجود دارد، استفاده از ابزار نرخ سود اصولاً مطرح میشود و دولتها به دنبال سیاست انقباضی خواهند بود. در چنین وضعیتی اتخاذ سیاستهای انقباضی در نرخ ارز نیز تاثیر خواهد داشت، زیرا زمانی که نرخ سود افزایش مییابد ممکن است تقاضای سفتهبازی در بازارهای موازی نظیر ارز و طلا کمتر شود.
بیگ زاده گفت: در خصوص بازار سهام هم همین وضعیت مطرح است؛ چراکه معمولاً افزایش نرخ بهره روی بازار سرمایه اثر مثبتی نخواهد داشت، البته اگر این افزایش نرخ بهره به شکل منطقی اتفاق بیافتد، اثر ضدتورمی
خواهد داشت.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ در صندوقهای با درآمد ثابت چون نرخی که اعلام میشود تابع و نزدیک به سیستم بانکی است، لذا در صورت افزایش نرخ سود، نرخ این صندوقها نیز تا حد امکان افزایش خواهد یافت تا پولهای موجود در صندوقها حفظ شود.
وی اضافه کرد: افزایش نرخ سود بانکی چند مشکل نیز دارد و آن اینکه نرخ تامین مالی را برای شرکتها و دولت را افزایش داده و تامین مالی را گرانتر میکند و همینطور نرخ سود بینبانکی هم بالا میبرد.
بیگ زاده به روند تامین مالی از مسیر بازار سرمایه اشاره و تاکید کرد: اقتصاد ایران یک اقتصاد بانک محور است و در این نظام، تامین مالی همواره وابسته به بانکها بوده و بخشی از این ذهنیت به ریشه فرهنگی و تفکر مدیران اقتصادی که معطوف به سیستم بانکی است بازمیگردد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قدمت تامین مالی از مسیر بازار سرمایه کمتر از یک دهه است، یادآور شد: تامین مالی از مسیر بازار سرمایه غالباً به دو صورت شامل تامین مالی از محل بدهی و تامین مالی از محل سرمایه انجام میشود. در اولی، شاخص اصلی اوراق صکوک است و در دومی شاخص اصلی افزایش سرمایه از محل آورده نقدی هست.
وی ادامه داد: اکنون طیف کاملی از اوراق صکوک برای تامین مالی وجود دارد، بهگونهای که هیچ نیازی در ترازنامه شرکتها موجود نیست که با صکوک قابل
رفع نباشد.
بیگ زاده تصریح کرد: در چند سال اخیر و بر اساس اسناد بالادستی برنامه ششم توسعه، بازار سرمایه برای تامین مالی بلندمدت و سیستم بانکی برای تامین مالی کوتاهمدت سرمایه در گردش در نظر گرفته شد و بازار سرمایه نیز در چارچوب موردنظر حرکت کرده است، روند افزایش سرمایهها و اوراق صکوک برای تامین مالی سیر صعودی به خود گرفته است.
این کارشناس بازار سرمایه ازجمله موانع اصلی در تامین سرمایه از مسیر بازار سرمایه را تضامین بانکی و ضمانت در انتشار اوراق عنوان کرد و گفت: یک نوع از اصلیترین ضمانتها، رتبهبندی است تا شرکتها بر اساس رتبهای که دارند انتشار اوراق داشته باشند و برای این کار قادر خواهند بود سهامی که در اختیار دارند را وثیقه نمایند و یا با رکن ضامن بانکی اقدام کنند.
وی افزود: در همین راستا باید توسعهای در فرآیند رتبهبندی و اعتبارسنجی داشته باشیم تا بر اساس اعتبار کسبشده توسط شرکتها به آنها تسهیلات تعلق بگیرد.
بیگ زاده تصریح کرد: چنانچه چالش ریسک بازپرداخت حل شود و سایر موارد در فرایند تامین مالی قابلحل و فصل است که باید بر روی راهکار موضوع که اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری شرکتها است تمرکز شود. البته خوشبختانه این موضوع رو به گسترش است و چشم انداز مثبتی برای آن متصور است.
آینده بیمه تعاون، در آیینه مدیران شرکت
محمدصالح چیت گران، عضو هیأت مدیره بیمه تعاون، در خصوص آینده پیش روی شرکت اظهار داشت: تمام شرکت ها به دنبال چشم اندازی درخشان برای خودشان هستند و امیدوارند تا در تمام حوزه هایی نظیر کنترل ضریب خسارت، توانگری مالی و… به هدف غایی خود دست پیدا کنند.
این شرکت ها همچنین با تکیه بر واحد R&D خود برنامه ریزی هایی برای آینده سازمان انجام می دهند؛ لکن آنچه حائز اهمیت است، بالفعل کردن تمام این اندیشه های بالقوه و ارزشمند سازمانی است که امیدواریم در آینده بیمه تعاون، بیش از پیش به تحقق عملیاتی آن
کمک کنیم.
عضو هیأت مدیره بیمه تعاون ادامه داد: بر این اساس، چشم انداز و مسیر عملیاتی مناسبی را برای شرکت تعریف کردیم و تلاش خواهیم کرد که تمام ارکان سازمانی به آن توجه لازم را داشته باشند.
چیت گران اضافه کرد: این مهم باید با قدم های کوچکی که به رضایت مشتریان نیز منجر شود برداشته شده تا به سبب اعتماد حاصله، بتوانیم زمینه را برای قدم های بزرگ تری نیز حاصل کنیم.
وی همچنین تأکید کرد: هم اکنون نیز اگر می خواهیم که مانع از وجود ریسک های بزرگ تر در شرکت شویم، باید از مرحله کارشناسی سازمان شروع کرده و نیروی متخصصی پرورش دهیم که بتواند ریسک ها را شناسایی و آینده آن را پیش بینی کرده و بر این اساس، زمینه را برای رشد شرکت فراهم کند.
عضو هیأت مدیره بیمه تعاون تشریح کرد: به دیگر سخن، راه حل رسیدن به اهداف، تعریف درست مسیر رسیدن به آن هدف است که این تعیین مسیر منجر به تقویت زمینه رشد می شود.
سهیلا شرفی، مدیر بیمه های باربری، کشتی و هواپیمای بیمه تعاون نیز اظهار داشت: خرسندیم که شرکت بیمه ای چون بیمه تعاون در چنین روزی تأسیس شده و موفق شده تا مسیر تکامل خود را در سنین کم طی کند.
وی ادامه داد: هم اکنون این شرکت در بسیاری از رشته هایی که سایر شرکت ها در آن موفقیت چندانی ندارند، به تولید سود قابل توجهی دست یافته است.
شرفی اضافه کرد: یکی از شعارهای ما «آرامش و خلاقیت» است که تلفیق این دو سبب شده تا ضمن آنکه شرکت را به رشد و تکامل رسانده، صنعت را نیز به سمت مسیر بالندگی هدایت کند.
مدیر بیمه های باربری، کشتی و هواپیمای بیمه تعاون همچنین اظهار داشت: پاسخ به مشتریان و اصل جلب رضایت مشتری از جمله عواملی بوده که نه تنها به بهبود برند بیمه تعاون منجر شده، بلکه صنعت بیمه را نیز در مسیر تعالی همراهی کرده و همچنین زمینه های رشد بین المللی را فراهم می کند.
او در ادامه با تأکید بر رشته تخصصی تحت مدیریت خود بیان داشت: در رشته باربری دیدگاهمان بر این است تا فعالیت های خود را از سطح ملی به فراملی ارتقاء داده تا مشتریان خارجی بیمه تعاون نیز، این شرکت را به عنوان فعال بیمه ای خوشنام و حرفه ای در ارائه خدمات بشناسند.
شرفی تأکید کرد: این استراتژی باید سرلوحه تمام شرکت ها باشد؛ چراکه تکیه صرف به بازار داخلی و رقابت برای بخش مشخصی از کیک بیمه، چندان جذاب نیست.
مریم سلماسی، مدیر ریسک و توسعه سازمان بیمه تعاون نیز در ادامه پیرامون آینده این شرکت سخن گفت و اظهار داشت: هدف گذاری هایی انجام شده و متناسب با آن اهدافی نیز برای دو سال آینده شرکت مورد بازنگری قرار
گرفته است.
وی افزود: بر این اساس، قرار است تا سال ۱۴۱۰، بیمه تعاون به انتخاب نخست حرفه ای ها و بیمه گذاران بدل شده و برای تحقق این مهم، نیاز به فعالیت یکایک افرادی که در شرکت کار می کنند داریم تا بتوانیم در مقابل چالش های پیش رو به خوبی عمل کرده و بر مشکلات احتمالی فائق آییم.
مدیر ریسک و توسعه سازمان بیمه تعاون ادامه داد: همچنین برنامه ریزی شده تا هر ۲ سال یکبار، برنامه ریزی ها مجدد بازنگری شده و برای این مهم، آیتم های گوناگونی نیز در نظر گرفته شده است.
سلماسی همچنین با تأکد بر مأموریت واحد خود بیان داشت: این واحد نیز بنا با توجه به چشم اندازی در نظرگرفته شده تلاش خواهد کرد تا هیچ ریسک در حالت بحرانی در شرکت وجود نداشته باشد؛ همچنین ریسک هایی که به مانعی برای رسیدن شرکت به اهداف در نظر گرفته شده بدل شود نیز با برنامه ریزی مطالعاتی به حداقل ممکن خواهد رسید
بیمه ما در مورد گلایه اعضای یک بیمه گذار شفاف سازی کرد
مدیربیمه های اشخاص شرکت بیمه ما، اظهارکرد: نارضایتی برخی از بیمه شدگان یک صنف ازعملکرد شرکت بیمه ما به دلیل بدهی بالای این صنف درخصوص حق بیمه درمان به این شرکت بیمه ای است.
“آتنا احمدی” درخصوص اعلام نارضایتی برخی بیمه شدگان از خدمات بیمه درمان شرکت بیمه ما در برخی از رسانه ها، گفت: این بیمه نامه متعلق به یک صنف بوده و باتوجه به اینکه بدهی بیمه نامه بیشتر از ۳ میلیارد تومان بوده، طبق اصول و قوانین بیمه با آن برخورد شده است.
وی، بابیان اینکه براساس قانون بیمه، حق بیمه پرداختی شرکت بیمه را متعهد به پرداخت خسارت می کند، افزود: وقتی حق بیمه وصول نمی شود وبه صورت مکتوب به وی یادآوری می شود که حقوق بیمه شدگان در این خصوص تضییع خواهد شد اما حق بیمه پرداخت نمی شود، سیستم به صورت مشخص بسته می شود.
مدیر بیمه های اشخاص شرکت بیمه ما،تصریح کرد: به منظورجلوگیری از تضییع حقوق بیمه شدگان به بیمه گذار مهلت داده می شود تا یک تاریخ مشخص حق بیمه را پرداخت کند اما وقتی حق بیمه بیشتراز۶ یا ۸ ماه معوق می شود و مبلغ بدهی هم بالا است سیستم پرداخت خسارت بسته می شود که این روال درهمه شرکت های بیمه ای یکسان است.
احمدی، خاطرنشان کرد که در این قرارداد چون به صورت صنف بوده و بیمه شدگان حقوق بگیر نبودند که ماهانه مبلغی بابت حق بیمه از حقوق ماهیانه آنها کسر شود، بخش بزرگی از بیمه شدگان حق بیمه خود را پرداخت نکردند که بدهی معوق برای بیمه نامه ایجاد شد.
وی، ادامه داد:خسارت آن تعداد از بیمه شدگانی که در این مدت مدارک مثبت آوردند که حق بیمه را تسویه کردند و به واسطه بدهی که سایر بیمه شده ها در قرارداد ایجاد کردند نتوانستند خسارت خود را دریافت کنند که به صورت سیستمی و موردی پرداخت شد. مدیربیمه های اشخاص شرکت بیمه ما، گفت: بیشتر جمعیت بیمه شدگان شرکت بیمه ما، بابت پرداخت به موقع و سریع خسارت رضایت کتبی برای شرکت فرستادند و مجموعه های زیادی که با این شرکت کارمی کنند همواره از کیفیت خدمات رضایت داشتند و این نارضایتی متعلق به یک قرارداد خاص بوده که ممکن است برای هرشرکت بیمه ای
پیش بیاید.
۱.۹ میلیون سهامدار عدالت، شماره شبا معتبر برای دریافت سود معرفی نکردهاند
معاون فناوری اطلاعات شرکت سپردهگذاری مرکزی گفت: تاکنون از قریب به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از سهامداران سهام عدالت، اطلاعات معتبر به ویژه شماره شبای معتبر نداریم تا بتوانیم سودی برایشان واریز کنیم.
حسنلو گفت: شرکت سپردهگذاری مرکزی در انتهای سال ۹۹ و انتهای سال ۱۴۰۰ سود عملکرد مربوط به سالهای ۹۸ و ۹۹ شرکتهای سرمایهپذیر سهام عدالت را برای دارندگان این سهام واریز کرده است.
به گفته او نزدیک به دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از این افراد در قید حیات هستند، ولی شماره شبای معتبر از آنها وجود نداشته که بتوان سود را برای آنان واریز کرد. طی یک مرحله واریزی که در خرداد امسال انجام شد حدود ۲۰۰ هزار نفر از این افراد شناساسی و واریز برای آن صورت گرفت و هم اکنون قریب به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از سهامداران عدالت هستند که تاکنون اطلاعات معتبری از آنها نداریم.
حسنلو گفت: سهامداران میتوانند در سامانه جامع اطلاعات مشتریان سجام ثبت نام و بعد از آن احراز هویت کنند تا پس از راستی آزمایی اطلاعات، امکان واریز سود فراهم شود. مبلغ سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی مربوط به عملکرد سال سال ۹۸ حدود ۱۹۰ هزار تومان و برای عملکرد سال ۹۹ حدود ۵۸۲ هزار تومان است. مهمترین دلایلی که شرکت سپردهگذاری نتوانسته این سودها را به حساب سهامداران واریز کند، بسته بودن حساب افراد، حساب مشترک و بلند مدت مدت بودن حسا ب آنها بوده است. پیش از این گفته شده بود سود سهام عدالت برای جاماندگان که فرآیند اصلاح اطلاعات خود را انجام داده اند تا پایان تیر واریز خواهد شد.
بازدید مدیر عامل بیمه ایران از استان کهگیلویه و بویراحمد
حسن شریفی رییس هیات مدیره و مدیر عامل بیمه ایران بهمراه جمعی از مدیران از شعبه یاسوج بازدید کردند.
مدیر عامل بیمه ایران، در جلسهای که با حضور مدیر کل، روسای شعب، انجمن صنفی و تعدادی از همکاران استان، برگزار شد،اهداف، استراتژی و برنامه های راهبردی شرکت را تشریح نمود.
شکور، مدیر کل بیمه ایران استان نیز در این جلسه، گزارشی از عملکرد، مسائل و مشکلات، ویژگی های موقعیت جغرافیایی استان را تشریح نمود.
شریفی در ادامه حضور خود در این استان بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، با هاشمی معاون سیاسی و امنیتی استاندار در ساختمان استانداری دیدار و گفتگو نمود.هاشمی در این جلسه با اشاره به آمادگی استانداری جهت هر گونه همکاری با بیمه ایران، خواستار گسترش خدمات و فعالیت های بیمه ایران در این استان شد .
رئیس هیات مدیره بیمه ایران در پایان برنامههای خود با حضور در دانشگاه یاسوج، از معاون این دانشگاه، بعنوان یکی از بیمهگذاران عمده و وفادار تقدیرکرد.